خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«حرم رضوی حداقل روزی ۲ میلیارد تومان هزینه دارد»

حجت‌الاسلام مروی، تولیت آستان قدس رضوی گفت:  بخش اقتصادی آستان کمتر از یک‌دهم هزینه‌های آستان قدس را تامین می‌کند اما تصور مردم چیز دیگری است. مابقی هزینه‌ها را از کمک‌های مردمی، نذورات، موقوفات و املاکی که اجاره دادیم، تامین می‌کنیم. یکی از سیاست‌های آستان قدس این است که زمین خام نمی‌فروشد. حرم مطهر حداقل روزی ۲ میلیارد تومان هزینه دارد. بخش اقتصادی آستان قدس رضوی از نظر افکار عمومی بسیار بزرگ است و می‌گویند که اگر آستان قدس مالیات بپردازد، نیمی از کشور می‌تواند با این مالیات اداره شود. آستان قدس مالیات می‌پردازد. از موقوفات نمی‌توانیم مالیات پرداخت کنیم اما تمام کارخانه‌ها و شرکت‌ها مالیات می‌دهند.

به گزارش ایسنا احمد مروی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری که به صورت زنده از حرم مطهر رضوی در شبکه ۲ سیما پخش شد، در خصوص نوسازی اطراف حرم اظهار کرد:  تولیت آستان قدس رضوی گفت: با نوسازی، تمیز کردن محیط و شیک شدن محیط پیرامون حرم مخالف نیستیم اما نوسازی اطراف حرم به گونه‌ای که هیچ اثری از فرهنگ دینی، معنوی و زیارتی در آن نباشد، قابل قبول نیست. هتل‌هایی که در اطراف حرم ساخته شده، با معماری اسلامی تناسب ندارد. خودمان دارای هنر و سبک معماری هستیم و همین حرم مطهر و مسجد گوهرشاد سرشار از هنر و معنویت است. چرا از غربی‌ها اجاره کنیم؟

وی در خصوص بسته شدن درهای حرم مطهر رضوی افزود: در آموزه‌های دینی آنچه تایید شده، معرفت دینی است. دین ما با معرفت آغاز شده است. معرفت دینی از طریق آموزه‌های قرآن، پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) به دست می‌آید. همان‌طور که مطابق فرموده پیامبر اکرم(ص) ایشان سفارش کرده‌اند اگر می‌خواهید در مسیر درستی قرار بگیرید، به قرآن و عصمت که معیار معرفت هستند، تمسک جویید. ضمن اینکه نمی‌توانیم بر اساس یافته‌ها و احساسات‌مان در مورد دین و آموزه‌های دینی و مقام امامت سخن بگوییم. امام زمان(عج) در حدیثی از کتاب عیون اخبارالرضا می‌فرماید مقام امامت به قدری رفیع و بلند مرتبه است که انسان‌ها با عقل خود نمی‌توانند به عمق این مقام دست یابند.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: سنت‌های الهی را نباید در زندگی‌مان نادیده بگیریم. توسل جستن به ائمه اطهار(ع) برای رفع مشکلات هیچ منافاتی با سنت‌های الهی ندارد. در ایامی که حرم مطهر و زیارت محدود بود، روزهای سختی را پشت ‌سر گذاشتیم. پیش از این که به افکار عمومی در این خصوص پاسخ دهیم، باید ببینیم به خدا چه پاسخی داده‌ایم.

مروی در ادامه خاطرنشان کرد: زیارت یک امر مستحبی و حفظ جان انسان‌ها واجب است. اجازه نداریم یک امر واجب را فدای امر مستحب کنیم. ما بر اساس یک امر شرعی محدودیت زیارت را قائل شدیم؛ هرچند برایمان بسیار دشوار بود. در حال حاضر رواق‌ها و مکان‌های مسقف محدود است و زائران از آن محروم هستند و فقط صحن‌ها دایر است. با این حال بر اساس مطالعات، تحقیقات و مشاهدات میدانی ۷۰ درصد مردم نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند.

وی با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته شده در حرم مطهر برای جلوگیری از انتقال کرونا گفت: به تمام زائران ماسک داده می‌شود؛ بر روی هر قالی ۴ نفر بیشتر نمی‌توانند بنشیند و فرش‌ها هر روز ضدعفونی شده و هر ۳ روز یک بار فرش‌های جدیدی جایگزین می‌شود. علاوه بر این مهر و کتب ادعیه در اختیار مردم قرار نمی‌دهیم. زیارت‌نامه‌های چند صفحه‌ای چاپ شده و به هر زائر یک زیارت‌نامه داده می‌شود. همچنین در صحن‌هایی مانند انقلاب و آزادی که جمعیت بیشتری دارد، نماز جماعت برگزار نشده و تنها در صحن‌های پیرامونی نماز جماعت با فاصله اجتماعی برگزار می‌شود.

کمک ۸۰ میلیاردی آستان قدس به نیازمندان سراسر کشور در دوران شیوع کرونا

تولیت آستان قدس رضوی در خصوص اقدامات صورت گرفته در دوره تعطیلی حرم مطهر رضوی عنوان کرد: در ایام عید میلیون‌ها زائر را پذیرایی می‌کردیم. احساس غربت می‌کردیم اما از این فرصت استفاده کردیم. حرم مطهر به تعمیراتی جدی نیاز داشت. زمانی که زائران حضور دارند، مشکلات حرم خیلی از ضعف‌های خود را نشان نمی‌داد. در این مدت ۸۰ نفر، در حدود ۳۸۰ هزار ساعت در حرم مطهر کار کردند. رواق امام خمینی(ره) که مرکز اجتماع زوار است، سعی کردیم عبادت در آن تعطیل نشود. به این شکل که رواق امام خمینی(ره) را در ماه مبارک رمضان برای تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی، ویژه نیازمندان در اختیار خادمان قرار دادیم.

وی اضافه کرد: در این فرصت سعی کردیم امکاناتی که داریم در اختیار نیازمندان و کسانی که به خاطر شیوع ویروس کرونا نیازمند شده‌اند، قرار دهیم. در ایام شیوع کرونا حدود ۸۰ میلیارد تومان برای نیازمندان تمام کشور هزینه شد. اجاره مستاجرهای آستان قدس را به مدت ۳ ماه بخشیده شده و برای برخی از آنان وام در نظر گرفتیم. در طول یک سال اخیر، به غیر از ایام شیوع ویروس کرونا، ۲۱۵ میلیارد تومان به نیازمندان کمک کرده‌ایم. همچنین در ابتدای سال گذشته در استان‌های سیل‌زده برای ۲۵۰۰ نفر اشتغال‌زایی ایجاد و حدود ۳۱ میلیارد تومان در مناطق سیل‌زده برای کارهای کوچک و ایجاد اشتغال هزینه شد.

افزایش ۸۴ درصدی ظرفیت زائرسرای آستان قدس رضوی

تولیت آستان قدس رضوی در رابطه با وضعیت زائرسرای این آستان تصریح کرد: مطابق تاکید مقام معظم رهبری یکی از برنامه‌های آستان قدس توجه به نیازمندان مشهدی و زائران نیازمند است. در دوره حجت‌الاسلام رئیسی یک زائرسرا با ۵۲۵ سوئیت ساخته شد که ۸۴ درصد آن را افزایش داده و تعداد سوئیت‌ها را به بیش از ۸۰۰ مورد رسانده‌ایم. به غیر از این موضوع، در صددیم برای زائرانی که می‌خواهند یک شب استراحت کنند، در اطراف حرم مطهر در خیابان نواب صفوی هتلی را اجاره کرده و یا خریداری کنیم.

مروی در خصوص دفاتر استانی و فعالیت خادم‌یاران اظهار کرد: این‌ دفاتر به کانون‌های خدمت رضوی تغییر یافته است. عده زیادی مراجعه می‌کنند و می‌خواهند در این دستگاه خدمت کنند اما امکانات‌مان را هم باید در نظر بگیریم. در حال حاضر ۲۰۳ هزار نفر برای خادم‌یاری نام‌نویسی کرده‌اند که به نوبت در حرم مطهر خدمت کنند. صد هزار نفر از آنان گزینش شده‌اند و ۱۰۳ هزار نفر باقیمانده‌اند تا گزینش شوند. مگر حرم مطهر چقدر خادم نیاز دارد؟ از همین رو سایت را بسته‌ایم. به غیر از ۶۰ هزار مشهدی، ۲۰۰ هزار نفر از سایر نقاط کشور نیز نام‌نویسی کرده‌اند اما ظرفیت زیادی برای پذیرش همه در اختیار ما نیست؛ لذا این موضوع را با عنوان کانون‌های خدمت رضوی تغییر دادیم و آن را از آستان قدس جدا کرده و در بنیاد کرامت قرار دادیم و به اصطلاح آن را به یک NGO تغییر حالت دادیم تا متقاضیان در شهرهای خودشان خدمت کنند.

وی در مورد سامانه شفافیت و بخش اقتصادی آستان قدس گفت: شفافیت از قبل تدبیر شده بود. از ابتدای سال ۹۸ تمام بخش‌های اقتصادی آستان قدس رضوی تحت عنوان شفافیت قرار گرفته و مردم با مراجعه به اینترنت می‌توانند تمام بخش‌های اقتصادی آستان قدس را مشاهده کنند. هیچ بخشی از آستان قدس رضوی که کار مالی انجام می‌دهد، نباید از حوزه حساب‌رسی خارج شود. کاری که در یک سال اخیر انجام شده، این بود که تمام کارخانه‌ها، شرکت‌ها، موقوفات و املاک را در یک بخش تحت عنوان بنیاد بهره‌بری موقوفات تجمیع شد. در حال حاضر هم شرکت زیان‌ده نداریم اما آن‌گونه نیست که بتوانند هزینه‌های آستان قدس را تامین کنند.

صحن و سرای حرم مطهر روزانه ۲ میلیارد تومان هزینه دارد

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: بخش اقتصادی آستان کمتر از یک‌دهم هزینه‌های آستان قدس را تامین می‌کند اما تصور مردم چیز دیگری است. مابقی هزینه‌ها را از کمک‌های مردمی، نذورات، موقوفات و املاکی که اجاره دادیم، تامین می‌کنیم. یکی از سیاست‌های آستان قدس این است که زمین خام نمی‌فروشد. حرم مطهر حداقل روزی ۲ میلیارد تومان هزینه دارد. بخش اقتصادی آستان قدس رضوی از نظر افکار عمومی بسیار بزرگ است و می‌گویند که اگر آستان قدس مالیات بپردازد، نیمی از کشور می‌تواند با این مالیات اداره شود. آستان قدس مالیات می‌پردازد. از موقوفات نمی‌توانیم مالیات پرداخت کنیم اما تمام کارخانه‌ها و شرکت‌ها مالیات می‌دهند.

مروی افزود: به دنبال سودآوری محض و کلان به هر قیمتی در کار اقتصادی نیستیم. اگر یک جا، میان سود و منفعت و میان ارزش‌ها تفاوتی وجود داشته باشد، ارزش را انتخاب می‌کنیم. به عنوان مثال اگر برای تولید کشاورزی کود بیشتری دهیم، شاید محصول بیشتری تولید شود اما اگر از کیفیت محصول کاسته شود و آن محصول مضر باشد، به هیچ عنوان وارد عمل نخواهیم شد.

آستان قدس به دنبال رقابت با بخش خصوصی نیست

وی بیان کرد: آستان قدس دنبال رقابت با بخش خصوصی نیست بلکه پیشران است و الگوسازی می‌کند. آن جایی که بخش خصوصی ریسک نکرده و ورود نمی‌کند، آستان قدس وارد شده و ریسک می‌کند. سودمان را در ریسک کردن می‌دانیم؛ هرچند سود مادی ندارد. به عنوان مثال در بسیاری از محصولات کشاورزی در بذر محتاج هستیم. بذر برخی از صیفی‌جات از خارج وارد می‌شود و امکان تولیدش را در ایران داریم اما بخش خصوصی وارد آن نمی‌شود. بخش خصوصی می‌گوید که رانت و مافیای واردات نمی‌گذارند، تولید کنیم.

تولیت آستان قدس رضوی تاکید کرد: به دوستان‌مان در بخش کشاورزی گفته‌ایم که به دنبال تولید همین بذرها و به جنگ واردکننده‌ها بروید. از طرفی حوزه کشاورزی‌مان به قدری گسترده نیست که اگر در حوزه بذر ورود کردیم، بتوانیم نیمی از کشور را تامین کنیم اما قدرت معنوی و نفوذ آستان قدس زیاد است. ما سود را در آن می‌بینیم که از نفوذ معنوی آستان قدس استفاده کرده و خط را بشکنیم و این بذر را در داخل تولید کنیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا