خرید تور تابستان ایران بوم گردی

موضع رسمی دولت درباره‌ی قطعنامه‌ی آژانس

اظهارات امروز رئیس‌جمهور روحانی در واکنش به قطعنامه‌ی اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری می‌خوانید:

«رفتار ما با آژانس یک رفتار دوستانه و قانونی بوده است. همیشه با آژانس همکاری کردیم. بازرسان آژانس به طور روزمره همیشه حضور داشتند و جاهایی که می‌خواستند بازرسی کردند و گزارش تهیه کردند.

در 16 و 17 گزارش هم همیشه راجع به برجام و غیربرجام گفتند که ایران با ما همکاری کامل کرده است.

این اواخر متأسفانه رژیم صهیونیستی و آمریکایی به آژانس فشار آوردند و می‌ترسم که این شیادان آژانس را آلوده بکنند و آژانسی که باید همواره قضاوت‌اش، یک قضاوت دقیق، عادلانه و صحیح باشد، این را وادار کردند برود دنبال نبش قبر. آژانس کارش این است که به دنیا اطلاع دهد که مواد هسته‌ای، کاملاً تحت کنترل است و چگونه مصرف می‌شود. آژانس کار دیگری ندارد.

آژانس می‌خواهد بگوید که فعالیت صلح‌آمیز است و فعالیت صلح‌آمیز این است که محاسبه مواد در اختیار من است و بر فعالیت هم نظارت می‌کنم همین، آژانس کار دیگری ندارد. حالا رژیم صهیونیستی و آمریکا آمدند، فشار می‌آورند به آژانس موضوعی که مربوط به 18 ، 20 سال پیش است، نظارت کن و آن را پیدا کن!

دارند آژانس را گول می‌زنند و از مسیر خودش منحرف می‌کنند،‌ البته هر وقت بخواهیم پاسخ قاطع دهیم، برای ما پاسخ دادن آسان است، اما مبنای ما همیشه با آژانس، همکاری بوده است. امروز هم این مبنا و همکاری با آژانس  را حفظ می‌کنیم. اما خود آژانس هم باید توجه کند که از مسیر قانونی خودش منحرف نشود.

از آن طرف اروپایی‌ها. اروپایی‌ها شرمند ما هستند، اروپایی‌ها از سال 97 تا حالا خیلی شرمنده ما هستند یعنی به وظایف قانونی خودشان، به تعهدات خودشان، قبل از خروج آمریکا، حتی بعد از خروج آمریکا، عمل نکردند. تلفنی و حضوری از ما عذرخواهی می‌کنند و می‌گویند ما نتوانستیم به وظایف‌مان عمل کنیم.

حالا در یک شرایط خاصی که رژیم صهیونیستی و آمریکا درست می‌شود اینها هم می‌آیند وارد می‌شوند و بی‌خودی خودشان را آلوده می‌کنند. ما چنین توقعی از سه کشور اروپایی نداریم، از سایر کشورها نداریم، البته در این قصه، کشور روسیه و چین و برخی کشورهای دیگر خیلی خوب عمل کردند و قاطعانه و حقوقی عمل کرده و زیر بار فشار آمریکا نرفتند. توقع ما این است که آنها هم زیر فشار بار آمریکا نروند و آژانس بتواند استقلال خودش را حفظ کند.

این آقای جدیدی که به آژانس آمده باید بداند که آبروی آژانس برای نظام بین‌الملل بسیار اهمیت دارد. آبروی آژانس باید حفظ شود و حاضریم به آنها کمک کنیم.

در اینجا می‌گویم ایران همچنان آماده است که نظارت‌های قانونی آژانس را بپذیرد، ایران آماده است همچنان با آژانس همکاری تنگاتنگ داشته باشد البته در چارچوب قانون و مقررات.

نکته آخر من این است که اخیراً کاخ سفید مرتب اعلام می‌کند که آماده برای مذاکره هستم، بنشینیم مسئله و مسایل‌مان را حل و فصل کنیم و ایران چرا معطل انتخابات است! ما نه قبل انتخابات و نه بعد انتخابات معطل هیچ چیز نیستیم، ما همیشه آماده‌ایم. هر لحظه‌ای که آمریکا اعلام کند به قانون برگشته، اعلام کند به مقررات سازمان ملل برگشته و بگوید من به تعهدات خودم در برجام برگشتم و کنگره آمریکا و کاخ سفید با هم مصمم شدند از مسیر اشتباه خودشان برگردند و به جمع  1+5 برگردند، ما همان لحظه آماده‌ایم و این چیزی نیست که بعداً تصمیم بگیریم، تصمیم ما آشکار و واضح است. آنها بیایند تسلیم قانون بشوند و عذرخواهی کنند، صدمه‌ای که به ملت ایران زدند این صدمه را جبران کنند و غرامت پرداخت کنند و در چارچوب قانون بیایند، کسی اصلاً مشکلی دارد؟ ما که مشکل نداریم، مشکل را آنها ایجاد کردند، آنها میز مذاکره را شکستند و از بین بردند و آنها آمدند به ملت ایران ظلم و جنایت کردند.

این ساده است، عذرخواهی از ملت ایران. جبران خسارت‌ها، بازگشت به مقررات و بازگشت به چارچوب 1+5 می‌‌تواند باز هم راه‌حل باشد.

ولی می‌دانیم این تعارفات بی‌اساس حرافی است به دلیل انتخابات و گرفتاری‌ای که پیدا کردند. اگر واقعی هستند، اگر دروغ نمی‌گویند اگر دنبال مشکلات خودشان نیستند، راه آسان است به جای این حرف‌ها عذرخواهی کنند و برگردند به قانون و مقررات و آن وقت خواهند دید که ملت ایران و دولت ایران همواره در چارچوب عدالت، انصاف، قانون و مقررات بین‌المللی حرکت کرده و باز هم این چنین خواهد بود».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا