خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نظر جان کری درباره‌ی انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا

جان کری، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا هشدار داد، چنانچه دونالد ترامپ بار دیگر پیروز انتخابات ریاست جمهوری باشد “وضعیت غیر قابل پیش‌بینی می‌شود” و دور دوم ریاست او خسارت هنگفتی به “جایگاه جهانی آمریکا و توانایی در رهبری در عرصه جهانی” وارد می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نوشته نشریه نیوزویک، جان کری، وزیر خارجه پیشین آمریکا در نشست ۲۰۲۰ دموکراسی کپنهاگ که بابت شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی برگزار شد، گفت او همچنان معتقد است که آمریکایی‌ها می‌توانند جایگاهشان را به عنوان یک رهبر جهانی به دست آورند اما این در صورتی است که جو بایدن پیروز انتخابات نوامبر شود.

کری با اشاره به انتخابات آتی گفت: گمان می‌کنم که ما قرار است رئیس‌جمهوری جدید داشته باشیم.

او همچنین گفت که جمهوری‌خواهان سابقه نقض حقوق رای گیری برای رای دهندگان دموکرات را دارند.

کری افزود: اگر مردم به صندوق‌ها دسترسی نداشته باشند به نظر من می‌تواند سنگ بنای یک انقلاب شود. اگر ظرفیت کارآیی دموکراسی را نزد مردم انکار کنید حتی براساس نوشته پدران بنیانگذار آمریکا در بیانیه استقلال و قانون اساسی ایالات متحده ما این حق مسجل را خواهیم داشت که این انکار را به چالش بکشیم.

این سیاستمدار آمریکا که نارضایتی خود از دولت ترامپ را پنهان نمی‌کند، همچنین گفت که تحت ریاست جمهوری کنونی، آمریکا “عملا موفق شده است تا خود را از دوستانش بیگانه کند.”

او با اشاره به لغو برخی از توافق‌های بین‌المللی از جمله توافق هسته‌ای با ایران و پیمان آب و هوایی پاریس و جنگ تجاری ترامپ با چین افزود: ریاست جمهوری او بی‌شک جهان را مکان خطرناک‌تری کرده است و آن جنگ تجاری ساختگی که ترامپ با چین آغاز کرد، قیمت‌ کالاها را برای مردم بالا برد و کل طرح تجاری را مخدوش کرد.

جان کری همچنین تلاش‌های ترامپ برای ایجاد رابطه نزدیکتر با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را نکوهش کرد. ترامپ بعد از انتشار گزارش آژانس‌های اطلاعاتی دولت خودش درباره مداخله انتخابات روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ از کرملین طرفداری کرده بود.

وزیر خارجه دولت باراک اوباما تاکید کرد: چیزهایی را دیده‌ایم که هرگز گمان نمی‌کردیم تحت هیچ دولتی، چه دموکرات و چه جمهوری‌خواه، شاهد باشیم. من نگران رویکردهای ترامپ نسبت به روسیه و چین هستم.

به گفته کری، ترامپ برخی مشکلات با چین را حین ریاست جمهوری خود رقم زد. این دیپلمات سابق همچنین افزود: او اصلا عاقلانه عمل نمی‌کند و در حقیقت، ما امروز در روابطمان با چین بسیار دورتر از زمانی هستیم که او کارش را آغاز کرد. فکر می‌کنم که این سد اکنون در حال شکستن است.

او افزود: تازه‌ترین نظرسنجی‌ها از پیشتازی جو بایدن حکایت دارند. هیچ چیز را بدیهی نمی‌دانم؛ من هم نامزد ریاست جمهوری بودم و می‌دانم چه اتفاقی می‌افتد. اما کاملا به آینده آمریکا اطمینان دارم، به شرط اینکه تغییر در رهبری داشته باشیم. چنانچه تغییر در رهبری رخ ندهد، وضعیت در مورد بسیاری از مسائل متفاوت واقعا غیر قابل پیش‌بینی می‌شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا