خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تاثیر قاضی منصوری‌ها بر تصویر روحانیت

/فاضل میبدی: روحانیت از چشم مردم افت کرد /

عصر روز جمعه 29 خرداد ماه خبری مبنی بر مرگ قاضی غلامرضا منصوری در هتلی سه ستاره در رومانی منتشر شد که مقامات رومانی می‌گویند احتمالا خودکشی بوده و اما وکیل غلامرضا منصوری معتقد است احتمال خودکشی او بعید است و کشته شده. اما با انتشار این خبر این پرسش مطرح می‌شود که وجود امثال قاضی منصوری چه تاثیری بر جایگاه روحانیت در نگاه مردم دارد؛ محمد تقی فاضل میبدی، مدرس حوزه به این پرسش پاسخ می‌دهد و به انصاف نیوز می‌گوید: «روحانیت سقوط می‌کند، به نظر من سال‌ها است از چشم مردم افتاده‌اند، زیرا بسیاری از روحانیون مناصب را اشغال کرده‌اند، به مردم وعده دادند و به آن عمل نشد. روحانیون ما به جای اینکه در کرسی اخلاق بنشینند، در کرسی سیاست نشستند و یکی چپ و دیگری راست شد و به این کشور و آن کشور فحش می‌دهند، جایگاه روحانیت یعنی جایگاه کسی که خدا را در نظر دارد و به مصلحت عامه‌ی مردم توجه دارد نه گروهی خاص.

الان در نماز جمعه‌ها چند جوان دانشگاهی وجود دارد؟ اگر چند نفر بیایند هم برای حقظ پست‌شان است. روحانیت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از چشم مردم تقریبا افت کرد و ارزش سابق خود را از دست داد و وقتی ماجرای قاضی منصوری پیش آمد، این در ذهن مردم شکل گرفته که احتمالا امثال حاجی منصوری زیاد است و فقط ماجرای این بدبخت برملا شد. حالا هم مردم می‌گویند حالا که یک روحانی رشوه گرفت ما هم اینکار را انجام دهیم.»

محمدتقی فاضل میبدیاین کارشناس دینی در ادامه در پاسخ به این پرسش که با توجه به حرام بودن خودکشی در اسلام، آیا ممکن است یک روحانی  دست به خودکشی بزند؟ گفت:« این آدم‌ها به فکر حلال و حرام نیستند، البته قاضی منصوری هنوز متهم است. اما از کشور فرار کرده و اسم او در پرونده‌ی طبری است. الان روشن نیست که او خودکشی کرده یا کسی او را به قتل رسانده است، باید اثبات شود تا آن را قضاوت کنیم. اما وقتی یک روحانی دست به خیلی از کارها می‌زند، ممکن است خودکشی هم کند، این امکان وجود دارد. قاضی منصوری هم روحانی تحصیلکرده‌ای نبوده است. چند سالی در حوزه بوده و قاضی شده. آدم وارسته و خودساخته‌ای نبوده که حالا بگوییم حلال و حرام در مقابل چشم او قرار گرفته و لذا ببیند خودکشی حرام است و اینکار را نکند؛ با قاطعیت نمی‌توان گفت. بسیاری از آدم‌ها ریش خود را می‌تراشند، در ظاهر مذهبی نیستند اما در اخلاق از روحانیون جلوتر هستند، صرفا با دیدن لباس روحانیت نمی‌توان قضاوت مثبت و یا منفی کرد. لباس معیار قضاوت نیست.

فاضل میبدی در ادامه درباره‌ی فساد و رشوه در کشور ازجمله در پرونده‌ی طبری و آلوده شدن تعدادی از مسئولین قضایی در آن پرونده اذعان کرد: «ظهور و بروز این مسائل و فساد مالی در عرصه‌های مختلف کشور و  قوه قضاییه بسیار اسفناک است، چرا باید بافت قوه قضاییه به گونه‌ای باشد که این مسائل در آنجا به وجود بیاید که آبروی نظام و کل کشور را ببرد؟ اینکه چند نفر را بازداشت و محاکمه کنیم، مشکل حل نمی‌شود. خانه تکانی کاملی نیاز است تا عرصه‌ی فساد از بین برود.حتی در زمین هم علف‌های هرز درو می‌‌شوند، ما عرصه‌ی فاسد داریم، اینها باید اصلاح شود. عرصه‌ی کشور به گونه‌‌ای شکل گرفته که هر کاری کنیم این علف‌های هرز به وجود می‌‌آیند. در این انقلاب اخلاق و معنویت را از بین بردیم و جای آن پول و مسابقه‌ی ثروت نشاندیم. در جامعه‌ای که مرتبا شاهد تورم، ارزش سقوط پول و چند نرخی شدن ارز هستیم، قاعدتا از دل این جامعه فساد درست می‌شود. روحانیونی هم که وارد دستگاه قضا می‌شوند، معصوم نیستند و مثل آدم‌هایی عادی هستند و بعضی از آنها نسبت به بقیه فاسدتر هم هستند.

انتظار متفاوت مردم از روحانیون هم بیجا است، کسی که لباس روحانی به تن کرد از نظر اخلاقی دگرگون نشده بلکه لباسی را به تن و منصبی را اشغال کرده است. روایتی از امام حسن عسگری وجود دارد که می‌گوید بدترین قشر جامعه علمای دین هستند، زیرا زمینه‌ی فساد در اینها بیشتر است، زیرا عوام آن لباس را ویژه می‌دانند و برای این قشر احترام قائل هستند، پس از دل آن فساد بیرون می‌آید. دوران روحانیون سابقی که با مسائل اخلاقی خود را می‌ساختند، گذشت. الان طلبه‌ای چند سال در حوزه درس می‌خواند و در قوه قضاییه به عنوان قاضی پذیرفته می‌شود؛ کلاس‌های اخلاقی و مهدوی که برای او برگزار نمی‌کنند. تازه می‌رود و در قوه قضاییه حقوق بالا دریافت می‌کند، مزه‌ی پول هم حس می‌کند؛ حکم و قلم هم در دست دارد، از دل اینها فساد در می‌آید. دادگستری در گذشته بسیارسالم‌تر بود. کسی رشوه نمی‌داد و نمی‌گرفت، به ندرت این مسائل پیش می‌آمد. اگر دستگاه قضایی کشور دچار رشوه شد، همه‌ی جای کشور فاسد می‌شود، این فساد و رشوه را الان در بازار و اداره‌ها و … مشاهده می‌کنید. الان مردم  با رشوه دادن مشکلات خود را حل می‌کنند؛ یکی از بستگان من مشکلی داشت و 100 میلیون رشوه داد و مشکل خود را حل کرد. در اسلام هم به این دلیل رشوه حرام شد تا حق کسی ضایع نشود.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. (روحانیت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از چشم مردم تقریبا افت کرد و ارزش سابق خود را از دست داد) متشکرم جناب میبدی که واقعیت را بدون واهمه بیان میکنید.

  2. حتی من که فاضل میبدی نیستم در جواب کسی که جلز و ولز میکرد از داستانی در رابطه با یک روحانی دولتی که من بهش اعتماد کردم و فلان بلا رو سر من اورد گفتم اشتباه تو از چشمهای ظاهر بینت است که فکر کردی لباس روحانی که میبینی یا اسم روحانی نشانه مطمئنیست از وجود شخص کاملی که میشود به او تمام و کمال اطمینان کرد” او هم ادمیست مثل بقیه که شاید رشد معنوی نکرده باشد اما ظاهرش غلط انداز باشد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا