خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش‌های ترامپ، پمپئو و بایدن به کتاب افشاگرانه بولتون

وزیر خارجه آمریکا با اعلام اینکه کتاب تالیفی جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق آمریکا حاوی مطالب “بسیار زیاد نادرست” است، وی را فردی “خیانتکار” خواند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در توئیتی نوشت: من این کتاب را نخوانده‌ام اما از گزیده‌های این کتاب که دیدم، متوجه شدم جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا یکسری دروغ‌ها و اطلاعات نادرست را نوشته و حقایق را جور دیگری جلوه داده است.

وی در ادامه توئیت خود نوشت: واقعا خطرناک و ناراحت کننده است که بولتون با این کارش یک خیانتکار جلوه کند که می‌خواهد با نقض اعتمادی که مردم به او دارند، آمریکا را مخدوش کند. برای دوستان ما در سراسر جهان، باید بدانید که آمریکای دونالد ترامپ نیروی خوبی در جهان است!


رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه‌ای ضمن انتقاد از مشاور امنیت ملی سابق کشورش، تاکید کرد که وی با انتشار کتابی درباره دوره تصدی‌اش در دولت، قانون را نقض کرده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در این مصاحبه با شبکه فاکس نیوز درباره جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق این کشور گفت: او یک فرد ناموفق بود. او نتوانست تاییدیه سنا را به دست آورد به همین خاطر من به او جایگاهی که نیاز به تاییدیه سنا را نداشت، اعطا کردم. من فقط می‌توانستم همین کار را برای او انجام دهم و شیفته او نبودم.

ترامپ در پاسخ به یکی از ادعاهای مطرح شده در کتاب جدید بولتون مبنی بر این‌که وی در جریان نشست گروه ۲۰ در ژوئن ۲۰۱۹ میلادی از شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین خواسته تا به کمپین انتخاب مجددش کمک کند، گفت: نخست آن‌که هیچ کسی بیشتر از من در مقابل روسیه و چین محکم نایستاده است. چین هر ساله به ما میلیاردها دلار پول پرداخت می‌کند. تا قبل از این آنها هرگز حتی ۱۰ سِنت نیز به ما نداده بودند. این پسر جو بایدن بود که با یک و نیم میلیارد دلار پا به فرار گذاشت.

وی افزود: در نتیجه هیچ کسی به اندازه من در مقابل چین و روسیه محکم نایستاده است و این مساله در کتاب‌های تاریخ و مستند نیز ثبت شده است. حتی دولت قبلی نیز به اندازه من در مقابل چین و روسیه محکم نایستاده بود.

ترامپ در بخشی از این مصاحبه از بولتون به خاطر حمایتش از حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی انتقاد کرد.

وی گفت: بولتون حامی حمله به عراق بود. او یکی از بزرگترین حامیانی بود که می‌گفت بیاید به عراق حمله کنیم و این تصمیم آنها هیچ نتیجه‌ای نداشت. او حتی قبول ندارد که در این خصوص اشتباه کرده است.

ترامپ تاکید کرد: بولتون خیلی راحت قوانین را نقض می‌کند. این اطلاعات بسیار محرمانه و در بالاترین سطح قرار دارند. اینها اطلاعات بسیار محرمانه هستند و بولتون تاییدیه لازم را نداشت اما الان این اطلاعات را با صدای بلند درج کرده است.

او درباره جنجال‌ها و اعتراضات کنونی پیرامون مجریان قانون در آمریکا، اشغال کنونی بخشی از منطقه “کپتال هیل” در سیاتل را یک ننگ خواند و بار دیگر تعهد خود را تکرار کرد و گفت: اگر آنها از ما درخواست کنند ما خیلی سریع وارد عمل خواهیم شد. این ننگی برای کشور ما محسوب می‌شود.

وی همچنین از فرماندار واشنگتن و شهردار سیاتل به عنوان افرادی ضعیف انتقاد کرد.

ترامپ در عین حال به اتهامات علیه گرت رولف، افسر پلیس آتلانتا در تیراندازی مرگبار به ریشارد بروکس واکنش نشان داد و گفت: امیدوارم حکم عادلانه در رابطه با این افسر پلیس صادر شود چرا که در کشور ما با پلیس عادلانه برخورد نمی‌شود.

ترامپ درباره این رویارویی که منجر به مرگ بروکس شد، گفت: به نظر من این یک وضعیت وحشتناک است اما شما نمی‌توانید در برابر یک افسر پلیس مقاومت کنید. این یک موضوع خیلی خیلی ناراحت کننده است اگر دقیق نگاه کنید می‌بینید که کل اوضاع از کنترل خارج شده بود.

ترامپ در ادامه گفت اگر جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر سال ۲۰۲۰ پیروز شود درصدد براندازی پلیس برمی‌آید.

وی افزود: بایدن قرار نیست هیچ چیز را مدیریت و اداره کند. افراد پیرامون او این کار انجام خواهند داد و آنها درصدد براندازی پلیس برمی‌آیند و این تنها چیزی نیست که شما از دست می‌دهید بلکه شما خیلی چیزهایی که را دوست دارید داشته باشید نخواهید داشت.


معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا در بیانیه‌ای اقدامات رئیس جمهوری کنونی کشورش که در کتاب جدید مشاور امنیت ملی سابق آمریکا مطرح شده است را از نظر اخلاقی “زشت و زننده” خواند و رئیس جمهوری را به نادیده گرفتن تهدید ویروس کرونا برای حفظ توافق تجاری‌اش با چین متهم کرد.

به نوشته روزنامه واشنگتن پست، جو بایدن، معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا و نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ به اظهارات جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا مبنی بر این‌که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی این کشور تلاش کرده تا شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین را برای افزایش واردات از کشاورزان آمریکایی متقاعد سازد، واکنش نشان داد و گفت: این اقدام برای دورنمای انتخاب مجدد ترامپ خوب بود.

بایدن در این بیانیه گفت: ترامپ تمایل داشته بر سر ارزش‌های دموکراتیک محبوب و برگزیده ما به خاطر وعده توخالی یک توافق تجاری ناپایدار و بی‌دوام که او را از جنگ تعرفه‌ای فاجعه آمیزش خارج می‌کرد، قمار کند؛ جنگ تعرفه‌ای که لطمه بسیاری به کشاورزان، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ما وارد کرده است. اگر این اظهارات مطرح شده در کتاب جدید بولتون حقیقت داشته باشد، این اقدامات نه تنها از نظر اخلاقی زشت و زننده هستند بلکه نقض وظیفه مقدس ترامپ در برابر مردم آمریکا برای حفاظت از منافع این کشور و دفاع از ارزش‌هایمان محسوب می‌شوند.

بایدن سپس نحوه مدیریت ترامپ در رابطه با پاندمی کرونا را با تمایلش برای نهایی کردن توافق تجاری با چین برای مزیت‌های سیاسی مرتبط دانست.

بایدن تاکید کرد: این مساله توضیح می دهد که چرا ترامپ به تحسین دولت پکن ادامه داد و علیرغم شیوع ویروس کرونا این تهدید را کم اهمیت جلوه داد.

در ادامه این بیانیه آمده است: آمریکا به خاطر عدم توانایی ترامپ برای مدیریت و ناکامی‌اش در رسیدگی به این بحران شدیدا آسیب دیده است. امروز ما چیزهای بیشتری از عمق و ماهیت این شکست یاد گرفته‌ایم.

کمی پس از انتشار این بیانیه بایدن، ترامپ در توییتی نوشت: جو بایدن یک شکست خورده کامل در دولت بود. او به هر چیزی که دست می‌زند آن را نابود می‌کند.

بایدن بیانیه خود را با پیامی به رهبران چین یا هر کس دیگری که ممکن است ترامپ از وی برای مداخله دعوت کند به پایان رساند و گفت: از دموکراسی ما فاصله بگیرید. از انتخابات ما فاصله بگیرید. مردم آمریکا به تنهایی درباره آینده این کشور تصمیم خواهند گرفت و من به انتخاب آنها ایمان دارم.


در ادامه انتشار بخش‌های مهم نسخه‌ای از کتاب مشاور امنیت ملی سابق دونالد ترامپ که حول اتفاقات بین سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ می‌چرخد، جان بولتون اتهامات زیادی را به رئیس‌جمهوری آمریکا وارد کرده است.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در تلاش است تا جلوی منتشر شدن کتاب جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق این کشور را از طریق مراجع قضایی بگیرد در حالیکه این کتاب حتی پیش از انتشار در تاریخ ۲۳ ژوئن در صدر فروش سایت آمازون قرار گرفته است.

بخش‌های مهمی از این کتاب با نام “اتاقی که در آنجا اتفاق افتاد: خاطراتی از کاخ سفید” اخیرا در روزنامه‌های نیویورک تایمز، واشنگتن پست و وال استریت ژورنال منتشر شده که در آن جان بولتون چهره‌ای مخرب از ترامپ ترسیم می‌کند که برای تأمین منافع شخصی و انتخاب مجدد خود، از سیاست خارجی آمریکا سوءاستفاده کرده است.

بولتون در کتابش می‌گوید که دموکرات‌ها به موضوع اوکراین خیلی حساس شده بودند. به گفته وی، اگر آن‌ها بیشتر سیاست خارجی ترامپ را در روند استیضاح مورد توجه قرار می‌دادند، نتیجه “می‌توانست بسیار متفاوت باشد”. با این حال، وی از شهادت در مجلس نمایندگان امتناع ورزید و طبق گفته کسانی که کارهای او را دنبال می‌کردند، ترجیح داد از قرارداد چند میلیون دلاری برای کتاب خاطرات خود محافظت کند.

در این کتاب بولتون اشاره کرده است که نزد “ویلیام بار” دادستان کل آمریکا، به خاطر اراده ترامپ برای سرویس دادن به دیکتاتورها مثل رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه ابراز نگرانی کرده است.

به گفته وی، اردوغان از همتای آمریکایی خود درخواست کرده تا درباره شرکتی که هدف مقامات قضایی آمریکا قرار گرفته بود، کمک کند. ترامپ نیز در پاسخ به این درخواست گفته است که هیچ کاری نمی‌تواند بلافاصله انجام دهد زیرا دادستان منهتن توسط باراک اوباما منصوب شده است اما وی بعداً این موضوع را حل می‌کند.

بر اساس گزارش سی.ان.ان. رئیس‌جمهوری آمریکا سپس دادستان جدیدی به نام “جفری برمن” را انتخاب کرد که سرانجام با وجود فشارهای وزارت دادگستری، بانک ترکیه‌ای “هالک‌بانک” را متهم کرد.

بولتون همچنین در کتاب خود ترامپ را به لغو تحریم‌های شرکت مخابراتی چینی ZTE برای مذاکره درباره یک توافق تجاری با پکن متهم کرده است.

مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید در بخشی از کتاب خود ترامپ را فردی نادان می‌خواند و می‌نویسد: او از ترزا می، نخست‌وزیر سابق انگلیس پرسیده بود آیا انگلیس یک قدرت هسته‌ای است و یا از جان کلی، رئیس دفتر سابق کاخ سفید پرسیده بود آیا فنلاند بخشی از روسیه است. بولتون می‌گوید که اطلاعات رئیس‌جمهوری درباره ژئوپلتیک بی‌معنی است زیرا ترامپ “بیشتر وقت خود را صرف صحبت کردن می‌کند تا گوش دادن”.

بولتون همچنین در کتاب خود می‌گوید: مقامات دولت ترامپ بین نگرانی عمیق و تمسخر سرگردان بودند. در پیامی که در طول اجلاس تاریخی بین دونالد ترامپ و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در سال ۲۰۱۸ به جان بولتون رسید، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با مسخره کردن ترامپ نوشته بود: “او فقط یاوه‌گویی می‌کند”.

طبق گزارش‌ها، پامپئو بعدا گفت که مذاکرات ترامپ با کیم جونگ اون “هیچ شانسی برای موفقیت نداشت”. رئیس‌جمهوری آمریکا پس از آن از وزیر امور خارجه خود خواسته تا سی‌دی “مرد موشکی” را با امضای “التون جان”- با استناد به نام مستعار دونالد ترامپ در زمان تنش‌های هسته‌ای برای رهبر کره شمالی-  به کیم جونگ اون هدیه دهد.

بولتون در بخش دیگری از این کتاب از جان کلی، رئیس دفتر سابق کاخ سفید یاد کرد که می‌گفت: ترامپ می‌گوید جالب می‌شود اگر به ونزوئلا حمله کنیم.

در این کتاب همچنین تاکید شده که ترامپ، ونزوئلا را بخشی از خاک آمریکا می‌دانست.

کتاب بولتون نخستین سند از اظهارات ترامپ درباره حمله به ونزوئلا نیست.

در ژوئیه سال ۲۰۱۸ میلادی خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده بود که ترامپ از معاونین ارشدش پرسیده که چرا آمریکا نمی‌تواند به ونزوئلا حمله کند.

یک سال بعد، ترامپ گفت که قرنطینه یا محاصره ونزوئلا به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای سرنگونی نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا را بررسی می‌کند؛ مادورویی که به تقلب در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا متهم شده است.

هنگامی که خوآن گوآیدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا خودش را به عنوان رئیس جمهوری کشورش معرفی کرد، از نظر بولتون، ترامپ در حمایت از گوآیدو خیلی قوی ظاهر نشده بود.

اگرچه به دنبال فشارهای بولتون، ترامپ موافقت کرد تا گوآیدو را به جای مادورو به عنوان رئیس جمهوری ونزوئلا به رسمیت بشناسد و از وی حمایت کند اما خیلی زود ترامپ به این نتیجه رسید که گوآیدو همانند یک بچه ضعیف است در حالی که مادورو فردی محکم است.

بولتون در بخش دیگری از این کتاب می‌نوسید: مشاوران ارشد ترامپ از جمله افرادی که ظاهرا وفادارترین افراد بودند، در غیاب رئیس جمهوری او را مسخره می‌کردند.

جان کلی کمی پس از ورودش به کاخ سفید گفته بود:‌ نمی‌توانید تصور کنید که چقدر برای رفتن از اینجا مستاصل هستم. اینجا محل بدی برای کار کردن است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا