خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بعضی از مرگ‌های مشکوک | به بهانه‌ی خبر مرگ قاضی منصوری

مرگ قاضی منصوری اولین مرگ مشکوکی نیست که با آن مواجه شده‌ایم. اینگونه قتل‌ها را سال‌هاست در فیلم‌های جنایی دیده‌ایم. نویسنده‌ها آنقدر از روش مرگ شاهد درست قبل از محاکمه استفاده کرده‌اند که این اتفاق به یک روش مرسوم و امتحان پس داده تبدیل شده.

حتی در دنیای واقعی هم تعدادی زیادی از این قتل‌ها احتمالا در ذهنمان هست. پرونده‌هایی که احتمالا هرکدام در زمان خودشان به اندازه‌ی مرگ قاضی منصوری جذاب بوده اند. در ادامه برخی از این مرگ‌های مشکوک را مرور خواهیم کرد.

خودکشی سعید امامی

احمالا پر صداترین مرگ چند ساله اخیر خودکشی «سعید امامی» با خوردن واجبی است. امامی به عنوان اصلی‌ترین پرونده‌های قتل‌های زنجیره‌ای بود. این قتل‌ها توسط کارمندان وزارت اطلاعات انجام شده بود اما آن قتل‌ها خودسرانه بودند!

درباره عامرین این قتل‌ها سوالات زیادی وجود داشت. محاکم قضایی هم به جد پیگیر این پرونده بودند که ناگاهان در ۳۰ خرداد ۷۸، «مرگ مبهم» سعید امامی در بیمارستان لقمان تهران توسط روزنامه کیهان منتشر شد. کیهان نوشت که او مشکوک به ارتباط با «بیگانگان» بوده‌است. روز بعد دادستان وقت مجتمع قضایی نیروهای مسلح، محمد نیازی، این خبر را تأیید و طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد سعید امامی، که بالاترین عضو و مسئول اصلی «قتل‌های خودسرانه» معرفی شده بود، در زندان اوین و با خوردن داروی نظافت خودکشی کرده‌است.

پس از انتقال امامی به روزنامه همشهری در خبری نوشت که حال او خوب است و می‌تواند مرخص شود ولی برای اطمینان بیشتر قرار است او کمی بیشتر در بیمارستان بماند. دو ساعت پس از این خبر بود که امامی در اثر ایست قلبی از دنیا رفت.

تا سال‌ها بعد موضوع قتل امامی داغ بود. روح‌الله حسینیان رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در جمع طلاب مدرسه حقانی در سال 78 با دروغ خواندن خودکشی امامی؛ گفت او در قتل‌های زنجیره ای نقشی نداشته. «علی فلاحیان» وزیر سابق اطلاعات نیز در سال 96 در مصاحبه با برنامه خشت خام گفت: سعید امامی خودکشی نکرده. اما معمای مرگ سعید امامی تا کنون حل نشده است.

 

مرگ پس از شکایت از نماینده مجلس به اتهام تجاوز

ماجرا با انتشار ویدئویی از فردي با نام «زهرا نويدپور» که ادعا مي‌كرد از سوي نماينده ملكان مورد آزار و اذيت قرار گرفته است.

بعد از اين ويديو نيز فايل صوتي گفت‌وگوي منتسب به زهرا نويدپور و سلمان خدادادی منتشر شد كه در آن اين گونه مطرح مي‌شود كه نماينده مجلس با زبان آذري نويدپور را تهديد مي‌كند. نماينده ملكان همان زمان يعني در تير ماه سال 97 انتساب اين فايل صوتي به خود را تكذيب كرد و مدعي شد دفتر خيابان وليعصر كه در فايل صوتي به آن استناد شده، متعلق به او نيست.

سلمان خدادادی
سلمان خدادادی

6 ماه بعد از انتشار اين فايل صوتي، اكبر اعلمي، نماينده مجلس ششم در خبري اعلام كرد جسد زهرا نويدپور در منزلش پيدا شده است. دادستاني شهرستان ملكان دو روز بعد از انتشار خبر مرگ زهرا نويدپور بيانيه داد و اعلام كرد علت مرگ او «در ظاهر» خودكشي بوده است.

عکس از مقتول

با انتشار اين خبر، بار ديگر پاي سلمان خدادادي به ميان آمد و پرونده بسته نشده و قديمي نماينده مردم ملكان دوباره باز شد. سايت رويداد24 هم اعلام كرد طبق بررسي‌هاي ميداني خبرنگارش مشخص شد دفتر مورد ادعاي مرحوم نويدپور در خيابان وليعصر وجود دارد و به اسم سلمان خدادادي است.

مرگ مشکوک آیت الله‌ی که به بنی‌صدر و منافقین نزدیک شده بود

آیت الله حسن لاهوتی نماینده رشت در مجلس اول شورای اسلامی و پدر داماد های آیت الله هاشمی رفسنجانی بود که در سال 60 و چند ماه پس از شروع قتل‌های منافقین پس از بازداشت به طرز مشکوکی فوت کرد.

سایت تاریخ ایرانی نوشت: با جدی‌تر شدن رقابت‌ها و گاه منازعات سیاسی، لاهوتی از جمله روحانیونی بود که به سازمان مجاهدین خلق، نهضت آزادی و ابوالحسن بنی‌صدر نزدیک شد و اختلافاتش با حزب جمهوری اسلامی بروز کرد. اختلافاتی که به گفته فائزه هاشمی ناشی از نارضایتی وی از «انحصارطلبی‌ها» بود

چهارم آبان ۱۳۶۰ بود که وحید لاهوتی فرزند آیت‌الله به دستور دادستانی و گویا به اتهام ارتباط با مجاهدین خلق بازداشت شد و در پی آن در بعدازظهر ششم آبان نیز نیروهای دادستانی به منزل آیت‌الله لاهوتی رفته و وی را نیز بازداشت کردند. که او چند ساعت بعد از بازداشت از دنبا رفت.

ایت الله لاهوتی
ایت الله لاهوتی

خبر فوت آیت‌الله لاهوتی که اعلام شد کشمکش‌ها میان دادستانی و خانواده لاهوتی بالا گرفت، تا جایی که دادستانی تصمیم داشت پیکر وی را بدون مراسم تشییع به خاک بسپارد.

بعد‌ها فاطمه هاشمی رفسنجانی، دختر اکبر هاشمی رفسنجانی و عروس آیت‌الله لاهوتی، اعلام کرد که هاشمی رفسنجانی به دختران و دامادهای خود یعنی سعید و حمید لاهوتی توصیه کرده است که برای حفظ مصالح نظام درباره نحوه مرگ پدرشان سکوت کنند.

آنطور که هاشمی رفسنجانی در خاطراتش نوشته بعد از انتشار خبر درگذشت آیت‌الله لاهوتی هرچند علت مرگ سکته قلبی اعلام شده بود، قرار شد پزشکی قانونی درباره علت مرگ وی نظر دهد. نظری که فرزند آیت‌الله ۲۷ سال بعد در گفت‌وگو با هفته‌نامه شهروند امروز از آن سخن گفت: «گزارش پزشکی قانونی که بعداً به دست من رسید علت فوت را سکته تشخیص نداده بود. من گزارش پزشک قانونی را دارم. مطابق این گزارش آقای لاهوتی به علت مسمومیت با سم استرکنین فوت کرده بودند.»

قتل وکیل پرونده‌های اقتصادی کلان

ساعت ۱۱:۰۷ شامگاه چهارشنبه ۴ اردیبهشت 98 وکیل حسین هدایتی و پرونده‌ی بانک سرمایه در پارکینگ ساختمان محل کارش با شلیک‌های پی‌در‌پی کشته شد.

حمید حاجیان
حمید حاجیان

حمید حاجیان در برخی از پرونده‌های مفاسد اقتصادی وکیل بوده یا اسمی از او در جلسه مفسدان اقتصادی در دادگاه آورده شده است و تیم پلیسی از همان ابتدا احتمال داد قتل او مرتبط با این پرونده‌ها باشد.

حمید حاجیان مدتی وکیل حسین هدایتی مدیر عامل سابق استیل آذین بود و بعد از قتل این وکیل شایعاتی مبنی بر این که حسین هدایتی بخاطر اختلاف حسابی که با حاجیان داشته دستور قتل را داده است  طوری قوی به نظر رسید که مدیر سابق استیل آذین با وجود اینکه به خاطر مسائل اقتصادی در زندان  بود برای تحقیقات به اداره 10 پلیس آگاهی تهران منتقل شد و تحقیقات از وی صورت گرفت اما پلیس در این شاخه تحقیقاتی هم به بن بست خورد.

مرگ مشکوک عکاس ایرانی-کانادایی در زندان، با ردپای مرتضوی

در سال 82 «زهرا کاظمی» عکاس ایرانی-کانادایی در تاریخ 20 تیر از دنیا رفت. مقامات دادستانی دلیل مرگ او را غش کردن، برخورد سر با زمین و نهایتا ضربه مغزی اعلام کردند. مرگ زهرا کاظمی ۲۵ تیر اعلام شد.

زهرا کاظمی
زهرا کاظمی

«محمد صحفی» معاون مطبوعاتی اسبق وزارت ارشاد و رییس کمیته تحقیق پرونده مرگ زهرا کاظمی ضمن متوجه کردن مسئولیت قتل به «سعید مرتضوی» و دادن احتمال قتل برای زیرسوال بردن دولت خاتمی در مصاحبه با ایرنا گفت: پزشکی قانونی در نامه خود علت مرگ خانم کاظمی را برخورد سر ایشان با جسم سخت عنوان کرد. در گزارش بهداری زندان هم آمده بود رسیدگی های پزشکی در مورد خانم کاظمی انجام شده لیکن در وضعیتی که وی به بهداری منتقل شده اقدامات پزشکی نتوانسته وی را از مرگ نجات دهد.

کاووس سید امامی که جایی دور از چشم دوربین‌ها خودکشی کرد

19 بهمن 96 خبر خودکشی سید امامی در زندان منتشر شد. محمود صادقی نماینده وقت مجلس این مرگ را «ناروشن» بیان کرد. وکیل سید امامی هم در مصاحبه خود با ایرنا گفت: فیلمی كه به ما نشان دادند، دوربین آن قسمتی را كه مرگ اتفاق افتاده است، نشان نمی دهد.

کاووس سیدامامی

درفشان در پاسخ به این پرسش كه قرار بود دادسرا فیلم دیگری از نحوه خودكشی سیدامامی به خانواده وی نشان دهد گفت: چندین مرتبه این موضوع را از دادسرا پیگیری كردیم اما تا الان فیلم دیگری به ما نشان داده نشده است.

بعد از این اظهارنظرها برادر کاووس سید امامی در مصاحبه با خبرگزاری فارس ضمن تایید خودکشی گفت: از رسانه ها خواهش می‌کنم به شایعات دامن نزنند

رضایت اولیای دم از ترس تهدید‌ها

«ستار بهشتی» وبلاگ نویسی که مرگ او در رسانه‌های داخلی و خارجی بازتاب زیادی داشت. سایت مشرق پس از این اتفاق در گزارشی با عنوان «رمز گشایی از ماجرای توطئه ی مرگ ستار بهشتی» نوشت: ماجرای ستار بهشتی که یک کارگر ساده کم سواد بود ، بسیار شبیه ندا آقا سلطان و ماجرای قتلهای زنجیره ای است. توطئه ای علیه نظام جمهوری اسلام است.

ایسنا هم در گزارشی نوشت: متهم پرونده مرگ ستار بهشتی، افسر رسیدگی‌کننده به پرونده اتهامی است. اتهامات او شامل توهین، ضرب و جرح، شکنجه، قتل شبه عمد و جرایم نظامی است.

در ادامه این گزارش آمده: با به جریان افتادن پرونده این حادثه در شعبه دوم بازپرسی دادسرای امور جنایی تهران و شناسایی اولیای دم به نام‌های سردار بهشتی و گوهر عشقی (پدر و مادر ستار بهشتی)، تحقیقات اولیه انجام شد اما مادر مرحوم بهشتی نزد بازپرس اعلام رضایت و سپس ضمن حضور در دفترخانه اسناد رسمی رضایت خود را به صورت رسمی مکتوب کرد. با حضور بازپرس در منزل مرحوم، مادر ستار بهشتی مدعی شد که رضایتش از سر ترس بوده و قلبا راضی به این اعلام رضایت نبوده است.

مرگ‌هایی که بعدها مشکوک به قتل شدند

برخی از مرگ‌ها هم بعد از مدتی مشکوک به قتل شدند.

مرگ آیت‌الله طالقانی

19 شهریور سال 58، آیت الله سیدمحمود طالقانی از رهبران انقلاب اسلامی دار فانی را وداع گفت. 38 سال پس از آن روز، کساني مرگ او را مشکوک می دانند. پسر او مهدی و دختر او وحیده با مشکوک خواندن این مرگ موضوع را شروع کردند. نوشته‌های جنجال‌برانگیز ولادیمیر کوزیچکین هم این موضوع را داغ کرد، او که مامور سازمان اطلاعات و جاسوسی شوروی سابق [کا‌گ‌ب] در ایران طی سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۲ است؛ یکی از نخستین کسانی بود که در کتاب خاطراتش با عنوان «کا‌گ‌ب در ایران» مرگ آیت‌الله سیدمحمود طالقانی را توطئه خواند.

مرگ آیت‌الله هاشمی یا ترور بیولوژیک

یکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ خبر فوت آیت الله هاشمی بر اثر عارضه قلبی اعلام شد. پس از این مرگ فرزندان و نزدیکان او این مرگ را غیر طبیعی خوانند. رجایی مشاور او هم در مصاحبه با انصاف نیوز گفت آیت الله هاشمی بر اثر عارضه قلبی فوت نشدند و این مرگ طبیعی نبوده.

فاطمه هاشمی دختر او نیز در مصاحبه ای با اعتماد گفته بود حوله پدرش آثار مواد رادیو اکتیو بوده و احتمال اینکه پدرش بر اثر ترور بیولوژیک فوت کرده باشد وجود دارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. الحمدلله علی فی کل حال……باید زمانی بفهمند..اگر بفهمند…حتی اگر مشمول …کان من المنظرین…شوند…

    2
    1
  2. چند وقت پیش تو سایت مشرق در قسمت نظرات توهین زیادی شده بود به کشته شدگان ابان بنزینی قلبم گرفت گفتم یه عده خودشون را حزب اللهی میدونن و به کشته شدگان توهین میکنند و سایت هم راحت چاپ میکنه وجالبه زمان شاه به شهدا اصلا توهین نشد و اینها فکر میکنند دارن از نظام طرفداری میکنند در صورتی که خود من ارادت به امام دارم خیلی زیاد نفرت وجودم را گرفت نفرت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا