خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ظریف شبیه به مصدق است؟ | شما نظر بدهید

این روز‌ها بحث مقایسه ظریف با مصدق داغ است. این موضوع پیش از این هم مطرح شده بود اما  بعد از اینکه در جلسه ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره برجام و تحریم‌های ایران، ظریف سخنرانی‌اش را با نقل‌قول از محمد مصدق شروع کرد این موضوع دوباره داغ شد.

به گزارش انصاف نیوز حسام الدین آشنا مشاور رییس جمهور در توییتی نوشت:  ایران به قامت تاریخ بلندش برای دفاع از حقوق و منافع خود در شورای امنیت ایستاد. ظریف نام و مرام مصدق را در استدلال حقوقی و بین‌المللی زنده کرد. کدخدا هم حتی نتوانست رعیتش را با خود همراه کند چه برسد به روسیه و چین! استکبار حیله‌های دیگری هم در آستین دارد. هوشیار باشیم.

عطاالله مهاجرانی هم در توییتی نوشت «ایران هیچ گاه وزیر امور خارجه‌ای مانند ظریف نداشته»

در طرف مقابل اما «حسین دهباشی» که برای دکتر روحانی فیلم انتخاباتی ساخته بود و حالا تبدیل به مخالف سرسخت او شده است نوشت: یعنی جناب ظریف از حسین علا (طراح نخستین بیانیه‌ی در تاریخ شورای امنیت) و چندین وزیرخارجه‌ای که حتی در مناقشات جهانی میانجی بودند نیز معتبرتر است؟ خلعتبری بیانیه الجزایر را نوشت و اروند را گرفت. ظریف ننگ‌نامه‌ی برجام و تقریبا هیچ!


شما هم نظرات خود درباره‌ی محمدجواد ظریف و مقایسه او با مصدق را زیر همین خبر بنویسید

 

نظرات در اسرع وقت روی سایت منتشر می‌شود

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. انصاف، اینقدر بی انصاف نبودی که!! مصدق ابرمرد تاریخ معاصر این مملکت است که روزی دروغ نگفت.

    20
    8
    1. نمیدونم چرا تو عالم سیاست دنبال امام زاده هستید! آن هم سیاست خارجی!!!!
      یکبار با همین ایده آل گرایی‌ها کار دستمان دادید لطفا از تاریخ درس بگیرید و بگذارید این مرد توانمند ایران را از شر کفتارهای منطقه ای و بین المللی دور نگه دارد.

      4
      9
      1. ظریف مشق ایران نمیداند.کسی ایران را نجات خواهد داد که جرات بلند صدا زدن ایران را داشته باشد.

  2. به گمان من اگر ظریف اختیاراتی که باید را می داشت با درایتش کاری میکرد که نسل های حال و آینده به احترام نامش بایستند

    14
    17
    1. راست میگی اگر عمه من هم مرد بود عموی خوبی می شد حیف که اسباب مردی و مردانگی برایش فراهم نبود!!

      7
      2
  3. مصدق اشرافی دموکرات، پایبند به اصول خاص خود، سیاستمدار کارکشته با تجربه وزارت و وکالت مجلس، حقوقدان و قاطع بود. ظریف تنها یک دیپلمات برجسته است. میان ماه من تا ماه گردون تفاوت از زمین تا آسمان است. باید تأسف خورد که در صحنه سیاست فاقد کسانی چون مصدق، مدرس، تیمورتاش، داور و … هستیم.

    12
    6
      1. اگر تاریخ را درست خوانده باشیم، به اهمیت تیمورتاش در اصلاحات و تحولات ایران پی می بریم.

        5
        2
  4. شباهت های مصدق و ظریف

    هر دو٬ مورد غضب و منفور بخشی از روحانیون سنتی یا راستی
    هر دو خاری در پای سلطنت طلبان و مخالفان جمهوری
    هر دو بدون پشتوانه عامه مردم کوچه و بازار
    هر دو مورد غضب انگلیس و آمریکا 
    هر دو مسلط به زبان های انگلیسی و فرانسوی
    هر دو دیندار و معتقد به اصول انسانی و ملی گرا
    هر دو سیاستمدار کارکشته (به همین دلیل برخی واقعیت ها را کتمان می کنند)
    هر دو دارای سوابق مدیریتی
    هر دو به دنبال استقلال ایران
    هر دو دارای وجهه کاریزماتیک در سازمان ملل

    اسراییل و آمریکا و بخشی از اصولگراها و روحانیون سنتی و بخشی از مردم و انگلیس و عربستان و امارات و سلطنت طلبان و اپوزیسیون های خارج نشین و گروهک های معاند داخلی، همگان انزجار و دشمنی خود را با دکتر ظریف بارها و بارها فریاد کشیده اند. 

    11
    4
    1. جناب رضا عزیزم، این دو یه تفاوت خیلی کوچیک دارن که متاسفانه شما نتونستی اونو ببینی! لطفا اولین کامنت رو دوباره بخون. ضمنا این آخریه چیه که نوشتی!! کاریزماتیک!؟؟

  5. مصدق جز از خدا از هیچ کس حتی شاه نمی ترسید و برای دفاع از حقوق ملت و مملکت و مبارزه با استبداد و استعمار کوشش می‌کرد اما آقای ظریف …

    9
    5
  6. ظریف [غلط بکند] که شبیه حضرت مصدق باشد
    و جنابعالی هم به همچنین که این چرندیات را منتشر میکنی
    با این قرارداد چینی معلوم شد که این مردک و رییس او [و دیگر رئیسان] فقط شباهت به وثوق الدوله دارند
    به واقع آن رسانه پفیوزی که کلاه عالیجاه میرزا تقی خان را بر سر این مردک دبنگ گذاشته بود اگر شرف داشته باشد باید فکل و پاپیون وثوق را بر گردنش بکشد که تازه آنهم به گردن کلفت برای مفتخوری او گشاد است

    2
    10
  7. متاسفانه در فرهنگ ما شعار گرایی هموراه جانشین نتیجه و عمل گرایی بوده. چرا؟ چون شعار دادن کار راحتی است. کنار گود نشستن و گفتن لنگش کن راحت است. ولی هر عملی قا بل نقد است. در مورد ظریف اگر خود او علاقه مند به مقیاس کار خود با مصدق است – این فقط میتواند گواه از خلوص نیت او باشد. سیاستمداری یعنی بده بستان. تا آنجایی که ما در برجام دیدیم با همه محدودیت ها قرار داد بستن با شرایط کشور و اینکه هر دو طرف تصور کردند امتیاز زیاد دادند خود نشان مثبتی است از نفس این قرار داد. فراموش نکنیم که پس از کودتای ۲۸ مرداد – کمتر از ۲۰ درصد از کل صنعت نفت ملی شده در دست ایران ماند که این بی شبیه به حرکات دولت ترامپ در نقض قرار داد نیست. پس در این مورد و طبق شواهد موجود ظریف کار خود را بخوبی انجام داده.

  8. ظریف هیچ شباهتی به مصدق ندارد. مصدق ایرانی بود ، آقا بالاسر نداشت ، استقلال داشت، تبحر داشت، ایمان داشت، کارکشته بود، ملی گرا بود، و آزاده
    ظریف فاقد تمام صفات مصدق است وی مهره ای است در دست حکومت که هیج استقلالی ندارد

    8
    5
  9. مصدق هیچ وقت به مردم نمی گفت خودتان انتخاب کردید این طوری زندگی کنید یعنی آش کشک خاله است بخوری یا نخوری پات نوشته شده.

    6
    2
  10. متاسفانه ظریف اختیارات ندارد. مصدق هم اگر نخست وزیر شاه در دهه پنجاه بود هیچ کاری نمیتوانست بکند او تا حدی موفق شد چون شاه آن موقع ضعیف بود. هرچند با کودتا این ضعف را جبران کرد. نکته مهم که سرنوشت ملی شدن بعد از کودتا همان سرنوشت برجام است. یعنی در عمل بشدت تضعیف شد قرارداد کنسرسیوم را که فراموش نکرده ایم. در ضعیف شدن نتیجه اقدام مصدق هم داخلی ها و هم خارجی ها نقش داشتند درست مثل برجام. آقای مطهری هم خیلی خوب به این نکته اشاره کرد که اگر در داخل اتفاق نظر برای اجرای برجام بود هرگز ترامپ نمیتوانست از آن خارج شود او از تفرقه داخلی بر سر این موضوع استفاده کرد.
    به گمانم هدف این سایت مقایسه شخصیت دو نفر نیست بلکه روش و منش و توان این دو فرد است. با این توضیح بله کاملا قابل مقایسه اند. آقای دهباشی مخالفت هیستریک با روحانی دارد که کاملا مشکوک و احتمالا بشدت شخصی است.

    5
    2
  11. مصدق در دو جبهه می جنگید، هم با امپریالیسم و هم با استبداد داخلی، ایا ظریف اینگونه است؟

    3
    2
  12. تنها شباهتی که بین مصدق و ظریف وجود داره اینه که هردو خوب انگلیسی حرف میزدن
    ولی تفاوتی که بین هر دو وجود داره اینه که مصدق نفت رو از دست یه کشور استعمارگر که با هشت تا پاهاش نفت رو در چنگال خودش گرفته بود درآورد ولی در عوض ظریف خیلی خوش برخورد بود و همیشه لبخند میزد
    ظریف واقعا ظریف و شکستنی بود

  13. به نظر من مقایسه ظریف و مصدق تنها در امور بین‌المللی و مذاکرات میتونه مطرح باشه.
    جایگاه سیاسی و امکانات مصدق بعنوان نخست وزیر دوره ویژه ای از تاریخ ایران که با قدرت احزاب سیاسی و ضعف شاهی تیریف میشود قابل مقایسه با وزیر امور خارجه ای در جمهوری اسلامی نیست. مشخصه جمهوری اسلامی به ویژه تمرکز بخش اصلی قدرت در اختیار [دیگران] است.
    بنا بر این توقع برخورد مصدق گونه از وزیر امور خارجه زیاده رویست.
    اما ظریف در چهاچوب اختیارات خود نشان داد که قادر است از منافع ملی ایران مصدق گونه دفاع کند.
    همین برای بزرگداشت یک سیاستمدار افتخار بزرگی است.

    3
    2
  14. خداکنه عقل بر گروه گرایی ما قلبه کنه وگرنه همش خودمونو گول میزنیم و همش کارهای انجام شده رو گردن دیگران میندازیم هنوز یادمون نرفته که جناب ظریف میگفتن امضا کری سنده و همه بهش میگفتن بعدی میاد برجامو پاره میکنه میگفت از لحاظ حقوقی شدنی نیست و سریع این دولت پا فراتر از اجرا گذاشت و قلب راکتور اراک رو بتن پر کردن الان میگن اختیار نداشتیم دیگه چیکار میخواستن بکنن؟؟؟

    1
    2
  15. معلوم است از سیاست که هیچ ..از ادب ومعرفت هم گریزانی….خواندن این نوشته ها بجز تاسف برحال این مردم هیچ ثمره ای ندارد بعضی شان از افراط وتفریط به فحاشی روی اورده اند….

  16. آقای دکتر ظزیف در آزمون سختی قرارگرفته است، درآزمون میرزای آقاسی شدن که دریاچه کاسپین را به بهانه آب شورداشتن وبخیال اینکه بدرد نمیخورد به روسیه تزاری بخشیدتا کامشان شیرین شود یا امیر کبیرشدن که هنوز جمهوری اسلامی برای مرزهایش با ترکیه به قرارداد امیرکبیر استناد میکنه.آقای دکترظریف بعنوان مسئول سیاست خارجی باید انتخاب کنه که درمقابل قرارداد 25ساله با چین مکار وفرصت طلب بایستد یا حداقل با ذکر علت شجاعانه استعفا بدهد وخودرا درراستای امیرکبیردرتاریخ ببیند یا با قبول خفت قرارداد25 ساله با چین در ردیف میرزای آقاسی بودن بشود البته درمورداخیر دیگر اسمی از میرزای آقاسی درتاریخ نمیرود بلکه اسم دکترظریف جایگزین میرزای آقاسی خواهدشد.

    3
    3
  17. یگی درنقش نخست وزیر انقلابی ایفای نقش می کند آن دیکری وزیر امور خارجه نمی شود عملکردشان را مقایسه کرد . جون وظایف و اختیاراتشان یکی نیست .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا