خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چند سؤال اساسی از ماجرای تاجگردون

[به همراه لینک فایل مفصل پاسخ‌های تاجگردون به منتقدان]

رضا رضایی در یادداشت ارسالی به انصاف نیوز درباره‌ی ماجرای ایرادهای تعدادی از نمایندگان مجلس به اعتبارنامه‌ی غلامرضا تاج‌گردون نوشته است:

– زمان تأیید صلاحیت‌ها صلاحیت تاج گردون توسط مراکز چهارگانه تأیید شد

– هیات نظارت و شورای نکهبان هم تأیید کردند

– در مجلس به اعتبارنامه او اعتراض شد به شعبه رفت و شعبه با حضور ۱۸ نفر تشکیل شد و صلاحیتش تأیید شد

– به صحن آمد و بر خلاف مقررات رییس جلسه اخطار قانون اساسی را پذیرفت و پرونده را به کمیسیون تحقیق ارسال کرد

– کمیسیون تحقیق با حضور ۱۵ عضو تشکیل شد. طبق گزارشات سخنگوی کمیسیون با معترضین و تاج گردون جلسه گذاشتند، مستندات دو طرف را گرفتند و بررسی کردند. با شورای نکهبان، وزارت اطلاعات و سپاه جلسه گذاشتند و گزارش بر رد ادعاها دادند و کمیسیون که با حضور ۱۲ نفر جلسه نهایی را تشکیل داد فقط ۲ نفر به اعتبارنامه رأی رد دادند ۹ نفر موافق و یک نفر ممتنع. رأی قاطع.

– طبق آیین نامه اگر کمیسبون رد می‌کرد می‌بایستی گزارش کمیسیون ۱۵ دقیقه ارائه می‌شد و تاج گردون هم ۳۰ دقیقه وقت داشت از خود دفاع کند و بعد رأی گیری می‌شد و اگر کمیسیون تأیید کند برای تصمیم گیری به مجلس بفرستد.

– در مرحله قبل هیات رییسه اعتقاد داشت نیاز به رأی گیری نیست و اخطار داده شد و اکنون هم میبایستی مشابه بقیه نمایندگان فقط قرائت شود ولی گروه مخالف تاج گردون اعتقاد دارند باید رأی گیری شود و آنهم بدون دفاع تاج گردون چرا که در قانون در صورت تأیید اعتبارنامه وقتی برای دفاع پیش بینی نکرده است.

– عدول هیات رییسه از قانون برای بار دوم ایا باز هم تکرار می‌شود.

– آیا بعد از طی اینهمه فرایند بازگشت به مرحله‌ی اول هدف دیگری دارند یا هدف فقط تاج گردون است؟

– کلیپ تصویری زاکانی و زیر سؤال بردن نهادهای امنیتی و شورای نکهبان حرف جدیدی است که اگر پذیرفته شود یعنی صلاحیت همه‌ی نمایندکان حتی خود زاکانی و قالیباف هم زیر سؤال است.

– مصونیت زاکانی از کجاست؟ آیا اگر دیکر نماینده‌ای این حرف را می‌زد می‌توانست آزاد باشد؟

– خیلی‌ها قبلاً به خاطر خیلی کمتر از این حرف‌ها زیر سؤال رفته و حذف شدند.

– یا اینکه تاج گردون اینقدر قدرت داشته که بتواند شورای نکهبان، اطلاعات و سپاه و شعبه و کمیسیون تحقیق را تطمیع و بخرد و یا اینکه حرف‌های دیگری تاج گردون دارد که نمی‌زند؟


نامه تاجگردون به کمیسیون تحقیق و توکلی

غلامرضا تاجگردون منتخب مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی، سوم تیرماه قبل از تصویب اعتبارنامه‌اش در کمیسیون تحقیق، طی نامه‌ای توضیحاتی درباره نامه‌ احمد توکلی رئیس هیئت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت به اعضای کمیسیون تحقیق اعتبارنامه مجلس یازدهم ارائه کرد.

متن نامه تاجگردون که خطاب به رئیس هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت نوشته شده است به شرح زیر است:

جناب آقای احمد توکلی

رئیس محترم هیات مدیره دیده بان شفافیت

مرقومه جنابعالی خطاب به کمیسیون تحقیق مجلس شورای اسلامی در خصوص اعتبار نامه اینجانب که آن را از طریق رسانه‌های مختلف منتشر کرده اید، موجب شد که علیرغم اینکه تا پایان روند بررسی اعتبارنامه قصد پاسخگویی به تهمت‌ها و افتراها که موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود را نداشتم، اما به دلیل حسن نظری که در شما سراغ دارم، تصمیم گرفتم که پاسخ اجمالی به سخنان شما که براساس اطلاعات نادرست ارائه شده به جنابعالی مطرح شده است، بدهم و امیدوارم که با اشراف بر اطلاعات دقیق و درست و با حسن نظر و درایت خویش به قضاوتی عادلانه در این خصوص بپردازید.

در این چند ماه پیش، حین و پس از انتخابات، آماج تخریب فضای رسانه ای و غیر رسانه ای داخلی و خارجی قرار گرفته ام و اگر چه به دلایل مختلف بر آنم که ریشه همه این حملات، در یکجا نهفته است و در موعد و مکان مقرر به طور ویژه به آن خواهیم پرداخت.

اما با تاسی به فرامین دینی هیچگاه به آنان به صورت رسانه ای پاسخ نداده ام اگر چه همیشه سعی کرده ام که صادقانه در مراجع رسمی پاسخگو بوده و خود را ملزم به رعایت این امر می‌دانم. همانگونه که مولا علی علیه السلام می‌فرمایند: «من ضن یعرضه فلیدع المراء» هرکسی که می‌خواهد آبروی خود را حفظ کند باید از جدال بپرهیزد و من نیز بر این باور و برای پیشگیری از آشفتگی جامعه تاکنون در مقام پاسخگویی برنیامدم اما در این برهه، صرفا برای تنویر افکار عمومی به سخنان شما پاسخ داده و در صورت ضرورت، در آینده آنچه را که بایسته است به تفصیل خواهم گفت.

اکنون پاسخ به یادداشت رسانه ای شما:

ابتدا خوشحالم که بعد از یکسال طرح موضوعات فساد مالی، اختلاس، ارتباط با اجانب و از این قبیل ترهات و اتهامات نسبت به اینجانب نزد جنابعالی، به این چند بند، محدود شد.

جهت استحضار جنابعالی و مردم شریف، حقیر پیش از این پاسخگوی شورای محترم نگهبان، شعبه بررسی اعتبارنامه و اکنون کمیسیون تحقیق بوده و هستم. پیش از این مکتوب و مستند به مراجع ذیربط پاسخ تقدیم کرده ام و اگر بیش از این هم ضرورتی باشد، حتما پاسخگو خواهم بود و خود را در برابر قانون مطیع می‌دانم.

در مرقومه تان تعرضی به شورای نگهبان و اعضای محترم آن کرده و آنچه که خود تشخیص دادید، بیان فرمودید. در این مقام خود را واجد صلاحیت برای پاسخ بدین امر نمی دانم و اصولا نه اطلاع و نه قصد دخالت و یا اظهار نظر در خصوص فرآیند‌های داخلی شورای محترم نگهبان دارم. در این چند ماهه عذرخواه و قدردان آنان بوده و هستم از حضور این عزیزان بزرگوار پوزش طلبیده که به هر دلیل قانونی و شرفی، وظیفه خود دیده اند که در خصوص صلاحیت اینجانب برای انتخابات، اعلام نظر مثبت کرده و متأسفانه آماج رسانه‌های بیگانه و منتقدین داخلی قرار گرفتند.

اینجانب در هر شرایطی، خود را سرباز نظام و ولایت می‌دانم و ساحت شورای محترم نگهبان را پاک‌تر از کلامی که در نگاه شما و صدای آمریکا گفته شد، می‌دانم.

جناب توکلی «این تذهبون» فکر می‌کنید نتیجه این حرف‌ها چیست؟ آیا فکر نمی کنید نتیجه این نوع حرف ها، سست کردن ریشه اعتقادات مردم است؟ من هم مثل شما معتقدم آنان معصوم نیستند، ولی آیا فکر نمی کنید اگر اعضای شورای محترم نگهبان معصوم نباشند، جنابعالی و حقیر هم به طریق اولی معصوم نیستیم؟

پاسخ به «اسناد چه می‌گویند»:

1. طرح آبرسانی به دشت امامزاده جعفر

خوشحالم که قرار است پاسخگوی عقوبتی باشم که جرمش خدمت به مردم محروم منطقه ام است. خیلی دوست داشتم در ادوار حضورتان در مجلس، این فراگیری را داشته باشید که جداول پیوست قانون بودجه را ببینید و شناخت پیدا کنید. اگر چه ضرورتی به پاسخگویی نمی بینم و دولت و سازمان برنامه باید پاسخگو باشند (اگر نگویید دولت در اختیار شماست ولی صرفا جهت استحضار شما این طرح در سال۸3 – ۸2 آغاز شد و از سال 84 به بعد تا زمانی که اینجانب منتخب مردم شدم (سال ۱۳۹۱) متوقف ماند.

رودخانه پرآب زهره از کنار زمین‌های نیازمند این خطه می‌گذرد و به خلیج فارس می‌ریزد. در کنار این دشت‌ها، چاه‌های نفتی وجود دارد که از خروجی این سرزمین نیازمند با مردمانی مستضعف، چراغ‌های پارک‌ها و ویلاهای شماها روشن می‌شود و آنان شکم گرسنه می‌خوابند.

اگر نمی دانید، بد نیست سری به جداول پیوست شماره یک قوانین بودجه بزنید تا فرایند و نحوه تنظیم و طرح‌های مشابه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ببینید. اگر طرحی بدون مجوز آغاز شده است و مجوزات لازم را نگرفته است، یقیناً دستگاه‌های ناظر وظیفه داشته و دارند که بررسی کنند. جهت استحضار شما این طرح دارای مجوز تخصیص آب، ماده 23 (از سال 83) و موافقتنامه و غیره می‌باشد و هیچ مشکلی ندارد.

اگر ادعا می‌کنید بعدها به این طرح‌ها قسمت‌های دیگری اضافه شده است (که درست است) شما بروید انبوه طرح‌هایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ببینید که شرق و غرب را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به هم وصل کرده است و کسی ایراد نمی‌گیرد و خلاف قانون هم نیست و حداقل این که همه اهداف این طرح در محدوده یک شهرستان است.

شما چه مشکلی با این موضوع دارید که بعد از سال‌ها کسی به داد آن مردم فقیر مردم رسیده و با تکنیک‌های بودجه‌نویسی آشناست و می‌تواند حق و حقوق آن مردم ضعیف را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با توجیه دولت محترم ادا کند.

مزید استحضارتان هدف این طرح حدود 7 هزار هکتار می‌باشد و زمین اینجانب مشروب است و از آب زیرزمینی استفاده می‌کند و نیازمند آب این طرح نیست (اشتباه به عرضتان رسانده‌اند بد نبود قبل از هر اظهارنظری تحقیق می‌فرمودید.)

من را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از مواد قانون مجازات اسلامی نترسانید، این قوانین بر اساس شرع مقدس تنظیم شده است و هر گاه قاضی منصفی از من سؤال کند، پاسخ لازم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تقدیم خواهم کرد و فقط به یک کلام بسنده می‌کنم که مردم مستضعف آن خطه که حداقل بیست درصد از نفت کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تولید می‌کنند، حداکثر درآمد آنان 60 درصد درآمد متوسط کشور است و این حداقل بیست درصد از نفت کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تولید می‌کنند، حداکثر درآمد آنان 60 درصد درآمد متوسط کشور است و این حقشان نیست. به عنوان برادر کوچک‌تر یادآور می‌شوم که خرسند شوید از خدمت به مردمان مستضعف و بدانید دعای خیر و آه جانسوز آنان نزد خداوند متعال، بی‌پاسخ نمی‌ماند.

2. فرایند نحوه بررسی بودجه در مجلس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به روش امویان تشبیه کرده‌اید و همه ایرادات این فرایند را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ متوجه من کرده‌اید.

حداقل این که چند سال در دولت بودید و مجلس هفتم و هشتم هم بدون این که من همکارتان باشم، به همین سیاق بودجه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تصویب و اجرایی کردید. با این وصف، چگونه ریاست من بر کمیسیون بودجه (برخلاف میل شما) حکومت اموی می‌شود و احتمالا دوران شما حکومت علوی!… «این تذهبون»؟

3. موضوع شرکت پترو امید آسیا و تخلف آن شرکت قبلا هم حضوری خدمتتان توضیح داده و به گزارشی که به شورای محترم نگهبان هم دادید، پاسخگو بودم.

جناب توکلی شرکت پترو امید آسیا متعلق به بانک متعلق به بانک سپه است. همچنان که فرمودید قرارداد پتروامید با شرکت ملی نفت ایران مربوط به سال 1389 است. حضور من به عنوان عضو هیأت مدیره پترو امید آسیا، در اواخر سال 1390 است و در سال 1391 هم با آغاز به کارم در مجلس شورای اسلامی از شرکت خارج شدم. با این اوصاف، این موضوع چه ارتباطی به من دارد؟

مزید استحضار حضرتعالی گزارش دیوان محاسبات مربوط به سال‌های 1397 و 1398 است که خودتان بهتر از هر کسی می‌دانید رابطه دیوان محاسبات و کمیسیون بودجه چگونه است و اگر قرار است ارتباطی نامأنوس بین من و این شرکت وجود داشته باشد که نباید این گزارش تولید می‌شد و سرانجام این که در چند سال گذشته نشان داده شده است که نه دیوان محاسبات و نه قوه قضائیه در این امور با کسی تعارفی ندارد و این گزارش تخلف هم با علم و اطلاع اینجانب صادر و در حال پیگیری است.

4. در خصوص زمین‌خواری شصت ساله خانواده ما، اگر مستندی قانونی دارید، لطفا طرح دعوی در دادگاه صالحه کنید. ان‌شاءالله پاسخ لازم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دریافت خواهید کرد.

تعجبم بر آن است که مصوبه فسادستیز مجلس در سال 97 که اتفاقا در صحن مجمع فقط مورد حمایت جنابعالی، حضرت آیت‌الله رئیسی و جناب دکتر احمدی نژاد قرار گرفت و من مدافع آن بودم و مجمع تصویب نکرد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به این موضوع ربط می‌دهید. خودتان می‌دانید که منظور آن قانون کی بود و ای کاش به حافظه‌تان فشار می‌آوردید تا بدانید در پایان آن جلسه به من چه گفتید و افسوس خوردید از عدم تصویب آن بند.

خواهشمندم این نوع روش‌های غیر اخلاقی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در توجیه کارتان کنار بگذارید.

5. سوابق مربوط به تحصیلاتم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تقدیم به کمیسیون تحقیق و پیش از این به شورای محترم نگهبان ارائه کرده‌ام که مورد بررسی قرار گرفته است.

علاوه بر شورای محترم نگهبان، شعبه و کمیسیون مسؤول بررسی پرونده مدارک تحصیلی اینجانب می‌باشد اعلام تا تقدیم نمایم.

6. در خصوص کیفرخواست بانک سرمایه، مستحضرید پرونده آنان بررسی و متهمین،‌ محکوم و در حال طی محکومیت خودشان هستند.

در این رابطه از طرف نهادهای قانونی تاکنون نکته‌ای به من، اعلام و ابلاغ نشده است. بدیهی است همانند هر فرد ایرانی، وظیفه دارم در خصوص هر سوالی از مراجع ذی صلاح قضایی و حقوقی، پاسخگو باشم. لطفا به قوانین و مقررات حقوقی جامعه احترام بگذارید.

7. نمی‌دانم تسلط جنابعالی بر امور طبقه‌بندی محرمانه کشور چقدر است که محتوای نامه محرمانه مراکز چهارگانه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بیان، تشریح و حکم صادر می‌کنید و اصولا چگونه جنابعالی به محتوای نامه‌های محرمانه دسترسی پیدا کرده‌اید؟

من و خانواده‌ام آسیب دیده درگیری با منافقین بوده، در تحصن شرکت نکرده، استعفا نداده‌ام و این نوع اتهامات هنگام بررسی شورای محترم نگهبان حداقل در 4 روز گذشته که تأیید صلاحیت شدم، مورد بررسی قرار گرفته است. جنابعالی با طرح مکرر این مسائل، قصد دارید که فضای بررسی اعتبارنامه و سیاسی و جناحی کنید و نمایندگان محترم مجلس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تحریک به واکنش سیاسی نمایید. بگذارید حداقل ریشه‌های اعتماد مردم بیش از این سست نشود.

8. به موضوع تبارگماری و ایل سالاری اشاره فرمودید.

نمی‌دانم اگر چند لر و زاگرسی در این مملکت شغل پیدا کردند و نه مسؤولیت باید گردن من را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بزنند. نمی‌دانم رشد پسرخاله‌هایتان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به شما نسبت بدهم یا رشد شما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به پسر خاله‌ها؟

شما شایسته بودید و یا آنان؟ و یا دیگر بستگان خودتان و اطرافیانتان که رشد کرده‌اند.

چرا بر شما گران آمده است که یک فرد تحصیل کرده از استان کهگیلویه و بویراحمد که کوچک‌ترین ارتباط قومی و فامیلی با من ندارد رئیس پژوهشکده محیط زیست شود؟

ایشان چه نسبت فامیلی با من دارد؟

بالادست ایشان، چند نفر از خطه یک استان دیگر هستند؟

آیا آنان به واسطه ارتباط با شما مسؤولیت گرفته‌اند؟

آیا مثلاً آقای دکتر دژپسند که وزیر اقتصاد هستند و همشهری شما، به واسطه شما رشد کرده‌اند؟

یا اگر سید شمس‌الدین حسینی در دوران نفوذ شما، در دولت دکتر احمدی‌نژاد وزیر شد، به واسطه نفوذ شما وزیر شد؟

آیا رابطه دو رئیس قوه (لاریجانی‌ها) که به قول خودتان مادرشان خاله مادرتان و خاله همسرتان می‌باشد، نزدیک‌تر است، یا کسانی که به آنان اشاره فرمودید؟

آقای توکلی! همگان می‌دانند داد «لر ستیزی» شما سر به فلک کشیده است و بیزارید از این قوم، ولی فراموش نکنید اینان انسان‌های ساده و خداجویی هستند که دل بزرگشان به مهر خدا وصل است و بس.

9 و اما در خصوص بند آخر:

اگر حتی یک ریال مال حرام پیدا کردید که زندگی من به آن آغشته است، گردنم از مو باریک‌تر، بزنید؛ اما خوشحالم که بعد از یک سال رواداری تهمت و افترا به من، نتیجه‌اش مرقومه شما باشد.

کلام آخر

جناب آقای توکلی!

من نه انسان بزرگی هستم و نه به کسی وصل هستم. از دیار دور ایران زمین؛ یعنی کهگیلویه و بویراحمد، بدون رانت وارد دانشگاه شدم. درس خواندم و بدون هیچ پشتوانه‌ سیاسی، قومی، قبیله‌ای، رانتی، مسیر مشخص را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ طی کردم تا به امروز. سه دوره مردم عزیز دیارم، با رأی قاطع، حقیر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به نمایندگی خود انتخاب کردند و در چهار دوره، شورای محترم نگهبان من را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تأیید کرده است.

در این یک ماه گذشته، مجددا، دو بار مورد استعلام قرار گرفت. شعبه مربوطه رأی بر تأیید اعتبارنامه داد. من منتخب مردم فقیر لر و ترک قشقایی و دیگر اقوام آن خطه هستم. تا اینجا خدمتگزار بوده‌ام و هر گاه نظام تشخیص به عدم ادامه خدمتگزاری من داشت، منتی بر نظام ندارم و همواره خودم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مدیون نظام می‌دانم.

رزمنده، بسیجی، جانباز و خانواده شهید هستم و همه اینها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در برابر عظمت این انقلاب و خون شهدا ناچیز می‌دانم.

شما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به خداوند بزرگ، و خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به رأفت او می‌سپارم و جز به توکل به خداوند متعال، به هیچ چیز دل نمی‌بندم.


فایل مفصل پاسخ‌های تاجگردون

به گزارش فارس غلامرضا تاجگردون در نامه دیگری به کمیسیون تحقیق و اعتبارنامه توضیحات خود را در دفاع از اعتبارنامه‌اش مطرح کرده که این توضیحات مفصل او در [ اینجا ] قابل مشاهده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. آقای زاکانی
    مارگزیده از ریسمان سیاه و سفید میترسه
    خانزده هم از خانزاده میترسه
    شما هم ریسمان هستی هم خانزده
    تاجگردون مرد میدان بچه زاگرس لر با اصالت و ….

    5
    1
  2. گویند در زمان پهلوی دوم یکی از بزرگان که مخالف دکتر علی شریعتی بود و اصلا شریعتی را هم نمی شناخت فقط دور و ورریهاش بدگوییهایی درباره دکتر شریعتی خدمت ایشان داشتند و صد البته حسادت داشت که یک معلم کت و شلواری بخواهد اسلام را به نسل جوان معرفی کند (ایشان از بزرگان حوزه بود)،میفرمود که بابا این دکتر شریعتی به اسلام چکار دارد برود بیمارستان و آمپولش را بزند!!!
    حالا شد حکایت آقای تاجگردون و احمد توکلی،بله آقای توکلی خودت که اطلاعات موثقی ندارید،البته که بد و دروغ به عرضتان رساندند!!!راستی چرا به پسر خاله هات چیزی نمیگویی که کل ملت ایران ازشان نفرت دارند و به قول معروف با آب زمزم هم پاک نمیشوند.!!!

  3. حق با تاحگردونه و کاملا مشخصه موضوع مبارزه با فساد نیست بلکه تسویه حساب های شخصی است با اهداف خاص و کینه ورزی

    2
    1
  4. اسم خودت رو از انصاف نیوز بردار بذار پاچه خوار دزد نیوز….مردک یه خبر موثق چاپ نمیکنی،تماما یکطرفه میری قاضی و مثل سرانی که پادویی شون رو میکنی راضی برمیگردی .خااااااااک بر سر تو که اسمت رو گذاشتن رسانه.

    1
    2
  5. در تمام تقدیرنامه ها عنوان ایشان دکتر ذکر شده در حالیکه خود ایشان اذعان دارند که مدرک دکتری ارزشیابی نشده است و به هیچ مرجعی هم ارائه نشده است! رییس ستاد کل نیروهای مسلح، بسیج مستضعفین ، فرمانده سپاه و سردار سلیمانی ایشان را بنا بر چه سند و مدرکی دکتر خطاب نموده اند؟

  6. یه سوال
    علی مطهری اعتراض کنه میگن به شورای نگهبان بی حرمتی شده
    ولی زاکانی و توکلی علیه شورای نگهبان صحبت میکنن هیشکی صداش در نمیاد
    چرااااااااا

  7. علی مطهری و …. بخاطر یک حرف ساده رد صلاحیت میشن ولی تاجگردون با اینهمه فساد گسترده و رانت خانوادگی رد صلاحیت نمیشه. واقعا جای تعجب است. نیروی نفوذی تاجگردون کی بوده؟

  8. یقینا ،تاجگردوووون ،با پرداخت پووول شماها رو هم بدجور گردونده ،….توی رسانه انصاف نیوز با پول بیشتر ماله کشی بیشتری رو میکنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا