خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مجلس خواستار توقف اجرای پروتکل الحاقی شد

مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای از دولت خواست تا «اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی» را متوقف کند.

به گزارش ایسنا، علی کریمی فیروزجای، عضو هیئت رئیسه مجلس در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی بیانیه ۲۳۷ نماینده یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در واکنش به قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را قرائت کرد.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

«جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که در تاریخ نیم قرن عمر معاهده ان پی تی (پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته‌ای) بالاترین سطح همکاری و بیشترین شفافیت با آژانس داشته است، قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را زیاده خواهی آشکار می‌داند. جمهوری اسلامی پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه و نه براساس وظایف خود اجرا کرده است. براساس آمار رسمی گزارش‌های مدیر عامل کل آژانس تنها در ۵ سال گذشته سختگیرانه‌ترین بازرسی‌ها در تاریخ آژانس شامل سالانه امکان بیش از ۳۰ نظارت تکمیلی و سر زده براساس پروتکل الحاقی ایران انجام شده است. براساس گزارش سالانه آژانس بین المللی انرژی اتمی در بازده زمانی ۱۳۹۲-۱۳۹۸ کل بازرسی‌ها از این ایران به ۴ به ۲۰ درصد افزایش یافته است.

مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از کشورهایی که با این فضاحت آشکار همراهی نکردند این قطعنامه غیر الزام آور را نشانه‌ای دیگر از فرهنگ سلطه حاکم بر آژانس می‌داند که به واسطه آن سالهاست تعدادی از کشورهای دارنده سلاح اتمی که خود هیچ تعهدی به ان پی تی ندارد و کشورهای دیگر را از پیگیری حقوق خود برای استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی محروم کردند.

سیاست فشار اروپایی برای به اصطلاح حفظ برجام نشان می‌دهد که سه کشور اروپایی انگلستان، فرانسه وآلمان از همان ابتدا نگاهی سازنده و مبتنی بر احترام به حقوق ملت ایران نداشته و برجام را برای فشار بر ایران و برای تن دادن به درخواست‌های غیر اصولی خود تصور کردند.

با کمال تاسف تناقض در رفتار و گفتار این سه کشور که از یک سو بانی قطعنامه غیر قانونی علیه ملت ایران و از سوی دیگر مدعی به پایبندی به برجام هستند نشانگر آن است که آنها بار دیگر در دام آمریکا و رژیم صهیونیستی گرفتار شده و همگام با تلاش آنها برای تکمیل پروژه حداکثر فشار آمریکا بر جمهوری اسلامی ضربه دیگر به چند جانبه  گرای بین المللی وارد کردند. مجلس شورای اسلامی تن دادن به این اخاذی سیاسی آشکار را بنا نهادن سابقه‌ای غلط در پذیرش فرهنگ سلطه بر آژانس می‌داند که باعث ریشه دار شدن تعبیض ساختاری در ان پی تی خواهد شد.

مجلس شورای اسلامی از دولت می‌خواهد اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف و نظارت‌ها را معلق کند. امید است که آژانس این رویه خطرناک را تغییر و نظام پادمانی را به صورت مستقل و حرفه‌ای بنا نهد که از فشارهای سیاسی بعضی اعضای شورای حکام به دور است.

مجلس شورای اسلامی قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی را که به پیشنهاد سه کشور اروپایی انگلستان، فرانسه و آلمان  و تحت فشار آمریکا و رژیم صهیونیستی در تاریخ ۳۰ خرداد ۹۹ علیه ملت ایران تصویب کرد به شدت محکوم کرده و آن را نشانه‌ای دیگر از وجود تبعیض ساختاری در آژانس بین المللی می‌داند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا