خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارشی از لایو اینستاگرامی با اسدبیگی‌ها

سرویس سیاسی انصاف نیوز: مدت‌هاست هرروز خبری از هفت تپه می‌شنویم. «اعتصاب کارگران»، «تخلف در واگذاری»، «خودسوزی»، «اخراج کارگران»، «دستگیری کارگران»، «دستگیری کارفرمایان»، «اتهامات ارز دولتی مدیرعامل»، «ارتباط فامیلی با مقامات دولتی» و… موضوعات مختلفی که هرروز رسانه‌ها به آن می‌پردازند.

نیشکر هفت تپه چند سال است که توسط بخش خصوصی به «اسدبیگی»‌ها واگذار شده. شرکتی که به ادعای اسدبیگی‌ها ورشکسته بوده و آن‌ها شرکت را در وضعیت بدی تحویل گرفته اند؛ آن‌ها می‌گویند با اینکه سازمان خصوصی‌سازی به آنها دروغ گفته «فقط برای رونق اشتغال در منطقه» این کار را کرده اند!

کارگران اما نظرات متفاوتی دارند. آن‌ها که در چندین مقطع مختلف اعتصاب و اعتراضاتی را انجام داده اند. بعضی از کارگران می‌گویند از زمانی که اسدبیگی‌ها مدیریت هفت تپه را گرفته اند شرکت دچار اختلال شده. این اختلال ها شامل کم شدن تولید، تعویق حقوق و… است.

ابهامات زیادی درباره هفت تپه وجود دارد. کارگران و مردم هم سوالات زیادی را مطرح می‌کنند. برای پیدا کردن پاسخ این سوالات انصاف نیوز گفت‌وگویی با اسد بیگی ها انجام داد و به صورت زنده آن را از اینستاگرام پخش کرد. در این گفت‌گو عمدتا سوالات مخاطبان پرسیده شد و یکی از کارگران معترض نیز روی خط آمد و سوالاتی را مطرح کرد. گزارشی از این گفت‌وگو را مطالعه می‌کنید:

انصاف نیوز: در ابتدا درباره‌ی نحوه واگذاری توضیح دهید و بگویید ماشین آلات و برند چه قیمت تقریبی داشته و چند نفر کارگر داشته است؟

امید اسد بیگی: من امروز می‌خواهم مسائل را روشن کنم تا قضاوت با مردم باشد. معتقدم اگر کسی کار تجاری می‌کند باید پاسخگو باشد. من امید اسد بیگی هستم با سابقه خانوادگی بیش از 50 سال در تولید و تجارت. در چند سال گذشته اما یک تصویر اشتباه از ما در رسانه ها منتشر شده است.

انصاف نیوز: لطفا درباره سوال پاسخ دهید.

امید اسد بیگی: ما در سال 94 مجموعه نیشکر هفت تپه را با مبلغ 1200 میلیارد خریداری کردیم. این رقم شش میلیارد که مطرح می‌شود اشتباه و برای فریب افکار عمومی است. ما 10 میلیارد پرداخت کردیم که فقط به مزایده ورود کنیم. برای بردن در مزایده هم 12 میلیارد دیگر پرداخت کردیم. بقیه مبلغ را هم قرار شد ده ساله پرداخت کنیم.

ما مجموعه را با صورت مالی تحویل گرفتیم اما متاسفانه آن چیزی که به ما تحویل دادند با صورت‌های مالی مغایر بود. این مجموعه به جز مشکلات اقتصادی که با سازمان خصوصی سازی داشت، مشکلات اجتماعی و سیاسی نیز داشت.

انصاف نیوز: ارزش تقریبی ماشین آلات چقدر بود و چند نفر کارگر داشتید؟

قرار بود 24 هزار هکتار اراضی و کارخانه شکر، همچنین 2800 کارگر به ما تحویل دهند. اما قبل از تحویل به ما 2200 نفر دیگر را هم استخدام کردند که این بخشی از مجموعه تحویلی به ما شد. این هم یکی از تخلفات سازمان خصوصی سازی است.

222 میلیارد تومان قیمت مجموعه بود که با سود بانکی ده ساله ما باید 444 میلیارد تومان به سازمان خصوصی سازی پرداخت کنیم. حدود 800 میلیارد هم بدهی‌های مجموعه به سازمان تامین اجتماعی، بانک‌ها و… بود که ما متعهد به پرداخت آن شدیم.

انصاف نیوز: یکی از انتقادات این است که تولیدات شرکت کم شده. توضیحی در این مورد دارید؟

امید اسد بیگی: اولا این نکته را در نظر بگیرید که وارث مشکلات بزرگ دوران مدیریت دولتی هستیم.

امیر اسد بیگی: من امسال را توضیح می‌دهم شما این موضوع را تعمیم دهید. ما امسال قرار بود در برج 9 به روزرسانی کارخانه تمام شود. اما اعتصابات اجازه نداد این اتفاق رخ دهد.

ما چها مشکل عمده داریم. اول اعتصابات، دوم بارندگی‌های بی سابقه، سوم یخ زدگی‌ها و چهارم آتش زدن نیزارها. ما امسال باید حدود 30 تا 35 هزار تن شکر تولید می‌کردیم که این عدد به 20 هزار تن رسید. ما در سال اول تولید را به 50 هزار تن رسانده بودیم. پروژه چغندر هم داشتیم. ما 100 هکتار کشت گوجه هم انجام دادیم که متاسفانه به مسئله کرونا برخورد. بله تولید مشکلاتی دارد اما باید دید علت هایش چیست.

فریب خورده‌اند!

انصاف نیوز: در دادگاهی که شما بودید همه لباس زندانی پوشیده بودند اما شما نه، شما آزاد می روید و می‌آیید و مصاحبه می‌کنید اما وقتی با کارگرها برخورد شد، با لباس زندان هم بودند، این فاصله شما را با کارگرها زیاد نمی‌کند؟ به نظر می‌رسد هیچ ارتباطی بین شما و کارگران نیست.

امیر اسدبیگی: همه کارگرها که زندان نرفته‌اند یک‌ هزارم آنها رفتند، این کارگرها برای چه به زندان رفتند؟ آقای خنیفر برای چه به زندان رفت؟ این آقا مرتب می‌آمد و در تولید اخلال ایجاد می‌کرد. آقای اسماعیلی سخنگوی قوه‌ی ‌قضاییه پشت تریبون آمد و گفت من تعجب می‌کنم که این کارگرها حقوقشان را گرفته‌اند ولی کار نمی‌کنند. حقوق اسماعیل بخشی را هم که در زندان بود پرداخت کردیم، شاکی او هم ما نبودیم. این کارگرها برای چه به زندان رقتند؟ تعداد انگشت شماری بودند که بیشتر آنها هم فریب خورده بودند.

انصاف نیوز: فریب چه کسانی را؟

امیر اسدبیگی: کسانی که نمی خواهند تولید انجام شود.

چرا لباس زندان نپوشیدید؟

انصاف نیوز: شما دارید فرافکنی می کنید! آقای خنیفر یا هر کس دیگری اتهامی داشتند و لباس زندان پوشیدند، سوالی که از شما پرسیدیم درمورد لباس زندان بود. جنابعالی هم متهم در اخلال در بازار ارز هستید، شما چرا لباس زندان نپوشید؟

امیر اسدبیگی: دادگاه که حکمی نداده که امید اسدبیگی و خانواده‌ها متخلف هستند شما خودتان می گویید «اتهام» خب این اتهام ثابت نشده است، ما در مرحله‌ی دادگاه هستیم اما برای آقایانی که به زندان رفتند حکم صادر شده بود.

انصاف نیوز: در همان دادگاه متهمین دیگری بودند که مثل شما هستند اما آنها لباس زندان پوشیده بودند.

امید اسدبیگی: ۲۱ نفر در این پرونده متهم به اخلال در نظام اقتصادی هستند. دو نفر دیگر از متهمان هم می‌توانستند آزاد باشند و طبعاً بدون لباس زندان ولی باید تامین وثیقه می‌کردند که وثیقه سنگین بود و نتوانستند.

موضوع این است که ما ایستاده‌ایم تا اگر تخلفی کرده‌ایم پاسخگو باشیم، اگر این طور نبود الان اینجا نبودیم اگر قرار است تبرئه شویم همینجا تبرئه شویم و اگر قرار است به زندان برویم به دست مسئولین نظام به زندان برویم.

قوه‌ی قضاییه و تمام نظام کمک کنند

انصاف نیوز: گفته می‌شود که چهار ماه است که حقوق کارگران ریخته نشده برای این چه توضیحی دارید؟ این موضوع فاصله‌ی شما با کارگران را زیاد می‌کند. ‌خیلی ها معتقد هستند که شما برای چنین موضوعی گروکشی می‌کنید.

امید اسدبیگی: این که بین ما و کارگران رابطه‌ای وجود ندارد درست نیست من همه‌ی پرسنل‌ام را دوست دارم اگر اعتراضی می کنند هم اعتراضشان نابجا نیست و حقوقشان را می‌خواهند. دو سال است ما درگیر پرونده‌سازی شده‌ایم که هر روز مسائل و مشکلاتی را تحمل می کنیم. ماهانه حدود ۲۴ میلیارد تومان حقوق آنجاست، حدود دو هزار نفر هم نیرو داریم که اگر نبودند هم مجموعه می‌چرخید اما این دو هزار نفر را هم حفظ کردیم.

وقتی در جامعه مشکل و پرونده برای شما درست می شود شما را به سمتی می‌برد که هم از لحاظ اعتباری و هم از لحاظ مالی محروم می‌شوی. از طرف دیگر هم افرادی همه‌ی پول‌هایی که در حساب‌های مختلف داریم را مسدود کردند. قصد ما گروکشی نیست، هدف ما پرداخت حقوق است. چطور در این مدت حقوقشان به روز بوده و مشکلی وجود نداشته است؟ فقط همین نیست ما واحدهای دیگری داریم که آنجا هم حقوق پرداخت می‌کنیم. ما چیزی حدود ۳۵ میلیارد تومان در این کشور حقوق می پردازیم.

الان هم که از صبح تا شب در دادگاه نشسته‌ایم، زمان برای اینکه چنین حقوقی تهیه شود مهم است. یک تولید کننده و صنعتگر نیاز دارد که ذهنش باز باشد و قوه قضاییه و تمام نظام کمکش کنند تا بتواند حقوق بدهد.

حقوق‌ یک ماه به زودی پرداخت می‌شود

انصاف نیوز: خب کی می خواهید پرداخت کنید؟

امیر اسدبیگی: حقوق ما تا ۱۰ اردیبهشت به روز بود.

انصاف نیوز: یعنی با یک ماه تاخیر دیگر؟

امیر اسدبیگی: بله، تعداد پرسنل بالا است و تا مراحل آن طی شود طول می‌کشد، این روندی است که سال‌ها در هفت تپه وجود داشته است. اگر ۱۰ خرداد ماه پرداخت را انجام می‌دادیم دوباره به روز بود اما الان به ۱۰ تیر رسیدیم و دو ماه تاخیر به وجود آمده است از همه‌ی کارگران از این بابت عذرخواهی می‌کنیم و سعی می‌کنیم چند روز آینده یک حقوق پرداخت کنیم. اگر دولت و دستگاه قضایی کمک کنند تا منابع از حالت مسدود در بیاید حقوق‌ها به روز خواهد شد.

انصاف نیوز: منظورتان با همان یک ماه است؟

امیر اسدبیگی: با همان یک ماه چون غیر از این اصلا نمی‌توانیم عمل کنیم.

انصاف نیوز: یعنی اگر حساب را باز نکند ماه‌های بعد هم نمی‌توانید پرداخت کنید؟

امیر اسدبیگی: ببینید منبع درآمد ما یا شکر است که در سال می شود حدود ۱۰۰ میلیارد تومان که سه ماه حقوق کارگران است یا از محل کارخانه‌های دیگر و درآمد شخصی خودمان است یا تامین اعتبار. پول‌های هفت تپه که مسدود است، می‌ماند تامین اعتبار از جاهای دیگر. در روزنامه می نویسند آقای امید اسدبیگی ۲۵ هزار میلیارد تومان معادل هفت ماه یارانه مردم را برده است اگر کسی ۲۵ میلیون آن را ثابت کرد ضرب در صد کند بیاید از خود ما بگیرد اگر کسی یک ریال وام پیدا کند که هفت تپه گرفته است بیاید ما ده برابر یا صد برابر آن را به او پرداخت کنیم.

انصاف نیوز: اما روزنامه‌ها که از خودشان چیزی در نمی‌آورند.

امیر اسدبیگی: چرا، در می‌آورند!

تسهیلات و ارز

انصاف نیوز: در دادگاه موضوع یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار مصرف شده است در این مورد توضیح دهید، موضوع وام یا قالب دیگر نیست اگر شما ارز را گرفته‌اید و در بازار آزاد فروخته‌اید، خب این خیانت است.

احسان الله اسدبیگی: حرف باید با سند و مدرک باشد.

این موضوع در دادگاه مطرح شده است. یعنی بدون هیچ سند و مدرکی بوده؟

احسان الله اسدبیگی: بله بدون سند و مدرک بوده و ما ثابت می‌کنیم. ما از ریاست قوه قضاییه تعیین کارشناس خواستیم یعنی کارشناسی که مسائل پولی و بانکی را بلد باشد و این موضوع در حال جریان است. شرکت هفت تپه و یک شرکت دیگر متعلق به اسدبیگی‌ها است ولی شرکت‌های دیگر که خودشان ارز گرفته‌اند و کاری به هفت تپه یا اسدبیگی‌ها نداشتند داخل این جریان شدند کارشناسان رسمی قوه قضاییه طبق قوانین مملکت باید کارشناسی کنند؛ بعد از آن معلوم می‌شود که آیا وام ارزی بوده است یا نه.

وقتی گفته می‌شود که یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار یا ۶۰۰ میلیون دلار داده شده آیا این سوال به وجود نمی‌آید که این چه مملکتی است که این مقدار را به یک جوان داده است؟ این موضوع اول به خود مسئولین برمی‌گردد پس چنین اتفاقی نیفتاده است.

انصاف نیوز: آیا شما می‌توانید با قطعیت بگویید که یک دلار هم از سیستم ارزی کشور نگرفته‌اید؟ منظورم دلار ۴۲۰۰ تومانی است.

احسان الله اسدبیگی: خیر نگرفته‌ایم. یک تولیدکننده اجازه ندارد که ارز را از بیرون بگیرد، می‌گویند قاچاقچی ارز است پس باید وارد سیستم بانکی شود ارز بگیرد و مصرف کند. احکامی که توسط اسدبیگی‌ها گرفته شده مشخص است و وارداتی که با آن ارز انجام شده هم مشخص است.

امیر اسدبیگی: تسهیلات یا ارزی است یا ریالی. تسهیلات ارزی می‌تواند از صندوق توسعه ملی، منابع اعتباری بانک عامل، خط اعتباری بانک مرکزی یا فاینانس باشد. تسهیلات ریالی هم یا خرید دین است یا سرمایه در گردش یا مضاربه. یعنی کارخانه گرو گذاشته می‌شود و تسهیلات گرفته می‌شود. هفت‌تپه و هیچکدام از شرکت‌ها از این تسهیلات استفاده نکردند.

ارز هم به چند صورت است: کارگزاری، متقاضی، نیمایی، مداخله‌ای، ۴۲۰۰ تومانی، برات، بانکی یا تعهد ارزی. در هفت تپه تعهد ارزی به وجود آمده است. ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیون دلار عرض گرفتیم و ریال آن را هم پرداخت کرده‌ایم و حتی مابه‌التفاوت آن را هم در بانک گذاشتیم یعنی اگر دلار ۳۰۰۰ تومان بود و بیرون ۳۲۰۰ خود را مابه‌التفاوت را گذاشته‌ایم. همه این کارها را انجام داده‌ایم برای واردات کالا. هفت تپه ۹۰ درصد از تعهدات خود را انجام داده است ۱۰ درصد هم در گمرک است م‌یشود استعلام آن را گرفت.

می‌آیند مثلاً ۱۴۰ میلیون دلاری که گرفته‌ایم را ضرب در دلار ۲۰ هزار تومانی می‌کنند و می‌گویند ۵ هزار میلیارد تومان گرفتند، ۵ هزار میلیارد از ۲۵ هزار میلیارد تومانی که می‌گویند این است در حالی که این طور نیست.

شرکت هایی هم بودند که با آنها مراوده داشتیم اما وابسته به ما نبودند پول گرفته و ریال دادند تا دستگاهی را وارد کنند اما بخاطر تحریم‌ها با مشکلی برخورد و تأخیر کردند. الان بازداشت است که چرا رفع تعهد نکرده است این شرکت‌ها هم با آن که متولیان آنها در زندان هستند ولی باز دارند رفع تعهد می‌کنند یعنی به آنها ایرادی وارد نیست.

با سیاست‌های غلط ارز را به ۲۰ هزارتومان رساندند آیا اگر ترامپ نمی‌آمد و کس دیگری جای او می‌آمد و دلار ارزان‌تر بود مابه‌التفاوت آن را به آنها بر می‌گرداندند؟ نه این کار را نمی‌کردند.

۳۰۰ میلیون یورو از این پرونده اصلا وجود ندارد یعنی این مربوط به ما یا شرکت‌های دیگر نیست. دقت کنید که فرق وام و تعهد از زمین تا آسمان است. تعهد یعنی ما ریال ارز را پرداخت کرده‌ایم و در ضمن رفع تعهد هم صورت گرفته است.

احسان الله اسدبیگی: با یک استعلام از بانک مرکزی مشخص می‌شود که شرکت هفت تپه و شرکت‌های تابع چه میزان ارز گرفته‌اند.

انصاف نیوز: شما خودتان استعلام کرده‌اید؟

احسان الله اسدبیگی: بله و مدارک آن را هم داریم. من یک نکته اضافه کنم در اولین جلسه‌ی دادگاه رئیس دادگاه گفت امید اسدبیگی و سمیرا اسدبیگی در بانک سرمایه چه کار می‌کنند؟ من سمیرا اسد بیگی ندارم، من یک دختر دارم که خانه دار است.

رشوه‌ی ۸۰۰ سکه‌ای و هزینه‌ی سفر همسر استاندار

انصاف نیوز: ماجرای رشوه‌ی ۸۰۰ سکه‌ای چیست؟ همینطور پولی که گفته می‌شود به همسر آقای استاندار داده شده است.

امید اسدبیگی: نماینده دادستان کشور اعلام کرد که ما حدود ۲۰۰ هزار دلار به همسر استاندار پول پرداخت کرده‌ایم اما دادستانی در سایت خود این موضوع را تکذیب کرد. بازی کردن با آبروی افراد آسان است.

انصاف نیوز: یعنی چیزی که در دادگاه گفته شد بدون هیچ نشانه‌ای بود یا چیزی که شما می گویید این است که درست گفته نشده است؟

احسان الله اسدبیگی: چیز نداشته را تبدیل به مسئله به این بزرگی کردند که آبروی استاندار این مملکت را بردند. ببینید اگر چیزی بود به کجا می‌رسید ولی اساسا این موضوع کذب است.

می‌گویند شما چرا در زندان نبوده‌اید چرا من در زندان بودم سه ماه در انفرادی بودم و فکر نمی‌کنم هیچ کدام از کارگران من سه ماه در انفرادی بوده باشند. البته ما هیچ شکایتی از کسی نداشتیم و باعث نشده‌ایم که به زندان برود. من سه ماه در انفرادی بودم و شخصی به نام آقای نریمانی حکم بازداشت من را صادر کردند. در آنجا فقط بحث آقای استاندار نبود، مسئله را پیش بردند تا جایی که انگار همه مسئولین نظام جمع شدند تا ما بتوانیم هفت تپه را بخریم. نام‌های زیادی را اعلام کردند و گفتند به این سکه داده‌ای به آن سکه داده‌ای. وقتی به زور آدم را داخل انفرادی می‌کنند و می‌گویند به فلانی سکه داده‌ای آیا باید سند و مدرکی باشد یا نه؟ زمانی که من در زندان بودم به جای اینکه در مورد مسائل اقتصادی من پرسیده شود مدام مطرح می‌شد که به چه کسی سکه داده‌ای؟

انصاف نیوز: حالا تحت فشار یا هر چه که بوده آیا قبول دارید که چنین چیزی را گفته‌اید؟

امید اسدبیگی: به هیچ وجه. اگر سه هزار ماه هم من را در زندان می گذاشتند، مگر می توانستم آبروی کسی را ببرم؟

انصاف نیوز: آیا در مورد چیزی که در دادگاه مطرح شد شکایتی ثبت کردید؟

امید اسدبیگی: شکایتی که ثبت نشد، صحبتی هم مطرح نشد ولی کسی که به او تهمت زده شده باید ببیند آیا می‌خواهد شکایت کند یا نه.

انصاف نیوز: مطرح شده بود که شما هزینه‌ی سفر همسر استاندار را متقبل شده‌اید.

امید اسدبیگی: ما چند سال است که در خوزستان کار می‌کنیم و آقای استاندار را می‌شناسیم ایشان فردی متمول است و حتی حقوق استانداری را دریافت نمی‌کنند ایشان اگر بخواهند می‌توانند هرچه می‌خواهند مثلا خریدن بلیت یا کار دیگر را انجام دهند. ما چند بار برای امور جاری به استانداری رفتیم. یک بار در این جلسات گفتیم که ما یک آژانس هواپیمایی هم داریم اگر یک موقع لازم داشتید جایی بروید می‌توانید استفاده کنید، یک کاتالوگ هم تقدیم آقای استاندار کردیم و گفتیم کاتالوگ شرکت آریاک پرواز است. استاندار آن را به یکی از اقوامشان داده بودند و ایشان آمدند و گفتند می‌خواهند بلیت بگیرند ما هم به یک شرکت دیگر معرفی کردیم و پولش را هم پرداخت کردند، بلیت صادر شد و همه‌ی اسناد و مدارک آن در دادگاه است.

نمی‌خواهم! مگر زور است؟

انصاف نیوز: توضیحی در مورد اخراج کارگران بدهید.

احسان الله اسدبیگی: ما افراد تحت امری داریم ولی ما که تحت امر آنها نیستیم ما از آنها کار می‌خواهیم و آنها پول. رابطه‌ی کارفرما و کارگر این است. یعنی کارفرما موظف است که حقوق کارگر را بدهد و کارگر موظف است که با رعایت قوانین، دستورات کارفرما را انجام دهد. در یک واحد تولیدی سه نفر یا ده نفر موجب اختلال در تولید شوند به نظر شما چه کار باید کرد؟ آیا باید بادشان زد و احترام گذاشت یا اینکه گفت ما تا الان شما را استخدام داشتیم و حالا نمی‌خواهیم، هر چه حقوق قانونی شما است هم پرداخت می‌کنیم. این چیزی است که در کل جهان به رسمیت شناخته شده است اما ما کسی نیستیم که فردی را اخراج کنیم و در بدترین شرایط هم سعی کردیم افراد را نگه داریم.

انصاف نیوز: آیا در این مورد به دولت تعهدی داده‌اید؟

احسان الله اسدبیگی: تعهد ما دو هزار نفر یا کمی بیشتر بوده است و نه بیشتر از آن. ببینید با این که حقوق آنها پرداخت شده بود و سخنگوی قوه قضائیه هم این موضوع را تایید کرد ولی وقتی یک کارگر جلوی تولید را می‌گیرد و جلوی ورود مهندسان و متخصصان را می‌بندد تا حدی که کارفرما مجبور می‌شود شبانه از وجود متخصصینش استفاده کند چه باید کرد؟ خب باید تولید انجام شود که حقوق کارگر داده شود این آقا به دفتر من آمد و میز را بلند کرد و به هم ریخت.

در اعتصابی که شکل گرفت و جلوی تولید را گرفتند و نگذاشتند روال کارخانه پیش برود مسئولین امنیتی و اطلاعاتی استان با من تماس گرفتند و گفتند آقای اسدبیگی ۴۳ یا ۴۵ نفر از آنها هستند که نمی‌گذارند هفت تپه شکل گیرد، اینها را اخراج کنید یعنی از من خواستند که آنها را اخراج کنم ولی من دوباره راضی به انجام این کار نشدم فقط قرارداد سه نفر را تمدید نکردیم.

انصاف نیوز: خب این هم به نوعی اخراج است.

احسان الله اسدبیگی: خب باشد! نمی‌خواهم. مگر زور است؟

انصاف نیوز: سوال بعدی درمورد میزان حقوق است. در مصاحبه‌ای که حدود شش ماه پیش با شما داشتیم، گفته بودید حقوق زیر ۴ میلیون ندارید. درحالی‌که کسانی با ما در تماس بودند و همان وقت هم جوابیه‌ای دادند و گفتند که حقوقِ ۲-۲/۵ میلیونی هم می‌گیریم.

امیر اسدبیگی: اگر کسی در هفت‌تپه حقوق ۲/۵ میلیونی دارد بیاید [مدارکش را] نشان دهد. «پایه‌ی حقوق» ممکن است ۲ میلیون و ۷۰۰ الی ۳ میلیون تومان باشد. فیش حقوقی از چند بخش تشکیل شده است: یک) پایه‌ی حقوق، دو) اضافه‌کاری، سه) حق سنوات، چهار) حق غذا، پنج) حق مسکن، شش) اضافه‌کاری و هفت) نوبت کاری.

امیر اسدبیگی با نشان دادن فیش حقوقی رئیس اداره‌ی پشتیبانی ماشین‌آلات، ادامه داد: مثلا پایه‌ی حقوق این آقا ۳ میلیون و ۶۰۰ است؛ ولی جمع درآمد خالصش ۸ میلیون و ۲۰۰ است. طرح طبقه‌بندی مشاغل در هفت‌تپه اشتباه اجرا شده است؛ یعنی پایه به‌جای اینکه از گروه یک شروع شود از گروه چهار شروع می‌شود.

انصاف نیوز: این البته یکی از حقوق‌های بالا است.

امیر اسدبیگی: پایین‌ترین حقوق حداقل به ۴-۴/۵ میلیون تومان می‌رسد.

انصاف نیوز: اگر کسی در این مورد نظری داشت و ادعایی مطرح بود [که حقوق کمتر از ۴/۵-۵ می‌گیرد] می‌تواند ارائه کند و ما آن را منتشر می‌کنیم.

اسدبیگی‌ها: فقط خواهشا با دلیل و مدرک ارائه کنند.

انصاف ‌‌نیوز: شما موضوع خودسوزی را به‌کل تکذیب کردید! در این مورد توضیح می‌دهید؟

امیر اسدبیگی: هفت‌تپه طوری است که از هر اتفاقی که در آن می‌افتد فیلم‌برداری می‌شود. یکی از آقایان آمد گفت سه نفر کارگر به‌خاطر ماهی ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان آمدند خودشان را آتش زدند! متاسفانه در آن منطقه بیکاری زیاد است و تنها شرکتی که نیروی بسیاری جذب کرده، شرکت هفت‌تپه است. ظرفیت ما همین الان تکمیل است؛ شاید مازاد هم داشته باشیم. سه نفر نیرو آمدند گفتند آقا اگر ما را استخدام نکنید خودمان را آتش می‌زنیم! بچه‌های حراست محترمانه با آنها صحبت کردند و به آنها قول داده شد که در طرح‌های توسعه استخدام شوند. آنها قانع شدند و رفتند. اگر کسی فیلم، مدرک یا سندی مبنی بر خودسوزی دارد لطفا بیاورد تا ما هم ببینیم.

احسان‌الله اسدبیگی: به‌شدت تکذیب می‌کنیم.

انصاف نیوز: در حال حاضر چند نفر در این اعتصابات شرکت دارند؟ آیا همه‌ی آن ۷ هزار و خرده‌ای نفر شرکت می‌کنند؟

امیر اسدبیگی: اگر همه‌ی ۷ هزار نفر هم شرکت کنند، حق‌شان است. آنها حقوق‌شان را می‌خواهند و کاری به این ندارند که ما محاکمه می‌شویم یا نه. حق‌شان است. ما حقوق‌شان را پرداخت می‌کنیم؛ در چند روز آینده یک حقوق پرداخت می‌شود. اگر با دستورات خوبی که آقای رئیسی دادند و پی‌گیری‌های مسئولین استان و شهرستان حساب‌ها باز شود، حقوق بعدی‌شان هم پرداخت می‌شود. در ضمن امروز دفترچه‌ی بیمه‌شان هم تمدید شد.

انصاف نیوز: درمورد وکیلِ شما بارها این شائبه ایجاد شده که ایشان مشاور معاون حقوقی ریاست جمهوری است یا وکیل آقای حسین فریدونی بوده است و …. در این مورد شما توضیحی دارید؟

امید اسدبیگی: برای یک دادگاه ویژه تعداد محدودی وکیل هستند. طبق تبصره‌ای می‌گویند شما فقط می‌توانید از این افراد استفاده کنید. برحسب اتفاق بوده که وکیل ما ایشان شده‌اند؛ وگرنه ما از دولت درخواست نکردیم که برای ما وکیل بگیرد. یکی از آشنایان‌مان او را معرفی کرد و گفت او وکیل خوبی است و به کارش وارد است. ما هم دنبال وکیلی بودیم که بتواند موضوع ما را بشکافد؛ به همین دلیل او را انتخاب کردیم.

احسان‌الله اسدبیگی: هیچ ارتباط و سابقه‌ای نبوده است. باور کنید وقتی من رفتم با ایشان مذاکره کردم اصلا از سابقه‌ی ایشان خبری نداشتم.

انصاف نیوز: در رابطه با حقوق کارگران غیررسمی یا فصلی‌ها چه‌طور؟ حقوق‌های آنها چگونه است؟

اسدبیگی‌ها: برای همه همین‌طور بوده است.

انصاف نیوز: الان خیلی‌ها دارند کامنت می‌گذارند که حقوق‌های‌شان خیلی کمتر از این مقداری است که شما می‌گویید.

امیر اسدبیگی: ما سه نوع کارگر داریم. کارگر «رسمی» و کارگر «قراردادی» استخدام دائم شرکت‌اند. یک سری کارگر «فصلی» هم داریم. حالا فصلی‌ها خود به دو دسته تقسیم می‌شوند یا پیمان‌کاری هستند یا فصلی‌های شرکتی هستند. به اینها مدیریت پیمان می‌دهند و می‌گویند اگر امروز از صبح تا ظهر ۱۰ هکتار ببرید، مثلا یک میلیون حقوق‌تان است اگر ۱۵ هکتار ببرید، مثلا دو میلیون حقوق‌تان است. اینها دیگر جزو کارگران دائم حساب نمی‌شوند.

انصاف نیوز: این ارقامی که مثال می‌زنید، دقیقش چقدر است؟

امیر اسدبیگی: آن دیگر بستگی به تُن‌درهکتارشان دارد. هر چقدر بیشتر ببرند و هرچقدر کار بیشتری بکنند، حقوق بیشتری می‌گیرند. این حقوق‌ها حداقل به ۳-۳/۵ میلیون تومان می‌رسد.

امید اسدبیگی: کارگرهای فصلی متاسفانه افرادی هستند که به کار ثابت نیاز دارند و چون ما نیروی مازاد داریم نمی‌توانیم اینها را به‌صورت دائم جذب کنیم. ولی الان تدابیری پیاده کردیم که بتوانیم شرایطی را برای‌شان ایجاد بکنیم که هم درآمد ثابتی داشته باشند و هم اینکه در آینده از حالت فصلی دربیایند.

انصاف نیوز: به تمدید دفترچه‌های بیمه اشاره کردید و گفتید امروز تمدید شده است. «چهار ماه» دفترچه‌ها تمدید نشده بوده است! آن هم دفترچه‌ی بیمه‌ی کارگرانی که حقوق‌شان عقب افتاده است. و دقیقا روزی که قرار بوده برای مصاحبه به یک رسانه بیایید تمدید شده است؟!

احسان‌الله اسدبیگی: چه ربطی دارد؟ باید به مسائل به‌طور کلی نگاه کرد. اگر بخواهیم که هفت‌تپه بماند باید پروژه‌های دیگری هم احداث شود و این کارگرها و نیروهای اضافی را به آنجا شیفت بدهیم. اگر بخواهیم نماند این تعداد هم نخواهند ماند، دفترچه‌های‌شان هم تمدید نخواهد شد. گرفتاری‌های بعدی هم خواهند داشت.

انصاف نیوز: یکی از مخاطبان گفته‌اند که درمورد نسبت آقای امیر اسدبیگی با استادار خوزستان بپرسید.

امیر اسدبیگی: هیچ نسبتی نداریم، کاملا تکذیب می‌کنم.

انصاف نیوز: سوال دیگری که مخاطبین پرسیده‌اند این است که اصلا با چه نیتی کاتالوگ شرکت هواپیمایی‌تان را به استاندار دادید؟

امید اسدبیگی: وقتی شما کاسبید به هرکسی که ممکن است مشتری شود کاتالوگ خود را می‌دهید؛ به آقای استاندار که سهل است من به وزیر هم حاضر بودم این کاتالوگ را بدهم.

احسان‌الله اسدبیگی: این هیچ کار خلافی نیست. ما بارها کاتالوگ‌های‌مان را به تمام مسئولین نشان دادیم. از بیت رهبری بگیرید تا …

امیر اسدبیگی: همین الان ما داریم به ستاد اجراییِ فرمان امام جنس می‌دهیم. به آنها الکل می‌دهیم؛ آیا این تخلف است؟

امید اسدبیگی: مسائل تخلفات ارزی به خود ما ارتباط دارد. ولی در‌مورد آقای استاندار خداوکیلی با ناجوانمردی و به‌طور ناعادلانه‌ای برخورد کردند و آبروی این بنده‌ی خدا را بردند. این کار درست نبود. ما نباید همیشه به همه‌چیز به‌عنوان تسویه‌حساب نگاه کنیم. از لحاظ اخلاقی و وجدانی آبروی هر انسانی را بردن اشتباه است.

امیر اسدبیگی: یک خبر خوب هم به کارگرهای غیرنیشکری بدهیم. پارسال بچه‌های غیرنیشکری را از بیرون آوردیم و هزار هکتار کشت کردیم. امسال اگر حقوق‌ها پرداخت شود و اعتصابات تمام شود همان‌ها را مجددا به کار برمی‌گردانیم. یکی از این پلاکاردهایی که من امروز در اعتصابات دیدم مال این کارگرهای غیرنیشکری است. اینها از ما انتظار دارند. من بسیار از کار آنها راضی بودم. آنها تجربه‌ی آنچنانی نداشتند و تُن‌درهکتارشان پایین بود ولی واقعا زحمت‌کش بودند.

انصاف نیوز: خیلی‌ها سوال کردند که آقای امید اسدبیگی پول خرید شرکت هفت‌تپه را از کجا آوردند؟

امید اسدبیگی: امید اسدبیگی که امید اسدبیگی نیست. امید اسدبیگی یعنی امید اسدبیگی ۱۰۰ ساله؛ خاندان ما و تشکیلات ما یک سبقه‌ی بیش از ۵۰ سال در کشور دارند. این سبقه مشخص است و همه هم از آن باخبرند. هفت‌تپه یا هر تشکیلاتی که ایجاد کردیم یا خریدیم برمی‌گردد به سبقه‌ی ما در چندین سال گذشته که خانواده‌ی ما زحمت کشیده و مجموعه‌ای تشکیل شده است. ما هم سکان‌دار این مجموعه شدیم.

احسان‌الله اسدبیگی: در این کشور دیگران آمدند کارخانه‌شان را تبدیل به برج کردند؛ ولی منِ اسدبیگی برجم را تبدیل به کارخانه کردم. هر چه که ما درآوردیم و کار کردیم در جهت تولید و ایجاد شغل در ایران بوده است. امید اسدبیگی آمد و با وجود مخالفت من به یک کارخانه‌ی ماده ۱۴۱ایِ ورشکسته ورود کرد؛ فقط به این دلیل مخالفت نکردم که به من گفت «بابا من می‌خواهم ۱۰هزار نفر را نان بدهم».

امید اسدبیگی: یکی از مباحثی که وجود دارد این است که می‌گویند یک جوان ۳۰ ساله آمده و مدیرعامل چنین مجموعه‌ی عظیمی شده است. من شخصا دارم از سن ۸ سالگی کار می‌کنم. هم تحصیلات‌مان را انجام دادیم و هم کار کردیم. سوابق بسیار خوبی را در اقتصاد کشور داشتیم؛ که در زمینه‌ی صادرات، تولید، واردات ماشین‌آلات، تجهیزات و امکانات مختلف بوده است. این افتخار را هم دارم که به مجموعه‌ی هفت‌تپه ورود پیدا کردم؛ در شرایطی که در حال تجزیه بود و داشتند زمین‌هایش را جدا می‌کردند و می‌خواستند کارخانه را تعطیل کنند. ما وقتی آمدیم ۷ ماه حقوق عقب‌افتاده -در زمانی که شرکت دولتی بود- را درست کردیم.

انصاف نیوز: تحصیلات شما چی بود؟

امید اسدبیگی: فوق دیپلم برق هستم.

انصاف نیوز: یکی دیگر از مخاطبان گفته‌اند که اگر فقط زمین‌ها را هم اجاره می‌دادید می‌توانستید حقوق‌ها را پرداخت کنید. به انگور و شکر زرد هم اشاره کردند.

امید اسدبیگی: ما باید سالانه حدود ۳۵۰ میلیارد تومان برای هفت‌تپه خرج کنیم. ۱۲ هزار و ۳۰۰ هکتار زمین هست که قابل کشت است؛ مابقی زمین‌ها معارض دارد. اگر شما این زمین را هکتاری ۱۰ میلیون تومان هم اجاره بدهید، می‌شود ۱۲۰ میلیارد تومان.

امیر اسدبیگی: در حال حاضر ما کلا ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار برای اجاره داریم.

انصاف نیوز: یکی از مخاطبان پرسیده است که تصور می‌کنید جریانی برای هفت‌تپه در حال پرونده‌سازی است؟

احسان‌الله اسدبیگی: مسئله‌ی هفت‌تپه علاوه بر بعد اقتصادی، مسئولیت سیاسیِ الی ماشاالله و مسائل پشت‌پرده‌ی زیادی دارد. احتمال می‌دهیم یک‌سری افرادی دارند کارهایی می‌کنند. ما نمی‌توانیم الان به‌صورت قطع‌ویقین بگوییم؛ ولی احتمال می‌دهیم عده‌ای برای به دست آوردن منافع سیاسی و عده‌ی دیگری برای به دست آوردن منافع مادی دنبال پرونده‌سازی هستند.

انصاف نیوز: مخاطبان گفته‌اند روز دقیق پرداخت حقوق را بپرسید.

امیر اسدبیگی: در طی چند روز آینده -که به یک هفته نمی‌رسد- یک حقوق را پرداخت می‌کنیم.

انصاف نیوز: پرسیده‌اند چرا هر ماه یک قائم‌مقام عوض می‌شود؟

امیر اسدبیگی: هر ماه عوض نمی‌شود. ما در ۵ سالی که در هفت‌تپه بودیم کلا ۳ تا قائم‌مقام داشتیم. سری پیش آقای مهندس مددی قائم مقام بودند که کلیه‌های‌شان مشکل پیدا کرد و نتوانستند دیگر تشریف بیاورند. بعد از ایشان آقای آمیلی قائم‌مقام شد که ایشان هم متاسفانه کرونا گرفتند و با آن حال‌شان دارند از تهران مدیریت می‌کنند.

انصاف نیوز: گفتند که ما کارگرها می‌خواهیم مستقیم اینها را ببینیم از آنها قول بگیرید که بیایند هفت‌تپه. و پرسیده‌اند که چرا مدیران هفت‌تپه از راه دور -از تهران- شرکت را مدیریت می‌کنند و خیلی کم در شرکت حضور دارند؟

امید اسدبیگی: متاسفانه نزدیک دو سال است که ما درگیر این پرونده‌ی قضایی در دادگاه هستیم و داریم با مشکلات مختلف دست‌وپنجه نرم می‌کنیم. یعنی واقعا برای‌مان جای نفس کشیدن نیست. الان نزدیک دو ماه است که به‌صورت زنده در دادگاه‌ها دیده می‌شویم. از طرف دیگر شرکت کشت‌وصنعت نیشکر هفت‌تپه یک مساله‌ی مدیریت کلی دارد و یک مساله‌ی مدیریت تخصصی؛ هر کدام از این مسائل باید توسط رجل خودش انجام شود. یعنی وقتی ما در آنجا حضور نداریم، آقای مهندس آمیلی – پدر نیشکر ایران- حضور دارند و ما اداره‌ی مجموعه و اختیارات لازم را به ایشان دادیم.

امیر اسدبیگی: در شرکت‌های بزرگ دنیا هم این‌طور نیست که حتما خود مدیرعامل مستقیم در شرکت بنشیند؛ بلکه افراد متخصص و باتجربه را سر کار می‌گذارد. وقتی ما به آنجا می‌رویم یک‌سری دخالت‌هایی پیش می‌آید و کار پیش نمی‌رود. به همین دلیل افراد متخصص را می‌گذاریم. انشاالله اگر پرونده‌مان حل شود خودمان دائم آنجا خواهیم بود.

انصاف نیوز: درمورد بعضی از الفاظی که درمورد کارگرهای معترض به کار رفته است انتقاداتی وجود دارد. ازجمله اینکه می‌گویند شما در همان مصاحبه‌ای که ۶ ماه پیش با خود ما داشتید از لفظ «داعشی» استفاده کردید یا به بعضی‌ها «تجزیه‌طلب» گفته شده است.

احسان‌الله اسدبیگی: سوءبرداشت شده است. این سوءبرداشت هم به نظر من توسط افراد بیگانه انجام شده است؛ عواملی که قصد و غرض دارند و معاند این نظام و این مملکت هستند. خبرنگار محترم آمد با من صحبت کرد و من گفتم حداقل حقوق‌ها حدود ۳-۴ میلیون تومان است. متن مصاحبه و نوار آن موجود است و هیچ حرفی غیر از این زده نشده است. من در آن مصاحبه گفتم مشکل این است که ممکن است بعضی از عناصر از جمله عناصر داعشی «نفوذ» کرده باشند؛ نه اینکه بگوییم کارگران عزیزِ زحمت‌کش هفت‌تپه این‌طور بوده‌اند.

انصاف نیوز: مدرکی داشتید برای این ادعا؟

احسان‌الله اسدبیگی: گفتیم «ممکن است».

انصاف نیوز: آقای اسدبیگی شما فرمودید هر حرفی باید با سند و مدرک باشد. سند و مدرک برای اینکه برخی عناصر نفوذی وجود دارد کجاست؟

احسان‌الله اسدبیگی: من نمی‌توانم که مدرک و سند دستم بگیرم بردارم بیاورم!

امید اسدبیگی: اجازه دهید سند و مدرک به شما بدهم. الان در کشور چندین دفعه ترور اتفاق افتاده است؟ حدود دو سال پیش در همان رژه‌ی ارتش خوزستان نزدیک ۲۴-۲۵ جوان بی‌گناه از بین رفتند. اینها نفوذی بودند که آمدند ورود پیدا کردند و این کار را انجام دادند. این نفوذی‌ها نه فقط در خوزستان بلکه در همه‌ی کشور حضور دارند و همین الان هم فعال‌اند.

انصاف نیوز: تعدادی از مخاطبین گفتند درمورد برنامه‌ی کشت امسال صحبت کنید.

امیر اسدبیگی: اگر پرونده [قضایی] اجازه بدهد، برنامه‌ی ۴ هزار هکتاری کشت ما آماده است. این برنامه تدوین‌شده روی میز بود و آقای مهندس آمیلی همه‌ی نیروها و امکانات را آماده کرده بودند؛ منتها چون این برنامه‌ی دادگاه به‌وجود آمد متاسفانه کشت را با تاخیر مواجه کرد. ولی برنامه‌ی امسال‌مان این است که اگر در چند روز آینده همکاری‌ها صورت بگیرد حداقل بین ۲۵۰۰-۳۰۰۰ هکتار کشت کنیم.

امید اسدبیگی: نکته‌ی مهم این است که گیاه نیشکر یک گیاه زنده است؛ نه زود می‌توانی آن را برداشت کنی و نه دیر. اگر سر موقع محصول یک سال را برداشت نکنی اولا میزان خالص بودن -purity- آن کم می‌شود و شربتش از بین می‌رود. ثانیا محصول سال بعد را هم از دست می‌دهی. اگر امسال قوه‌ی قضاییه و مسئولین کمک بکنند و این کشت انجام شود، شرکت به سمت پیشرفت و کار می‌رود. ولی اگر نشد ۴ هزار هکتار کشت دوباره از بین می‌رود. وقتی امسال نیشکر می‌کاری دو سال دیگر می‌توانی برداشت کنی؛ گیاهی است که ۱۸ ماه طول می‌کشد تا به مرحله‌ی برداشت برسد.

انصاف نیوز: یکی پرسیده است که با این همه ضرر چرا هفت‌تپه را رها نمی‌کنید؟

امید اسدبیگی: ما طی دو سال ۳۵۰ میلیارد تومان زیان کردیم. پنج سال است که ما هفت‌تپه را حفظ کردیم، حقوق دادیم، اداره کردیم و برنامه پیاده کردیم به امید اینکه روزی آن را به جایی برسانیم و خودمان هم منتفع بشویم. یک سفره‌ای است اول برای کارگرهای‌مان و بعد هم برای ما؛ یک خانواده‌ایم همه در کنار هم. وقتی شما برای یک چیزی زحمت می‌کشید و دل‌تان برایش می‌سوزد، به همین راحتی که حاضر نیستید ولش بکنید. یک جریانی است که آن را شروع کردیم یا باید ولش بکنیم یا اینکه تا ته آن برویم. ما مرد عملیم؛ تا آخرش می‌ایستیم تا کار جمع شود. الان اگر کشت‌مان انجام شود و کارخانه‌جات‌مان راه بیافتد، این قول را می‌دهم که هفت‌تپه مجموعه‌ای شود که بتواند چندهزار نیروی دیگر هم جذب کند.

احسان‌الله اسدبیگی: وقتی شما یک کار اقتصادی را شروع می‌کنید همان موقع به سود نمی‌رسید؛ بلکه اول ضرر می‌دهید. یک تاجر، کاسب یا تولیدکننده‌ی مقاوم کسی است که اول با ضرر بجنگد و بعد به سود برسد. ما امیدواریم بتوانیم -اگر مسائلی اتفاق نیافتد- این بنگاه اقتصادی عظیم را به سود برسانیم. همه از این سود منتفع می‌شوند؛ چه مالک، چه سهام‌دار و چه کارگر.

انصاف نیوز: پرسیده‌اند که چرا آقای مهندس کاظمی را با کارشکنی فراری دادید؟ سوال مشابه دیگری هم پرسیده‌اند که چرا مدیران بازنشسته را آوردید درحالی‌که ما خودمان مدیر خوب داریم؟

امیر اسدبیگی: مهندس کاظمی خودشان به دلایل شخصی استعفا دادند. ما خودمان مهندس کاظمی را آوردیم؛ ایشان را که به ما تحمیل نکردند. منتها ایشان به دلایل شخصی نخواستند ادامه دهند. چندین‌بار واسطه فرستادیم [تا ایشان را برگردانیم]؛ ولی ایشان گفت مشکلات مختلفی در زندگی دارم و نمی‌توانم.

احسان‌الله اسدبیگی: یک سوالی اینجا مطرح است؛ آیا مایی که این همه برای هفت‌تپه زحمت کشیدیم، دل‌مان به حال هفت‌تپه نمی‌سوزد؟ می‌سوزد. آقای کاظمی آدم توانمند و مدیر خوبی بود؛ من تا سه‌ی نصف شب نشستم با ایشان صحبت کردم که برگردند. ولی ایشان گفتند من از توانم خارج است و نمی‌توانم انجام وظیفه کنم.

امیر اسدبیگی: درمورد نیروهای بازنشسته هم به شما بگویم؛ در ۷ هزار کارگر شاید نزدیک به ۳۰-۴۰ نفر نیروی بازنشسته داریم.

انصاف نیوز: اینها جزو مدیرها هستند؟

امیر اسدبیگی: در پست‌های مدیریتی مختلف هستند. تمام مدیرعامل‌های کارخانه‌های ما ۳۰-۳۵ ساله‌اند. ولی بالاخره یک سری کارها در اینجا تخصصی است و نیاز به تجربه دارد. مثلا آقای مهندس آمیلی کسی است که ۵۰ سال سابقه دارد. البته ما برنامه داریم که نیروهای خودمان را به محض اینکه حرفه‌ای و متبحر شدند -که همین الان هم بسیاری از آنها این‌طور هستند- یک‌به‌یک جایگزین کنیم.

امید اسدبیگی: ما ۲ هزار نفر نیرو را بازنشست کردیم که جوان‌ها کار کنند. مدارک و اسناد آن هم موجود است.

انصاف نیوز: یکی از مخاطبین گفتند که «با صد نفر که در شرکت مشغول به کار بودند قرارداد نبستید و الان در بخش دفع آفات هستند.»

امیر اسدبیگی: ما در سال ۹۸، ۹۰۱ نفر نیروی پیمانکاری را استخدام کردیم. وقتی «پیمانکاری»، تبدیل به «قراردادی» می‌شود یکهو حقوقش ۳۰-۴۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. اینها هم [که با آنها قرارداد نبستیم] همین‌طور بودند؛ فصلی یا دفع آفاتی یا نی‌بری بودند. تا ۵ سال آینده برنامه داریم که تمام این افراد را در واحدهای تولیدی جدید استخدام کنیم. ما درک می‌کنیم که مردم واقعا گرفتارند و زندگی‌شان با ماهی ۵-۱۰ میلیون هم نمی‌چرخد.

انصاف نیوز: یکی از مخاطبان گفتند «آن کارگرانی که می‌خواستند خودشان را آتش بزنند اخراج‌شده بودند» و گفتند که فرماندار و پرسنل پاسگاه هم شاهد ماجرای آتش‌سوزی بوده‌اند.

امیر اسدبیگی: اخراج از کجا؟! ما کسی را اخراج نمی‌کنیم. ما سه نفر را کلا اخراج کردیم.

امید اسدبیگی: یک چیزی را درمورد کارگرهای هفت‌تپه بگویم. در زمانی که کارخانه دولتی بود، اکثر کارگرهای هفت‌تپه به‌صورت پیمانکاری کار می‌کردند. یعنی می‌آمدند از کارگران هفت‌تپه بیگاری می‌کشیدند و با یک حقوق بسیار پایین -شاید حدود ۱ میلیون- از آنها بیگاری می‌کشیدند. کارگرهای هفت‌تپه می‌دانند از زمانی که اینجا به بخش خصوصی واگذار شد، شرایط پرداخت حقوق‌شان و امکانات و امنیت شغلی که برای‌شان ایجاد شده است با زمانی که در پیمانکاری کار می‌کردند خیلی تفاوت دارد. الان همه قراردادی و رسمی‌اند و طبقه‌بندی مشاغل دارد رعایت می‌شود.

امیر اسدبیگی: تا الان ۶۰ ماه حقوق پرداخت کردیم. البته نوش جان‌شان؛ چون زحمت‌کش‌اند. کارهای کارخانه -مثل نی‌بری- در این گرما خیلی زحمت دارد. ولی تا به امروز حقوق عقب‌افتاده نداریم؛ به غیر از این دو ماه که مشکل به‌وجود آمده، سیستم ما بسته شده است و نتوانستیم حقوق‌ها را پرداخت کنیم.

انصاف نیوز: یکی از مخاطبان پرسیده است که چرا برای تعمیرات وسیله نمی‌آورید؟

امیر اسدبیگی: حساب‌ها بسته و پول‌ها بلوکه است. نه برای کشت می‌توانیم کار بکنیم و نه برای تعمیرات. ولی آقای رئیسی دستور دادند و مسئولین استان خوزستان دارند همکاری می‌کنند که یک‌سری کمک‌ها و رفع‌ورجوع‌ها انجام شود. اگر همکاری کنند هم بچه‌های کشت و هم بچه‌های بخش چغندرقند می‌آیند سر کار و تعمیرات هم انجام می‌شود. اگر هم که همکاری نکنند متاسفانه انجام نمی‌شود.

به جای خصوصی سازی خصوصی بازی کردند

یوسف بهمنی یکی از کارگران شرکت هفت تپه در طی تماسی در هنگام لایو با اسدبیگی صاحبان شرکت هفت تپه می‌گوید: «از وقتی که هفت تپه خصوصی شد، عملکرذ آن مشخص است، آقایان اسد بیگی اعلام می‌کنند فلان قدر در هفت تپه هزینه کرده‌ایم، بنده با قطعیت می‌گویم دروغی بیش نیست. برای آن هم دلیل دارم. در ابتدا درباره‌ی مدیران بازنشسته بگویم، این آقایان چند مدیر بازنشسته را با حقوق بالا به شرکت آوردند و هر سندی را بدون هیچگونه دلیل و مدرکی را امضا می‌کنند. در واقع سند سازی می‌کنند و می‌گویند فلان قدر هزینه کردیم. با کدام دلیل و مدرک؟ آیا کارخانه‌ی رب و گوجه را مثال می‌زنند؟ سوله و کارخانه‌ی ذغال خالی است یا منظور آنها کارخانه‌ی شیرخشک است؟ کدام یک از اینها به تحقق رسیده است؟ اینها گفتند یک پارک تفریحی درست کردیم، در حالی که فقط یک تابلو و در دارد، گفتند کارخانه‌ی یخ را ما درست کردیم، کارخانه‎ی یخ پنجاه سال است در دست بهره برداری است و یا از ساخت مجتمع فرهنگی و ورزشی می‌گویند که از زمان تاسیس هفت تپه تا به حال بوده.

یک ورودی و خروجی شکر داریم، از وقتی این آقایان وارد شرکت شدند، هیچگونه ترقی‌ای در هیچ یک از زمین‌های شرکت نداریم. عملکرد این آقایان چه بوده است؟ امسال 15 هزار تن شکر سفید و 18 هزار تن شکر زرد تحویل دادیم. همین 18 هزار تا را بردند و یارانه‌ی آن را گرفتند. اینها اهلیت این کار را ندارند. اینها مال این کار نیستند. این آقایان می‌گویند فلان قدر نیروی انسانی استخدام کردیم، اگر هم استخدامی صورت گرفته است، فقط برای ابزار تبلیغاتی استفاده می‌کنند. اگر این همه آدم استخدام کردید، پس چرا برای آنها کار فراهم نمی‌کنید؟

امید اسدبیگی: هفت و هشت میلیارد تومان هزینه‌ی تبلیغات کردیم؟

یوسف بهمنی: از وقتی این آقایان آمدند جز فلاکت و نکبت هیچ چیز عاید ما نشده . دزدی، قتل، غارت، چپاول و… دستاورد این آقایان همین بود. هفت تپه‌ای که در هشت سال دفاع مقدس به کل مملکت خدمت می‌کرد؛ آن را به جایی رساندند که بنگاه‌های خیریه می‌خواهند به هفت تپه کمک کنند، هفت تپه با آن همه عظمت به کجا رسیده است؟ عملکرد این آقایان چه بوده؟ به جای خصوصی‌سازی خصوصی بازی کردند. شرکت را به دو تا بچه برای بازی کردن، تحویل دادند. حیثیت منطقه را زیر سوال بردند. کاری نکردند. این آقایان در تهران و منطقه کسانی را دارند که به آنها پول می‌دهد تا نفاق بیاندازند. هدف اینها کار کردن نیست. از قوه قضاییه درخواست داریم، ید اسدبیگی‌ها را از هفت تپه با تمام قدرت کوتاه کنند. می‌خواهیم بروند، آدم اینکار نیستند. امکان ندارد وضعیت خوب باشد و کارگر ناشکر این قضیه باشد. می‌گویند کارگر هفت تپه ماهی فلان قدر حقوق می‌گیرد، در این وضعیت کارگر هفت تپه ماهی سه میلیون و نیم حقوق می‌گیرد. در بدترین شرایط آب و هوایی و در گرما کار می‌کند. اما این آقا با افکار عمومی بازی می‌کند. هر جا کم آورده کارگر را گرو گرفته است. به خاطر اینکه از قوه قضاییه آوانس بگیرد کارگر را سپر انسانی کرده. هفت تپه در بحران است. کرونا بیداد می‌کند، این آقایان با جان مردم بازی می‌کنند.

هفت تپه با 495 میلیارد زیان انباشته و 7 ماه حقوق عقب افتاده تحویل گرفتیم

امیر اسدبیگی: آقای بهمنی تحت تاثیر بقیه هستند وگرنه انسان خوبی هستند. فیش حقوقی شما را آورده‌ام و درآمد شما هفت میلیون تومان است. صد و ده ساعت اضافه کاری گرفتید. دو شغل دارید، یک مغازه‌ی موبابل فروشی هم دارید. ما نگفتیم کارخانه یخ افتتاح کردیم، یک سری از کارخانه‌ها در بدو ورود نیمه کاره بود. مثل کارخانه الکل و یخ و خوراک دام. بخشی از اصلاحات ما تمام کردن کارخانه‌های نیمه کاره بود و کارخانه‌های از کار افتاده را به تولید انبوه رساندیم. در کارخانه‌ی رب 70 میلیارد هزینه شده است. آقای بهمنی عکس سوله خالی را در دادگاه نشان دادند، زنگ بزنید و بپرسید فقط تابلو برق آنجا هفت میلیارد تومان است. ما سال گذشته 900 نفر را استخدام می‌کنیم تا ابزار تبلیغاتی شود؟ 8 میلیارد هزینه کنیم تا تبلیغات کنیم؟ در قدیم هفت تپه شرکت خوبی بود اما با 475 میلیارد تومان زیان انباشته و 7 ماه حقوق عقب افتاده تحویل گرفتیم؛ شرکت ورشکسته بود.

امید اسدبیگی : هفت تپه را با کلی بدهی پیمانکاری، دو هزار و 700 نفر نیرویی که باید بازنشسته می‌شدند و سنوات آنها مانده بود، تحویل گرفتیم. با یک کارخانه فشل شصت ساله رو به رو بودیم؛ در زمین‌ها به جای رشد نی علف هرز به خاطر فسادهای دولتی رشد می‌کرد. می‌گویند سوله خالی است؟ نزدیک به 500 تریلی ماشین آلات وارد هفت تپه کردیم، شما به عنوان رسانه بیاید هفت تپه و کارخانه‌هایی که احداث کردیم را ببینید.

انصاف نیوز: پرسیده‌اند؛ امسال کشت چغندر دارید یا خیر؟ گفتند در قسمت غیر نیشکری 150 نفر بیکار شدند…

امیر اسدبیگی: اگر اعتصابات تمام شود و حقوق‌ها پرداخت شود، آقایان اجازه بدهند، کشت غیر نیشکری انجام خواهد شد. آن قسمت مدیریت توانایی دارد.

احسان اله اسدبیگی: هفت تپه ماده 141 بود، یعنی ورشکسته بود. اسناد مالی هفت تپه را ببینید. همین الان بببنید فیلم بگیرید که سوله خالی نیست.

انصاف نیوز: عکاس محلی به همراه آقای بهمنی بفرستیم تا از سوله عکس بگیرد.

احسان اله اسدبیگی: آقای بهمنی درباره‌ی پارک تفریحی حرف زدند، مگر ما شهرداری هستیم که پارک بسازیم؟ قسمت بدنسازی هفت تپه را راه انداختیم. اگر ثابت کردیم، 95 درصد از کارخانه رب گوجه احداث شده و کارخانه ام دی اف تمام شده و به تولید رسیده است؟ آقای بهمنی راضی می‌شوید که استعفا بدهید؟

انصاف نیوز: اما گفتند کارخانه ام دی اف برای شما نیست و سند آن به اسم آقای طاهرخانی است…

امید اسدبیگی: بله، شریک و رفیق بیست ساله‌ی خودم را آوردیم و ایشان هم سرمایه‌ای داشتند. سی درصد کارخانه برای او و 70 درصد برای ما است. چهار خط تولید ام دی اف داریم و می‌تواند دو هزار نفر را مشغول به کار کند. ایشان هم شریک و مدیر تشکیلات ما هستند.

انصاف نیوز: کارگران اخراجی به کار برمی‌گردند؟

احسان له اسدبیگی: به هیچ وجه

انصاف نیوز: پرسیده‌اند قبل از اینکه وارد هفت تپه شوید، کارخانه‌ی الکل سازی به راه بوده و کار می‌کرده، اما به خاطر پسماندش مدتی تعطیل بوده…

امید اسدبیگی: یک سری از کارخانه‌ها از قدیم راه اندازی شده و یک سری از کارخانه‌ها به طور کل نبوده. الکل سازی، خوراک دام و یخ از قبل بودند. کارخانه خوراک دام خوابیده بود و کار نمی‎کرد. آتش سوزی سال پیش نردیک به دو میلیارد خسارت وارد کرد. چند میلیارد هزینه شد تا الکل تولید کردیم و روانه‌ی بازار شد.

احسان له اسد بیگی: اسناد اینها موجود است.

امید اسدبیگی: از همه‌ی کارخانه‌ها و دستاوردهای ما در خوزستان و تهران و شهرهای مختلف بازدید کنید، یعنی همه‌ی اینها جعل است؟

انصاف نیوز: پرسیدند چرا از کارخانه‌های شیر خشک و ذغال صحبتی نمی‌کنید؟

امید اسدبیگی: این کارخانه در گمرک است، می‌توانید با عکاس از آن دیدن کنید.

یوسف بهمنی: این آقایان دستگاه‌های دست دوم وارد سوله‌ها کرده‌اند، این دستگاه‌ها را از کارخانه رب و گوجه به ذغال و از ذغال به کارخانه‌ی شیرخشک می‌برند، چهار سال است از دستاوردهای خود صحبت می‌کنند؟ این حرف‌های مفت تا کی ادامه دارد؟

احسان اله بیگی: آقای بهمنی شما هم حرف مفت نزن!

امید اسدبیگی: با بی‌ادبی به جایی نمی‌رسیم؛ نباید توهین کنیم، از سوله‌ها بیایید و گزارش بگیرید. آقای بهمنی چه کاره‌ی کارگرا هستند؟ کارگران ما شورا دارند، کارگران ما مستقل هستند و جان ما هستند. کسانی که اینطور بی‌ادبانه حرف می‌زنند، انگشت شمار هستند.

اگر سوله خالی بود، هفت تپه را رها می‌کنیم

انصاف نیوز: پرسیده‌اند، چه تضمینی می‌دهید تا عقب افتادن حقوق‌ها باز تکرار نشود، قبلا هم تعهد کتبی دادید اما حقوق‌ها باز هم عقب افتاد؟

امید اسدبیگی: نزدیک به یک سال است که حقوق‌ها به روز است، 24 میلیارد رقم کمی نیست. اگر نظام تصمیم بر این گرفت تا هفت تپه را ما اداره کنیم، ما هم حقوق‌ها را به روز می‌دهیم. اگر قوه قضاییه از ما حمایت کرد؛ اگر آقای رئیسی درد تولید کننده را ببیند، تمام تلاش خود را می‌کنیم تا حقوق به روز باشد و همین روال ادامه پیدا کند.

احسان اله اسدبیگی: اگر آقایان دیدید سوله خالی نیست، آقای بهمنی باید استعفا بدهید، اگر هم دیدید خالی بود، هفت تپه را با تمام خرجی که تا به حال کردیم، رها می‌کنیم.

امید اسدبیگی: ریالی از هفت تپه سو استفاده نکردیم، وام یا تسهیلاتی نگرفتیم. غارتگر و اخلالگر اقتصادی نیستیم. 11 هزار نفر را نان می‌دهیم. هفت تپه متعلق به کارگران و مردم منطقه است، از دیرکرد در پرداخت حقوق عذرخواهی می‌کنیم. پرونده‌ی قضایی ما روال خود را طی می‌کنید تا دید چه می‌شود. چون قاضی پرونده‌ی ما انسان بسیار عادل و خوبی است و خداروشکر می‌کنیم ایشان قاضی ما شدند.

انصاف نیوز: حالا شاید فردا محکوم شدید…

امید اسدبیگی: اشکالی ندارد، قوه قضاییه با حضور آقای رئیسی و آقای اسماعیلی به خوبی به پرونده رسیدگی می‌کنند. ما از آنها کمک هم نمی‌خواهیم، چون کسی را هم نداریم تا به کمک کند.

فیلم | مصاحبه با اسدبیگی‌ها، صاحبان شرکت هفت تپه

واکنش‌ها به مصاحبه انصاف نیوز با مدیران هفت تپه

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. بدبختی این مملکت و ریشه همه این فسادها و بیکاری ها و خودکشی کارگران و گرسنگی مستضعفان که در کشور داره اتفاق افته برمیگرده به اکبر هاشمی بهرمانی(رفسنجانی). اون علیه ما علیه بود که این خشت کج رو بنا نهاد و با نعل وارونه اصل 44 قانون اساسی یعنی اصلی که ضد خصوصی سازی بود به صورت غیر قانونی تبدیل کرد به اصلی در جهت خصوصی سازی افسارگسیخته که الان وضع مملکت به این روز افتاده. رفسنجانی یک اصل قانون اساسی رو نابود کرد درحالی که اگر میخواستن تغییر بدن باید به رفراندوم بذارن ولی در مجمع تشخیص طبق معمول اکبرشاه قانون و مردم رو دور زد و اصل ضد خصوصی سازی تبدیل شد به اصلی برای خصوصی سازی . خدا از سر تقصیرات رفسنجانی نگذره آه این همه کارگر و خانواده هاشون در سراسر این کشور اون دنیا دامنش رو خواهد گرفت انشا الله
    من اصل 44 رو این پایین میذارم حضرت عباسی کجای اصل 44 اجازه این شکل خصوصی سازی رو میده که این لیبرالهای عشق بانک جهانی دارن تو کشور پیاده می کنن ؟
    اصل 44 قانون اساسی :
    نظام اقتصادي جمهوري اسلامي ايران بر پايه سه‌بخش دولتي‌، تعاوني و خصوصي با برنامه‌ريزي منظم و صحيح ‌استوار است‌. بخش دولتي شامل كليه صنايع بزرگ‌، صنايع مادر، بازرگاني ‌خارجي‌، معادن بزرگ‌، بانكداري‌، بيمه‌، تأمين نيرو، سدها و شبكه‌هاي بزرگ آب رساني‌، راديو و تلويزيون‌، پست و تلگراف و تلفن‌، هواپيمايي‌، كشتيراني‌، راه و راه‌آهن و مانند اين ها است كه به‌صورت مالكيت عمومي و در اختيار دولت است‌. بخش تعاوني شامل شركت ها و مؤسسات تعاوني توليد و توزيع ‌است كه در شهر و روستا برطبق ضوابط اسلامي تشكيل مي‌شود. بخش خصوصي شامل آن قسمت از كشاورزي‌، دامداري‌، صنعت‌،تجارت و خدمات مي‌شود كه مكمل فعاليت هاي اقتصادي دولتي و تعاوني است‌. مالكيت در اين سه بخش تا جايي كه با اصول ديگر اين فصل مطابق ‌باشد و از محدوده قوانين اسلام خارج نشود و موجب رشد و توسعه اقتصادي كشور گردد و مايه زيان جامعه نشود مورد حمايت‌ قانون جمهوري اسلامي است‌. تفصيل ضوابط و قلمرو و شرايط هر سه بخش را قانون معين ‌مي‌كند.

    3
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا