خرید تور تابستان ایران بوم گردی

قیاس برخورد با محکومان در حکومت نبوی با جمهوری اسلامی

حجت‌الاسلام احمد حیدری در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «قیاس محکومان «سیاسی- امنیتی» با «اقتصادی» در حکومت «نبوی- علوی» با «جمهوری اسلامی»» نوشت:

در هفته قوه قضائیه هستیم و امید داریم این قوه، عدالت را در محاکم اجرا کند و هر مجرمی را بدون هر گونه ملاحظه، مطابق قانون محاکمه و به سزای مناسب برساند. نظام جمهوری اسلامی مدّعی اقتدا به پیامبر و امام علی در حکومت است[گر چه انتظار پیامبر و علی‌وار بودن از هر انسان غیر معصومی، بیجاست ولی به بیان امام علی، اگر نمی‌توان عدالت علوی را ارائه داد، ولی می‌توان در همرنگی با او قدم‌هایی برداشت(نهج البلاغه، نامه۴۵)].

در حکومت پیامبر یا امام علی، مخالفان زیادی بوده‌اند که علیه آنها اقدام کرده‌اند، ولی در آن حکومت‌ها جز در میدان جنگ هیچ کسی به اتهام: «فتنه، اقدام علیه امنیت ملی، براندازی، توهین به پیامبر یا امام، تبلیغ علیه دین و نظام و …»

دستگیر، محاکمه و محکوم نشد. معترضان زیادی در آن دو حکومت می‌یابیم که با حاکم به تندی سخن می‌گویند و اعمال و رفتار حاکم را نقد می‌کنند ولی از امنیت کامل برخوردارند. به عنوان نمونه در یک جلسه فردی بعد از سخن امام علی راجع به یک قضیه‌، با صدای بلند که دیگر همراهان شنیدند، گفت: «خدا کافر بمیراندت! چقدر فقیه و کنه‌شناس و عمیق فهمی!» ولی امام نه تنها اجازه و دستور دستگیری و مجازات او را نداد، بلکه به همراهان خشمناک فرمود: «دست نگه دارید و برجای نشینید؛ او فقط دشنامی داده است که یا باید با چشم‌پوشی، از آن گذشت یا حداکثر با دشنامی، جوابش داد»(نهج البلاغه، حکمت412). حالا با توجه به رفتار حاکم و حکومت معیار؛ به مواجهه قوه قضایی جمهوری اسلامی با نمونه‌هایی از متهمان امنیتی-سیاسی نگاه کنیم:

۱۴ کنشگر سیاسی در خرداد ۹۸ ضمن بیانه‌ای خواستار کناره‌گیری رهبری و گذار از نظام جمهوری اسلامی و اعمال تغییرات در قانون اساسی کشور شدند. آنان قوای سه‌گانه را فاقد قدرت و استقلال شمرده و دولت را تدارکاتچی دانستند. پس از انتشار بیانیه فوق، امضاکنندگان بازداشت و دادگاه انقلاب در جلسات غیر علنی و بدون حضور هیئت منصفه آنان را به اتهام براندازی، توهین به رهبری، و …، محاکمه کرد و از جمله هشت تن را مجموعا به ۷۲ سال حبس تعزیری(هر نفر متوسط ۹ سال) و … محکوم کرد.

اسماعیل بخشی فعال کارگری معترض هفت تپه مجموعاً به تحمل ۱۴ سال حبس محکوم شد. ۷ سال حبس تعزیری بابت اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی، ۲ سال حبس تعزیری بابت اتهام توهین به رهبری، ۲ سال حبس تعزیری بابت اتهام نشر اکاذیب، ۱ سال و شش ماه حبس تعزیری بابت اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و بابت اتهام اخلال در نظم عمومی به ۱ سال و شش ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

عادل عساکره معلم روستاهای شادگان به اتهام «تشویش اذهان عمومی»، «توهین به رهبری و مقامات» و «اقدام علیه امنیت کشور» محاکمه و به ۹ سال زندان محکوم شده است. این معلم در مطالب منتشر شده در فضای مجازی نسبت به بودجه حوزه علمیه معترض بوده و نام مسئولین کشور را بدون استفاده از القاب رایج به کار می‌برده است.

بعد از برخورد شدید با معترضان آبان ۹۸، ۷۷ فعال سیاسی برخورد خشن و کوبنده با معترضان را محکوم کرده و خواستار برخورد با عاملان شلیک به معترضان شدند. اکثر امضاکنندگان این بیانیه به اتهام تبلیغ علیه نظام احضار، بازجویی یا بازداشت شدند و هنوز پرونده آنها رسیدگی کامل نشده است.

این‌ها نمونه‌ای از برخورد شدید با متهمان و محکومان سیاسی-امنیتی است که غالبا به «تشویش اذهان عمومی، توهین به رهبری، تبلیغ علیه نظام، براندازی، اقدام علیه امنیت ملی» متهم یا محکوم گردیده‌اند در حالی که آنان غالبا اقدام عملی براندازانه نداشته‌ و فقط سخن گفته یا بیانیه صادر و در باره حاکمان و اوضاع سیاسی کشور اظهار رأی کرده‌اند و سخن هیچ‌کدام به تندی و تیزی سخنانی که علیه امام علی به عنوان خلیفه زده شد و از جانب ایشان مجاز و غیر قابل پیگیری و مجازات معرفی شد؛ نبوده است.

از طرف دیگر حکومت پیامبر و امام علی در باره مفسدان اقتصادی برخوردی به شدت بازدارنده دارد. به عنوان مثال امام علی با یک کارگزار چپاولگر چنان برخورد عبرت‎آموزی دارد که هنوز تاریخ چنین برخورد سختی با مفسدان اقتصادی و تاراجگران اموال عمومی سراغ ندارد. امام خطاب به استاندارش در باره برخورد شدید با این مفسد اقتصادی می‌نویسد: «فوراً ابن هرمه را از مسئولیت بازار عزل کن؛ به‌خاطر حقوق مردم، او را زندانى کن و همه مردم را از عزل و بازداشت او با خبر نما تا اگر شکایتى دارند، اعلام کنند. روز جمعه او را از زندان بیرون آر و پس از نواختن سى و پنج ضربه تازیانه بر او، وی را در بازار بگردان و اگر کسى از او شکایتى داشت و شاهد آورد، شاهدش را سوگند بده؛ آنگاه حق او را از مال ابن هرمه بپرداز؛ سپس ابن‌هرمه را دست بسته و با خوارى به زندان برگردان و برپایش زنجیر بزن؛ تنها برای اقامه نماز زنجیر را از پایش بردار. به کسى اجازه ملاقات با او را نده تا راه فرار از تعقیب و مجازات را به او نیاموزد. در زندان به او اجازه هواخوری در حیاط زندان هم مده مگر آن که بر جانش بیمناک باشى. اگر توان بدنی دارد، در آخر هم سى و پنج شلاّق دیگر بر بدنش بزن»( دعائم الإسلام، ج‏2، ص: 533).

در قبال برخورد شدید امام علی با متهمان و مجرمان اقتصادی ما با برخود عطوفت آمیز مسئولان قضایی با سلاطین فساد مواجهیم که غالبا در قیاس با محکومان امنیتی- سیاسی، به احکام سبک محکوم شده و بعد از مدتی بازداشت، به بهانه‌های مختلف با مرخصی و … از مجازات فرار کرده‌اند.(ر.ک: «یادداشت سیستم سلطان‌پرور»؛‌ [لینک]

از باب مثال: 1. پرونده ۱۴ هزار میلیاردی بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان با صدها متهم از جمله مدیر عامل و … به اتهام «مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور»؛ دادستان عمومی و انقلاب تهران این مورد را مصداق واقعی فساد اقتصادی شمرد و مدیر عامل و متهم ردیف اول این پرونده به ۲۰ سال حبس ۷۴ ضربه شلاق و محرومیت دائم از خدمات دولتی و پرداخت جزای نقدی به مبلغ۶۴۰ هزار یورو محکوم شد.

مدیرعامل موسسه ثامن‌الحجج به اتهام «مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور» از طریق ایجاد مؤسسه اعتباری بدون مجوز بانک مرکزی در سراسر کشور و …، محکوم و به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

مدير عامل و متهم رديف اول پرونده صندوق محراب كوثر و متهم رديف دوم پرونده قائم مقام مديرعامل هر يك به جرم شركت در «خيانت در امانت» و نيز به جرم شركت در كلاهبرداري به هر کدام به 5 سال حبس و رد مال در حق شكات پرونده، محكوم شدند.

این‌ها نمونه برخورد شدید دستگاه قضایی با متهمان اقتصادی و اخلالگران در نظام اقتصادی کشور و چپاولگران اموال عمومی است. حتی برای اولین بار در مواجهه با چنین متهمانی است که مسئولان ارشد قضایی به فکر دادن «فرصت توبه» به این متهمان می‌افتند و معاون اول رئیس قوه قضایی در ارتباط با پرونده یکی از بزرگترین متهمان فساد اقتصادی که قبلا در قوه قضایی جایگاهی رفیع و تأثیرگذار داشته، خواستار «فرصت توبه» می‎گردد حال آن که امام علی به عنوان معیار و شاغول در برخورد با مفسدان اقتصادی اصلا دنبال فرصت توبه نیست زیرا فرصت توبه را باید خود با توبه واقعی و عملی با اعتراف کامل به جرم، معرفی تمام همدستان، نشان دادن تمام راهکارهای استفاده شده برای غارت اموال عمومی، برگرداندن تمام اموال غارت شده و تسلیم کامل خود برای تحمّل مجازات ایجاد کنند تا خدا از آنان راضی شده و پاک از این دنیا بروند همچنان که روایت در باره توبه قاتلی که از جرمش خبر ندارند، تصریح کرده باید علاوه بر ندامت و آمرزش طلبی، نزد اولیای مقتول برود و خود را تسلیم آنان کند و اگر از قصاص و کشتنش گذشتند، با دادن دیه و آزاد کردن بنده‌ و گرفتن شصت روز روزه، توبه کند.(الفقیه، ج۴، ص۹۶، ح۲۰۸) الآن هفته قوه قضایی است و آقای رئیسی ریاست قوه قضایی را برعهده دارد و مدعی عدالت‌گستری است و بهترین نمود عدالت گستری را می توان در قیاس برخورد با متهمان سیاسی- امنیتی از یک طرف و برخورد با متهمان اقتصادی از طرف دیگر دید که کدام شدیدتر است؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. از آقای حیدری قبلا یادداشتی به عنوان شایستگان رهبری منتشر شد که بعدا مشخص شد ایشان با قطع و تقطیع یک خاطره و نسبت دادن سخنان سید احمد خمینی به امام، در صدد برداشت غرض خاص خود بوده است. اکنون هم شگفت انگیز است که ایشان نمی داند – یا وانمود می کند که نمی داند – هم پیامبر در قضیه ی مسجد ضرار با عنوان رسمی فتنه با فتنه گران برخورد قاطع کرد(آتش زدن مسجد فتنه گران) و هم امام علی به جنگ با فتنه گران در دو موقف جمل و صفین پرداخت و به طور علنی به قتل و قتال آنان به عنوان فتنه گر اقدام نمود! برای هر مخاطب پیگیر سایت انصاف نیوز علی الاصول باید این تردید ایجاد شده باشد که آقای سید احمد حیدری نگارنده تحصیلات دینی خود را دقیقا با چه کیفیتی گذرانده است.

  2. حجت الاسلام !!! لقب جالبی است برای بعضی از هموطنان .این آقای حجت الاسلام میخواهد پیچیده های سیاست امروز جهان را در عرصه های گوناگون با مدینه وکوفه که یکی شاید پنج هزار ودیگری سه هزار جمعیت داشته با روایت های من در آوردی و بعضا جعلی مقایسه کند.من که به شخصه راضی نیستم که از بیت المال که بنده هم سهم ناچیزی در آن دارم حقوقی به این حجت الاسلام پرداخت شود.

  3. عزیز من چرا مغلطه می کنی و به شعور مخاطبت توهین می کنی ؟ تو شورشیان جمل و صفین را که به جنگ مسلحانه با امام علی پرداختند با چند فعال کارگری و مدنی منتقد و یا حتی خواهان براندازی حکومت که اقدام مسلحانه و یا دعوت به آن را انجام نداده اند را مقایسه می کنی ؟ امام علی کجا منتقدین و یا مخالفین صرف حکومت را زندانی می کرد ؟ یک نمونه از آن را بیاور ؟ ایشان حتی خوارج را مدت ها علی رغم همه توهین ها و دشمنی ها و مخالفت ها با حکومت ایشان تحمل کرده و زمانی به کشتن بی گناهان اقدام کردند با آنان برخورد قهری و نظامی کردند . پس تاریخ را لطفا تحریف نکن .

    1. نکته ی مورد اعتراض یکی از مخاطبان آقای حیدری این بوده که ایشان به طور تعجب برانگیزی در نوشته اش انتساب لقب “فتنه گر” از سوی پیامبر و امامان به دیگران را در صدر اسلام را مطلقا رد کرده اند.
      در ضمن، پس از روی کار آمدن دولت روحانی، نه تنها کارگران، که کلیه ی مردم منتقد حکومت شده اند و از سال 95 (سپرده گذاران بانکی و کارگران) تا 96 (کارگران) و دی ماه 96 (جوانان) و 97 (کلیه ی مردم به دلیل سوپر شوک اول ارزی دولت روحانی) و آبان 98 (افزایش نرخ بنزین در استراحت شب جمعه ی رییس جمهور) و تابستان 99 (سوپر شوک دوم ارزی دولت روحانی) تقریبا همه به منتقد حکومت تبدیل شده اند، و این اتفاقات اشل بزرگ تری از اتفاقات سال های 72 تا 73 دولت اکبر هاشمی رفسنجانی (که دولت روحانی در 92 با حمایت همان شخص بر سر کار آمد) است که حتی به مبارزه ی مسلحانه ی بخشی از مردم در پاکدشت و اسلامشهر و مشهد با دولت وقت هم کشیده شد.

    2. و نکته ی دوم این است که آیا آقای حیدری، می پذیرد که حسن روحانی به دلیل مشکلاتی که با ردیف کردن دروغ هایش از اول ریاست جمهوری، اوضاع مردم و آینده ی آن ها را به خاک سیاه نشاند، همان طور که امام علی دزد ها و خیانتکاران را در کوچه و بازار می گرداند، او و برادر متخلفش و معاون اول و برادر او را هم در کوچه و بازار بگردانند، یا این که این موارد هم مانند همیشه “برای دولت سابق” است؟!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا