خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«مسجد خواری» شرکت عمران تکلار در پروژه هرمزان

به گزارش معماری نیوز، شرکت عمران تکلار که در سال 1353 تأسيس شد طراحي و ساخت واحدهاي مسكوني بصورت برج‌هاي بلند‌مرتبه را در دستور كار خود دارد. یکی از اصلی ترین پروژه‌های این شرکت، احداث شهرک هرمزان و ساخت 20 برج مسکونی بوده است که عملیات ساخت آن در طی این سال‌ها با حواشی و تخلفات گسترده‌ای روبرو بوده است.
در گزارش قبلی با عنوان «عمران تکلار عملیات ساخت برج غیرقانونی هرمزان را شتاب بخشید» معماری نیوز از  تسریع عملیات احداث غیرقانونی یک برج در عرصه مشاعی مجتمع مسکونی هرمزان توسط این شرکت پرده برداشته بود.بنا به اعلام پایگاه اینترنتی سازمان خصوصی سازی، این پروژه یک مجتمع مسکونی به مساحت کل 632/51 متر مربع در 34 طبقه شامل 6طبقه زیرزمین+ همکف و 27 طبقه روز همکف است.

ساخت برج مذکور که در فاصله‌ی اندک با پلاک‌های مجاور (چهار طبقه) در حال احداث است، ایرادات فنی و قانونی فراوانی دارد ولی شاید  یکی از  عجیب ترین آن‌ها تصرف اراضی مسجد فاطمه زهرا باشد. حتی زمین‌های مسجد هم از تصرف این شرکت در امان نمانده است و «مسجد خواری» پدیده نوینی است که این شرکت به رزومه خود افزوده است.

شرکت عمران تکلار بنا بر تعهد خود وظیفه تأمین سرانه خدماتی برای ساکنان برج‌های هرمزان را داشته است، یکی از این خدمات احداث مسجد الزهرا(س) است که می‌بایست تمامی کارهای ساختمان و فضاهای جانبی آن نظیر کتابخانه، دفتر امام جماعت و …از منابع شرکت عمران تکلار تکمیل شود.

زمین مسجدی که این برج  در مجاورت آن در حال ساخت است شامل دو قطعه زمین متعلق به آستان قدس رضوی و شرکت عمران تکلار بوده که در اواسط دهه هفتاد خورشیدی این دو قطعه زمین با یکدیگر تجمیع شده و این مسجد در اواخر دهه هفتاد خورشیدی احداث می‌شود.

این مسجد در زمینی به متراژ حدودی سه هزار متر مربع در شهرک غرب، فاز 2، خیابان هرمزان شمالی واقع است.


زمین اصلی برای ساخت مسجد

زمین تصاحب شده توسط «شرکت عمران تکلار»

اما از چند سال پیش و به دنبال آغاز عملیات ساخت این برج، شرکت عمران تکلار خطوط شمال شرقی و شمال غربی را تغییر داد و با ورود به زمین‌های مسجد الزهرا(س) نزدیک به 600 متر مربع از زمین‌های مسجد را به محوطه خود افزود تا صحن مسجد به میزان قابل توجهی تقلیل پیدا کند!

زمین  تصرف شده مسجد توسط «شرکت عمران تکلار»

در نقشه اولیه محل احداث مسجد که به امضای مرحوم مهدوی کنی و شهردار وقت منطقه هم رسیده است، زمین این مسجد مشخص است، در نقشه دوم قسمتی از زمین مسجد که توسط عمران تکلار تصرف شده هاشور خورده است.

«کوچه خواری» عمران تملار علاوه بر مسجد خواری

عمران تکلار به تصرف زمین مسجد فاطمه الزهرا بسنده نکرده بلکه کوچه و گذری که به این مسجد راه دارد را هم متصرف شده است! در اقدام عجیب دیگری این شرکت گذری که در طرح تفصیلی هم  به عنوان یک معبر عمومی تعیین  و مشخص شده را تصرف کرده و با ساخت درب نگهبانی  در ابتدای این گذر، آن را به ورودی کارگاه ساختمانی خود تبدیل کرده است! اهالی محله و مسجد بارها خواستار آزاد سازی این گذر و رفع تصرف فضاهای عمومی توسط این شرکت شده‌اند.

کوچه خواری توسط «شرکت عمران تکلار»


تجاری‌های مسجد هم فروخته شد!

تخلفات عمرات تکلار در رابطه با این مسجد به تصرف زمین و کوچه محدود نمی‌شود بلکه این شرکت هزینه ساخت این مکان عمومی را هم از فروش واحدهای تجاری متعلق به مسجد تأمین کرده‌اند. این درحالی است که واحدهای تجاری مسجد طبق قانون محل درآمد این مکان مذهبی است تا هزینه‌های جاری مسجد از محل آن تأمین شود و مسجد به صورت خودگردان و بی نیاز از بودجه دیگری اداره شود.

واحد های تجاری متعلق به مسجد که توسط «شرکت عمران تکلار» فروخته شد

تعدد تخلفات عمران تکلار در سال‌های اخیر که حتی تعدی به زمین مسجد را هم در بر می‌گیرد این سوال را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند که چه افرادی در پشت صحنه این شرکت وجود دارند و در اصل صحنه گردانان اصلی این پروژه چه کسانی هستندکه می‌توانند این حجم از تخلفات را پی در پی انجام دهند بدون آنکه با آن‌ها برخورد جدی صورت بگیرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا