خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مصباح: بعد از رسالت پیامبر جنایت‌هایی انجام شد که بی‌نظیر است

آیت‌الله مصباح یزدی می‌گوید: بعد از رسالت پیامبر اکرم(ص) جنایت‌هایی انجام شد که در طول تاریخ بی‌نظیر است به‌طوری‌که قبل از پیامبر(ص) امکان چنین جنایت‌هایی وجود نداشت.

به گزارش رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن ربانی، رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه و جمعی از مسوؤلان این مرکز، با آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، دیدار و گفت و گو کردند.

آیت الله مصباح یزدی در این نشست با بیان اینکه پیشرفت‌هایی که در حوزه علمیه صورت گرفته شاخه‌هایی از درخت پربرکتی است که امام خمینی(ره) غرس کردند، بیان داشت: پیشرفت‌های حوزه علمیه در فکر، اخلاص و قیام خالصانه امام خمینی ریشه دارد.

وی بیان کرد: پیشرفت‌های فراوانی در حوزه صورت گرفته است و حوزه علمیه امروز با حوزه علمیه قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه در ارائه خدمات، محور اصلی را باید پیشرفت روحانیت و تحقق رسالت حوزه بدانیم، گفت: خدمات باید به نوعی ارائه شود که در نتیجه آن روحانیت بتواند بهتر به وظیفه طلبگی خود عمل کند.

وی ادامه داد: ارائه خدمات نباید خدمت به یک صنف باشد بلکه باید خدمات به صورت هدفمند ارائه شود؛ اگر فعالیت‌هایتان بر اساس این بینش برنامه‌ریزی شود قطعاً خداوند متعال برکاتش را زیاد خواهد کرد.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به سنت خداوند در آفرینش عالم گفت: هدف از آفرینش انسان در این عالم آفرینش مخلوقی بوده که به اختیار خود حرکت کند؛ سنت‌های الهی این چنین است که اسباب رشد و نزول با هم فراهم باشد.

وی گفت: گاهی یک امر واحد دو لبه دارد از یک طرف عامل پیشرفت و از طرف دیگر عامل سقوط انسانی می‌شود.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: از نعمت‌های مادی و معنوی در دنیا هم می‌توان حسن استفاده کرد و هم سوءاستفاده و انسان‌ها زمینه این را دارند تا هر کدام را خواستند انتخاب کنند.

وی عنوان کرد: گاهی برخی انسان‌ها اشتباهاتی را انجام می‌دهند که بسیار ناراحت کننده است ولی باید بدانیم سنت خداوند این است که هر امری دو لبه داشته باشد و آنها می‌توانستند با انتخاب مناسب خود عروج کنند ولی با اشتباه خود سقوط کرده‌اند؛ این سنت الهی است و این اختیار باعث می‌شود که مرتبه انسان‌ها از فرشته‌ها بالاتر شود.

آیت الله مصباح یزدی گفت: هیچ پیامبر و امامی در طول تاریخ نبوده است که در دوران آنها همه افراد صالح باشند و به وظیفه خود عمل کنند، هر جا پیشرفت بزرگی شده خیانت بزرگی نیز انجام شده است.

وی ابراز داشت: بعد از رسالت پیامبر اکرم(ص) جنایت‌هایی انجام شد که در طول تاریخ بی‌نظیر است به‌طوری‌که قبل از پیامبر(ص) امکان چنین جنایت‌هایی وجود نداشت.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به وظیفه انسان‌ها در مقابل سنت‌های الهی گفت: سنت‌های الهی حاکم بر کل جهان هستند و هر کس در محدوده زندگی خود باید به تکالیف خود عمل کند؛ ما باید معرفت خود را بیشتر کرده و شرایط را بهتر درک کنیم.

وی افزود: جمهوری اسلامی بهترین نوع حکومت در میان کشورهای اسلامی است و این برکت و نعمت به برکت قیام امام(ره) و یک عمر زندگی مخلصانه ایشان نصیب ما شده است.

آیت الله مصباح یزدی گفت: هنوز آن‌طور که باید امام(ره)، مرتبه اخلاص و آثار ایشان را نشناخته‌ایم، هرچه بیشتر دقت می‌کنیم و معرفتمان بیشتر می‌شود بیشتر متوجه امتیازات امام می‌شویم.

وی بیان کرد: امام خمینی(ره) علاوه بر فهم و بصیرت، اخلاص بسیاری داشت و در هیچ حالی محرکی برای حرکت جز رضایت خدا نداشت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به ویژگی‌های امام(ره) گفت: امام خمینی دین را به خوبی می‌شناخت و این‌گونه نبود که تنها با یک رشته از علوم اسلامی آشنایی داشته باشد، بلکه انسانی جامع از لحاظ علمی بود؛ شرایطی برای ایشان به وجود آمده بود که با اساتیدی در رشته‌های مختلف ارتباط داشته باشند.

وی شناخت جامعه و بصیرت اجتماعی و سیاسی را ویژگی دیگر امام عنوان کرد و گفت: امام می‌دانست که نهضت را چگونه باید آغاز کرد، افراد را چگونه باید جذب کرد و با هر کس چگونه باید سخن گفت.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به اخلاص امام(ره) عنوان کرد: امام خمینی ده‌ها سال ریاضت کشیده بود؛ ایشان تمرین کرده بود که احکام اسلام را دقیقاً عمل کند و خود را برای دین خدا خالص کند. امام زندگی‌ای عادی و بی تشریفات اما سراسر نور داشت و یک ذره خودخواهی و دنیا طلبی نداشت و سرتا پا فقط بندگی بود.

وی گفت: در حوزه باید تلاش کنیم طلابی تربیت شوند که در علوم اسلامی جامعیت داشته باشند و سیاست را بهتر درک کنند و تهذیب اخلاق نیز داشته باشند.

وی گفت: خداوند بر ما منت گذاشت که انسانی را که دوست دارد به ما معرفی کرد و چند دهه با ما زندگی کرد و همه زندگی اجتماعی و فردی‌اش را دیدیم و شناختیم و به بهترین شکل راه درست را به ما نشان داد.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی در این دیدار ضمن تبریک میلاد کریمه اهل بیت(س) و آغاز دهه کرامت، اظهار داشت: مرکز خدمات حوزه های علمیه، سازمانی حمایتی برای دستیابی به رسالت و تحقق مأموریت حوزه است و بر این اساس تلاش شده که هدفمندی روح حاکم بر تمامی فعالیت‌ها و برنامه‌های مرکز باشد.

رییس مرکز خدمات بیان کرد: رسالت‌ها و نقش افراد در حوزه علمیه مختلف است، پس باید افرادی که نقش مؤثرتری در تحقق اهداف حوزه دارند از خدمات بیشتری نیز بهره‌مند شوند.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی در ادامه به فعالیت‌های فرهنگی مرکز خدمات ویژه خانواده طلاب، اشاره و به تشریح طرح تجلیل از فرزندان ممتاز تحصیلی طلاب و روحانیون پرداخت و افزود: در سال 91 که این طرح آغاز شد حدود 8 هزار نفر از فرزندان طلاب روحانیون ممتاز تحصیلی بودند و در سال گذشته بیش از 41 هزار نفر از فرزندان طلاب در مقاطع مختلف آموزشی ممتاز تحصیلی شده‌اند.

وی تصریح کرد: مرکز خدمات حوزه‌های علمیه به ‌منظور ارج نهادن به طلابی که اقدام به تلبس دائمی می‌کنند، دوره‌هایی را به مدت سه روز در مشهد مقدس برگزار می‌کند و در این دوره طلاب و خانواده‌ها با اقتضائات لباس روحانیت آشنا می‌شوند.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی گفت: با هدف ترغیب امر مقدس ازدواج و همچنین مساعدت به طلاب جوان در زمینه فرهنگ سازی ازدواج آسان کارگاه‌های آموزشی پیوندهای آسمانی برای زوج‌های جوان طلبه برگزار می‌شود و در این کارگاه‌ها زوج‌ها با مهارت‌های مختلف زندگی در قالب کلاس‌های مشاوره آشنا می‌شوند.

رییس مرکز خدمات در پایان به فعالیت‌های مرکز خدمات در ایام شیوع کرونا اشاره کرد و افزود: مرکز در این ایام فعالیت خود را مضاعف کرد و تلاش شد در کنار دیگر نهادهای درمانی و حماتی گام‌های مؤثری در مقابله با شیوع این ویروس بردارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا