خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دانشجویان دانشگاه آزاد از مشکلات ترم جاری می‌گویند

پریسا صالحی، انصاف نیوز: دانشجویان دانشگاه آزاد با وجود اینکه کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار شده اما شهریه‌ی ثابت و متغیر را به طور کامل پرداخت کرده‌اند. کمپینی با 16 هزار عضو به راه افتاده که دانشگاه آزاد به دانشجویان برای این ترم تخفیف قائل شود. به جز شهریه مشکل دیگری که دانشجویان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند کیفیت کلاس‌های برگزار شده است. یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد به انصاف نیوز می‌گوید برای بعضی درس‌ها حتی به صورت مجازی و با کیفیت پایین هم کلاسی برگزار نشد خود دانشجویان مجبور بودند دنبال حزوه و درس بگردند. سه تن از دانشجویان دانشگاه آزاد مشکلات خود را با انصاف نیوز در میان گذاشته‌اند.

کمپینی با 16 هزار عضو

ترکمن در مورد این کمپین به انصاف نیوز گفت: «ما یک کمپین برای شهریه‌ی دانشگاه آزاد با ۱۶ هزار نفر راه انداختیم که البته مطالبه‌ی همه‌ی دانشجویان است ولی بنا به دلایلی که بعدا می‌گویم فعلا به این میزان رسیده است  ولی تا کنون به نتیجه دلخواه نرسیده‌ایم.»

او در ادامه ادعا کرد: «در دانشگاه آزاد هزینه‌ی اینترنت کلاس‌های مجازی که هزینه‌ی قابل توجهی هم بود را دانشجو پرداخت کرده است. حدودا ۲۰۰-۳۰۰ هزار تومان هزینه‌ی اینترنت برای هر دانشجو بود.»

او در مورد کیفیت کلاس‌های مجازی برگزار شده گفت: «کیفیت کلاس‌ها هم خیلی پایین بود. در کانال‌های تلگرامی و سایت دانشگاه آزاد روزهای متوالی خود دانشگاه اطلاعیه داده که فلان روز سیستم قطع است که سرانجام خیلی از دروس به صورت آفلاین تدریس شد. این هم که می‌گویند برای شما سیستم مجازی درست کردیم هم درست نیست، سیستم مجازی درست نکرده‌اند یا اگر درست کرده‌اند تمامی واحدهای سطح کشور از آن برای تمامی دروس استفاده نکرده‌اند بلکه از یک برنامه‌ی خارجی رایگان استفاده کرده و فقط ما را لینک کرده‌اند که درست کردن یک لینک هم هزینه‌ای آنچنانی ندارد؛ البته شاید تعریف دانشگاه آزاد از سیستم مجازی با ما تفاوت داشته باشد؛ همانگونه که دانشگاه بر درست کردن سیستم امتحان مجازی تاکید دارد و این در صورتی است که بیشتر آنچیزی که ما می‌بینم دریافت سوال از طریق صندوق پیام است که از خیلی قبل وجود داشته و فرستادن جواب که بیشتر از طریق شبکه‌های اجتماعی مانند واتساپ و … صورت می‌گیرد.»

ترکمن در ادامه افزود: «دانشگاه بودجه‌ی فرهنگی، بودجه‌ی سلف و … هزینه‌ی آب و برق و گاز که هزینه قابل ملاحظه‌ای است را می‌گیرد در صورت حضوری بودن باید پرداخت می‌کردیم ولی الان مجازی شدن آموزش باعث صرفه جویی مالی قابل ملاحظه برای دانشگاه شده است. ما حتی می‌گوییم شما سودی که هر سال می‌بردید را ببرید ولی پول اضافه نبرید. مثلا در واحدی مثل همدان که واحد بزرگی هم نیست مقدار زیادی تفاوت در هزینه‌های کلاس مجازی و حضوری وجود دارد، این پول‌ها باید به جیب دانشجو برگردد این کار هم غیرعرفی و هم غیر شرعی است. قسمت بیشتر هزینه‌ها مربوط به کلاس‌های عملی است که اصلا برگزار نشده است و احتمال دارد که با توجه به میزان افزایش مبتلایان اجازه‌ی برگزاری واحدهای عملی را به دانشگاه ندهند.

خواسته‌ی ما این است که این شهریه‌ها تعدیل شود و مابه‌التفاوت هزینه‌های دانشگاه برای کلاس مجازی و حضوری حساب شود و به عنوان تخفیف به دانشجو برگردانده شود. این را هم بگویم ما فقط به کمپین جمع آوری امضا بسنده نمی‌کنیم زیرا با توجه به پیش بینی‌های کارشناسان مبنی بر تداوم داشتن این بحران و متضرر شدن دانشجویان در بحث شهریه از طریق راه‌های دیگر مانند دیداری که اخیرا با آقای فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس مبنی بر ضرورت مطرح شدن مطالبات دانشجویان در کمیسیون داشته‌ام و… انجام می‌دهیم، گفتی است گفتگو و صحبت کردن در مورد این مطالبه نیاز به وقت بیشتری دارد که در قالب یادداشتی منتشر می‌کنم.»

امتحانم را شخص دیگری حل کرد، چون چیزی یاد نگرفتم

یکی از دانشجویان واحد علوم و تحقیقات به انصاف نیوز گفت: «کلاس را در یک سرور آفلاین می‌گذاشتند، هر فیلمی بین 500 مگابایت تا یک گیگابایت حجم داشت؛ تعداد زیادی از دانشجویان دسترسی به این سرور آفلاین -STP- نداشتند، یک میلیون و دویست هزار تومان فقط شهریه‌ی ثابت دانشگاه است. همینقدر هم باید هزینه می‌کردیم که بتوانیم فیلم‌ها را ببینیم، این فیلم‌ها هم کیفیت درستی نداشتند که بتوان برای یاد گرفتن درس روی آن حساب باز کرد. کلاس آنلاین برای ما فقط برای یک درسمان بود که آنهم خودمان فشار آوردیم که کلاس آنلاین بگذارند که درآنهم صدای استاد را نداشتیم و نمی‌شد درس را یاد بگیریم. برای این ترم خیلی مشکل داشتیم.

در دانشگاه‌های سراسری این مشکل کمتر است، دوستانم که در دانشگاه سراسری درس می‌خوانند برای کلاس‌های آنلاین مشکل زیادی نداشتند و اگر سرور هم قطع می‌شد در اسکایپ کلاس برگزار می‌کردند. استاد ما می‌گفت ویدئوی یک استاد دیگر را ببینیم و با ایشان رفع اشکال کنیم.»

او در پاسخ به این سوال که پیگیری‌هایشان از دانشگاه چه نتیجه‌ای داشت گفت: «خیلی از دانشجویان حضوری پیگیری می‌کردند، بازهم اتفاقی نیافتاد و دانشگاه آزاد فقط فکر هزینه‌ی خود بود و فکری به حال دانشجویان نمی‌کرد. من برای یکی از امتحاناتم کل سوال‌ها را دادم یک نفر دیگر حل کرد چون من چیزی از آن نمی‌دانستم؛ چرا باید دانشجویان دانشگاهی که ادعا دارد رتبه‌ی بالایی دارد مجبور شوند چنین کاری کنند؟ شهریه را هم به ما بازنمی‌گردانند و امکان حذف ترم را هم از ما گرفته‌اند، ما درخواست داریم که بتوانیم این ترم را حذف کنیم و دوباره بخوانیم چون چیزی از این ترم نفهمیدیم.»

خودمان باید دنبال جزوه و درس می‌گشتیم

سینا عمویی دانشجوی دیگر دانشگاه آزاد گفت: «از ابتدا که موضوع کلاس‌های مجازی مطرح شد خیلی با تاخیر برای ما کلاس گذاشتند، دانشگاه‌های دیگر کلاس‌های آنلاین‌شان شروع شده بود ولی برای ما پیگیری نمی‌کردند، بعد از اینکه ما پیگیری و اعتراض کردیم برای چند درس محدود برای ما کلاس آنلاین گذاشتند که به مرور تعداد کلاس‌ها بیشتر شد اما باز هم برای همه‌ی درس‌ها برای ما کلاس گذاشته نشد ولی شهریه‌ی همه‌ی کلاس‌ها گرفته شد. برای یک سری درس‌ها هم ما تا آخر نه استاد دیدیم و نه کلاس مجازی.

ما از خدمات دانشگاه استفاده‌ی چندانی نکردیم، کلاس‌های مجازی‌ای که گذاشته شد هم کامل نبودند و کیفیت درستی هم نداشتند برای بعضی درس‌ها هم اساتید درس نمی‌دادند و فقط رفع اشکال می‌کردند و ما باید خودمان دنبال جزوه و درس می‌گشتیم، یکی از مشکلات شهریه است که با این وجود چرا کامل گرفته می‌شود.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا