خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کاندیداهای احتمالی 1400 – پیروز حناچی

[سیزدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری حدود یک سال دیگر، احتمالا در خردادماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. انصاف نیوز به مرور رزومه‌ی نامزدهای احتمالی این انتخابات را منتشر می‌کند]

«پیروز حناچی»، شهردار تهران در سال 1342 به دنیا آمد. او متولد تهران است.

حناچی دارای دکتری تخصصی مرمت شهری و باز زنده سازی شهرهای تاریخی از دانشگاه تهران بوده و به‌عنوان عضو هیئت علمی و دانشیار دانشکده معماری همین دانشگاه مشغول فعالیت است. بنا بر آنچه در زندگینامه‌ی منتشر شده‌ی آقای حناچی در فضای مجازی آمده، او «مقاله‌ها و کتاب‌های متعددی را در زمینه‌های مرمت، مرمت بافت‌های با ارزش شهری و روستایی و همچنین تجربیات مرمت شهری ترجمه کرده است».

حناچی در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در عملیات‌های خیبر، مطلع الفجر، والفجر مقدماتی حضور داشته و در اجرای پل عظیم خیریه جزیره مجنون و چندین عملیات مهندسی همکاری کرده است. او در دوران جنگ در طراحی و اجرای بیمارستان‌های صحرایی مقاوم و ساختمان‌های اورژانس نیز نقش داشت.

حناچی در سال‌های 1372 تا 1374 قائم مقام رییس دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود و در سال‌های 1380 تا 1384 به‌عنوان مشاور رییس دانشگاه تهران فعالیت می‌کرد.

پیروز حناچی در دولت اول محمود احمدی‌نژاد مشاور وزیر مسکن و شهرسازی شد و در دولت‌های خاتمی و روحانی دبیری شورای عالی شهرسازی را عهده‌دار بود.  از دیگر سوابق مدیریتی او می‌توان به ریاست مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی، عضویت در شورای عالی فنی سازمان میراث فرهنگی، عضویت در کمیسیون زیربنایی دولت اصلاحات شورای عالی ترافیک، عضویت در کمیسیون ماده ۵ و ریاست شورای تدوین مقررات ملی ساختمان اشاره کرد.

حناچی در دوره‌ی جدید شهرداری تهران از سال 1396 به عنوان معاون شهردار در حوزه‌ی فنی و عمرانی و پس از آن معماری و شهرسازی فعالیت می‌کرد.

از جمله حاشیه‌های دوران مدیریتی حناچی تهیه‌کنندگی مستند «زمستان است» به کارگردانی مهران زاهدیان بود. مستندی که توانست با آن جایزه بهترین مستند جشن خانه سینما را از آن خود کند. کارگردان این مستند درباره‌ی همکاری خود با حناچی می‌گوید: «ما هر دو در دانشکده هنرهای زیبا درس خوانده‌ایم؛ من در گروه تجسمی و ایشان در گروه معماری. حناچی اکنون استاد دانشگاه هنرهای زیباست.  قبل از اینکه وی شهردار تهران شود، پروژه «زمستان است» را با همکاری هم شروع کردیم دلیل آن هم این بود که وی روی موضوع خیابان لاله‌زار اطلاعات زیادی دارد. ایشان با دیدن مستند «میدان بی حصار» من ابراز تمایل کردند که با هم روی موضوع خیابان لاله‌زار و ساخت چنین مستندی همکاری کنیم. حناچی چند ماه است که شهردار تهران شده، ولی ما حدود سه سال روی مستند «زمستان است» وقت گذاشتیم و به تازگی مراحل فنی آن را به اتمام رسانده‌ایم».

حناچی در 22 آبان سال 1397 در رقابت با عباس آخوندی توانست رای اکثریت شورای شهر تهران را کسب کند و از آن تاریخ تا کنون به عنوان شهردار تهران در حال فعالیت است. از جمله حاشیه‌های حضور او به‌عنوان شهردار به خبرسازی‌های طیف تندرو جریان اصولگرا درباره‌ی عضویت یکی از بستگان حناچی در سازمان «مجاهدین خلق»، بر می‌گشت. موضوعی که برخی شنیده‌ها حکایت از آن داشت که در تایید صلاحیت او در نهادهای امنیتی نیز مشکلاتی را ایجاد کرد. خبرسازی‌ها در این باره چنان جدی شده بود که حتی نوشتن از آیه‌ای از قران در توییتر شهردار تهران نیز  به عنوان دلیل ارتباط داشتن حناچی با «منافقین» عنوان می‌شد!

پیروز جناچی در واکنش به این حاشیه‌سازی‌ها می‌گوید: «کسی را در قبر کس دیگر نمی‌گذارند و شما هم بروید برای آخرت‌تان کار کنید».

از جمله دیگر حاشیه‌های حضور حناچی در شهرداری تهران به تاکید او بر اجرای «سه‌شنبه‌‌های بدون خودرو» برمی‌گردد. او پس از حضور در شهرداری تهران به عنوان شهردار هر هفته روزهای سه شنبه با دوچرخه و مترو و اتوبوس به محل کار خود در خیابان بهشت می‌رود.

آقای حناچی از چهره‌های میانه‌رو است که فعالیت سیاسی چندانی در کارنامه‌ی خود نداشته و بیشتر به‌عنوان متخصصی در حوزه‌ی شهرسازی شناخته می‌شود.

حناچی برنامه‌ای برای ۱۴۰۰ ندارد

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. حسین کمالی اصلاح‌طلب گفت: جریان اصلاحات رادیکال نیست بلکه حافظ نظام است.

    آقای کمالی،
    فقط مخالفان نظام رادیکال نیستند زیرا نظام حاصل انقلاب می‌باشد انقلاب یعنی رادیکالیسم چگونه حافظش می‌تواند رادیکال نباشد؟

    سرور گرامی،
    تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
    1- مذاکره با آقای ترامپ برای دفع تهدیدات خارجی،
    2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی،
    با تشکر از توجه شما،

  2. خیلی باید احمق باشید که فکر کنید شورای نگهبان برادر یک عضو سازمان مجاهدین خلق رو برای ریاست جمهوری تایید صلاحیت بکنه

  3. خیلی باید احمق باشید که فکر کنید شورای نگهبان برادر یک عضو سازمان مجاهدین خلق رو برای ریاست جمهوری تایید صلاحیت بکنه یاعلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا