خرید تور تابستان ایران بوم گردی

لزوم غربالگری و حذف «طبری»ها از قوه قضائیه

سجاد تقی‌پور، فعال رسانه‌ای در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «لزوم غربالگری و حذف طبری ها از قوه قضائیه» نوشت:

فساد اقتصادی و مالی در ایران از دو قرن پیش یعنی حکومت‌های قاجار و پهلوی وجود داشته و تا به امروز همواره گریبانگیر سیستم‌های دولتی و سازمان‌ها در کشور ما بوده و به نظر می‌رسد ریشه عمیقی در جامعه سیاسی و نظام اداری کشور ما دوانده و خشکاندن آن کار بسیار سختی بوده و عزم راسخی را می‌طلبد. فساد مالی‌ مصادیق‌ گوناگونی را در برمی‌گیرد که از جمله آنها می‌توان به اختلاس، رشوه، رانت‌های‌ اقتصادی‌، استفاده‌ از امتیازات‌ و بهره‌برداری‌های‌ مالی، تقلب، دخل و تصرف غیرقانونی در پول‌، بیت‌المال و اموال عمومی‌، استفاده نامشروع از اختیارات و جایگاه در جهت کسب منافع شخصی ‌و… اشاره داشت.

مقدمه کاهش فساد و بخصوص فسادهای سازمان یافته در نظام اداری و مالی کشور وضوح و شفافیت در روند گردش مالی و بروکراسی‌های اداری در کلیه دستگاه‌های کشور است و اصل مهم شفافیت فراگیر برای همه نهادها و دستگاه‎ها‌، بخصوص دستگاه قضا به‌عنوان یک دستگاه شفافیت‌خواه باید سرلوحه امور این قوه مهم قرار گیرد و مبارزه با فساد و شفافیت ابتدا باید از قوه قضائیه آغاز شود، چرا که ابتدا جامعه باید به این نهاد نظارتی اعتقاد و اعتماد کامل داشته باشند.بنا به گفته رئیس دستگاه قضا تنها یک درصد فساد در این قوه وجود دارد و همچنین از سوی ایشان به درستی بیان شد که همان یک درصد هم زیاد است.

بخش‌هایی از دادگاه طبری از مسئولین سابق قوه قضائیه را دیدم و حق به‌جانب بودن این متهم در جلسه دفاع از خود برایم تعجب‌انگیز بود که چگونه چنین افرادی در حساس‌ترین جایگاه و سطوح بالای این قوه مهم مشغول نقض قانون و نابودی عدالت بوده‌اند. موضوع دیگر دستگیری چند تن از ضابطان قضایی و کارکنان سازمان بازرسی که تلاش می‌کردند تا روند دادرسی و رسیدگی به پرونده محمد امامی و بانک سرمایه را منحرف و مختل سازند. چگونه است که چنین افرادی با سوءاستفاده از جایگاه خود در نهادی که می‌بایست برای مردم نسخه عدالت بپیچد‌، تخلفات گسترده و شبکه‌های فساد درون‌سیستمی تشکیل می‌دهد و با رخنه در پرونده‌های مالی مهم این چنین بی‌عدالتی و فساد را در یک دستگاه ضد فساد توسعه می‌دهند. چه خلأ‌ها و نقایصی وجود داشته که باید امروزه شاهد این اختلاس‌ها در قوه‌ای باشیم که خود مجری عدل و داد در یک کشور است. البته کشف موارد تخلفات ذکر شده خود نشانه‌های مثبتی از تشدید نظارت‌های بیشتر و دقیق‌تر در قوه قضائیه است و معتقدم عزمی راسخ به‌دنبال غربالگری و حذف امثال طبری‌ها در این قوه است.

در پایان این مهم نباید فراموش شود که نقدناپذیربودن قوه قضائیه در دوره‌های گذشته باعث رونق و شیوع فساد در این دستگاه مهم نظارتی شد، امری که به نظر می‌رسد مورد امعان نظر مدیریت جدید این قوه مهم در ساختار نظام قرار گرفته است. از همین‌رو امید می‌رود که دستگاه قضا در جهت شفاف‌سازی نظام‌مند خود در همه حال پاسخگوی افکار عمومی باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا