خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کاندیداهای احتمالی ۱۴۰۰ – سیدعباس عراقچی

[سیزدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری حدود یک سال دیگر، احتمالا در خردادماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. انصاف نیوز به مرور رزومه‌ی نامزدهای احتمالی این انتخابات را منتشر می‌کند]

«سیدعباس عراقچی»، معاون وزیر امور خارجه ایران در سال ۱۳۴۱ به دنیا آمد. او متولد تهران است.

عراقچی دارای دکتری علوم سیاسی از دانشگاه کنت در انگلستان است.

بنا بر آنچه در زندگینامه‌ی رسمی منتشر شده‌ی آقای عراقچی آمده است، او «رتبه اول پژوهشگر برگزیده سال 1384 وزارت امور خارجه» را از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کسب کرده است.

عراقچی از سال ۱۳۶۸ تا اکنون در وزارت امور خارجه ایران فعالیت می‌کند. سِمت‌های او در این وزارتخانه به این شرح است: کارشناس اداره سازمان ملل متحد، معاون اداره مجامع اسلامی، منطقه‌ای و غیرمتعهدها، رئیس مرکز مطالعات خلیج فارس، معاون پژوهشی دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی، مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی، رئیس اداره اول اروپای غربی، رئیس دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه، معاون حقوقی و بین‌الملل، معاون آسیا و اقیانوسیه و مشترک‌المنافع، سخنگوی وزارت امور خارجه، معاون امور حقوقی و بین‌المللی، معاون سیاسی و…

عراقچی علاوه بر فعالیت در دستگاه دیپلماسی در رسانه‌های تخصصی حوزه‌ی سیاست خارجی نیز حضور داشته است که از آن جمله می‌توان به سردبیری مجله‌ی سیاست خارجی، عضو هیات تحریریه‌ی مجله‌ی سیاست خارجی، عضو هیات تحریریه‌ی همشهری دیپلماتیک و… اشاره کرد.

سیدعباس عراقچی در سال ۱۳۷۰ نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در سازمان کنفرانس اسلامی در جده را راه‌اندازی و سرپرستی کرد. او به‌عنوان سفیر در فنلاند، استونی و‌ ژاپن هم فعالیت کرده است.

با حضور جواد ظریف در وزارت امور خارجه، عراقچی نیز به‌عنوان معاون او و‌ مذاکره‌کننده‌ی ارشد هسته‌ای انتخاب شد. او در کنار مجید تخت روانچی در بخش سیاسی و‌حقوقی مذاکرات هسته‌ای نقش اصلی را ایفا می‌کرد.

آقای عراقچی به دلیل فعالیت در وزارت امور خارجه و ممنوعیت حضور در احزاب سیاسی به شکل رسمی به‌عنوان چهره‌ای در یکی از دو جریان اصولگرا یا اصلاح‌طلب نیست اما با توجه به عملکردش در جریان مذاکرات هسته‌ای می‌توان عراقچی را دیپلماتی میانه‌رو نامید که جریان اصولگرا منتقد عملکرد او در چند سال اخیر است.

عراقچی برای انتخابات ۱۴۰۰: از لحاظ قانونی نمی‌تواند!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. فرزندان ایشون مقیم دشمن هستند و صلاحیت که هیچ همین که در تشکیلات مذاکرات هم راهش دادند یک اشتباه بزرگ بوده

    6
    3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا