خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی 13 آذر سال 79 | «نماینده‌ی مجلس از من خواست برای نجات‌ كشور وارد صحنه شوم»

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در ۱۳ آذر سال 1379 را در ادامه می‌خوانید:

يكشنبه 13 آذر 1379   |   6 رمضان 1421                            3 دسامبر 2000

آقاي [عبدالناصر] همتي، رییس بيمه مركزي آمد و گزارشي از وضع بيمه داد. گفت، دولتي‌بودن بيمه در قانون اساسي، مانع توسعه آن و جذب سرمايه‌ها است و نيز عدم حمايت دولت و به خصوص [آقای حسین نمازی]، وزير [امور اقتصادی و] دارايي هم از مسایل منفي ديگر است. مديران بيمه هم آمدند. پس از گزارش آقاي همتي، براي آنها سخنراني‌ كردم و مطالبي در مورد ضرورت بيمه در توسعه اقتصادي و ايجاد آرامش و اطمينان، براي جذب سرمايه‌ها در توسعه و توليد و نقش بخش خصوصي‌گفتم.[1]

آقاي [حسین] انواری، نماينده سراب آمد و گفت، در زمان دولت سازندگي، فرماندار بوده و طرح‌هاي عمراني كه در سخنراني در هريس و سراب مطرح كرديد، در حال انجام است؛ سد و راه و كانال و معادن نفلین سینیت[2] و غير از آنها دیگر چيزي نيست. خواستار كمك براي تعويض [آقای علی ملکوتی]، ریيس‌ دانشگاه‌آزاد اسلامي‌ سراب شد و پيشنهاد كرد، براي نجات‌كشور وارد صحنه شوم و كشور را از اين جنجال‌هاي بي‌ثمر سياسي و ركود اقتصادي نجات دهم و گفت، اكثر نمايندگان مجلس‌كه مواجه با درخواست‌هاي به‌حق مردم حوزه انتخابيه خود شده‌اند، روحيه واقع‌گرايي پيدا كرده‌اند و ارزش‌كارهاي سازندگي را مي‌دانند. گفتم، غيرمستقيم كمك مي‌كنم.

آقاي [اسحاق] جهانگيري، [وزیر معادن و فلزات] آمد. حل مسأله آقاي عبدالله نوري را پيگيري‌ كرد.گفتم، رهبري‌ گفتند كه در يك سخنراني جواب را دادند؛ گويا گفته‌اند، اگر آنچه را با اظهارات‌شان خراب‌كرده‌اند، با اظهارحق جبران كنند، قابل‌عفواند. اميدوار است، براي وزارت دو وزارتخانه ادغام شده صنايع و معادن كه امروز در مجلس تصويب شد، معرفي شود.

عصر آقاي [محمدرضا] موالي‌زاده، نماينده سابق اهواز آمد. به سمت سفیر در الجزاير معرفي شده است. در مورد سياست‌مان درآنجا مشورت‌ كرد. درخصوص جبهه نجات اسلامي پوليساريو و همكاري‌هاي نفتي، تذكراتي دادم. اسرایيل، لبنان و سوريه را تهديد كرده كه در صورت ادامه عمليات حزب‌الله لبنان، به ارتش سوريه موجود در لبنان، حمله خواهدكرد و فلسطيني‌ها، پيشنهادهاي [ایهود] باراك، [نخست‌وزیر اسراییل] را ردكرده‌اند.


[1] – در بخشی از این سخنرانی آمده است: «با توجه به عقب‌ماندگى و فضاى وسيعى كه براى توسعه بیمه در كشور هست، توقع اين است كه به صورت جهشى پيش برويم. نمى‌دانم كه مشكل كار كجاست. بايد از اين ظرفيت خوب بیمه استفاده كنيم. بايد بخش خصوصى را به صورت جدى‌تر وارد ميدان بيمه كنيم. الان شما در حد عامل فروش، كارگزار و غيره استفاده مى‌كنيد. شايد نگرانى طراحان قانون اساسى در گذشته اين بوده كه اين صنعت پول‌ساز مهم، بايد مانند خيلى از منابع مهم توليد ثروت كشور كه در قانون اساسى به بخش دولتى تعلق دارد، دولتى باشد. آن زمان ملاحظات عمده به خاطر نگرانى‌هاى تعدى سرمايه‌دارى بوده است. شرايط آن زمان، شرايط خاصى بود، ولى شما در اين شرايط، پيشرفت مطلوبى را نشان مى‌دهيد. گزارش امسال را خواندم، تقریباً در همه زمينه‌ها پيشرفت، احساس مى‌شود.» رجوع‌‌ کنید←كتاب «هاشمي ‌رفسنجاني، سخنرانی‌های 1379»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1401.

[2] – نفلین سینیت، یک سنگ معدنی ارزشمند است که در صنایع آلومینیوم، شیشه و سرامیک، پلاستیک و کائوچو، تهیه پشم شیشه معدنی، کود شیمیایی و نظایر آن کاربرد دارد و معدن آن در منطقه سراب در استان آذربایجان‌شرقی واقع شده است.

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال 1379؛ «اصلاحات در بحران»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا