خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جناب ظریف شما چرا؟

علی رضا ایمانخانی. دانش آموخته علوم سیاسی در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «جناب ظریف شما چرا؟» نوشت:

بعد از خروج یک طرفه ترامپ بد عهد از برجام و بازگشت تحریم‌ها، مجموعه دیپلماسی ایران، اطمینان به حمایت کشورهای نظیر چین و روسیه در وهله اول و کمک اروپا و اعضای تروییکا اروپایی عضور برجام در مرتبه بعدی را داشت.

رفتارهای زشت ترامپ در خروج از معاهدات بین المللی و کنش‌های خارج از عرف ترامپ این بارقه را دردستگاه دیپلماسی ایران به وجود آورده بود که عقلای جهان در مقابل این بد عهدی آمریکا واکنش مناسب نشان خواهند داد و حاصل این اطمینان، مذاکراتی با اروپایی‌ها بود که در نهایت به اینستکس منجر شد ولی بعد از چند ماه از این موفقیت ظاهری، دریغ از یک تراکنش و معامله تجاری و اقتصادی حالا چرا؟

واقعیت ماجرا چیست؟ آیا اروپایی‌ها در واقع با ترامپ در یک جبهه قرار دارند و یا توان مقابله با این انسان به ظاهر کم عقل را ندارند؟ و یا ایران ارزش سر شاخ شدن با غول آمریکا را ندارد؟ نقش چین و روسیه به عنوان دو عضو دیگر برجام و کشورهای دارنده حق وتو در این برهه زمانی چیست؟ مگر آنان متحد ایران و دشمن آمریکا نیستند؟ پس ریشه مشکل کجاست؟

به عقیده نگارنده مشگل اصلی در فهم دو گزاره مهم است.

اول. عدم شناخت دقیق از قدرت آمریکا

دوم. اعتماد و اطمینان بیش از حد به توان خود

دستگاه دیپلماسی ما غافل از این است که دنیای امروز، دنیای اقتصاد است نه دنیای اخلاق. حرکت ترامپ در خروج از برحام یک حرکت غیر اخلاقی است ولی، وقتی شروع به تحریم و استفاده از قدرت اقتصادی می‌کند، اروپا و چینی که هزاران میلیارد دلار با این غول اقتصادی معاملات دارند راضی نمی‌شوند که شرکت‌های خود را که کنترلی نیز بر آنها به جهت غیر دولتی نبودن ندارند وادار به همکاری با ایران کنند. روس‌ها نیز که اصولاً اقتصادی ندارند که نیازهای ما را بر طرف کنند. پس اخلاقیات و تعهدات کاملاً ذیل اقتصاد و مبادلات قرار می‌گیرد. در واقع این کشورها منافع و رفاه مردم خودشان را با تعهدی که به ایران دادند معامله نمی‌کنند.

در گزاره دوم نیز باید قبول کنیم در عرصه جهانی، تنها شاخصه اقتصادی ما انرژی و موقعیت جغرافیایی خلیج فارس است که به لطف دستیابی آمریکایی‌ها به نفت شیل و رقابت عربستان و روسیه در بازار برای افزایش تولید و حرکت جهان به سمت انرژی‌های پاک دیگر نفت و گاز ما اهرمی، جهت فشار حساب نمی‌شود. و با دور زدن تنگه هرمز توسط اعراب این تنگه نیز نقش سابقش را ندارد.

حالا در فاصله چند ماه مانده به انتخابات آمریکا و نقش ویژه آن بر روابط خارجی ما، قطعنامه شورای حکام آژانس انرژی اتمی، شرایط ما را بسیار بدتر از گذشته کرده است. نکته‌ای که به نظر عجیب و خارج از عرف می‌باشد موضع گیری های احساسی و غیر حرفه‌ای دکتر ظریف و مجموعه وزارت خارجه می‌باشد.

حمله گسترده به اروپایی‌ها به خاطر بد عهدی، اظهار نظرهای منفی در مورد کلیت حکومت آمریکا و موضع گیری درباره مذاکرات عراق و آمریکا، همگی ناشی از بی تدبیری در دستگاه دیپلماسی است.

جناب ظریف، گمان نمی‌کنید در فاصله چند ماه مانده به انتخابات آمریکا به جای حمله به کلیت آمریکا، بهترین زمان برای امتیاز گیری از دولت وقت امریکاست؟ باور ندارید می‌شود پنهانی با دموکرات‌ها و رقیب ترامپ به توافقات سازنده رسید؟ آیا گمان نمی‌کنید زمانی که اروپایی‌ها و چینی‌ها و حتی روس‌ها بفهمند ما در حال مذاکرات با خود آمریکا جهت گرفتن امتیاز هستیم به ما امتیازات ویژه دهند؟ آقای ظریف آیا قبول ندارید هر میزان که ریال در مقابل دلار عقب می‌نشیند نان هم از سر سفره مردم عقب می‌نشیند؟ به اندازه هر چند صد تومانی که ارزش ریال کم می‌شود خانواده‌ای در ایران فرو می‌پاشد؟

جناب ظریف، شکستن شاخ آمریکا و مقاومت در مقابل این غول مستکبر برای بیشتر ایرانیها به مانند شما شیرین و گوارا است فقط به شریط اینکه شما و دوستانتان و دیگران دولتمردان به مانند مردم کف جامعه با دستمزد دومیلیونی و اجاره چند میلیونی در منزل 50 متری گذران زمان کنند.

فقط اگر یکسال در این شرایط استقامت کردید از لذت مقاومت و پوچ بودن تحریم‌ها بگویید.

آقای ظریف فراموش نکنید مطلع کردن واقعیت‌های جهان امروز وظیفه شماست. اگر نمی‌توانید و یا خسته شدید و یا از عناصر تندرو در هراسید استعفا کمترین و راحت‌ترین کاری است که می‌توانید انجام دهید تا حداقل تاریخ و مردم شریف ایران از شما خاطره تلخی نداشته باشد

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. جناب ایمانخانی ، فرمایش تان صحیح و متین، اما فراموش نکنید (ما خودمان خواستیم طور دیگری زندگی کنیم!!). در آینده، فرزندان و نوادگان جناب ظریف قضاوت تاریخ و جامعه را در مورد این شخص و بویژه این کلام وی خواهند خواند.

    9
    4
    1. لیاقت چنین ملتی چنین وزیری هست و چنین نویسنده ای! الان اینهمه که خاک بر سرتون شد بخاطر چشم امید به آمریکا بس نبود؟

      1
      4
    2. جواب اقای ظریف هم روشنه:استناد به ۲۴ میلیون رای مردم به روحانی وتایید خطمشی دولت او.

  2. در برخورد با ایران هیچ اختلافی بین دو حزب آمریکا وجود نداشته و این حد از حماقت از شما بعیده.
    جناب ایمانخانی واقعا نمیتوانم درک کنم نظرتان حماقت بوده یا خیانت. حالا خوبه که معاون بایدن هم گفت ایران باید برگرده به تعهداتش و بعد هیچکدام از تحریمها برداشته نمیشود. تازه بعدش درباره از بین بردن موشکهای ایران مذاکره میکنیم.

    1
    3
  3. یاد اون داستان دو تا ده میفتم که سر آب دعوا داشتند و قرار گذاشتند روز بعد با چماق و بیل و کلنگ و… به جنگ هم بروند.
    یکی از اهالی ده رفت خانه ی کد خدا تا کسب تکلیف کند دید که کد خدا با کدخدای ده بغلی نشستند قلیان می‌کشند و جوج میزنن.مرد به کدخدا گفت مگر فردا با اینها جنگ نداریم.کدخدا گفت شما در جنگ شرکت میکنید.ما که شرکت نمی‌کنیم.قضیه ی ما هم داره همین میشه.

  4. واقعا نویسنده این مطلب نشون داد: ا- حماقت ته ندارد!
    2- عاقل از یک سوراخ بیست بار هم گزیده میشود
    3-دانش آموخته علوم سیاسی میتواند هیچ چیز از سیاست نداند مثلا درس ساده عبرت و دشمن شناسی
    در پایان نسخه التماس و گدایی که پیچیدید اگر چوابگو بود در حکومت پهلوی جواب میداد! اگر جوابگو بود در 8 سال عملکرد این دستگاه که دقیقا طبق توصیه شما رفتار کرد جواب میداد و وضعیت اسفبار امروز و تورم بی مانند که سالهای قبل را مثل یک رویا کرده است! بخاطر همین نسخه جدید!! شماست

    1
    3
    1. سلام
      دوست عزیز
      قطعا برای شما، حفظ نظام اوجب واجبات است. با این شیوه کلیت کشور در حال فروپاشی است. نمی‌دانم اقتصاد خانواده شما در چه وضعی است و یا سنتان به شرایط قطعنامه 598 نمی‌خورد به عن آن کسی که هر دو دوره را درک کردم شرایط امروز به مراتب بدتر است

  5. همراه با تاسفی عمیق از اظهار نظر خودداری میشود،چیزی که عیان
    است چه حاجت به بیان است.

  6. درود بر جناب ایمانخانی؛
    واقعیت رو هیچکدام از مسئولین که آمریکا یک قدرت بلامنازع دنیا هست نمیخوان قبول کنند،و تمام این تنش ها باعث فلج شدن اقتصاد یک کشور و بی اعتمادی مردم اون به حکومت و مسئولین میشه و آخرین مرحله که مرحله مرگ و فروپاشی یک‌ملت میشه ،نارضایتی مردم یک کشور از اوضاع نابسامان اون کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا