خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تفنگداران آمریکایی آزاد شدند

سخنگوی پنتاگون بامداد سه‌شنبه گفت ایران دو قایق نیروی دریایی آمریکا را توقیف کرده اما تهران گفته خدمه آنها را آزاد خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، پنتاگون می‌گوید ایران دو قایق نیروی دریایی آمریکا را توقیف کرده است.

پنتاگون می‌گوید ایران گفته خدمه این دو قایق را آزاد خواهد کرد.

 

خبر بی.بی.سی

دو قايق متعلق به نيروى دريايى آمريكا توسط سپاه پاسداران ايران متوقف و سرنشينان آن بازداشت شده اند. ايران مى گويد اين قايق ها وارد آب هاى سرزمينى اين كشور شده بودند.
به گفته وزارت دفاع آمريكا، ايران گفته نظاميان آمريكايى را فورا آزاد خواهد كرد. گفته مى شود دست كم ١٠ نظامى آمريكايى در بازداشت سپاه به سر مى برند.
به گفته مقام هاى آمريكايى، دست كم يكى از قايق ها اين كشور در خليج فارس دچار نقص فنى شده و جريان آب آن را به سمت ايران هدايت كرده است.

 

خبر تکمیلی فارس

یک مقام امریکایی در گفت‌وگو با ان‌بی‌سی نیوز گفته که ده ملوان نیروی دریایی آمریکا در یکی از پایگاه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خلیج فارس، بازداشت شده‌اند.

 

ادعای تماس

انتخاب نوشت: برخی منابع خارجی مدعی تماس فوری جان کری با ظریف شده اند. از مکالمه وزیر خارجه ی آمریکا با وزیر خارجه ایران خبری در دست نیست.

واکنش واشنگتن

سخنگوی پنتاگون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و وزیر خارجه آمریکا به توقیف دو قایق نیروی دریایی این کشور از سوی ایران واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، پنتاگون ادعا می کند تماسش با دو ناوچه جنگی متعلق به نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس قطع شده است.

به گفته پنتاگون ناوچه های آمریکایی از سوی دولت ایران بازداشت شده است و برای خروج از خلیج فارس آنها را تحت فشار قرار داده است.

پیتر کوک سخنگوی کاخ سفید گفت: در تماس با مقامات ایران این اطمینان به آنها داده شده است که ناوچه ها بلافاصله آبهای خلیج فارس را ترک خواهند کرد.

آمریکا ادعا می کند ناوچه هایش بین آبهای مرزی بحرین و کویت در حال گشت زنی بودند که تماس آنها با پنتاگون قطع شد. گفته می شود ناوچه های آمریکایی د رحال آموزش ملوانان نیروی دریایی آمریکا بودند که به اشتباه وارد آبهای ایران می شوند.

بن رودز مشاور امنیت ملی کاخ سفید اظهار امیدواری کرده است که این مسئله بدون ایجاد هیچگونه تنشی بین مقامات دو کشور حل و فصل شود.

جان کری در تماس با محمدجواد ظریف درباره این موضوع گفتگو کرد. به گفته کری ورود ناوچه های آمریکایی به آبهای ایران اتفاقی بوده است.

خبر توقیف دو قایق نظامی آمریکا در آب های خلیج فارس توسط ایران در رسانه های عربی بازتاب داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، رسانه های عربی خبر توقیف دو قایق نظامی آمریکا توسط ایران در آب های خلیج فارس را پوشش دادند. پایگاه النشره اعلام کرد که سپاه پاسداران ۱۰ نظامی آمریکایی را در دو قایق مجهز به مسلسل ۵۰ ملی متری بازداشت کرده است.

این پایگاه اعلام کرد که قایق های نظامی آمریکا وارد ۲ کیلومتری آب های منطقه ای ایران شده بودند و در میان نظامیان آمریکایی یک زن هم دیده می شود.

پایگاه رای الیوم نیز به اعلام واشنگتن مبنی بر توقیف دو قایق نظامی آمریکا توسط ایران در آب های خلیج فارس اشاره نمود.

همچنین شبکه المیادین این خبر را به صورت فوری بازتاب داده و تصریح کرد که تهران به واشنگتن اعلام کرده است که نظامیان بازداشت شده را فورا آزاد خواهد کرد.

با این حال شبکه الجزیره عربی به نقل از مسئولان آمریکایی اعلام کرد که احتمالا ملوانان آمریکایی بازداشت شده امشب آزاد نمی شوند.

از سوی دیگر الیوم السابع با انتشار این خبر عنوان داشت که وزارت دفاع آمریکا ادعا کرده است این دو قایق بین کویت و بحرین در حرکت بوده اند که ارتباط با آنها قطع شده است.

پایگاه النشره  نیز به تماس محمدجواد ظریف وزیرخارجه ایران با جان کری وزیر خارجه آمریکا اشاره و اعلام کرده که ظریف از آزادی فوری ملوانان آمریکایی خبر داده است.

 

خبرهای صبح چهارشنبه:

تحرکات 40 دقیقه‌ای ناو هواپیمابر آمریکایی

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی،‌ گفت: روند آزادسازی شناورهای رزمی آمریکایی که بعدازظهر روز گذشته در آب‌های سرزمینی در محدوده جزیره فارسی توقیف شدند زیاد به طول نخواهد کشید و نیروی دریایی سپاه پس از دریافت دستور از سلسله مراتب خود اقدام لازم را انجام خواهد داد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، سردار سرتیپ علی فدوی در گزارشی کوتاه در خصوص نحوه توقیف شناورهای رزمی آمریکا در آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران، افزود: نیروی دریایی سپاه پاسداران در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز بر همه آب‌های این منطقه استقرار و تسلط کامل دارد و حضور هر نوع شناور به ویژه شناورهای رزمی، در آب‌های سرزمینی باید با اطلاع قبلی انجام شود.

وی ادامه داد: حضور آمریکایی‌ها در منطقه خلیج فارس هیچ‌گاه بی‌ضرر نبوده است.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به تعداد تفنگداران آمریکایی توقیف شده، گفت: دو قایق رزمی آمریکا با 10 تفنگدار که شامل 9 مرد و یک زن بود در سه مایلی آب‌های سرزمینی جزیره فارسی در خلیج فارس توقیف شدند. این قایق‌ها حرفه‌ای عمل نکردند ولی موقع توقیف مقاومت زیادی از خود نشان ندادند.

فدوی در عین حال از تحرکات غیرحرفه‌ای رزم‌ناو آمریکایی حاضر آب‌های بین‌المللی خلیج فارس خبر داد و افزود: بعد از توقیف دو قایق شنیدم که رزم‌ناو آمریکایی به مدت 40 دقیقه تحرکات شناوری و هوایی غیرحرفه‌ای انجام داده و این اقدامات مانع از آرامش وعده داده شده آمریکایی‌ها شد. البته طی 40 دقیقه مذکور نیروی دریایی سپاه با اقدامات انجام داده ‌آرامش را به منطقه بازگرداند.

وی از تماس تلفنی وزیر امور خارجه آمریکا با محمدجواد ظریف سخن گفت و افزود: در پی این توقیف جان کری با وزیر امور خارجه کشورمان تماس گرفت و آقای ظریف نیز از موضع قوت در خصوص تجاوز این دو شناور رزمی به آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران با قوت توضیح داد. البته روند آزادسازی دو قایق رزمی آمریکایی زیاد طول نخواهد کشید و نیروی دریایی سپاه پس از دریافت دستور از سلسله مراتب خود اقدام لازم را انجام خواهد داد.

 

«تفنگداران آمریکایی تخلیه اطلاعاتی می‌شوند»

سردار شریف تاکید کرد: اگر در تخلیه اطلاعاتی و گفت‌وگو با تفنگداران آمریکایی مشخص شود که ورود آنها به منزله انجام کارهای اطلاعاتی و کارهای بی‌ربط بوده است، قطعا اقدامات دیگری صورت خواهد گرفت.

سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف مسئول روابط عمومی کل سپاه در گفت‌وگویی در خصوص آخرین وضعیت توقیف دو شناور آمریکایی و بازداشت 10 ملوان تبعه این کشور توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران گفت: همانطور که در اطلاعیه سپاه اعلام شد این اتفاق روز گذشته رخ داده و شناورهای آمریکایی وارد حریم آبهای ایران در حوالی جزیره ی فارسی و در سه مایلی داخل آبهای سرزمینی شده بودند.

وی افزود: پس از نقض حریم دریایی ایران نیروی دریایی سپاه با اقتدار وارد عمل شده و اخطار لازم را به شناورهای آمریکایی داده شد و آنها به این هشدارها تمکین کردند.

سخنگوی سپاه پاسداران با بیان این مطلب که هیچ درگیری در منطقه خلیج فارس رخ نداده و آنها به اخطار سپاه تمکین کردند، اظهار داشت: پس از بازرسی شناورهای آمریکایی مشخص شد که آنها علاوه بر تجهیزات فنی، سلاح‌های سبک و نیمه سنگین نیز به همراه خود داشته‌اند.

سردار شریف در پاسخ به موضع‌گیری مقام‌های آمریکایی مبنی بر آزاد کردن فوری ملوانان بازداشت شده، گفت: قطعا ایران بر سر منافع ملی خود با کسی شوخی نداشته و تسامحی نیز نخواهد کرد؛ آنها مطئمن باشند که برخورد ما بر اساس رأفت اسلامی خواهد بود و این چیزهایی که درباره آزادی فوری آنها مطرح می‌شود گمانه‌زنی است و من، آنرا نه تایید می‌کنم و نه تکذیب می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: قطعا پس از انجام تحقیقات، اگر مشخص شود که کار آنها عمدی نبوده برخورد دیگری صورت خواهد گرفت اما اگر در تخلیه اطلاعاتی و گفت‌وگو با آنها مشخص شود که ورود آنها به منزله انجام کارهای اطلاعاتی و کارهای بی‌ربط بوده است، قطعا مسئولان مربوطه اقدامات لازم را انجام خواهند داد.

 

خبر ساعت 13:27

آزاد شدند

خبرگزاری فارس اعلام کرد: سپاه پاسداران پس از اخذ تعهد مبنی بر عدم تکرار اشتباهات، 10 تفنگدار آمریکایی بازداشت شده را رها کرد.

سپاه در اطلاعیه‌ای با اشاره به قطعیت غیر عمدی بودن ورود غیر قانونی و غیر مجاز شناورهای رزمی امریکایی به آب‌های سرزمینی ایران در خلیج فارس، از رها سازی تفنگداران دستگیر شده امریکایی در آب‌های بین المللی خبر داد.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: در پی ورود غیر قانونی و غیر مجاز دو فروند شناور رزمی امریکایی به آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس و در حوالی جزیزه فارسی در عصر روز گذشته (سه‌شنبه مورخ 94/10/22 ) این شناورها پس از تمکین اخطار شناورهای رزمی نیروی دریایی سپاه متوقف و سرنشینان آن که 9 تفنگدار مرد و یک تفنگدار زن بودند، دستگیر شدند.
این اطلاعیه افزوده است: همانگونه که در اطلاعیه‌های قبلی تصریح شده بود در هنگام توقیف این دو شناور رزمی، ناوگروه هواپیمابر “ترومن” امریکا و ناوگروه هواپیمابر “شارل دو گل ” فرانسه در آب‌های بین المللی منطقه حضور داشته‌اند و همزمان ناو گروه هواپیمابر امریکایی اقدام به تحرکات انفعالی و احساسی هوایی و دریایی نمود که با هوشمندی و مدیریت مقتدرانه نیروی دریایی سپاه کنترل و آرامش در منطقه تأمین شد.
در ادامه این اطلاعیه با بیان اینکه “در شناورهای امریکایی‌ سلاح‌های سبک و نیمه سنگین وجود داشته است” تصریح شده است: پس از انتقال و استقرار تفنگداران دستگیر شده در محل پایگاه نیروی دریایی سپاه، بررسی‌های لازم پیرامون چرایی و چگونگی ورود غیر قانونی آنان آغاز گردید و همزمان مقامات سیاسی امریکا در تماس‌های مکرر با مقامات سیاسی کشورمان با غیر عمدی خواندن اقدام شناورهای رزمی خود، آزادی تفنگداران امریکایی را در خواست کردند.
این اطلاعیه افزوده است: پس از بررسی‌های فنی و عملیاتی در تعامل با مراجع ذیصلاح سیاسی و امنیت ملی کشور و مشخص شدن سهوی و غیر عمدی بودن ورود شناورهای رزمی امریکا به آب‌های جمهوری اسلامی ایران و عذر خواهی آنها؛ تصمیم به رها سازی آنان گرفته شد.
این اطلاعیه با تأکید بر اینکه “امریکایی‌ها متعهد شدند که دچار اشتباهات مجدد نشوند” آورده است: تفنگداران دریایی دستگیر شده لحظاتی قبل با نظارت شناورهای رزمی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آب‌های بین المللی رها شدند.
در پایان این اطلاعیه تأکید شده است رزمندگان غیور نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مانند گذشته در پهنای خلیج فارس و تنگه هرمز با اقتدار و صلابت از سیادت دریایی و مرزهای آبی جمهوری اسلامی ایران دفاع خواهند کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا