خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بیانیه‌ی دانشجویی اعتراض به احضارهای کمیته‌های انضباطی

جمعی از شوراهای صنفی دانشگاه‌های کشور در بیانیه‌ی مشترکی، نسبت به آنچه «احضارهای غیرقانونی دانشجویان دانشگاه تهران به کمیتۀ انضباطی» خوانده‌اند، اعتراض کردند.

متن این بیانیه که نسخه‌ای از آن در اختیار انصاف نیوز قرار گرفته در پی می‌آید:

صبح روز سه­شنبه 18 اسفند سال 1394، درحالی‌که به ایام نوروز و تعطیلات رسمی دانشگاه نزدیک می­شدیم، 9 تن از دانشجویان دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران با تماس­های تلفنی متعدد و البته غیرقانونی به کمیتۀ انضباطی احضار شدند. با این احضارها آشکار شد علاوه بر این که تعداد احضارشدگان سیر صعودی گرفته، نحوۀ احضارهای غیرقانونی نیز بیش از پیش در دستور کار کمیته انضباطی قرار گرفته است.

دانشجویان که پیش از این به رویۀ احضارهای کتبی بدون درج موارد اتهامی در احضاریه، اعتراض رسمی و مشخصی داشته‌اند، اینک با احضارهای غیرشفاف شفاهی مواجه شده­اند. لازم به ذکر است که این قبیل اقدامات، علاوه بر اینکه نفسی غیرقانونی داشته و غیرقابل پذیرش هستند، برای فضای دانشگاهی ماهیتی تشنج‌زا دارند.

در کنار این اتفاق، در این روز حکم انضباطی یکی دیگر از دانشجویان فارغ‌التحصیل این دانشکده نیز با عنوان «دو ترم تعلیق اخذ مدرک» – که هیچ پشتوانۀ قانونی ندارد و خارج از تنبیهات مندرج در آیین‌نامۀ انضباطی دانشجویان است – پس از گذشت یک ماه از تاریخ صدور، به صورت رسمی به اطلاع ایشان رسید.

پس از تماس‌های تلفنی غیرقانونی با 9 نفر از دانشجویان در روز 18 اسفند، ظهر روز چهارشنبه نوزدهم اسفند 6 تن از دانشجویان این دانشکده مورد احضار کتبی قرار گرفتند. با حضور بیش از 60 تن از دانشجویان در کمیتۀ انضباطی دانشگاه تهران در اعتراض به این احضارها، روشن شد که علاوه بر این 6 تن، 5 تن دیگر از دانشجویان دانشکدۀ علوم اجتماعی هم در لیست احضارهای آتی این کمیته قرار دارند و به گفتۀ دبیر کمیتۀ انضباطی دانشگاه به‌زودی برای آنان هم احضاریۀ کتبی صادر خواهد شد. اما احضار گروهی دانشجویان آن هم در روزهای آخر اسفند که به گمان مسوولین می‌بایست دانشگاه خلوت باشد، یک پیام مشخص دارد: ساکت شوید!

دانشجویان با حضور عمومی خود در کمیتۀ انضباطی صراحتاً اعلام کردند که دورۀ ایجاد فضای ارعاب از طریق احضارهای گروهی غیرقانونی گذشته است. طی این رخداد شش دانشجویی که مورد احضار کتبی قرار گرفتند نیز مکرراً از دبیر کمیتۀ انضباطی درخواست کردند که علت احضارشان و عدم قید آن در احضارنامۀ کتبی را در حضور جمع دانشجویان بیان کند، اما به این خواستۀ ایشان با سکوت پاسخ داده شد.

با توجه به عدم پاسخگویی دبیر کمیتۀ انضباطی به مطالبۀ دانشجویان در باره‌ی بیان اتهامات دانشجویان احضارشده، تا زمانی که فرایندهای انضباطی به روند شفاف و قانونی خود بازنگردد، دانشجویان احضارشده به این کمیته مراجعه نخواهند کرد.

این اتفاقات تلخ درحالی رخ می‌دهد که نمایندگان دانشجویان نیز در جلسۀ دوم دی­ماه با حضور هیأت رئیسۀ دانشگاه تهران بر این نکته تأکید کردند که روند فعالیت‌های کمیتۀ انضباطی دانشگاه «باید» مطابق قانون باشد و ریاست دانشگاه نیز متعهد شدند که اقدامات غیرقانونی در باب احضار دانشجویان به کمیتۀ انضباطی متوقف ­می­شود. اما متأسفانه بعد از گذشت کمتر از سه ماه از آن جلسه، شاهد ادامۀ فرایندهای غیرقانونی در این رابطه بودیم.

شایان ذکر است روند این احضارها به دانشگاه تهران محدود نمی‌شود، در دانشگاه علم و صنعت ایران نیز دانشجويان به بهانۀ پوشش نامناسب به اتاق‌های گفتگوی کمیتۀ انضباطی احضار شدند. 100 نفر در عرض یک ماه به این اتاق‌ها احضار شدند، و 36 نفر در ماه پیش از آن، این اعداد و ارقام نشان می‌دهد طبق برخوردها، تقریباً همۀ دانشجویان علم و صنعتی متخلف و قانون‌شکن هستند.

احضار 136 دانشجو در عرض دو ماه خود جای سؤال دارد، مگر آن که مشکل از معیار و میزان تشخیص تخلف باشد و نه عمل دانشجویان. در پی اعتراض شورای صنفی دانشگاه علم و صنعت نسبت به این اقدام، مسوولین کمیتۀ انضباطی اظهار داشتند که این عمل فرهنگی و در جهت آگاه‌سازی دانشجویان بوده و منجر به صدور هیچ حکمی در کمیتۀ انضباطی نخواهد شد. این درحالی است که هفتۀ گذشته برای تعدادی از این دانشجویان به بهانه‌های مختلف حکم انضباطی صادر شد.

ما دانشجویان ضمن اعلام اعتراض صریح خود به این فرایندها و مخصوصاً احضارهای گروهی 18 اسفند دانشگاه تهران و ماه‌های گذشتۀ دانشگاه علم و صنعت ایران، خواستار توقف فوری این فرایند و پاسخگویی شفاف دربارۀ چرایی آن هستیم و معتقدیم آغاز دوبارۀ احضارهای گروهی نه‌تنها برای دانشجویان این دانشگاه‌ها، بلکه برای همۀ دانشجویان کشور اتفاقی نگران‌کننده است که باید در مقابل آن موضعی شفاف، قاطع، و قانونی گرفت. مسوولین امر به ‌جای تهدید، ترعیب و سرکوب دانشجویان موظفند به‌ دنبال پاسخگویی به مطالبات برحق آنان باشند.

20 اسفند 1394

 

  • شورای صنفی دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران
  • شورای صنفی خوابگاه‌های دانشگاه تهران
  • شورای صنفی دانشکدۀ روانشناسی دانشگاه تهران
  • شورای صنفی دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
  • شورای صنفی دانشگاه علم و صنعت ایران
  • شورای صنفی دانشگاه تربت حیدریه
  • شورای صنفی دانشگاه اراک
  • شورای صنفی دانشگاه بوشهر
  • شورای صنفی دانشگاه صنعتی اصفهان
  • شورای صنفی دانشگاه زاهدان
  • شورای صنفی دانشگاه گیلان
  • شورای صنفی دانشگاه مازندران
  • شورای صنفی دانشگاه زنجان

 

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا