خرید تور تابستان ایران بوم گردی

متن کامل ﺑﯿﺎنیه ﻣﺸﺘﺮک وزرای ﺧﺎرجه اﯾﺮان و اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎن

وزرای اﻣﻮر ﺧﺎرجه ﺟﻤﮭﻮری اﺳﻼﻣﯽ اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎن و ﺟﻤﮭﻮری اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان بیانیه‌ای مشترک منتشر کردند.

به گزارش ایسنا متن کامل این بیانیه به شرح ذیل است:

جناب آقای محمد حنیف اتمر، سرپرست محترم وزارت امورخارجه جمھوری اسلامی افغانستان در راس ھیاتی بلند پایه جھت یک دیدار رسمی دو روزه به تھران سفر کرد. جناب آقای اتمر و اعضای ھیئت ھمراه در این سفر علاوه بر ملاقات با وزیر محترم امور خارجه، با مشاور محترم شورای عالی امنیت ملی، وزیر محترم داخله /کشور، وزیر محترم انرژی /نیرو و وزیر محترم
تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمھوری اسلامی ایران ملاقات کردند
در این ملاقات ھا طرفین در قالب ھشت کمیته کاری شامل کمیته ھای سند جامع، قانونمند سازی اقامت اتباع، ھمکاری ھای مرزی، کار، آب، ھمکاری ھای فرھنگی، انرژی و صحت /بھداشت در مورد توسعه و گسترش مناسبات دو کشور در ابعاد مختلف بحث و تبادل نظر کرده و به نتایج زیر دست یافتند:

1- به منظور نھادینه سازی و ساماندھی روابط دوجانبه، طرفین بر ضرورت تداوم مذاکرات نھایی سازی سند جامع ھمکاری ھای راھبردی دو کشور و آماده سازی سند مذکور برای امضای روسای جمھور ظرف سه ماه موافقت نمودند.

2- جمھوری اسلامی ایران ضمن استقبال از روند صلح با مالکیت و رھبری دولت و مردم أفغانستان، اعلام آمادگی کرد تا در صورت درخواست جمھوری اسلامی افغانستان، ظرفیت و امکانات خود را برای تسھیل روند مذاکرات بین الافغانی و میزبانی از این مذاکرات به کارگیرد.

3- طرفین بر ضرورت کاھش خشونت ھا در افغانستان با ھدف اعتماد سازی و ایجاد فضای مثبت به منظور آغاز ھرچه سریعتر مذاکرات بین الافغانی، دستیابی به آتش بس دائمی و برقراری صلح پایدار تاکید کردند.

4- با توجه به اھمیت اجماع منطقه ای و بین المللی جھت برقراری صلح و امنیت در افغانستان، طرفین بر تقویت ھمکاریھا و مشورتھای منطقه ای و بین المللی و فعال شدن ظرفیت ھای موجود در منطقه با ھدف تسھیل مذاکرات و حمایت از نظام جمھوری اسلامی افغانستان تاکید نمودند. به این منظور ضرورت شکل گیری یک ابتکار منطقه ای با محوریت أفغانستان و اشتراک کشورھای ھمسایه و مشارکت سایر کشورھای تاثیرگذار و نقش سازمان ملل متحد در پشتیبانی از روند صلح بین الافغانی تفاھم نمودند.

5- طرفین با اشاره به ھمکاری و ھماھنگی خوب دو کشور در مجامع بین المللی و موضوعات مورد علاقه و دغدغه ھای مشترک از جمله حقوق بشر و حمایت از حقوق اتباع، بر تداوم این ھمکاری ھا در آینده تاکید نمودند.

6- طرفین بر ضرورت تقویت ھمکاری ھا در بخش ھای رسانه ای جھت اطلاع رسانی و ارتقاء سطح تفاھم متقابل افکار عمومی دو کشور تاکید نمودند. در این رابطه ھمکاری ھای رسانه ای دو کشور در آینده توسعه خواھد یافت.

7- با توجه به اشتراکات فراوان در حوزه میراث تاریخی ـ تمدنی دو کشور، مقرر گردید وزارتخانه ھای فرھنگ و ارشاد اسلامی جمھوری اسلامی ایران اطلاعات و فرھنگ جمھوری اسلامی افغانستان و نیز وزارتخانه ھای آموزش و پرورش جمھوری اسلامی ایران و معارف جمھوری اسلامی افغانستان در زمینه اجرای برنامه ھای مشترک در حوزه میراث مشترک زبانی، دینی و فرھنگی و نیزھمکاری ھای آموزشی، اقدامات لازم به عمل آورده و اسناد مربوط به این برنامه ھا و ھمکاری ھا را تدوین و مبادله نمایند.

8- در مورد حوادث اخیر که باعث تلفات بشری گردیده، با جزییات بحث و تبادل نظر صورت گرفته و جانب ایران از پیشرفت تحقیقات به جانب افغانستان معلومات داد و ھر دو جانب توافق نمودند که تدابیر را به منظور جلوگیری از وقوع چنین حوادث اتخاذ نمایند.

9- به کمیته ھای امنیتی- سرحدی و قانونمند سازی حضور اتباع دو طرف در خاک یکدیگر وظیفه سپرده شد تا در راستای تامین امنیت سرحد مشترک دو کشور برای جلوگیری از تردد غیر قانونی و قاچاق انسان و کالا ھا تدابیر لازم را اتخاذ نمایند. در این ارتباط طرفین لزوم حضور نیروھای امنیتی افغانستان در پاسگاھھای مرزی تخلیه شده آن کشور و نیز تسھیل صدور روادید جمھوری اسلامی ایران
را مورد توجه قرار دادند.

10-به منظور تسھیل تردد اتباع و وسائل نقلیه و کالاھا بین دو کشور، در جریان سفر جناب آقای اتمر یادداشت تفاھم ھمکاریھای مشترک برای رعایت مقررات بھداشتی بین المللی در گذرگاھھای مرزی (جاده ای، ریلی، ھوایی و دریایی) بین وزارت بھداشت ، درمان و آموزش پزشکی جمھوری اسلامی
ایران و وزارت صحت عامه جمھوری اسلامی افغانستان به امضا رسید.

11 – دوطرف اعلام نمودند در چارچوب سند جامع ھمکاریھای راھبردی، با امضای یک توافقنامه دوجانبه، ضمن سامان دادن به حضور قانونمند نیروی کار افغان در جمھوری اسلامی ایران، مجوزھای لازم را برای حضور فعالان اقتصادی و نیروی ھای متخصص دو کشور در ایران و افغانستان فراھم
نمایند.

12- دو طرف بر ضرورت نظارت و کنترل دقیق و موثر بر مرزھای مشترک توسط نیروھای مرزبانی دو کشور تاکید نموده و متعھد گردیدند از عبور غیر مجاز مرزی، قاچاق انسان، مواد مخدر و قاچاق ھرنوع مواد دیگر به قلمرو یکدیگر جلوگیری بعمل آورند.

13- طرفین در خصوص ھمکاری ھای اقتصادی – بازرگانی منطقه ای و چند جانبه از جمله در حوزه ترانزیت و حمل و نقل توافق نموده و نقش بندر چابھار به عنوان موتور محرک ھمکاری ھای تجاری- ترانزیتی در منطقه را مورد تاکید قرار دادند.

14- طرفین ھمچنین لزوم فراھم آورن تسھیلات رفاھی در بنادر/پایانه ھای مرزی را مورد توجه قرار داده و به طور خاص توافق کردند در اسرع وقت جھت ترمیم زیر ساخت و آسفالت مسیر عبور وسایط در مرز دوغارون به طور مشترک اقدام نمایند.

15- دو طرف در خصوص استمرار ھمکاری ھا در حوزه انرژی، مخصوصا انرژی ھای تجدید پذیر موافقت نمودند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا