خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مولوی عبدالحمید: دولت دوازدهم از وزرای اهل سنت استفاده کند

مولوی عبدالحمید با اشاره به نزدیک شدن روز معرفی اعضای کابینه دولت دوازدهم، بکارگیری اهل‌سنت در کابینه وزیران را فرصتی برای این دولت دانست و تاکید کرد: انتصاب وزیران اهل سنت مانند ریختن آب سرد بر آتش اختلافات و تفرقه است.

به گزارش انصاف نیوز به نقل از شفقنا، امام جمعه اهل سنت زاهدان در مراسم نماز جمعه زاهدان گفت: انتخاب وزرای اهل سنت و به‌کارگیری نیروهای توانمند و شایسته اهل سنت در سطوح بالای مدیریتی کشور و استان‌ها برای دولت دوازدهم بک فرصت است.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه اهل سنت زاهدان با حیاتی خواندن شرایط تشکیل دولت دوازدهم بیان داشت: این دولت در شرایطی بسیار حساس و فوق‌العاده بحرانی تشکیل می‌شود.

او با بیان اینکه ریاست جمهوری در چند سخنرانی فرمودند که دولت دوازدهم با دولت یازدهم فرق می‌کند، گفت: اگرچه در دولت یازدهم وزرای توانمندی وجود داشت اما وزرای ضعیفی هم بودند. وقتی مدیر ضعیف باشد سبب می‌شود نارضایتی ایجاد شود و نمی‌تواند وظایف محوله خود را به‌طور کامل انجام دهد.

مولانا عبدالحمید بیان داشت: درخواست ما از مدیران و برنامه‌ریزان این است که توانمندی و شایستگی ملاک باشد و دولت از مدیران توانمند استفاده کند.

او با تأکید بر اینکه دولت تحت فشار گروه‌ها، جماعت‌ها و جناح‌ها قرار نگیرد، گفت: برخی شخصیت‌ها و گروه‌ها و جناح‌ها برای تحمیل نیروهای خود به رئیس‌جمهوری فشار می‌آورند اما آنچه باید مورد توجه ایشان باشد توانمندی و شایستگی مدیران و رضایتمندی مردم و منافع ملی کشور است.

امام جمعه زاهدان افزود: رضایتمندی خداوند و مردم از رضایت افراد و جناح‌ها مهم‌تر است. با وجود انسان‌های شایسته و توانمند در کشور انتخاب مدیران ضعیف باعث نارضایتی مردم می‌شود. توصیه ما برای همه سطوح مدیریتی کشوری تا منطقه‌ای و استانی همین است که شایستگی و توانمندی و قدرت کار و برنامه‌ریزی و منافع عموم مردم ملاک باشد و نه توصیه‌ها و سفارش افراد.

رئیس شورای هماهنگی حوزه‌های علمیه اهل سنت سیستان و بلوچستان گفت: اعتقاد ما بر این است که دولت دوازدهم فراجناحی باشد و سراغ افرادی بروند که هم مدیر و توانمند باشد و هم برنامه‌ریز باشند. در دولت یازدهم بسیاری از مدیران برنامه‌ریز نبودند و توانمندی نداشتند. کشور باید بیشتر از این پیشرفت و ترقی می‌کرد. ایجاد اشتغال و کارآفرینی بیشتری صورت می‌گرفت و این زمانی اتفاق می‌افتد که مدیران توانمندی بر سرکار باشند.

او اظهار داشت: وزرا و مسئولین کشور دارای اختیارات وسیعی هستند و باید هر چه بیشتر توانمند و برنامه‌ریز باشند و این حق ملت است که وزرا و مدیران توانمند و شایسته و برنامه‌ریزی داشته باشند.

عبدالحمید گفت: مردم به آقای روحانی رأی داده و این نمایندگی را به ایشان دادند که با انتخاب وزرا و مدیران توانمند به مردم خدمت کنند. در چینش وزرا و مدیران ارشد کشور باید رضایت عموم مردم و منافع ملی در نظر گرفته شود.

امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به شرایط بین‌المللی، منطقه‌ای و جهانی از دولت دوازدهم خواست حتماً از وزرای اهل سنت استفاده کند.

او گفت: ما فقط منفعت اهل سنت را در نظر نمی‌گیریم بلکه منفعت اهل تشیع و همه جهان اسلام و منافع ملی را مورد توجه قرار داده و بر مبنای آن این توصیه را به دولت می‌کنیم. در شرایط تنش و تفرقه‌ای که دشمنان اسلام ایجاد کرده‌اند انتصاب وزیران اهل سنت مانند ریختن آب سرد بر آتش اختلافات و تفرقه است.

عبدالحمید افزود: این امر بازخورد جهانی داشته و نشان‌دهنده دوراندیشی و سعه صدر مسئولان نظام اسلامی و پاسخی است به همراهی اهل سنت با نظام در حفظ وحدت و امنیت ملی و حضور در عرصه‌های مختلف و تأکید و افتخار آنان بر هویت ایرانی و اسلامی خود و حضور گسترده و حماسی زن و مرد اهل سنت در انتخابات و بیمه کردن کشور از هر نوع مشکلات و پاسخ دندان‌شکنی است به همه آنانی که می‌خواهند میان ایرانیان تفرقه بیندازند.

او استفاده از شایستگان اهل سنت در سطوح بالای مدیریتی را خدمتی به نظام اسلام و جامعه تشیع و خدمتی به همه اقلیت‌هایی دانستند که در جهان زندگی می‌کنند و افزود: چنین اقدامی پیامی است به همه دنیا که چگونه با اقلیت‌های شیعه و سنی و دیگر اقلیت‌ها رفتار کنند و در این کار حکمت‌های زیادی نهفته است.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه از ریاست جمهوری و برنامه‌ریزان و تصمیم گیران نظام خواست تا به اعتراضات برخی افراد کوته‌بین و تنگ‌نظر توجه نکنند.

او گفت: همین تنگ‌نظری‌ها و کوته‌بینی‌ها باعث شده که انقلاب ما آن‌گونه که باید جهانی نشده است و همین تنگ‌نظری‌ها نگذاشته است نظام اسلامی آن‌گونه که باید در جهان محبوبیت پیدا نکرده است.

مولانا عبدالحمید افزود: آنان که می‌خواهند ملاک شایستگی را مذهب قلمداد کرده و شیعه و سنی را از هم جدا کنند آن‌ها عقلای قوم نیستند و تأثیری هم در جامعه ندارند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در پایان گفت: ما باید جهانی بیندیشیم و دیدمان را وسعت ببخشیم و همراهی بیشتر اهل سنت و به‌کارگیری آنان به‌صورت عادلانه به نفع نظام است. ما دلسوز نظام و کشور هستیم. ما مغرض نیستیم و از روی سیاست این حرف‌ها را نمی‌زنیم. این‌ها حقایقی هستند که همه باید بپذیریم و ما تا پایان زندگی در مسیر اعتدال حرکت می‌کنیم و بین خود و برادران شیعه تفاوتی قائل نیستیم و به دنبال امت واحده هستیم و معتقدیم همه امت اسلامی باید با هم وحدت و همدلی داشته باشند.

سپردن امور به شایستگان ملت از مصادیق بارز «امانتداری» است

مولانا عبدالحمید در بخش نخست سخنان‌ خود پیرامون اهمیت «امانت» مطالبی ایراد کرد و گفت: امانت و امانتداری از مواردی است که در تمام تمدن‌ها و در ادیان آسمانی به‌ویژه در دین مبین اسلام بر آن تاکید و توصیه شده است. امانتداری چیزی است که عقل، شرع، عرف و تمدن آن را قبول دارد.

او ادامه داد: امانتداری در دین مبین اسلام به‌عنوان یک اصل بسیار بزرگ و وسیع معرفی شده است که تمام ابعاد زندگی بشر را شامل می‌شود. قرآن، احکام شریعت، تعالیم و سنت‌های آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم و تمام دستورات اسلام و حتی اعضای بدن امانت‌هایی هستند که الله تعالی آنها را در اختیار ما قرار داده است که باید به بهترین شیوه از این امانت‌ها پاسداری کنیم. باید از امانت اعضای بدن در راستای امتثال دستورات الله تعالی کار بگیریم.

خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان خاطرنشان کرد: نباید از امانت «چشم» در راه خیانت استفاده کنیم. نباید از امانت «زبان» در راه دروغ، تهمت، غیبت و سایر گناهان استفاده کنیم. نباید از امانت «دست» برای آزار و اذیت و تجاوز به دیگران استفاده کنیم. عمری که الله تعالی به ما عنایت کرده است امانت الهی‌ست که باید از آن در راستای اطاعت از خدا و رسول استفاده کنیم.

او در ادامه تاکید کرد: رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم در حدیثی می‌فرمایند: «لا إیمان لمن لا أمانه له و لا دین لمن لا عهد له». «ایمان» و «امانت» از یک مصدر مشتق هستند؛ ایمان از «امن» و «ازاله خوف» گرفته شده است و انسان امانتدار هم کسی‌ست که مردم از او خوف و هراسی نداشته و از جانب او احساس امنیت می‌کنند. پیمان‌شکنی نیز گناه بسیار سنگینی‌ست.

مدیریت دارالعلوم زاهدان به حدیثی دیگر از سخنان گهربار آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم اشاره کرد و گفت: رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم روزی در جمع صحابه در پاسخ به سؤال یکی از آنان در مورد علامات قیامت فرمودند وقتی که در امانت خیانت شود، آن‌گاه قیامت برپا می‌شود و خیانت در امانت زمانی صورت می‌گیرد که «وُسّد الأمر إلی غیر أهله»؛ وقتی که مسئولیت یک کار به فرد نااهل سپرده شود، قیامت برپا می‌شود.

مولانا عبدالحمید با استناد به حدیث فوق، «سپردن امور به شایستگان» را از مصادیق بارز امانت برشمرد و گفت: یکی از مصادیق بارز امانت، سپردن کارها و امور به افراد شایسته و توانمند است. برخی از وقوع قیامت در صورت واگذاری مسئولیت به افراد نااهل، وقوع «قیامت صغری» مراد گرفته‌اند. چنان‌که بخش بزرگی از خیزش‌های مردمی در خاورمیانه و کشورهای اسلامی قیام علیه حکومت‌های نااهل، ناکارآمد و ناتوان بود. قیام و انقلاب اسلامی ملت ایران نیز قیام علیه حکومت وابسته و مستبد بود.

او ادامه داد: ملت‌ها در خاورمیانه علیه انسان‌های مستبدی قیام کردند که حاضر به شنیدن حرف مردم نبودند. اکنون هم بعضی از رؤسای جمهور کشورهای اسلامی انسان‌های مستبدی هستند که نه‌تنها حرف ملت‌شان را گوش ندادند، بلکه دست به قتل‌عام و کشتار ملت خودشان زدند و هنوز هم بر سر قدرت قرار دارند.

اداره فنی و حرفه‌ای استان برای اشتغال مردم بیشتر تلاش کند

مولانا عبدالحمید در بخش پایانی سخنان‌ خود در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان که مهندس جهان‌تیغ، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای سیستان‌وبلوچستان در این مراسم حضور داشت، به اهمیت فعالیت‌های این اداره اشاره کردند و گفتند: اداره فنی و حرفه‌ای تاثیر بسیار زیاد و مستقیمی در اشتغال و کارآفرینی دارد.

او در ادامه افزود: طبق گزارش‌هایی که به بنده رسیده است اداره فنی و حرفه‌ای استان فعالیت‌های بسیار خوبی انجام داده است، اما رفع بیکاری‌های گسترده در استان، نیازمند تلاش‌های بسیار زیادی است. باید برای جوانان، اعم از برادران و خواهران، شغل‌ ایجاد شود و فنون جدیدی که در جامعه آمده‌اند به آنان آموزش داده شوند.

امام‌جمعه زاهدان خاطرنشان کرد: تشکیل کارگاه‌های دولتی و غیردولتی می‌تواند کمک بزرگی به مردم در زمینه اشتغال باشد. جوانان ما باید در کلاس‌های کارآموزی شرکت کنند و شاغل شوند. سرمایه‌داران ما نیز با احداث کارخانه و کارگاه در زمینه اشتغال مردم تلاش کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. البته اینجا عراق نیست و اختلاف شیعه و سنی منجر به آتش سوزی نمیشه که آب سرد بخواد. اما به نظر من هم شیعه و سنی بودن یک شخص نباید مد نظر باشه، بلکه توانایی و تخصصش. اگر شخصی توانایی های لازم را داشت چرا باید به خاطر شیعه نبودن از او استفاده نکرد؟ باید به او فرصت دادن توانایی ها و تخصصش رو در راه اعتلای میهن و مردمش مورد استفاده قرار بده. باید اعتماد کرد. مردم ایران قبل از اینکه شیعه یا سنی یا مسیحی یا یهودی یا زرتشتی باشند ایرانی اند و خیر کشورشون رو میخوان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا