خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کاندیداهای احتمالی 1400 – عباس آخوندی

[سیزدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری حدود یک سال دیگر، احتمالا در خردادماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. انصاف نیوز به مرور رزومه‌ی نامزدهای احتمالی این انتخابات را منتشر می‌کند]

«عباس آخوندی»، وزیر سابق راه و شهرسازی در سال ۱۳۳۶ به دنیا آمد. پدر او شیخ علی آخوندی، روحانی مجتهد و ناشر کتب دینی بود و مادرش نیز فرزند ارشد علامه امینی است.

آخوندی دارای دکتری اقتصاد سیاسی از دانشگاه رویال هالووی لندن بوده و کارشناسی ارشد خود را در رشته‌ی راه و ساختمان از دانشگاه تهران اخذ کرده است. او اکنون نیز در همین دانشگاه مشغول تدریس است.

بنا بر آنچه در زندگینامه‌ی رسمی منتشر شده‌ی آقای آخوندی آمده است، او در نخستین روزهای جنگ تحمیلی عراق علیه ایران با «رایزنی‌هایی با فرماندهان» به همراه همکارانش در جهاد سازندگی «ستاد پشتیبانی جنگ را در جهاد سازندگی بنیان گذاشت» و «شخصاً مسئولیت آن را در مرکز به عهده گرفت».

آخوندی در تابستان ۶۱ به‌عنوان معاون سیاسی و اجتماعی وزیر کشور انتخاب شد و به گفته‌ی خودش بیشتر از نگاه امنیتی با نگاه اجتماعی فعالیت کرد. او در آن زمان ستاد مرزها و ستاد مبارزه با مواد مخدر را بنیان نهاد.

آخوندی در سال ۱۳۶۶ به ریاست بنیاد مسکن منصوب و پس از زلزله‌ی رودبار و منجیل مسئولیت بازسازی را عهده‌دار شد. او در دولت دوم سازندگی وزیر مسکن شد.

عباس آخوندی در شهریور ۷۶ قائم‌مقام سازمان صداوسیما شد و پس از یک سال از این سِمت کناره‌گیری کرد. روایت او از این دوره‌ی مدیریتی: «در این مسئولیت، موضوع رابطه‌ی توسعه و رسانه را جدی گرفتم و مفهوم نقد اقتصادی و اجتماعی را در دستور کار رسانه قرار دادم. البته بعدها این کار کاملا منحرف شد و بیشتر ابزاری شد برای گروهی به شکل یک حزب تمام عیار و یا به عبارت بهتر یک باند سیاسی بی نام و نشان که برای راندن حریف و رجال ملّی‌ کشور از صحنه و تمرکز قدرت از آن استفاده کردند».

آخوندی در انتخابات۸۸ از میرحسین موسوی حمایت کرد و به‌عنوان نماینده‌ی ستاد انتخاباتی موسوی با شورای نگهبان فعالیت داشت. او در جلسه‌ی رهبری با نمایندگان نامزدهای انتخابات به‌عنوان یکی از نماینده‌های ستاد میرحسین حضور داشت. بر اساس آنچه از سوی دفتر رهبری منتشر شده است، او در این جلسه گفته بود: «… آقای خامنه‌ای! این دفعه به‌نظر من مشکل فساد در مقدمات انتخابات است که من صبح خدمت آقای کدخدایی هم عرض کردم. متاسفانه این دفعه شورای نگهبان در مقدمات انتخابات خوب مراقبت نکردند. وگرنه من با نظر حضرتعالی موافقم که صندوقها را بیست بار هم که بشمارند، نتیجه آراء عوض نخواهد شد. اگر صندوق‌ها را بازشماری کنند، خیلی اتفاقی رخ نمی‌دهد؛ ممکن است یک کمی این ور و آن‌وَر بشود. ولی در مقدمات انتخابات مشکل بسیار زیادی هست که در واقع همان جو بی‌اعتمادی را که آقای دانش جعفری گفتند ایجاد کرده و کسی نمی‌تواند زیر بار نتیجه انتخابات برود. من خواهشم از حضرتعالی این است که شورای نگهبان را موظف بفرمایید که مقدمات انتخابات را بیش از روز رای و صندوق مورد توجه قرار بدهد؛ چون آنها بسیار مهم‌تر از خود روز رای‌گیری است».

عباس آخوندی پس از انتخاب روحانی به‌عنوان وزیر راه و شهرسازی کار خود را آغاز کرد. یکی از مهم‌ترین حاشیه‌های حضور او در وزارت راه و شهرسازی به موضوع مسکن مهر بازمی‌گشت. آخوندی از منتقدان جدی این طرح بوده و با وجود آن که بر انجام تعهدات دولت قبل تاکید داشت اما همواره انتقادات صریحی را نسبت به مسکن مهر بیان می‌کرد. او در دوران وزارت خود سه بار استیضاح شد که در هر سه مورد با رای اعتماد مجدد مجلس به فعالیت خود ادامه داد؛ استیضاح‌هایی که به گفته‌ی او «ارتباط ضدرسانه با هسته‌ی شکل‌دهندگان استیضاح کاملا روشن بود».

از اتفاقات دیگر حاشیه‌ای در دوران وزارت آخوندی می‌توان به حادثه‌ی برخورد قطار در ایستگاه هفتخوان سمنان و جمله‌ی جنجالی او درباره‌ی بیمه بودن جانباختگان این حادثه اشاره کرد. به گفته‌ی آخوندی «در این مورد ضدرسانه و رادیو و تلویزیون، به اصطلاح رسانه ملّی کاملا هماهنگ و هم راستا عمل کردند. آنان با منحرف ساختن گفته ی من چنین نقل قول کردند که وزیر گفته جانباختگان بیمه بوده اند ودیه شان پرداخت می شود و جا هیچ نگرانی نیست. و بدین ترتیب نمکی بر زخمِ دل تمام مردم ریختند و از من تصویری چونان شمر سنگدل ساختند که گویی تعمدا و با مباشرت مستقیم حادثه را سازمان داده ام تا مسافران کشته شوند و واگن ها آتش بگیرند. حال آنکه سنگدل آنان بودند که در خلوت خود بر مزار جانباختگان جشنی به پا کردند که وزیر را بر زمین زدیم».

عباس آخوندی در دولت دوم روحانی نیز به‌عنوان وزیر راه و شهرسازی انتخاب اما در نهایت با استعفایی اعتراضی از دولت خارج شد. او دلایل استعفای خود را «ضعف حاکمیّت قانون، پذیرشِ عملی موجودیّتِ دولتِ موازی به ویژه در دوره‌ی دوم، کم تعهدی به حقوق مالکیّت، بی توجهی به رعایت شرایط بازار رقابتی و آزاد و اختلاف نظر با رئیس‌جمهور در حوزه‌ی مسکن» اعلام کرد.

آقای آخوندی از چهره‌های میانه‌رو است که در اقتصاد به اصول اقتصاد بازار آزاد اعتقاد داشته و در حوزه‌ی سیاسی و اجتماعی نیز ایده‌ی «ایرانشهری» را دنبال می‌کند.

عباس آخوندی برای انتخابات ۱۴۰۰: نمی‌آید!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. واقعا یا احمق میباشد نویسنده این مطالب یا خوانندگان را آبله فرض کرده عباس آخوندی که قیمت یه دونه لوستر منزل مسکونی او هم قیمت یک آپارتمان میکن مهر وقت بوده و با عملکرد افتضاح در وزارت راه و شهرسازی که مسکن مهر را مزخرف نامیده در افکار عمومی چه جایگاهی دارد؟؟؟؟

    15
    4
  2. عمراً هیچ محبوبیتی نداره من کارمند یکی از شرکت های زیر مجموعه راه و شهرسازی هستم، در مدت ریاستشون ایشون هیچ قدم خیری برای کارمندها برنداشت حالا مسکن مهر بماند که همه رو دیوونه کرد

    11
    2
  3. رادیکالیست های محترم و روز نامه کیهان رنگی (وطن امروز) زمان مطرح شدن اسم دکتر به عنوان شهردار تهران عزای عمومی اعلام کرد و درشت تیتر اول روزنامه: تهران شهر بی دفاع!!!!!!. حالا اینها اجازه کاندیداتوری دکتر آخوندی برای ریاست جمهوری بدهند؟؟؟؟!!!!

    3
    4
  4. پیشنهاد میشه ایشون بره به فلسفش برسه! ما خسته شدیم از هر چی فیلسوف و هاله نور و حقوقدانه

    6
    1
  5. دیگه منافق تر از اینها نداشتید ؟!
    البته انتخابات زمان داره. این کار شما تبلیغات انتخاباتی پیش از موعد است !

    5
    1
  6. اقای اخوندی یکی از نادر مدیران فرهیخته و مدبر و کار بلد است که در این سیستم فاسد که تعهد به تخصص ارجح شده ناشناخته مانده! مردم ما از نیش باز و دهان پر دروغ و مزور احمدی نزاد بیشتر استقبال میکنند تا کسیکه از پروپاگاندا و تعریف از خود متنفر است و در هنگام کار” خود کار است که برای او مهم است” به عمل کار براید به سخندانی نیست! من از اقای اخوندی به سبب توهینهائی که از سوی متعصبین یا سر در اخورها به ایشان شده عذر میخواهم و به ایشان قول میدهم که اینگونه نیست که همه مردم نسبت به ایشان با نظر بی خردی نگاه کنند یا اعمال مثبتشان از نظرها مخفی مانده باشد” همین وزارتی که همه برای رسیدن به ان یقه می درانند ایشان نخواست” زیرا اقای روحانی ادم دو رو و دو رنگیست و یک بله قربان گوی نظام و ارزش این را نداشت که شخصی مثل اخوندی زیر دست او باشد ” مردم از رای دادن به روحانی پشیمانند!

  7. این بدبخت که تو حساب بانکی اش چند ده میلیون تومان و تو حساب دخترش چند صد هزار تومان بیشتر نیست. حتما برای […] می خواد رئیس جمهور بشه.

  8. خودش و باجانقش معروف هستند رای میاره چلو کباب هم داره بده لواسانم زندگی می کند همون نشانهای روحانی را دارد رای میاره

  9. جهادسازندگي معجزه انقلاب اسلامي ايران بود. اقتصاد اسلامي = مردمي = دانش بنيان – به واسطه اين نهاد مقدس به مرحله ظهور و عينيت يافت. عدالت گستري – بهره وري – قطع وابستگي – اشتغال زايي – رفع محروميت – شكستن انحصار – ….. همه ارزشهاي مثبت در ساختار جهاد سازندگي تبلور يافته بود .
    درود بر جهادگران مخلص – بي ريا – كه جواني خود و جان عزيز خود را براي آباداني دنيا و آخرت مردم هزينه كردند.
    جهاد سازندگي به معناي واقعي اقتصاد مردمي را جايگزين سرمايه داري نمود.
    نظام سرمايه داري اصالت را به سرمايه مي دهد و دنبال سرمايه دار مي دود. اما نظام اسلامي براي علم اصالت قائل است و براي دانشمند خداترس – با تقوي اصالت قائل است.
    مشكلات كشور ناشي از قوانين وارداتي – ترجمه – توسط غرب زده ها مي باشد كه بر كشور حاكم است.
    قانون برنامه بودجه 50 سال است كه مروج سرمايه و كشور را به سياه چال كشانده است. در اولين اقدام بايد قوانين تغيير يابد. دولت مكلف به اقتصاد مردمي = جهادي = دانش بنيان شود. تمام عرصه هاي عمران – صنعت – تجارت – بانك – معدن – نفت – كشاورزي – آموزش – ….. به گروه هاي جهادي = مردمي = دانش بنيان واگذار شود ان شاءالله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا