خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بیانیه‌ی روحانی: امنیت ملی صرفاً با توسل به ابزار نظامی و انتظامی حاصل نمی‌شود

حسن روحانی، رئیس‌جمهور پیشین ایران، در بیانیه‌ای تاکید کرد: «امنیت ملی اما صرفاً با توسل به ابزار نظامی و انتظامی حاصل نمی‌شود؛ همه اقشار و آحاد ملت در تأمین و تضمین امنیت مسئول و مؤثرند؛ امنیتی که باید ضامن حفظ حیات، تأمین معیشت و تضمین آزادی‌ها و حقوق اساسی مردم هم باشد».

به‌گزارش ایسنا، متن پیام آقای روحانی به این شرح است:

انا لله و انا الیه راجعون

جنایت تکان‌دهنده در حرم حضرت احمد بن موسی (شاهچراغ) که به شهادت و مجروح شدن عده‌ای از هموطنان عزیزمان منجر شد، یک بار دیگر چهره کریه تروریسم را عیان کرد؛ تروریسمی که از ابتدای انقلاب تا امروز در ادوار و اشکال مختلف هزاران نفر از ایرانیان را شهید کرده و این بار خردسال و سالخورده و زن و مرد نمازگزار در حریم امن عبادت را هدف گرفته است.

هدف از این قبیل اقدامات غیرانسانی، تهدید امنیت و آرامش مردم است، امنیتی که ثمره خون شهدای والامقام دفاع مقدس و شهیدان راه عزت و استقلال ملت ایران است. امنیتی که حافظ جان و ناموس همه مردم ایران، از شیعه و سنی و همه اقوام ایران است. هر نوع خدشه به این اصل مهم و حیاتی می‌تواند زیان‌های جبران‌ناپذیری برای تمامیت ارضی و استقلال ایران به بار آورد.

امنیت ملی اما صرفاً با توسل به ابزار نظامی و انتظامی حاصل نمی‌شود؛ همه اقشار و آحاد ملت در تأمین و تضمین امنیت مسئول و مؤثرند؛ امنیتی که باید ضامن حفظ حیات، تأمین معیشت و تضمین آزادی‌ها و حقوق اساسی مردم هم باشد.

هدف تروریست‌ها، تنها جنایت و ارعاب نیست بلکه یکپارچگی و اتحاد مردم را هم نشانه می‌گیرند و سعی در دودستگی و شکاف در ملت دارند؛ نباید گذاشت که در گام بعدی به هدف خود برسند.

این جنایت نباید سبب شکاف در ملت ایران و تشدید اختلافات دشمن‌خواسته گردد، چون تک تک مردم ایران از هر نوع خشونت نفرت دارند و ما می‌توانیم با گفت‌وگو درون ایران اسلامی مشکلات خود را حل کنیم. افراطی‌گری نتیجه‌ای جز خشونت به بار نمی‌آورد و تشدید خشونت، انسجام و امنیت ملی را به خطر می‌افکند. اسرائیل و آمریکا که خود به‌وجودآورنده و پشتیبان گروه‌های ترور از جمله داعش برای ایجاد تفرقه و خونریزی در منطقه بوده‌اند و وابستگان به آنان هرگز نمی‌توانند دلسوز ایرانیان با هر گرایشی باشند و بی‌شک از هر فرصتی برای تعمیق شکاف ملت و دولت استفاده می‌کنند.

ایران اما نه فقط منادی این امنیت در داخل مرزهای خود که در منطقه و جهان است؛ چنانکه پیشنهاد ایران برای «جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری» که سال ۱۳۹۲ در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد، در قطعنامه‌ای با رأی قاطع نمایندگان ۱۹۰ کشور جهان مورد تصویب و تأکید قرار گرفت؛ چراکه این پیشنهاد نه یک آرزو یا ایده، که یک ضرورت برای جهان امروز است.

اینجانب ضمن ابراز تسلیت و همدردی با خانواده شهدا و مجروحان این حادثه تلخ و مردم غیور فارس و ملت شریف ایران و محکومیت هر نوع خشونت و ترور در هر شکل و بهانه‌ای، از خدای عزت‌آفرین، امنیت و سربلندی و پیشرفت ایرانیان و رفع موانع توسعه و ارتقای جایگاه ایران عزیز را خواستارم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. عنوان : تعیین انعطاف اختیارات ولی فقیه از امور حسبه تا ولایت مطلقه بر حسب میزان ممانعت و همراهی مردم

    بسم الله الرحمن الرحیم

    با سلام و احترام خدمت حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی و جناب دکتر روحانی و آقای دکتر علی لاریجانی

    با توجه به جایگاه مهم مقام ولایت فقیه به عنوان رییس کشور و ولایت بر مسلمین و لزوم ایجاد یک اجماع ملی میان فقهای عزیز و صاحب نظران دانشگاهی علوم سیاسی از شما درخواست دارم که با توجه و استناد به صحبت مهم امام خمینی (ره) در مورد ولایت فقیه نظریه راهگشای ” ولایت مشروط مطلقه فقیه ” را به تناسب نیازهای روز کشور پس از مشورت با مقام معظم رهبری و مراجع تقلید مطرح کنند و از انعطاف داشتن دامنه اختیارات فقیه به تناسب همراهی مردم با توجه به مصلحت عموم مسلمین در قانون اساسی خبر دهند
    این ولایت باید تحت نظارت شاخص های مشخص شده از سوی دین توسط مجلس خبرگان رهبری باشد و برای جلوگیری از به هم خوردن یکپارچگی ملی باید دامنه ی اختیارات فقیه از امور حسبه تا متولی اداره مردم ( مطلقه ) در هر دوره از به روزسازی قانون اساسی با توجه به همراهی یا ممانعت مردم مشخص شود و متناسب با رای ملت برخی از اختیارات ولی فقیه به مجمع تشخیص مصلحت نظام یا هر مقام و نهاد دیگری تفویض شود.
    این نظریه حتی مکمل و ادامه ی نظریه انتصاب آیت الله مصباح یزدی در جهت عملیاتی شدن واقعی دامنه ی ولایت فقیه است تا بتواند یک انسجام ملی و انقلابی را فراهم کند :

    امام خمینی (ره) در کتاب ولایت فقیه، حکومت اسلامی را چنین توصیف می-کند: «حکومت اسلامی نه استبدادی است و نه مطلقه؛ بلکه مشروطه است… مجموعه شرط همان احکام و قوانین اسلام است که باید رعایت شود»

    این نظریه بر اساس نظارت بر شروط ولایت و دیدن کل مردم به عنوان یک بازیگر مستقل در صحنه ی سیاست جدای از بازیگری حکمران است و باطل السحر ایجاد بن بست در کشور در بحران های اخیر است و امید است که در بازنگری جدید قانون اساسی در آن لحاظ شود.

    والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

    1. نظر آقای مصباح این بود مردم چه حقی دارند که نظر بدهند اونوقت نویسنده میخواد با این نظرات … مملکت را از این بن بست بین مردم و حاکمیت خارج کنه جل الخالق

      1. مردم چه حقی دارند نظر بدهند؟قبل از انقلاب شماها کی بودید؟بخشی از مردم .کی شما را به این جایگاه رساند:مردم
        حالا این یارو اومده میگه مردم چه حقی دارند؟نکنه راستی راستی باورتون شده نماینده خدا در زمین هستید.به قول امام همین مردم با فانتوم جمعتان می کنند

  2. باسلام درست است امنیت روانی امنیت اقتصادی مردم درعرض این چند دهه نتوانسته اند مثل کشورهای دیگر یکبار ازکشور بوسیله بانک پولی وارد یا خارج کنند وهمیشه دلال‌ها اینکارا انجام داده اند وسود فراوانی برده اند به دلخواه نتوانسته اند آنچه راکه می‌خواهند بخرند کشاورزان تولیداتش را دلال‌ها یا وابستگان به مسولان صادرمیکنند وسو اصلی را آنان می‌برند……..

  3. عنوان : ضرورت آغاز گفت و گو با مقامات کشور و فقهای سنتی برای بازنگری در قانون اساسی

    بسم الله الرحمن الرحیم

    با سلام و احترام خدمت حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی و دکتر روحانی و دکتر علی لاریجانی

    اعتراضات سکولار اخیر در سطح کشور با شعار “زن-زندگی-آزادی” نشان می دهد که در زمینه ی روزآمد کردن فقه و قانون اساسی در این سالها کم کاری هایی صورت گرفته و دشمن در جهت ناامید کردن مردم از فقه و نظام جمهوری اسلامی ایران تمام توان خود را از راه این ضعف به کار گرفته است.
    آیا فقها همانطور که بر خواندن نماز تاکید می کنند برای مقابله با عقب ماندگی های کشور نباید نوآوری در مظاهر تمدن در حوزه ی سیاست و اقتصاد و فرهنگ و وسایل زندگی را واجب شرعی اعلام کنند تا از حمله ی رسانه ای دشمن در امان باشند؟ آیا در این حوزه ها عقل انسان نمی تواند مستقل از وحی چاره جویی کند؟ آیا عقل مستقل از وحی در این حوزه ها آزادی عمل از دیدگاه فقهی ندارد؟ شمشیری که در صدر اسلام ساخته می شد آیا در زمانه ی خود مظهر نوآوری نبود؟ مردمسالاری دینی و موشکهایی که در داخل کشور ساخته میشود آیا مظهر عقل خودبنیاد نیست؟ نهادهای فرهنگی کشور و سازمان تبلیغات اسلامی باید جواز شرعی نوآوری را هم ردیف احکام عبادی دین ترویج کند زیرا از نگاه دین اندیشیدن از عبادات است. باید دانشگاه تقویت شود. دانشگاه مانند حوزه نیست. در حوزه های علمیه عقل دینی فعال است در دانشگاه عقل خودبنیاد باید آزادانه فعالیت کند و در نهایت دخالت در این روند باید پاسخگویی به شبهه ها ترویج شود.
    در همین راستا نکاتی در مورد انعطاف دامنه ی اختیارات ولایت فقیه در اجرا را بیان می کنم.
    امام علی (ع) خطاب به مالک اشتر در نامه 53 نهج البلاغه می نویسند :
    هنگامى كه نماز به جماعت مى خوانى، نه با طولانى كردن نماز، مردم را بپراكن و نه آن كه آن را تباه سازى، زيرا در ميان مردم، بيمار يا صاحب حاجتى وجود دارد و باید به دنبال آن برود.
    آنگاه كه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم مرا به يمن مى فرستاد از او پرسيدم، با مردم چگونه نماز بخوانم فرمود: «در حد توان ناتوانان نماز بگذار و بر مؤمنان مهربان باش».
    همانگونه که می بینید امام علی (ع) در اجرای حکم شرعی توان مردم را در نظر گرفته اند. در این راستا توجه به حدیث رفع از رسول الله و نحوه صدور حکم واقعی ثانویه را نیز توصیه می کنم. طبق بیانات امام خمینی (ره) ولایت مشروط به شرع است و باید خبرگان رهبری بر شاخص های شرعی نظارت کنند و در مرحله ی بعدی باید گفت چطور می توان در اجرای اختیارات ولایت فقیه با هر گستره ای در کشور قدرت مردم را نادیده گرفت؟ موانع و مردم هستند که دامنه ی اختیارات ولایت فقیه را تعیین می کنند. مردم تعیین می کنند که فقیه واجدالشرایط اختیاراتش در زمان اجرا و عملیاتی شدن محدود به امور حسبیه است یا وی بر همه جنبه های اداره ی مردم ولایت مطلقه دارد حتی در نظریه ی انتصاب ولایت فقیه. ولی فقیه برای اجرای احکام شرعی در جامعه تکالیفی دارد مردم هم در برابر ایشان تکالیفی دارند اما وقتی مردم از تکلیف شرعی خود شانه خالی کنند چه بخواهیم چه نخواهیم اختیارات فقیه حتی در جهت اجرای تکلیف الهی محدود می گردد و باید در استنباط حکم جدید تجدید نظر شکل بگیرد. این حتی حکم عقل است. دامنه ی اختیار ولایت فقیه باید در هر دوره ی بازنگری قانون اساسی به همه پرسی مردم گذاشته شود و در صورت کاهش اختیارات باید این وظایف از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان مقام در نظر گیرنده ی مصلحت موقتی دین به ریاست جمهوری یا مجلس تفویض شود.

    والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا