خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چند پرسش از آقای همتی درباره وضعیت بازار ارز

آرین افخمی در ایسنا نوشت: بر اساس نرخ رسمی صرافان قیمت دلار به بالای ۲۱ هزار تومان، سکه به بالای ۱۰ میلیون تومان و هر گرم طلا به بالای ۹۰۰ هزار تومان رسیده است. موضوعی که نگرانی های زیادی را در اقتصاد کشور ایجاد و پایین آمدن نرخ ارز و طلا را به یک آرزو بدل کرده است.

حسن روحانی رئیس جمهور در ۶ تیر و در گفت وگو با عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به اقدامات بانک مرکزی برای ثبات بخشی به بازار ارز از رئیس کل بانک مرکزی خواست به حضور پرقدرت در تامین ارز مورد نیاز کالاهای ضروری مردم و واحدهای تولیدی ادامه داده و در عین حال با همکاری نهادهای ذیربط نظارت بر بازار ارز را با جدیت دنبال کند تا بازار دستخوش بازی‌های روانی و عملیات رسانه‌ای مخرب بعضی سودجویان نشود.

از طرفی مدت هاست که از دستگیری سلاطین سکه و ارز می گذرد اما تغییرات بازار نشان داده که بود و نبود این افراد هم چندان تاثیری در افزایش یا کاهش قیمت سکه و ارز نداشته است.

حالا و با گذشت ۱۰ روز از آن دستور رئیس جمهور و گذشت ماه ها از دستگیری سلاطین سکه و ارز، نه تنها بازار دستخوش تغییرات نرخ ارز و سکه شده بلکه روز به روز به قیمت دلار و طلا افزوده می شود. این اتفاقات سوالات و ابهامات زیادی را برای بسیاری از فعالان اقتصادی و مردمی که زندگی آنها با این تغییرات با سختی بیشتری مواجه می شود، ایجاد کرده است:

۱. بانک مرکزی و دولت دقیقا چه اقداماتی برای کنترل بازار ارز و سکه انجام داده اند؟

۲. آیا واقعا عزم دولت برای کنترل این بازار آشفته جدی است و یا تنها به صدور چند دستور بسنده می شود؟

۳. اگر عزم دولت برای کنترل بازار جدی است پس چه زمانی به موضوع به صورت درست و اصولی ورود خواهد کرد؟

۴. تحریم ها و فشارهای بین المللی از یک سو و از طرفی تغییرات قیمت جهانی طلا، به چه میزان روی اتفاقات اخیر بازار ایران تاثیر داشته است؟

۵. حبابی که برخی کارشناسان و مسئولان به آن اشاره می کنند تا چه میزان در این افزایش قیمت تاثیر دارد؟

۶. اگر دولت با عزمی جدی به ماجرا ورود کند آیا می تواند قیمت ها را متعادل کرده و پایین بیاورد یا ارزانی ارز و طلا به یک آرزو بدل خواهد شد؟

۷. آیا این شایعات که این افزایش قیمت به دلیل رها کردن بازار و نوعی سیاست از سوی دولت است، تنها شایعه هستند و یا موضوع دیگری در میان است که نیاز به شفاف سازی دارد؟

۸. آیا دولت صدای گلایه طبقات متوسط به پایین را که با این افزایش قیمت ارز و طلا (که منجر به افزایش قیمت سایر کالاها و خدمات شده است)، هر روز فشار اقتصادی بیشتری را تحمل می کنند، می شنود؟

۹. اگر عزم جدی برای کنترل بازار وجود دارد، راهکار دولت به جز چند دستور که مشخص نیست پیگیری می شوند یا خیر، به صورت عملی و شفاف چه خواهد بود؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. باسلام..به عنوان تولیدکننده کوچک در۱۷سال گذشته ازهمه شعارهای ساختاری دولت و رهبری پیروی کردم..سرمایه تلاش دو دهه بدون هیچ چشم داشت..بدون هیچ کمک مالی که مطابق خواسته ماتسهیلات کم بهره بود.درمنطقه محروم حداقل به ما تعلق نگرفت..درزمینه معدن..تولید مواد معدنی وایجاداشتغال در شهرک حاشیه روستایی کاملا محروم…نتیجه..آن اعتماد به شعارهای سال و حمایت از تولید این چندسال گذشته به عنوان یک متخصص دانشگاهی درعالیترین مقطع درسطح دکتری..نتیجه مبارزه شبانه روزی برای حفظ مجموعه وکارخانه و تولید وبه همراه خودم و کارگر بدبخت و بیچاره واقعا فراموش شده وکارفرما نادان و مخلص حاصل اعتماد یک مسلمان به همین مسولین از بالا پایین دربستربیمارستان قلب افتاد.. نتیجه استرس دیابت انسولین بوده ها قرص روزانه وبال گردن..فرزندان و همسر شدم..شرمنده ام زائر بارشرمندم..جامعه علمی به مدرس دانشگاه..سالها درمعدن کشورباکفش آهنگی در عمق زیرزمین وارتفاع ۲۰۰۰متری کار کردم ای کاش دلال ارز و مسکن…..می شدم..این جنایت کمتر از جنایت حمله داعش به سوریه نیست..آی مسولین حداقل اجرایی کشور..امروزآنقدربی ثابت شده کسی خریدنه فقط منزل اجاره‌ای خودش رامی خواهدبه خواسته صاحبخانه یاناچاری خودش عوض کند.بایستی میلیونهاقرض کند..خانه مشابه آن را اجاره کند..فقط چند روز فرصت نداری..گویا کشور صاحب ندارد..شاهدزنده.. آقای رئیس جمهور پاسخ آیاهرچه سریعتر استعفا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا