خرید تور تابستان ایران بوم گردی

FATF و CFT معجزه نمی‌کنند اما…

محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا در یادداشتی در خبرآنلاین نوشت:  یکی از نمایندگان مخالف FATF و CTF در جلسه امروز مجلس از رئیس جمهور خواست تضمین کتبی بدهد که تصویب لایحه پیوستن به این کنوانسیون هیچ مشکلی برای کشور ایجاد نمی کند.

محمدمهاجری:محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه که به عنوان نماینده دولت از این قانون دفاع می کرد در سخنانی از تریبون مجلس به این نکته اشاره کرد که  رئیس جمهور نمی تواند چنین تضمینی بدهد. وی اضافه کرد اما این تضمین را می دهیم که اگر این لایحه تصویب نشود با مشکلات بزرگی در راه انتقال ارز حاصل از معاملات تجاری روبرو می شویم.

ظریف این نکته را هم گفت که حتی متحدان ما – و سپس از چین و روسیه نام برد – در مذاکراتی که با هم داشته ایم بر پیوستن ایران به FATF و CTF  تاکید دارند.

در جلسه علنی امروز مخالفان اصرار داشتند این نکته را اثبات کنند که پذیرش کنوانسیونهای خارجی به معنای بستن دست کشورمان در مسائل مالی است. آنها با اظهاراتی که می توان آنها را کذب خواند مدعی شدند طبق این کنوانسیون اطلاعات مالی ایران در اختیار امریکا قرار می گیرد و آنها می توانند فشارهای بیشتری بر ایران وارد کنند. مخالفان برای اثبات ادعای خود به سرنوشت برجام اشاره کردند.

با این حال باید گفت اف.ای.تی.اف هیچ ارتباطی با برجام ندارد و دست کم 5-6 سال قبل از آن در اسناد وزارت اقتصاد،شورایعالی امنیت ملی و بانک مرکزی وجود داشته و در بازه آن تصمیم گیری شده است. بعلاوه،در هیچیک از مقررات جهانی، انتقال اطلاعات مالی داخلی کشورها اجباری نیست.

با مصوبه امروز مجلس ، که اگر فرایند تصویب آن در شورای نگهبان با مشکل روبرو نشود، فرصت نفس کشیدن به اقتصاد تحریم زده ایران ایجاد می شود. فرصتی که متحدان مالی ایران و نیز مشتریان نفتی برای واریز پول به آن نیاز دارند.

مخالفان اف.ای.تی.اف با دیدگاه خود عملا در جهت تحکیم و توسعه تحریم ها قدم برداشتند و با تصویری از انتقال چمدانی پول در 2-3دهه گذشته  بدنبال این بوده و هستند که تحریم ها را به شیوه های قبلی دور بزنند. اما وقتی با این پاسخ مواجه می شوند که در صورت مسدود بودن راههای قبلی چه باید کرد، هیچ راهبردی ارائه نمی کنند و کلیدی برای گشودن قفلها در شرایط سخت ندارند.

حالا باید گفت CFT و FATF قرار نیست معجزه ای در اقتصاد ایران ایجاد کند، اما می تواند معجزه ای را که امریکایی ها به دنبال آنند بی اثر کند. به عبارت دیگر مصوبه امروز مجلس باطل السحر امریکایی ها در برخی موارد است. اما اقتصاد ایران با عبور از این مانع باید بتواند با گشودن پنجره های بیشتر، راه‌های تنفس بیشتری برای خود باز کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا