خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شرایط ازقرمز فراتر رفت، به مشهد سفر نکنید!

غلامرضا بنی اسدی، روزنامه‌نگار در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

شان ما و افتخار ما مشهدی‌ها این است که فرش قرمز پهن کنیم و سفره مهر بگسترانیم برای میهمانان آقا. قرن هاست چنین کرده‌ایم و به غبار قدوم زایران، دیده جلا داده‌ایم اما کرونا همه قواعد  را بر هم زده است و ما با دلی غمگین و چشمانی که گاه به باران می‌نشیند و زبانی که الکن است باید بگوئیم” به مشهد سفر نکنید”

این حرف مردمی است که همیشه منتظرتان بودند و هم تیتری است که با عکسی به همین مضمون در صفحه اول روزنامه “شهرآرا” تنها روزنامه شهری مشهد کار شده است. گزارشگر این روزنامه شرایط شهر را دقیق تشریح کرده است تا بدانیم “به مشهد سفرنکنید” یک تیتر جذاب و جنجالی نیست بلکه ده‌ها دلیل پزشکی و متقن پشت آن است. یکی‌اش همین که؛ آمارهای رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد مبنی بر افزایش دو برابری تعداد بستری شدگان در بیمارستان‌های مشهد و همچنین روند صعودی مرگ و میر ناشی از ابتلا به کووید 19، نشان دهنده وضعیت نگران کننده در شهر است.

دومی هم یک مسئله کاملا جدی است؛ ” تماس های کادر درمان با روزنامه شهرآرا، حکایت از خستگی مفرط و کاهش توان بسیاری از پرستاران برای پاسخ گویی به تعداد زیاد بیماران کرونایی در این شهر دارد.”

سومین دلیل هم در همین گزارش چنین طره شده است؛ “با ادامه روند فعلی و افزایش نگران کننده آمار ابتلا به کرونا و فوتی های ناشی از آن، در صورت حضور بیشتر زائران در مشهد، باز هم شاهد افزایش آمار ابتلا خواهیم بود. ”

چهارمی هم این که ظرفیت های درمانی مشهد برای جمعیت مشخص خود شهر طراحی شده است و سرانه درمانی آن نیز ناظر به همین جمعیت است و این یعنی ظرفیت خاصی برای دیگران تعریف نشده است.

پنجمی نیز این باشد که دوستان من در دانشگاه پزشکی مشهد که میاندار مقابله با کرونا هستند بارها و بارها از طریق رسانه های متعدد با بیان اوضاع، از هموطنان خواسته‌اند سفرهای خود به مشهد را تا عادی شدن شرایط، به تاخیر بندازند. خبرنگاران مشهدی از جمله همین آقای گزارشگر شهر آرا که خود مدتی قرنطینه نشین کرونا بود و مصائب تنفس سخت در شرایط بیماری را درک کرده است و از نیمه راه رفتن -به لطف خدا- باز گشته است می گویند که خودروهایی با شماره پلاک غیر مشهد خیلی زیاد شده است و این یعنی خطر از همیشه بیشتر است برای مشهد که به گواه اعلام دستگاه های مربوطه شرایط قرمز را هم رد کرده است.

منطق حکم می کند همان طور که عبور از چراغ قرمز خطر آفرین است، قدم نهادن به شهری که شرایط قرمز را رد کرده هم بسیار پر خطر است. پرهیز از خطر و نیافتادن به مهلکه هم حکم دین و فرمان عقل و زیستن به قاعده خردمندی است. “مهدی عسکری” همان گزارشگر از نیمه راه رفته برگشته ما در گزارش خود یک روایت واقعی و ملموس ناظر به پیام های دریافتی هم دارد؛ “در بسیاری از این پیام ها، پرستاران و برخی اعضای کادر درمان، از نامعلوم بودنِ زمان پایان کرونا، استرس و نگرانی از احتمال ابتلای خود و خانواده و نیز دست و پنجه نرم کردن با مرگ می گویند.”

حق هم دارند. خودمان را جای آن ها بگذاریم، شرایط آنان را درک کنیم و سفرها را به تاخیر بیاندازیم. شهروندان هم حتما با رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم از خود حفاظت کنند و هم با این رعایت، قدردانی خود را از مدافعان سلامت به زبان عمل بیان کنند. فقط و فقط با رعایت باید های بهداشتی و با توکل به لطف خدا می توان به آرامش رسید و از این بحران عبور کرد.

در شهر خود بمانید و بایستگی‌های زیستن در شرایط کرونایی را رعایت کنید. همه سه میلیون و چند صد هزار نفر مشهدی ها نایب الزیاره و دعا گوی شما خواهند بود پس لطفا “به مشهد سفر نکنید”!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا