خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کاندیداهای احتمالی 1400 – مسعود پزشکیان

[سیزدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری حدود یک سال دیگر، احتمالا در خردادماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. انصاف نیوز به مرور رزومه‌ی نامزدهای احتمالی این انتخابات را منتشر می‌کند]

«مسعود پزشکیان»، نماینده‌ی تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس یازدهم و وزیر بهداشت در دولت خاتمی در سال ۱۳۳۳ به دنیا آمد. او متولد مهاباد در استان آذربایجان غربی است.

پزشکیان دارای فوق تخصص جراحی قلب از دانشگاه علوم پزشکی ايران بوده و تخصص خود را در رشته‌ی جراحی عمومی در دانشگاه تبريز گذرانده است.

بنا بر آنچه در زندگینامه‌ی رسمی منتشر شده‌ی آقای پزشکیان آمده است، او «پس از انقلاب با تاسيس انجمن اسلامی دانشجويان دانشکده پزشکی و اداره‌ی کلاس‌های قرآن و نهج‌البلاغه و جلسات بحث و مناظره، باعث تقويت نيروهای مذهبی و وحدت آنها در مقابل گروه های ضد انقلاب و تفکرات الحادی و التقاطی آنان شد» و دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران «به عنوان مسئول اعزام اکيپ های پزشکی به مناطق عملياتی فعاليت داشت و در بسياری از عمليات‌ها به عنوان رزمنده و پزشک حضور فعال داشت».

پزشکیان در سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۹ به‌عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز مشغول فعالیت بود که در آن دوران توانست این دانشگاه را از تیپ دو به تیپ یک ارتقا دهد، احداث ۶۰۰ خانه بهداشت در روستاهای استان آذربایجان شرقی در یک بازه‌ی شش ماهه از دیگر اقدامات او در آن سال‌ها بود.

مسعود پزشکیان در ماه‌های پایانی دولت اول اصلاحات به‌عنوان معاون سلامت وزیر بهداشت کار خود را آغاز کرد و در دولت هشتم نیز با حکم سیدمحمد خاتمی و‌ رای اعتماد مجلس به مدت چهار سال وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شد.

برخی اقدامات او در دوران چهار ساله‌ی وزارت بهداشت به این شرح است: تصويب و اجرای قانون بيمه روستايی، راه اندازی طرح پزشک خانواده، ارائه طرح بيمه افراد بی بضاعت، که امکان پرداخت هزينه های درمان را ندارند و توسط هيچ ارگان يا سازمانی بيمه نشده اند، روی تخت و تلاش برای تصويب و اجرایی کردن آن، طرح اورژانس و نوسازی ناوگان آمبولانس های کل کشور و…؛ دوران مدیریت پزشکیان در وزارت بهداشت منتقدانی نیز داشت و حتی شاهد استیضاح او در مجلس ششم بودیم؛ استیضاحی که البته در نهایت با رای اعتماد مجدد مجلس به او‌ همراه شد. بهزاد نبوی از چهره‌هایی بود که در جلسه‌ی استیضاح در دفاع از پزشکیان صحبت کرد.

مسعود پزشکیان پس از پایان دولت اصلاحات بر خلاف بیشتر مسئولان که ترحیح می‌دهند در پایتخت بمانند به تبریز بازگشت و در هشتمین دوره‌ی انتخابات مجلس از سوی مردم تبریز، آذرشهر و اسکو انتخاب شد. او در دوره‌های نهم، دهم و یازدهم نیز به‌عنوان نماینده‌ی این سه شهر انتخاب شده است.

پزشکیان نایب رئیس مجلس دهم بود و در نطق‌های خود در مجلس تلاش می‌کند تا با استفاده از مفاهیم نهج‌البلاغه انتقادات خود را نسبت به شرایط و عملکرد مسئولان ارشد کشور مطرح کند. از جمله نطق‌های خبرساز او در مجلس به پس از انتخابات۸۸ بازمی‌گردد: «حضرت علی می‌فرمایند «برای مردم مثل یک حیوان وحشی نباش که به جانشان بیفتی و آنان را لت و پار کنی». با مردم باید مثل مردم برخورد کرد و مثل انسان و با انسانیت برخورد کرد. اگر ما راه علی را برویم، حرف علی را گوش بدهیم، منصفانه به همه گوش بدهیم و مثل یک انسان، با دوست و دشمن خودمان هم منصفانه برخورد می‌کنیم قطع و یقین تمام غائله‌ها می‌خوابد، تمام مشکلات حذف می‌شود ولی وقتی که جانب یکی را بگیریم، فقط یک صدا را بلند کنیم و اجازه ندهیم دیگران حرف بزنند و هر کس حرف زد به او انگ بچسبانیم آن وقت معلوم است که چه اتفاقی می‌افتد. حالا هر چقدر هم فریاد بکشیم که آن را اصلاح کنیم اصلاح نمی‌شود. انصاف را باید مراعات کنیم. صدا و سیما باید انصاف را مراعات کند، سیستم‌های نظامی و امنیتی باید انصاف را مراعات کنند، ما حق نداریم خلاف قانون با انسانها برخورد کنیم».

پزشکیان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۲ کاندیدا شد اما صلاحیت او مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفت. به گفته‌ی او «شورای نگهبان چیزی درباره‌ی رد صلاحیت نگفت، من هم چون قصد نداشتم ادامه بدهم، پیگیری نکردم. آیت الله هاشمی رفسنجانی که خدا رحمتش کند، تشریف آوردند و کاندیدا شدند و من دیگر قصد ادامه نداشتم اعلام هم کرده بودم اگر ایشان تشریف بیاورند من ادامه نمی دهم، در نتیجه اصلا پیگیر نشدم که شورای نگهبان چرا رد کرد».

آقای پزشکیان از چهره‌های جریان اصلاحات است که مشی میانه‌رو داشته و دغدغه‌های عدالتخواهانه دارد. برخی بر این باور هستند که او از معدود چهره‌های این جریان سیاسی است که امکان عبور از سد نظارت استصوابی شورای نگهبان در انتخابات ۱۴۰۰ را خواهد داشت.

«پزشکیان ۱۴۰۰»: هیچ چیز معلوم نیست

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا