خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«نه» موتلفه به بازنشستگی

بررسی رزومه یک حزب قدیمی: از شهادت بنیانگذاران تا بیزینس برخی آقازاده‌ها

مطهره شفیعی در آرمان ملی نوشت: سیاست در ایران با فراز و فرودهای زیادی همراه است و برخی سیاستمداران دچار حواشی و تغییراتی‌ می‌شوند. بخشی از سیاستمداران با شرایطی مواجه شده که مجبور به خداحافظی از این حوزه می‌شوند و برخی دیگر سکوت اختیار می‌کنند تا حواشی تمام شود. حزب موتلفه سال‌هاست که به‌عنوان یک حزب قدیمی و دارای صبغه اخلاقی فعالیت می‌کند اما آنچه در دهه اخیر رخ داد سبب توجه افکارعمومی به فرزندان اعضای موتلفه شده است؛ فرزندانی که گاهی اقداماتشان چندان تشابهی با پدر ندارد. در ادامه به بررسی دیدگاه‌ها و روزگار فرزندان تعدادی از اعضای موتلفه پرداخته شده است.
   از شهید مطهری تا شهید رجایی
فرزندان شهید رجایی از فرزندان دیگر اعضای نخست هیات‌های موتلفه که بعدا حزب موتلفه شد، زندگی ساکت‌تری دارند و هیچگاه تمایل به حضور در قدرت نداشتند. جمیله، حمیده و کمال فرزندان شهید رجایی هستند. کمال آقازاده نیست. پست دولتی ندارد. از سهمیه فرزند شهیدی استفاده نکرده، در جنوب تهران مغازه دارد. جمیله رجایی هم تعریف می‌کند: به پدرم می‌گفتیم ماشین بخریم. پدرم می‌گفت: همه این ماشین‌های داخل خیابان، مال ماست. نه اینکه نمی‌توانستیم بخریم، بلکه پدرم نمی‌خواستند. می‌گفت: آدم این پول را به دیگران کمک کند، ثوابش بیشتر است. شهید مطهری از قدیمی‌ترین شخصیت‌های تاثیر گذار بر موتلفه بود و علی، محمد، مجتبی، فریده، وحیده، حمیده و سعیده فرزندان ایشان هستند. در میان این فرزندان علی و محمد بیش از سایرین شناخته شده هستند. اگر چه هر دو اصولگرا بودند اما نوع اصولگرایی علی با محمد فرق داشت. محمد هم به‌تدریج ازاصولگرایی دلواپسانه فاصله گرفت. «شهید سیدمحمد بهشتی» دیگر شخصیت تاثیرگذار موتلفه بودند که دارای ۴ فرزند به‌نام‌های سیدعلیرضا و سیدمحمدرضا و ملوک‌السادات و محبوبه‌سادات هستند. سیدعلیرضا حسینی بهشتی، عضو هیأت علمی دانشکده  علوم انسانی دانشگاه تربیت‌مدرس و سیدمحمدرضا حسینی بهشتی دیگر فرزند او، دانشیار فلسفه دانشگاه تهران و عضو پیوسته  فرهنگستان هنر بود. علیرضا پسر کوچک خانواده است و روز شهادت پدر ۱۹ ساله بوده اما حالا سال‌هاست که با سرپا نگه‌داشتن بنیاد نشر آثار و اندیشه‌های شهید بهشتی سعی در اشاعه اندیشه‌ها و افکار پدر دارد.
   از پسر میرسلیم تا پسر رفیق‌دوست
آشناترین فرزند موتلفه‌ای برای نسل امروز مهدی، فرزند مصطفی میرسلیم است که تیرماه سال گذشته انتشار خبری درباره او سبب تعجب شد. مصطفی میرسلیم، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی درخصوص ماجرای بازداشت پسرش به اتهام همکاری با منافقین گفت: «مهدی را ظاهرا پس از دو سال مراقبت، در تیرماه ١٣٩٨ بازداشت و در بهمن ۱۳۹۸ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به پنج سال حبس محکوم کردند که پس از درخواست تجدیدنظر و قطعی شدن حکم در بهمن ١٣٩٩ به زندان اوین برده شد. منافقین با شناسایی و سوء‌استفاده از نقطه ضعف مهدی او را شکار کرده و به دام انداخته و سعی کردند از او اطلاعاتی به‌دست بیاورند که البته چون او فاقد هرگونه اطلاعات طبقه‌بندی شده بوده، موفقیتی جز به دام‌انداختن او به‌دست نیاوردند.» زمانی‌که فرزند میرسلیم بازداشت شد، او گفت: این نقطه افتخار ماست که اگر بچه ما را هم بگیرند دخالت نمی‌کنیم و می‌گوییم قانون کار خودش را کند. چنین مصیبتی خیلی رنج دارد و آدم باید تسلی بدهد. محسن رفیقدوست، عضو دیگر موتلفه است. آنگونه که خودش قبلا گفته بود ۴ فرزند از ۶ فرزندش ابتدا با او کار کرده‌اند. او سال 97 در مصاحبه گفته بود که «سه پسرش در شرکت‌های خصوصی فعالیت می‌کنند؛ یکی دنبال راه‌اندازی کارخانه‌ای در جنوب کشور بود که فعلا بیکار است! یک پسر دیگر او چند فروشگاه اجاره‌ای لباس ورزشی و فکر کار جدیدی است. یک پسر دیگر هم در کارخانه عطر بیک سهامدار است. از میان پسران رفیقدوست، یاسر رفیقدوست بیش از همه شناخته‌شده‌تر بود؛ او به سمت فوتبالیست‌ها رفت و مدتی هم در سمت معاونت اقتصادی شورای مرکزی اتحادیه باشگاه‌های فوتبال ایران فعالیت کرد.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا