خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مقتدایی: دادگاه ویژه روحانیت از اعدام، زندان و شلاق وحشت نداشته باشد

قائم مقام جامعه مدرسین با اشاره به گزارشاتی که از سوی دادگاه ویژه روحانیت به شورای عالی حوزه ارائه می شود، گفت: واقعا جای تاسف دارد که چرا باید میان روحانیون چنین افراد منحرف و متخلّفی باشند؛ البته در میان بیش از صد هزار طلبه ممکن است افراد منحرفی نیز وجود داشته باشند، اما باید با جدیت و قاطعیت با آنها برخورد شود.

به گزارش انصاف نیوز به نقل از خبرگزاری حوزه، آیت الله مرتضی مقتدایی  در آئین تودیع و معارفه رئیس دادگاه ویژه روحانیت قم، با اشاره به این که در آیات و روایات بر لزوم توجه به فضایل اخلاقی و دوری از زشتی ها تاکید شده، اظهار داشت: براساس آیات قرآن، همه انسان ها موظف به رعایت تهذیب و حُسن اخلاق هستند.

وی با اشاره به آیات سوره شمس مبنی بر این که «کسی که به تزکیه نفس بپردازد رستگار می شود»، ابراز داشت: همچنین در روایات تاکید شده که مبارزه با نفس، جهاد اکبر است.

قائم مقام جامعه مدرسین با اشاره به این که رهبری فکری و هدایت معنوی جامعه به عهده روحانیت است، اظهار داشت: بر این اساس روحانیت باید بیش از دیگران به تهذیب نفس بپردازد و از آلودگی ها پرهیز کند.

آیت الله مقتدایی افزود: براساس احادیث، روحانیت اگر به وظایف دینی و تبلیغی خود عمل کند، مقام و جایگاهش در روز قیامت یک درجه کمتر از جایگاه انبیاء است.

آیت الله مقتدایی تصریح کرد: همچنین در روایات تاکید شده روحانی که به وظیفه دینی خود عمل نکند، از او بوی ناپسندی در جهنم منتشر می شود که جهنمیان از آن بوی منفور، در عذاب هستند.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) همواره بر لزوم تهذیب اخلاق روحانیت تاکید می کردند، ابراز داشت: امام بارها سفارش می کردند روحانی مهذّب می تواند یک امت را به سعادت برساند و روحانی بدعمل نیز می تواند یک ملت را به گمراهی بکشاند.

این عضو خبرگان رهبری بر لزوم توجه بیشتر روحانیت به تهذیب نفس و دوری از رذائل اخلاقی تاکید کرد و گفت: دو راه برای تهذیب نفس در حوزه وجود دارد؛ گام نخست برگزاری برنامه های اخلاقی و دروس اخلاق در حوزه است که معاونت تهذیب، برنامه های مفصلی برای تقویت اخلاق در حوزه در دستورکار دارد.

آیت الله مقتدایی، دومین راهکار تقویت تهذیب نفس در حوزه را عملکرد دادگاه ویژه روحانیت دانست و ابراز داشت: ممکن است در روحانیت نیز گاهی هوای نفس بر انسان غلبه کند و منشا انحراف دیگران شوند؛ برخورد و مبارزه با روحانیون منحرف از راه های تهذیب در روحانیت است.

وی با تاکید بر اینکه تشکیل دادگاه ویژه روحانیت از برکات امام خمینی(ره) است، گفت: ایشان در ابتدای پیروزی انقلاب در راستای حراست و حفظ جایگاه روحانیت به تشکیل دادگاه ویژه روحانیت اقدام کردند.

دبیر دوم شورای عالی حوزه، هدف امام خمینی(ره) از تشکیل دادگاه ویژه روحانیت را تهذیب دانست و افزود: امام راحل برخورد با روحانیون منحرف را لازم می دانستند.

وی در توصیه ای به رئیس و دادستان کل ویژه روحانیت بر لزوم دقت در انتصاب رؤ سای دادگاه های ویژه روحانیت تاکید کرد و ادامه داد: کسی که می خواهد مهذّب باشد، باید مراحل تهذیبی را گذرانده باشد؛ افرادی که برای محاکم قضایی و دادسراها در قم و شهرستان ها انتخاب می شوند باید مهذّب باشند.

قائم مقام جامعه مدرسین با اشاره به گزارشاتی که از سوی دادگاه ویژه روحانیت به شورای عالی حوزه ارائه می شود، اظهار داشت: در میان بیش از صدهزار طلبه ممکن است، افراد منحرفی نیز وجود داشته باشند، اما باید با جدیت و قاطعیت با آنها برخورد شود.

آیت الله مقتدایی با تاکید بر این که در صورت صدور حکم اعدام، زندان و شلاق برای روحانیون متخلف باید حکم را اجرا کرد، ابراز داشت: مسئولان دادگاه ویژه روحانیت از اینکه یک روحانی متخلف مجازات می شود، وحشت نداشته باشند، چرا که این فرد می تواند سبب گمراهی دیگران شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای قضات دادگاه ویژه روحانیت درس های اخلاقی برگزار شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. آخه حاج آقا، قربون قدّت ! اون كسيكه از اعدام و شلاق و شكنجه وحشت داره متهم بيچاره ست نه دادگاه يا قاضى ويژه اش !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا