خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مذاکره با آمریکا؛ ظریف و روحانی نتوانستند اما جلیلی و احمدی‌نژاد می‌توانند

/ صادق زیباکلام در گفت‌وگو با انصاف نیوز /

بابک مجیدی، انصاف نیوز: صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران می‌گوید: جریان اصولگرا در مجلس، و احتمالا در دولت آینده با دولت آمریکا بر سر برجام مذاکره خواهند کرد. زیباکلام همچنین می‌گوید: تندروها به این خاطر بر سر راه برجام روحانی و ظریف مانع‌تراشی می‌کنند که می‌خواهند همه اتفاقات مثبت، و محبوبیت‌ها برای خودشان باشد.

بار دیگر صحبت از مذاکره با آمریکا و برجام جدید به میان آمده است. اما سعید جلیلی، محسن رضایی دو نفر از جریان اصلی نیروهای اصولگرا و مخالفین اصلی به نتیجه رسیدن برجام، در روزهای اخیر به انتقاد تند از دولت پرداختند. سعید جلیلی مذاکره کننده سابق دستگاه دیپلماسی با غرب، در توییتی تند خطاب به محمدجواد ظریف نوشت: «بدتر از فشار اقتصادی دشمن، آن است که کسانی در داخل کشور با آنکه شاهد این دشمنی آشکار هستند، می‌گویند اگر لازم باشد مجددا مذاکره خواهیم کرد؛ مگر دفعات قبل که لازم دیدید، چه فرجامی را به ارمغان آوردید؟» و محسن رضایی فرمانده پیشین سپاه پاسداران نیز در توییتی نوشت: «اگر دولت گام‌های یکم تا پنجم هسته‌ای را کاملا برمی‌داشت، امروز آژانس ادعای جدیدی نمی‌کرد. دولت مسیر هسته‌‌ای را گم کرده است». او قبلا هم توییت کرده بود: «پاسخ کوبنده به ترامپ، صدور سریع‌تر گام پنجم کاهش تعهدات هسته‌ای است». این در حالی است که محسن رضایی سال 94 و بعد از توافق هسته‌‌ای گفته بود: «این مذاکرات سطح سیاست بین‌المللی ایران را ارتقا داد. یک حیثیت سیاسی و بین‌المللی تازه پیدا کردیم. این قابلیت سیاسی در آینده به کار خواهد آمد.»

اما ظریف در مصاحبه‌ی اخیرا اعلام کرد: «من طرفدار منافع ملی ایران هستم؛ اگر منافع ملی ایران و مردم مستلزم این باشد که مذاکره بکنیم، مذاکره می‌کنم. در هیچ مذاکره‌ای شما نمی‌توانید به طرف مقابل‌تان اعتماد کنید. روابط بین‌الملل بر اساس بی‌اعتمادی است. اگر قرار بود به کسی اعتماد کنیم، برجام ۱۵۰ صفحه نمی‌شد، بلکه دو صفحه می‌شد که ما می‌گفتیم ما سلاح هسته‌ای نمی‌خواهیم و آنها هم می‌گفتند تحریم‌ها را برمی‌داریم». ظریف تأکید کرده بود «با اعتماد در روابط بین‌الملل سازگاری ذهنی ندارم. با ضد این و آن بودن موافق نیستم. معتقدم منافع ملی را باید دنبال کنیم و اگر روزی این منافع ملی مستلزم آن است که مذاکره کنیم، این کار را انجام دهیم، البته بعد از اینکه همه مقام‌های کشور مذاکره را تأیید کردند.»

انصاف نیوز در مورد صدور قطعنامه جدید شورای حکام بعد از 8 سال و امکان مذاکره مستقیم با آمریکا بر سر برجام با صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران گفتگویی انجام داده است که آن را در زیر می‌خوانید:

انصاف نیوز: با توجه به قطعنامه جدیدی که بعد از هشت سال علیه ایران صادر شد و منتقدانی که معتقدند دوباره نباید مذاکره کنیم، بنظرتان آینده این رفتار به کجا خواهد انجامید و ایران و دستگاه دیپلماسی دوباره مذاکره خواهند کرد یا خیر؟

زیباکلام: تندروها فقط تحت یک شرایط به برجام رای می‌دهند، از برجام و مذاکره با غرب تمکین می‌کنند، کنار آمدن با آژانس را تایید می‌کنند و با آمریکا مذاکره می‌کنند؛ آن هم فقط و فقط زمانی است که کل قدرت در اختیار خودشان باشد. یعنی سال آینده که مجلس از آن تندروهاست و رئیس جمهور هم از آن آنها خواهد شد -یا آقای احمدی نژاد و یا آقای سعید جلیلی- و سایر قوا نیز در دست آنهاست، آن وقت تندروها درنهایت به سوی نرمش قهرمانانه خواهند رفت. در غیر اینصورت اگر قرار باشد که نفع نرمش قهرمانانه، نفع توافق هسته‌ای، نفع برجام و نفع هر کنار آمدن و توافقی با غرب و آمریکایی‌ها به سود آقای روحانی و یا اصلاح طلبان و غیر اصولگرایان تمام شود، آنها بازی را برهم می‌زنند و نمی‌گذارند موفقیت آمیز جلو برود. آنها چون نفع برجام عاید روحانی، اعتدالیون و میانه‌روها می‌شد، بعد از تیر 94 که منجر به توافق هسته‌ای و برجام در وین شد، تندروها از هیچ تلاشی برای از ریل خارج کردن، بی اعتبار کردن و به بن بست رساندن برجام خودداری نکردند. تندروها هر تیغ و تیشه‌ای که می‌توانستند بر سر راه برجام انداختند. یادتان هست که صدها شرکت کوچک و بزرگ غربی و بین المللی بعد از برجام به ایران آمدند؟ تندروها چه کردند؟ نهایت تلاش‌شان را به کار بستند که این شرکت‌ها یکی پس از دیگری از ایران بروند.

ترامپ هم با آمدنش تیر خلاص را به بدن لاغر و ضعیف و بی جان و در حال احتضار برجام شلیک کرد. چون ترامپ هم به‌نوعی شبیه به تندروهای خودمان است. اما چرا من امیدوارم که سال آینده تندروها با آمریکا به توافق خواهند رسید؟ به این دلیل که سال آینده تمام قدرت از آن تندروها خواهد بود. نه پای روحانی وسط است، نه فهرست امید و نه اعتدال و توسعه. صدر تا ذیل مملکت در دست تندروهاست. بنابراین بنظر من آنها با غرب کنار خواهند آمد و موفق هم می‌شوند به این دلیل که قدرت اصلی دست آنهاست. روحانی اگر خود را ریز ریز هم می‌کرد نمی‌توانست کاری کند که برجام در ایران موفق شود چون همه‌مان می‌دانیم که قدرت، علیرغم 24 میلیون رایی که روحانی آورده بود، دست او نیست. جهانیان هم این مسئله را می‌دانستند که قدرت در ایران در دست صندوق رای نیست. صرفنظر از آنکه رئیس جمهور 24 میلیون رای آورد یا نماینده‌ی تهران 1.5 میلیون رای آورد، از هیچ قدرتی برخوردار نیستند و اتفاقا آن نماینده تندرو که 70 هزار رای می‌آورد قدرتش بیشتر از محمدرضا عارف است که یک و نیم میلیون رای داشته است. بنابراین غربی‌ها و آمریکایی‌ها می‌دانند که سال آینده، امید کنار آمدن با ایرانی‌ها بسیار زیاد است، چون همه قدرت دست تندروهاست. بنابراین بازی‌ها و سر و صداهایی مثل دوباره به شورای امنیت رفتن و به کار افتادن مکانیزم ماشه و خروج یا عدم خروج از ان‌پی‌تی، تا خرداد سال آینده ادامه دارد و صرف نظر از اینکه جو بایدن در درون کاخ سفید است و یا دونالد ترامپ، ما به سوی نرمش قهرمانانه پیش خواهیم رفت، با این تفاوت که اگر دونالد ترامپ به کاخ سفید بازگردد، هزینه‌ها و امتیازاتی که باید بدهیم، بسیار بیشتر است.

چرا اصولگراها و تندروها می‌خواهند توافق دوباره برجام را به نام خودشان بزنند؟

اگر یادتان باشد، پس از شکل گرفتن برجام، فضایی در ایران به وجود آمد که در آن صدها شرکت بین‌المللی وارد ایران شدند و قیمت دلار کاهش پیدا کرد. بنابراین اگر ما با آمریکایی‌ها به توافق برسیم، در کوتاه مدت منافع زیادی برای ما خواهد داشت. کمترین منفعتی که خواهد داشت این است که بخش عمده‌ای از دارایی‌هایمان آزاد می‌شود مانند سال 94 که 150 میلیارد از دارایی‌های ایران توسط رئیس جمهور آمریکا آزاد شد. همچنین رونق اقتصادی به وجود می‌آید و تحریم‌ها تا حدود زیادی لغو می‌شوند. بنابراین تندروها می‌گویند که چرا این دستاوردها و منافع در چشم مردم به روحانی و خاتمی و ظریف و اصلاح طلبان و اعتدالیون برسد؟ مگر ما عرضه نداریم که اینها را به نام خودمان بزنیم؟ به نظر من هم حرف‌شان منطقی است. محبوبیت پیدا می‌کنند؛ در عمل نشان می‌دهند که «پس از 8 سال حضور آقای روحانی که هیچ کاری نتوانستند بکنند، ببینید! حالا این جریان جدید –اسم‌شان هرچه هست تندرو، پایداری، طرفداران احمدی نژاد یا خود آقای احمدی نژاد- ببینید چقدر وضع کشور خوب شده.» مردم هم می‌بینند که وضع اقتصادی کشور بهتر شده و می‌بینند که تورم و قیمت دلار را کنترل می‌کنند و در نهایت چرا تندروها نباید استقبال کنند از محبوبیت‌شا نزد مردم؟ حالا اینکه در بلندمدت چه برسر ایران خواهد آمد، قابل بحث است. ولی حقیقت این است که هر گروه یا فردی بتواند در کوتاه مدت با آمریکا کنار بیاید، در ایران تبدیل به قهرمان خواهد شد، چراکه واقعا مردم را از مصیبت نجات داده است.

اگر مذاکره با آمریکا در دوره اصولگرایان اتفاق بیافتد، واکنش اصلاح طلبان به این موضوع چه خواهد بود؟

اصلاح طلبان هیچ قدرتی ندارند. نه در صداوسیما و نه تریبون نمازجمعه و نه سایر تریبون‌ها. بنابراین چیزی برای گفتن نخواهند داشت. البته مسلم است که اصلاح طلبان هیچوقت به مذاکره با آمریکا اعتراضی نخواهند کرد.

آیا شما فکر می کنید اصولگرایان در بحث شهادت سردار سلیمانی کوتاه می‌آیند و با آمریکا مذاکره می‌کنند؟

چاره‌ی دیگری ندارند! شما خودتان را بگذارید جای تندروها. شما چه فرمول و پیشنهادی برای اینکه کشور را از این بحران عظیم اقتصادی نجات دهید دارید؟ مگر غیر از این است که باید تحریم‌ها لغو شود، دارایی‌های ایران باید آزاد شود و ایران نفت خودش را صادر کند؟ با سیاست می‌شود حکومت کرد، با شعارهای سیاسی می‌شود حکومت کرد، اما با شعار های اقتصادی نمی‌شود حکومت کرد. شما شکم 85 میلیون نفر را نمی‌توانید با شعار سیر کنید. باید یکسری اقدامات عملی بکنید. بنابراین تندروها چاره‌ای ندارند جز اینکه کنار بیایند، با این تفاوت که اگر آقای روحانی بخواهد کنار بیاید، آقای احمدی نژاد نمی‌گذارد، آقای جلیلی نمی‌گذارد، آقای الیاس نادران نمی‌گذارد. دلیلش واضح است. برای اینکه آنها به روحانی می‌گویند مگر خودمان عقب افتاده هستیم و نمی‌توانیم با آمریکا کنار بیاییم؟ چرا شما این کار را بکنید که مواهبش هم به شما برسد؟ الان دعوا سر اصول نیست. سر این است که مواهب کنار آمدن با غرب به چه کسی می رسد.

پس شما می‌گویید آنها خون سردار سلیمانی را کنار می گذارند و با آمریکا مذاکره می کنند؟

نه! آن‌ها هیچ وقت نمی‌گویند که خون سردار سلیمانی را پایمال کردیم. آنها اولین کاری که می کنند این است که فرودگاه را به نام سردار سلیمانی می‌کنند، قطار را به نام سردار سلیمانی می‌کنند. آنها خودشان را بیشتر از افرادی مثل آقای روحانی شیفته‌ی سردار سلیمانی نشان می‌دهند و اتفاقا در مذاکره هم محکم‌تر مواضع خود را بیان می‌کنند. اتفاقا در زمان مذاکره با آمریکا به صورت همزمان فرودگاه مهرآباد را به نام سردار سلیمانی می‌کنند.

به نظرتان با توجه به موضع‌گیری رهبری در موضوع برجام و گفتن اینکه به این مسئله خوشبین نیستند، و شکست خوردن برجام در آینده و موضع گیری تند ایشان نسبت به خروج از برجام توسط ترامپ، آیا دوباره به این مسئله ورود می‌کنند و نرمش قهرمانانه‌ی دوباره‌ای را اعلام می‌کنند؟

چرا نکنند؟ چاره دیگری نیست! رهبری همچنان از نرمش قهرمانانه خود دفاع خواهند کرد اما خواهند گفت که برخلاف آقای روحانی و ظریف که از پس برجام برنیامدند، آقای احمدی نژاد و دوستانشان و آقای سعید جلیلی توانایی اجرای نرمش قهرمانانه را دارند. بحث اصلی بر سر این است که آقای روحانی نتوانست نرمش قهرمانانه را درست اجرا کند نه اینکه نفس مسئله نرمش قهرمانانه زیر سوال برود.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. این بابا در مجامع آکادمیک و اطاق های فکری در اروپا وآمریکا بعنوان سرایدار استخدام نخواهد شد ولی در ایران به احتمال زیاد ماهانه میلیونها تومان درآمد فقط از منایع دولتی دارد. والله هیج کجای دنیا برای درآمد مالی به اتدازه ایران نیست.پریز این دانشمند سیاسی را یکی باید از برق بیرون بکشد وبه آمریکا صادر کرد چون با توجه به تئوری این آقا که نباید در تولید گندم خودکفا شد میتواند بزرگترین ضربه را به کشاورزی آمریکا بزند.

    21
    17
    1. جناب افخمی گمان نکنم فرق بین انتقاد و تخریب را بدانید ایضاء تفاوت پیشگویی و تحلیل را ، شما را با شعورتر ، فهمیده تر و با ادب تر از این می پنداشتم ، تحلیل وقایع چهل سال اخیر مبنای تحلیل و ارائه نظر ایشان و خیلی های دیگر است ، ازآنجا که باید همه خوبی ها و محاسن به نام اصولگرایان و خط رهبری نوشته شود و همه خرابکاری ها و مشکلات به نام بخش انتخابی و خصوصاً اصلاح طلبان ، اجازه دیدار با خاتمی در سازمان ملل داده نمی شود اما دولت معجزه هزاره سوم که نظرش به نظر بعضی ها نزدیک تر از رفیق پنجاه ساله شان بود مجازند در عمان با آمریکاییها ملاقات و گفتگو کنند کما اینکه در ابتدای انقلاب دیدار بهشتی با آمریکایی ها عیبی نداشت اما آبروی امیر اتتظام و بازرگان به خاطر ملاقات با برژنسکی باید برده می شد موارد برای مثال زدن زیاد است ولی فرصت کم ، و العاقل یکفیه الاشاره ، حال اگر شما از فهم این موضوع عاجزید ، شاید بهتر باشد همان اتاق فکر ها و مجامع آکادمیک مذکور حضرتعالی را به عنوان سرایدار استخدام کنند تا به خاطر بیکاری مجبور به مهمل بافی در سایت ها نباشید .

      9
      11
      1. جناب عالی !! چون کامنت شما ذیل مطلب جناب افخمی و ایضاء پاسخ بنده بود من به درستی متوجه نشدم پاسخ حضرتعالی به اینجانب بود یا جناب افخمی ؟ اگر منظورت آقای افخمی بوده ایشان خود پاسخ خواهند داد ولی اگر منظورت به بنده بوده است گذشته از لحن نه چندان مودبانه وبه قولی نگاه عاقل اندر سفیه ات که نزد عقلا مذموم و ناپسند است ، باید عرض کنم من سرو صدایی نکردم فقط درست یا غلط نظرم را گفتم اگر صرف شنیدن نظرات دیگران برای شما ثقیل است لاجرم در پاسخ ، بنده به شما می گویم اصلاً کتاب نخوان چون تحمل شنیدن نظرات متفاوتی که در کتابها می آید را نداری و حالت بد می شود ، شما مطمئن باش حداقل اندازه شما مطالعه دارم وگرنه اظهار نظر اندکی هم نمی کردم.

  2. با نهایت احترام به استاد خودم دکتر زیبا کلام. شاید بخشی از اصولگرایان اینطور باشند ولی در این که قدرت در دست ایشان می افتد بحثی نیست ولی نرمش کنند بعید می‌دانم. چون در این یکی متاسفانه صادق هستند

    7
    17
    1. چه تصور کرده اید؟؟؟؟انان اگر راس قدرت رسمی باشند(حتی اگر کمترین رای 4 دهه گذشته را داشته باشند)توافق میکنند وانهم چه توافقی…..نرمش قهرمانانه را به بهترین وجهی اجرا خواهند کرد…

      6
      6
  3. جناب افخمی گمان نکنم فرق بین انتقاد و تخریب را بدانید ایضاء تفاوت پیشگویی و تحلیل را ، شما را با شعورتر ، فهمیده تر و با ادب تر از این می پنداشتم ، تحلیل وقایع چهل سال اخیر مبنای تحلیل و ارائه نظر ایشان و خیلی های دیگر است ، ازآنجا که باید همه خوبی ها و محاسن به نام اصولگرایان و خط رهبری نوشته شود و همه خرابکاری ها و مشکلات به نام بخش انتخابی و خصوصاً اصلاح طلبان ، اجازه دیدار با خاتمی در سازمان ملل داده نمی شود اما دولت معجزه هزاره سوم که نظرش به نظر بعضی ها نزدیک تر از رفیق پنجاه ساله شان بود مجازند در عمان با آمریکاییها ملاقات و گفتگو کنند کما اینکه در ابتدای انقلاب دیدار بهشتی با آمریکایی ها عیبی نداشت اما آبروی امیر اتتظام و بازرگان به خاطر ملاقات با برژنسکی باید برده می شد موارد برای مثال زدن زیاد است ولی فرصت کم ، و العاقل یکفیه الاشاره ، حال اگر شما از فهم این موضوع عاجزید ، شاید بهتر باشد همان اتاق فکر ها و مجامع آکادمیک مذکور حضرتعالی را به عنوان سرایدار استخدام کنند تا به خاطر بیکاری مجبور به مهمل بافی در سایت ها نباشید .

    4
    3
  4. جناب صحبت از ( نرمش قهرمانانه ) اینبار نیست آنچه حکومت را که اصولگرایان و اصلاح طلبان مانند همدیگر هستند میترساند همان ( ۱۲ ماده ) آست که دیگر نه شکلی و نه آثاری و نه نامی از حکومت اسلامی باقی نمی گذارد آمریکاییان اینبار انگشت را در یک نقطه ای
    فشار می دهند که کل حکومت از آمدن به میز مذاکره وحشت دارد و آن ۱۲ ماده است

    3
    3
  5. آقای محترم در کدام دولت با دولت مردان آمریکا مسقیم مذاکره انجام شد اگر اینطور بود چرا در سالهای 91 92 جلیلی واحمدی نژاد در چرا توافق انجام ندادن اگر شما به خاطر ه دکتر صالحی وزیر خارجه وقت بخوانید دیگر صحبت از این آن نمیکنید به کدام دولت به اندازه دولت یازده ودوازده اختیار ات خارجه.داده شد انصاف هم خوب است

    13
    2
  6. سلام ایشون آقای زیبا کلام یک بار در زمان دوره دوم برای مردم نسخه پیچید و مردم رای دادند و نتیجه این افتضاحی فعلی هست به چه حقی به خودش اجازه اضهار نظر میده هر کسی جای ایشون بود باید از خجالت آب میشد نه اینکه غلدرتر از قبل ایشون حتی صحبت‌هایش هم در جهت مصلحت حذبش هست نه مردم آقای زیبا کلام مشخص کنه کجای زندگی مردو قیمت‌های کف بازاره بعد اظهار نظر کنه

    9
    3
  7. اگه قرار بود کنار بیان در زمان احمد نژاد اصولگراها با آمریکا مذاکره میکردن.الان هم همان دوره تکرار میشه و مذاکره ایی در کار نخواهد بود ..و اصولگراها مشکلات داخلی را بدون اتکا به دیگران باید حل کنند.مبارزه با فساد اداری و..بهبود فضای کسب و کار ،اصلاحات اقتصادی و کم کردن حجم اقتصاد دولتی

    9
    1
    1. چرند میگی. شعار رو ول کن حال مردم و خراب نکن خداوکیلی
      راهکار عملی خروج از این گرداب قلاکت بار رو با چیزی غیر از مذاکره اگه میدونی نشون بده.
      کلیت مذاکره امر منطقیه اول اینو باید بپذیری وگرنه دیگه بحثی نیست. بعداز این هم شکل و فرم مذاکره مهمه. ما هم کارت بازی برای مذاکره زیاد داریم نباید فک کنیم دستمون خالیه و هرچی اونا بگن قبوله نه اینطور نیست اتفاقا سرمایه حاکمیت در این وضعیت کم نیست آمریکا هم نیاز به بسیاری از کارت های ایران داره مهم نحوه تعامل هوشمندانه و بدور از تعصبات مسخره است.
      آقایونی که مذاکره رو تابو کردین، صدبار دیدین که اگه بجاش برسه ایران گفتگو میکنه. اتفاقا بد هم ندیده اگر بد دیده بخاطر تایم منیجمنت غلط بوده و گرنه ایران همیشه آیتم های نیرومند و جذابی در دستش داشته که میتونه آمریکا رو در دادن امتیازات متقابل تحریک و تهییج کنه.
      اگه غیر از مذاکره راه دیگه می شناسید لطفا خواهشا، محض رضایت خدا و خلق بگین تاماهم بدونیم.
      اینقد مذاکره رو تابو نکنیم.. این نیاز دوطرف ماجراست.

  8. آقای احمدی نژاد نمی‌گذارد !!! الان احمدی نژاد چه کاره است که نمی گذارد ؟ چرا اینقدر متوهم شدیم و صغری کبری می سازیم؟
    احمدی نژاد با ولایت درافتاد ، ورافتاد…. بابا ولش کنید .دیگه بهانه ای ندارید برای کم کاری ها به افراد تاریخ مصرف گذشته گیر میدید !
    تواین هفت سال چه کار کردید ؟ هی بگید احمدی نژاد! شما حتی به اندازه کارهای ناقص اقتصادی احمدی نژاد هم کار نکردید ! دلار 20 هزار تومانی نتیجه چیه ؟ آهان احمدی نژاد و موشکهای سپاه ! چه کشف بزرگی!!

    9
    3
  9. دو حزب اصلی دموکرات و جمهوری خواه با ایرانیانی که به طور مستقیم و آشکار شعار نابودی اسرائیل در مجامع عمومی را مطرح کرده اند مذاکره نخواهند کرد. هزینه رسیدن به یک توافق جامع با این افراد برای حزب حاکم بسیار بالا و مقاومت در کنگره و رسانه ها و افکار عمومی در این مورد برای حزب حاکم قابل چشم پوشی نخواهد بود. از سوی دیگر شعور و آگاهی ایرانیان در مورد فساد گسترده سازمان یافته در حاکمیت و نقش اقشار صاحب امتیاز نزدیک به آن در احتکار و تورم لجام گسیخته و بیکاری مزمن و بالا پیشرفت چشمگیری داشته و در اذهان آنها شکل گرفته است. حاکمیت ایران در مجموع و اصولگرایان به طور اخص هیچ درک و برنامه قابل تاملی برای اقتصاد پسا کرونا ندارند و تضاد اقشار مختلف جامعه با حاکمیت همچنان روند صعودی خواهد داشت.

    1
    2
  10. ظریف 8سال خندیدوهیچی بدست نیاورد. جانکری مسخرش کرد و روزی که رفت به دولت ترامپ نصیحت کرد که اگر میخای مقابل ایران به نتیجه برسی باید تحریمش کنی. اوباما دقیقآ چند روز قبل از اتمام دولتش، تحریم های 10 ساله رو تمدید کرد.
    اینا فقط زبان زور حالیشونه.
    آقای زیبا کلام تو هم اینو میدانی.
    مردم عاقل همیچیو می‌دانند.

    6
    1
  11. تحلیل‌های جناب دکتر زیباکلام صریح شجاعانه و منصفانه است…
    موضوع ساده است روحانی همان اوایل گفت که برحامهای بعدی در راه است.. مخالفان دیدند برای یکیش اینهمه محبوب شده اگر بگذارند پیش برود به قهرمان ملی تبدیل می‌شود .. و طبیعی بود به قیمت نابودی همه چیز هم شده جلوی او را بگیرند چون در آن صورت هم همه چیز برای این بخش تمام میشد!
    اما اینکه اینطرف قطعا به سمت مذاکره برود شکی نیست مسأله این است که آن طرف دیگر بپذیرد!
    مگر به شرط‌ها و شروطها!

    3
    9
  12. نرمش قهرمانانه وقتی بود که سردار ایرانی رو نکشته بودن ، الان باید از رو خون سردار رد بسیم که توافق کنیم ، مگر یک توافق باشد که با اون موافق باشم اونم قصاص هست. زنده باد ایران

    6
    1
  13. وای خدا برای مذاکره با آمریکا کشتار شده این چه مدلشه؟

  14. ای کاش یکی پیدا می شد این نا زیبا کلام دلخک را رام کند که ایشان سینه چاک روحانی (فریدون)بودند الان معلوم نیست چه کاره اند.اگر تحلیل گر جامعه توباشی وای به حال آن جامعه

    5
    2
  15. واقعا کی بود قسم می‌خورد والله بلا و… که اگه توان حل مسائل و مشکلات رو نداشتم به انتخابات وارد نمی شدم… کمی تامل…

    6
    1
  16. اووووونچنان روووونق اقتصادی ایجاد کنیم که…
    آقای زیبا کلام تو خیلی خوب حرف میزنی آدم مستقلی هم هستی. شکی نیست. اما هیچی تو بارت نیست.تحلیلاتم جدیدا خیلی آبکی شده.
    ساده لوحانه ست اگر فکر کنیم با مذاکره مشکل حل میشه.
    این همه امتیاز دادیم. آخرش چی؟
    ما حتی نتونستیم نظر اروپا رو هم جلب کنیم با این همه نرمش.
    نمیگم اگه احمدی نژاد و جلیلی و… بیان همه چی درست میشه. نه شاید وضع همین باشه
    ولی حداقلش اینه که این همه امتیاز هم نمیدیم.
    روحانی و تیمش هم چرخ اقتصاد رو از کار انداختن هم چرخهای سانتریفیوژها رو.

  17. سلام انچه این اقای استاد شرح وتفصیل بیان کرد برای نصلهای بعد از جنگ شاید قابل حس باشد اما اگه از یگ چوپان که از اول انقلاب بوده وحالا هم هستدرک وفهمش از این اقا بیشترست کافیست کمی منطق داشته باشید دو دوره هاشمی مملکت را ویران کرد دو دوره خاتمی اجتماع را بهم ریخت دو دوره رو حانی متکی بخارج ماند و هیچ کاری درستی انجام نداد در پایان چون نتوانستن کار کنند حالا میخاهند همه کم کاری وفشل بودن دولتهای گذشته اصلاحات را بگردن رهبری بیندازند دوره احمدی نژاد هم که کار زیادی انجام شد باز اینها بهانهای دیگری میگرفتن چرا مرد و مردانه نمیخان مسولیت نا کار امدی خودشان را بپذیرند این اقایان همه ناراحتن که چرا اصلاح طلبان رای نیاوردن ولله مردم دیدن بی عرزگی شمارا حالا طلب کارم هستین شما اگه این دفعه دست از پا خطا کنید همین مردم میریزند شمارا از خانهایتو میکشن بیرون وبه سزای عملتان میرسانند میخاد خویینیها باشد میخاد هردکتر ویا استاد ویا هر تورسین نویس باشد

  18. زیباکلام ،حسن فریدون ، جواد ظریف،عراقچی و نرمش قهرمانانه همگی اشتاباهات مهلک تاریخی هستند تاوان سنگین دارد.

  19. این تحلیله یا عقده گشایی شکست و افتضاح جناح عقب مانده آنان ؟ آدم اینقدر پر رو ؟کل اقتصاد رو ویران کردید دلار رو چندین برابر کردید ، نتیجه مذاکرات که از همون اول با شعارش آمدید دیدیم
    اگر شجاعت احمدی نژاد رو داشتید می ایستادید و اصلا مذاکره نمی‌کردید الان تحریم ها به این شدت نبود

  20. اگر تا 1400 آمریکا از هم پاشیده بود باز هم حرف از توافق و مذاکره می زنی
    سعید لیلاز که هم اقتصاددان است و هم اصلاح‌طلب می گوید، مذاکرات دیگر فایده ای ندارد
    آنوقت پروفسور زیباکلام دنبال مذاکره است

  21. شما سنگ پای قزوین رو ضربه فنی کردید ، از ۴۲ سال انقلاب ۳۴ سالش دولت دستتون بوده مملکت رو به فلاکت رسوندید ، هزار بار به آمریکا التماس و اعتماد کردید و سرتون کلاه گذاشت بازم دو قورت و نیمتون باقیه بابا شما خیلی رو دارید

  22. شعار رو ول کن حال مردم و خراب نکن خداوکیلی.. راه خروج از حصارقبرگونه فعلی ارائه بده
    راهکار عملی خروج از این گرداب قلاکت بار رو با چیزی غیر از مذاکره اگه میدونی نشون بده..
    مدیریت جهادی و حرکت انقلابی و ظرفیت داخلی و تسبیح انداختن و.. ارزش انشا های مدرسه رو هم نداره…
    راه عملی بگین
    کلیت مذاکره امر منطقیه اول اینو باید بپذیری وگرنه دیگه بحثی نیست. بعداز این هم شکل و فرم مذاکره مهمه. ما هم کارت بازی برای مذاکره زیاد داریم نباید فک کنیم دستمون خالیه و هرچی اونا بگن قبوله نه اینطور نیست اتفاقا سرمایه حاکمیت در این وضعیت کم نیست آمریکا هم نیاز به بسیاری از کارت های ایران داره مهم نحوه تعامل هوشمندانه و بدور از تعصبات مسخره است.
    آقایونی که مذاکره رو تابو کردین، صدبار دیدین که اگه بجاش برسه ایران گفتگو میکنه. اتفاقا بد هم ندیده اگر بد دیده بخاطر تایم منیجمنت غلط بوده و گرنه ایران همیشه آیتم های نیرومند و جذابی در دستش داشته که میتونه آمریکا رو در دادن امتیازات متقابل تحریک و تهییج کنه.
    اگه غیر از مذاکره راه دیگه می شناسید لطفا خواهشا، محض رضایت خدا و خلق بگین تاماهم بدونیم.
    اینقد مذاکره رو تابو نکنیم.. این نیاز دوطرف ماجراست.

  23. دوستان!

    در این میان، یکباره یکی در احیاء جسد بی جان گوساله برآمده و از غارت این ثروت انبوه توسط اغیار، دم می زند.
    آیا معرفی کلاه گشادی را که محصول قافیه باختگان بی تدبیر است به عنوان تاج سروری،توهمی مفرط برخاسته از ذهن پریشان نیست ،پس چیست؟
    و آیا القاء خواست طیف مقابل به مصادره این تاج سروری به نفع خود، گفته ای بی اعتبار، بیشتر است؟
    من که اینطور فکر نمیکنم!
    این طرز تفکر و بیان، اندکی مضحک و از زبان یک دانشگاه دیده، تاسف برانگیز نیست؟
    آیا ایران سرافراز مامن فردای فرزندانمن و شماست؟ یا سرایی که در غربت و به قیمت وطن فروشی تهیه کرده ایم؟
    خودباختگی و خودفریبندگی،بس است، باید این کلاه گشاد را از سر افکار و امیال خود برداشته و به موزه عبرتها بسپاریم.
    وقت آنست که به خودباوری پیشتازان عرصه های ایمان و تعهد و شکوفایی علم و عمل و اقتدار ملی، اقتدا کنیم و این راه نجات است . والسلام

    1. این جماعت آنقدر دروغ گفتند و خود فریفتند که به فسیل تبدیل، یک نفر به این خوباخته فریبکار و اکنون هم محمل گو بگوید کمی به مغز خود استراحت دهد و کمتر بگوید شاید افکار مردم فریبش از اذهان فراموش شود ، واینقدر پافشاری برجهل نکند ومانند غریقان به هر وسیله ای چنگ نزند ، وشاید انشاءالله گاندو بی اورا ببلعد ،و ملتی را از شر بردگان کاخ سیاه و ملکه مادر فولاد زره برهاند

    2. خدایا بسه دیگه این ملت را از شر بردگان کاخ آموزان و بنده گان ملکه افریته لندن نشان نجات ده پر رویی هم حد و مرزی داره و بی شرمی و وقاحت هم اندازه ،که هردورا بلعیده عاقبت نکبت بار مردم فریبی ، آه ملت و نفرین آن‌ها به دلالان چپاولگران امثال خاندان حسین فریدون وشرکا دامن‌گیر شأن گردد، انشاءالله

  24. خدایا بسه دیگه این ملت را از شر بردگان کاخ آموزان و بنده گان ملکه افریته لندن نشان نجات ده پر رویی هم حد و مرزی داره و بی شرمی و وقاحت هم اندازه ،که هردورا بلعیده عاقبت نکبت بار مردم فریبی ، آه ملت و نفرین آن‌ها به دلالان چپاولگران امثال خاندان حسین فریدون وشرکا دامن‌گیر شأن گردد، انشاءالله، شرم بر دروغ گویان مردم فریب آزادی بیان ، کاسبان وطن فروش دلال محبت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا