خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نقد قرائتی از یک برنامه‌ی تلویزیونی

در حال حاضر روضه داریم ولی جلسه تفسیری که عوام بفهمند نداریم. تفسیرهای قرآن ما برای خواص هستند. باید طوری برنامه بریزیم که هم عوام متوجه شوند و هم خواص بپسندند. به عنوان مثال در برنامه تلویزیونی که اخیراً پخش شد، عوام فهمیدند ولی خواص نپسندیدند.

خبرگزاری مهر نوشت: «حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی در جمع نهادها و جریان‌های قرآنی حرکت هم افزای زندگی با آیه‌ها با اشاره به اهمیت انس با قرآن و نزدیکی ماه مبارک رمضان گفت: قرائت‌ها و تلاوت‌ها ارزش دارند و به آن باید اهمیت داد. همه ما نگاهمان نسبت به حج و نماز با زکات متفاوت است در حالی که همه آنها از اصول دین هستند.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ادامه داد: پیامبر فرمود کتاب الهی و عترت من نباید از هم جدا شوند اما در حال حاضر این دو امر را تفکیک شده می‌بینیم. در حال حاضر روضه داریم ولی جلسه تفسیری که عوام بفهمند نداریم. تفسیرهای قرآن ما برای خواص هستند. باید طوری برنامه بریزیم که هم عوام متوجه شوند و هم خواص بپسندند. به عنوان مثال در برنامه تلویزیونی که اخیراً پخش شد، عوام فهمیدند ولی خواص نپسندیدند.

این مفسر قرآن با اشاره به طرح زندگی با آیه‌ها که توجه به حفظ موضوعی سی آیه قرآن در سی روز ماه مبارک است، افزود: این کاری که می‌کنید را باید ادامه بدهید اما خودتان یک منبع فکری داشته باشید. همچنین توجه داشته باشید جلسات قرآن طول نکشد. قرآن همه چیز ما است قرآن را نور چشم ما باید قرار داده شود.

او ادامه داد: باید امور قرآنی را بازنگری کنیم و تفسیر آن را بفهمیم و برای این امر باید به عنوان مثال از تفسیر نمونه استفاده کنیم. همچنین اگر کلاس داری می‌خواهید انجام دهید تفسیر نور می‌تواند کمک کند.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با تاکید بر اینکه سخنرانی‌های ما هیچکدام استاندارد قرآنی ندارد، افزود: قبل از انقلاب جلسه داشتم اما تخته سیاه برای کلاس وجود نداشت، به همین خاطر از یک مقوا استفاده کردم و برای گچ از زغال و از جوراب برای تخته پاک کن استفاده کردم و با همان شیوه‌ها سوره‌های کوچک و قصه‌های قرآنی را نقل کردم.

این شخصیت قرآنی با بیان اینکه باید برای فهم مردم ارزش قائل بشویم گفت: قرآن ذکر است و باید شیرین باشد. ما اخلاص هایمان گیر دارد و درگیر شرک است. من معتقدم همه ما با هم باید خاک این باغچه را عوض کنیم.

او با تاکید بر اینکه این فعالیت طرح زندگی با آیه‌ها از سوی سازمان دارالقرآن باید ادامه دار باشد، اظهار داشت: تدبر در قرآن باید از جز به کل باشد. یعنی از فروع به اصول باشد، از زمان استفاده کنید و کار را تعطیل نکنید. برخی برنامه‌ها نیاز نیست و هزینه بر است و برخی مبنا ندارد اما برخی کارها که مهم است باید مدیریت شوند ماه رمضان کبریت است. کبریت بعد از روشن شدن سریع خاموش می‌شود لذا باید سریع آن را به گاز برسانید و آن را روشن کنید گاز هم به غذا و غذا هم به انسان وصل است و انسان نیز به خدا متصل است. برخی از ما قرآن را علم نمی‌دانیم اما امام رضا (ع) می‌فرماید قرآن علم واقعی است و لذا کار برای قرآن را باید جدی بگیرید.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی افزود: ان‌شاءالله این کار را نظام مند کنید و از کسانی هم که در کنار و کارتان نیستند مشورت بخواهید. این طرح کار مهمی است. بعد از ماه رمضان ادامه دهید. اینکه همه قرآن بخوانند ولو به اندازه یک سوره توحید بسیار مهم است. در این امر کمک بگیرید با کسی هم قهر نکنید و در خط سیاسی هم نیافتید.پیامبر زمانی که وارد مدینه شد خط سیاسی نبود ولی قبیله بازی بود.هرکسی که می‌خواهد برای مردم کار فکری و فرهنگی کند دیگر نباید خط سیاسی داشته باشد. خط سیاسی را از رهبری و عقل بگیرید چرا که همه خوبیها و بدی‌ها یکجا جمع نمی‌شود.ممکن است کسی ضد ما باشد ولی صاحب نظر باشد و ما موظفیم از نظرات آنان استفاده کنیم.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا