خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مرعشی: موقعیت اصلاح‌طلبان شباهتی به انتخابات۸۴ ندارد

گفت‌وگوی سایت فردا  با «سیدحسین مرعشی»، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی ایران را در ادامه می‌خوانید:

آیا اصلاح‌طلبان در موقعیت ۱۳۸۴ قرار دارند که از طرفی برخی دنبال تحریم انتخابات بودند و برخی به حمایت از کاندیدای خود اصرار داشتند؟

سال 1400 و 1384 هیچ شباهتی با هم ندارند. سال 84 از فراوانی کاندیدا ضربه خوردیم اما این دفعه نمی‌دانیم اصلا می‌توانیم کاندیدا داشته باشیم یا نمی‌توانیم.

پس شما این مشابه‌سازی را قبول ندارید؟

در ایران هیچ گاه شرایط تکرار نمی‌شود. در سال 84 آقایان هاشمی، کروبی، معین و مهرعلیزاده از جریان اصلاحات کاندیدا بودند و از آن جناح نیز آقایان علی لاریجانی، محمدباقر قالیباف، محسن رضایی و احمدی‌نژاد به میدان آمدند بنابراین ارتباطی بین انتخابات ریاست جمهوری سال 84 و سال 1400 وجود ندارد. الان هیچ اصلاح‌طلبی عدم مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری را نمی‌گوید. همه دوستانی هم که در انتخابات مجلس یازدهم شرکت نکردند، امروز علاقمند هستند که در انتخابات ریاست جمهوری 1400 شرکت کنند.

پس بحث عدم مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری بین اصلاح‌طلبان مطرح نیست؟

خیر؛ بحث عدم تمایل برای مشارکت در انتخابات مطرح نیست. مهمترین چالش انتخابات 1400 برای اصلاح‌طلبان امکان یا عدم امکان داشتن کاندیدای مورد نظر آنهاست. یعنی باید ببنیم انتخابات چگونه شکل می‌گیرد. شورای نگهبان سیاست‌های حاکم بر انتخابات را رقم می‌زند، نمی‌دانیم شورای نگهبان چه نگاهی دارد آیا سیاستش شکل‌گیری یک انتخابات با رقابت بالاست یا شکل‌گیری انتخابات با یک رقابت کم؟
 
پس اصلاح‌طلبان مشکلی برای رسیدن به یک نامزد مشترک ندارند؟

خیر، اصلاح‌طلبان برای رسیدن به یک کاندیدا مشکلی ندارند. مشکل اصلاح‌طلبان الان فاصله‌ای است که بین آنها و حاکمیت وجود دارد. دسترسی اصلاح‌طلبان به حاکمیت و نهادهای بالادستی از جمله نهاد رهبری به قوت و قدرت قبل نیست؛ در واقع دسترسی ما ضعیف است.

آقای کرباسچی اعلام کردند که «ما تکلیف خودمان را نمی دانیم و وضعیت مان مشخص نیست که وارد انتخابات 1400 می شویم یا خیر»، آیا این بلاتکلیفی به درون مجموعه اصلاح طلبان برنمی‌گردد؟

خیر. اصلاح‌طلبان با سه مسئله «تنظیم روابط شان با نهادهای بالادستی نظام»، «هماهنگی درون جبهه‌ای» و «بسیج مردم» مواجه هستند. اصلاح‌طلبان برای مسئله اول راه حلی ندارند. مسئله هماهنگی درون جبهه ای قابل دستیابی است و مشکل جدی با این مسئله نداریم. درباره «بسیج مردم» هم نمی‌دانیم آیا با وجود برگزاری یک انتخابات رقابتی، آیا مردم حاضر خواهند بود در انتخابات شرکت کنند یا خیر؟ که به نظر نمی‌آید مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری به سردی انتخابات مجلس باشد؛ حتما برای مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری انگیزه‌های بیشتری وجود دارد. در مجموع مسئله اصلی اصلاح طلبان موضوع نخست است چون ما در پایین دست سیاست‌های کلی نظام حرکت می کنیم، اول اصلاح‌طلبان باید متوجه شوند که سیاست کلی نظام به برگزاری انتخابات با رقابت محدود است یا انتخابات با رقابت زیاد؟

تیتری تحت عنوان «اصلاحات روی هواست» امروز از آقای کرباسچی در رسانه‌ها درج شده بود، به نظر می‌آید ایشان مسئله را بیشتر در درون جبهه اصلاحات می‌بیند …

من که نمی‌خواهم بگویم «روی هوا نیست». الان کجا روی هوا نیست…

اخیر یک مطلبی هم روزنامه کارگزاران منتشر کرده بود که خواستار ساختار جدید تشکیلاتی در جریان اصلاحات بود … 

درباره این موضوع در احزاب دارد بحث می‌شود و احزاب درباره «روی هوا بودن» دارند راه حل‌های خودشان را می دهند. انشاءالله از این وضعیت خارج می‌شویم. چون الان در حال یک گذار از شورایعالی دوره سوم به نهاد جدید هماهنگ‌کننده هستیم همه دارند مطالعه می‌کنند تا ببینیم چه راه حلی وجود دارد. بنابراین منظور آقای کرباسچی همین مقطع زمانی بود نه به معنی کلی آن.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا