خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روایت محمود صادقی از یک جلسه‌ی خصوصی با ظریف

محمود صادقی، نماینده‌ی مردم در مجلس دهم گفت: سال گذشته و پس از خروج ایالات متحده از برجام، من سوالی از ظریف مطرح کردم که چرا، دولت در چارچوب برجام، اقدام متقابل نمی‌کند و چندی پس از آن، دولت نیز تصمیم به کاهش تعهدات برجامی ایران گرفت. وزیر خارجه، توضیحاتی را در کمیسیون مطرح کرد که به دلیل محرمانه بودن بخش‌هایی از آن و معذوریت از طرح در خارج از وزارت امور خارجه، بنا بر این شد تا به وزارتخانه رفته و پیگیری مسئله باشم. من به وزارت خارجه رفتم و ضمن مطرح شدن گفتگوهایی، وزیرخارجه به بالغ بر 20 فکت، رویداد و اتفاق اشاره داشته و عنوان کرد که با توجه به عملکردی که مجموع دستگاه‌های نظام و افراد مسئول و غیرمسئول داشتند، اگر حتی در انتخابات آمریکا، دموکرات‌ها هم پیروز شده و به جای ترامپ، کلینتون هم بر سر کار می‌آمد، پیش بینی این بود که او نیز از برجام خارج می‌شد.

محمود صادقی، دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها و نماینده مردم تهران در دهمین دوره مجلس با اشاره به برخی از مشکلات کشور در حوزه سیاست خارجی در گفتگو با امتداد، اظهار داشت: تصمیمات اساسی در حوزه سیاست خارجی از طرف مجموعه نظام اتخاذ می‌شود. در برجام نیز، همانگونه که از سوی ظریف مطرح شد، تصمیمات آن از طرف مجموعه نظام اتخاذ شده است. حال، چه در سطح رهبری، چه در سطح شورایعالی امنیت ملی یا دولت، این تصمیمات اتخاذ می‌شود.

وی افزود: در واقع اگر، کاستی، نقص یا ضعفی هم وجود دارد، کل نظام باید پاسخگوی آن باشند. در خصوص بحث استرداد پول‌های ایران، نزد بانک‌های خارجی که اعداد و ارقامی هم درباره آن مطرح شده، پیداست که دلایل مختلفی در این باره وجود دارد که از جمله آن، تحریم‌های ثانویه آمریکا است. همچنین، بخشی از آن هم به خاطر بحث استانداردهای پولشویی که مربوط به FATF بوده است.

21 میلیارد دلار از پول فروش نفت در دولت گذشته در چین مانده بود

صادقی، تصریح کرد: به هر حال، مجموعه عواملی در این زمینه دست به دست هم داده و این، ریشه در دولت گذشته دارد. 21میلیارد دلار از محل فروش نفت ما در دولت گذشته در چین مانده بود و اعداد ارقام دیگری که گفته می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس دهم، خاطرنشان کرد: تصور می‌کنم که اتفاقا، خوب است که مجلس به این موضوع ورود کرده و از وزارت خارجه توضیح بخواهد تا با واکاوی دلایل آن، مسئله روشن شود. به نظر می‌رسد که هم دولت باید در این زمینه پاسخگو باشد و هم، سایر ارکان نظام از جمله، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان.

وی تاکید داشت: وزارت خارجه، نهاد رسمی اجرایی در حوزه سیاست خارجی بوده و در صف مقدم آن قرار دارد. قاعدتا مجلس نیز، عمدتا حق دارد که از وزرا سوال کند و نفس سوال اشکالی ندارد. من نیز به عنوان کسی که نماینده مجلس بوده، مایل نیستم که بخواهیم، حق پرسش، تحقیق و تفحص، نظارت و استیضاح را از مجلس سلب کنیم.

دولت باید شفاف‌تر پاسخگو باشد

صادقی در ادامه به وظیفه دولت نیز اشاره کرده و عنوان داشت: اما، طبیعتا در ارائه پاسخ، دولت باید شفاف‌تر جواب داده و بخش‌هایی که در آن مسئولیت داشته، آن‌ها را پذیرفته و فرافکنی هم نکند. همچنین، بخش‌هایی هم که دخالتی در آن نداشته و مطابق با سیاست‌های خود نبوده به صورت شفاف بیان کند.

عضو فراکسیون امید در مجلس دهم، یادآور شد: اختیار نظارتی مجلس باید محفوط بماند، ولو اینکه، ممکن است که ما در جهت‌گیری‌های مجلس فعلی، ان‌قُلت‌هایی داشته یا نپسندیم. دولت هم باید پاسخگو باشد و من در همین راستا، هیچ‌گونه مخالفتی با استیضاح رئیس جمهور ندارم.

وی ادامه داد: البته، محذورات وزیر امورخارجه و دولت را می‌دانیم و طبیعتا به محض اینکه، ظریف صحبتی را مطرح می‌کند، بازتاب‌های بین‌المللی داشته و این امکان وجود دارد که مورد استفاده یا استناد کشورهای خارجی قرار گرفته و هزینه‌هایی را دربر داشته باشد.

ظریف با استناد به 20 رویداد گفت که حتی با انتخاب کلینتون هم آمریکا از برجام خارج می‌شد

نماینده مردم تهران در مجلس دهم، اشاره‌ای به جلسه با ظریف داشته و یادآور شد: سال گذشته و پس از خروج ایالات متحده از برجام، من سوالی از ظریف مطرح کردم که چرا، دولت در چارچوب برجام، اقدام متقابل نمی‌کند و چندی پس از آن، دولت نیز تصمیم به کاهش تعهدات برجامی ایران گرفت. وزیر خارجه، توضیحاتی را در کمیسیون مطرح کرد که به دلیل محرمانه بودن بخش‌هایی از آن و معذوریت از طرح در خارج از وزارت امور خارجه، بنا بر این شد تا به وزارتخانه رفته و پیگیری مسئله باشم.

صادقی در ادامه گفت: من به وزارت خارجه رفتم و ضمن مطرح شدن گفتگوهایی، وزیرخارجه به بالغ بر 20 فکت، رویداد و اتفاق اشاره داشته و عنوان کرد که با توجه به عملکردی که مجموع دستگاه‌های نظام و افراد مسئول و غیرمسئول داشتند، اگر حتی در انتخابات آمریکا، دموکرات‌ها هم پیروز شده و به جای ترامپ، کلینتون هم بر سر کار می‌آمد، پیش بینی این بود که او نیز از برجام خارج می‌شد.

وزارت خارجه باید از لاک محافظه‌کاری بیرون بیاید

وی افزود: خب، طبیعتا وزیرخارجه این مسائل را به خاطر تعهدی که به مجموعه نظام دارد، این مسائل را به شکل شفاف در مجلس باز نمی‌کند واین مسئله، موجب نوعی سواستفاده رقبا می‌شود.

رئیس فراکسیون شفاف‌سازی مجلس دهم، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که برجام، این فرجام بد را داشته و دولت و مجموعه وزارت خارجه باید از لاک محافظه کاری خارج شده و بخش‌هایی را که به عملکرد داخلی مرتبط بوده را به شکل شفاف بیان کنند. دست کم، منتقدین باید این را بدانند که مجموعه سیاست‌ خارجی، اجزای به هم پیوسته‌ای دارد و در راس آن‌ها رهبری قرار گرفته و مصوبات شورایعالی امنیت ملی به تصویب ایشان می‌رسد. مجلس اصولگرا با تائید حجازی که مستند به نظر رهبری بود، برجام را تصویب کرد

وی در ادامه گفت: مضاف بر این، اینکه دوستان از برجام به عنوان یک توافق 20 دقیقه‌ای یاد می‌کنند، علت آن را همه به خوبی می‌دانیم. چون این توافق، مورد تائید رهبری بوده، مجلس اصولگرا با تائید آقای حجازی و دفتر رهبری که به نظر ایشان مستند بوده، آن را تصویب کرده است.

صادقی در پایان نیز، تصریح کرد: بنابراین، تصور می‌کنم که وزیر خارجه، دفاع خوبی در مجلس نداشت و باید در دفاع خود، اصل را بر شفافیت گذاشته و مسائل را بیان می‌کرد. جدا از نقدهایی که ما به نحوه انتخابات داریم، اما در مجموع این بگومگوها، نشانگر نوعی دموکراسی در جمهوری اسلامی است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا