خرید تور تابستان ایران بوم گردی

معبرفروشی اراذل و اوباش در تهران؛ چند موزاییک ۱۲۰هزار تومان

مدیرعامل شرکت شهربان شهرداری تهران از اخراج ۵ نفر از نیروهای معبربان خاطی در حادثه کارواش خبر داد و از ماجرای عجیب معبرفروشی برخی اراذل و اوباش در تهران پرده برداشت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، واژگون شدن چرخ لبوفروش، حادثه درگیری مأموران شهرداری با کارگران کارواش، درگیری مأموران شهرداری و دستفروشان خیابان آزادی طی چند وقت اخیر شرکت شهربان و مجموعه شهرداری تهران را زیر ذره‌بین برد و در ماه‌های اخیر به یکی از سوژه‌های داغ خبری تبدیل شد.

انتقاد اعضای شورای شهر و تلاش رسانه‌ها برای دستیابی به اطلاعات و جزئیات بیشتر درباره ابعاد مختلف این اتفاقات همچنان ادامه دارد و خبرگزاری تسنیم نیز برای دستیابی به اطلاعات بیشتر درباره اتفاقات اخیر پس از دعوت از ابوالقاسم چیذری مدیرعامل شرکت شهربان که یکی از مدیران جوان شهرداری تهران محسوب می‌شود و حضور وی در این خبرگزاری با او به گفت‌وگو نشست.

وی درباره حادثه درگیری مأموران شهرداری با کارگران کارواش در غرب تهران که یکی از موضوعات این مصاحبه بود خبر از اخراج 5 نیروی معبربانی را داد که با رفتاری غیرحرفه‌ای نسبت به اجرای حکم قانونی اقدام کرده بودند. به‌اعتقاد چیذری نخستین اقدامی که شهرداری درباره این افراد می‌توانست انجام دهد اخراج خاطیان بود.

وی در ادامه اظهارات خود تأکید کرد باید این نکته در نظر گرفته شود که طی 6 ماه اخیر بیش از 24 هزار مورد رفع سد معبر توسط نیروهای معبربان صورت گرفته اما هیچ‌ یک به درگیری و بروز مشکل منجر نشده و در میان انجام این تعداد مأموریت چنین حادثه‌ای رخ داده است.

شناسایی معبرفروشانی که سال‌ها در نقاط کلیدی شهر تهران فعالیت می‌کردند نیز یکی دیگر از موضوعات این گفت‌وگو بود؛ چیذری که با دست پُر و اطلاعات جدید خود را برای این مصاحبه آماده کرده بود جزئیاتی از ماجرای اراذل و اوباش‌های معبرفروش مطرح کرد و خبرهای تازه‌‌ای در این خصوص داد.

دستگیری معبرفروشانی در بازار تهران که روزانه 20 تا 30 میلیون تومان درآمد داشتند و بیش از 20 نوچه آنها را همراهی می‌کردند، شناسایی و دستگیری دو قومی که در شرق و شمال میدان هفت‌تیر فعالیت می‌کردند و شناسایی فرد دیگری که 30 وانت خود را در یکی از خیابان‌های تهران اجاره داده، از جمله موضوعاتی بود که چیذری با جزئیات بیشتری به آنها پرداخت و از شکل دیگری از دستفروشی و سد معبر که در سطح شهر صورت می‌گیرد پرده برداشت. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید:

تسنیم: ابتدا توضیحی درباره شکل‌گیری شرکت شهربان و فعالیت نیروهای معبربان بدهید.

چیذری: از سال 86 با نگاه سازماندهی و پشتیبانی از نیروهایی که در راستای برخورد با تخلفات ساختمانی در شهر و حریم فعالیت می‌کردند و تولیت خاصی نداشتند اقداماتی صورت می‌گرفت و مأموران آن به‌عنوان نایب شهرداری معروف بودند. بعد از شکل‌گیری شرکت شهربان و ابلاغ شهردار تهران به نواحی عملاً نایب‌ها از سطح مناطق و محلات جمع شدند و نیروهای شرکت شهربان بنا به استعداد هر ناحیه مبتنی بر میزان ساخت‌وساز در شهر و حریم آن فعالیت خود را آغاز کردند.

از آن سال شرکت دستاوردهای خوبی در حوزه‌های زیربنایی و ساختاری داشت اما در سال 93 شهردار تهران تصمیم گرفت در حدود و اختیارات تبیین شده این شرکت بازنگری کند که بر این اساس حوزه معبربانی به مجموعه عملیاتی و مدیریت شرکت شهربان اضافه شد. بعد از ابلاغ شهردار برخی سازوکارها را از ابتدای سال جاری آغاز کردیم و از آذر 94 معبربان را تحویل گرفتیم اما حدود 6 ماه، مقدماتی برای آن داشتیم.

در وهله اول نیروهای بومی حدوداً 7ساله شهربان را آسیب‌شناسی و همه آنها را بومی‌زدایی کردیم زیرا بسیاری از آنها حدود 4 تا 5 سال در یک ناحیه باقی مانده بودند و کارایی و انگیزه آنها کاهش یافته بود اما توانستیم این نیروها را در همه شهر تهران به‌صورت گردشی جا‌به‌جا کنیم و در انگیزه‌بخشی به آنها گام مثبتی برداریم. هنگام تحویل گرفتن بخش معبربانی‌، حدود یک‌هزار نیروی معبربان وجود داشت که نحوه پذیرش و گزینش آن‌ها چندان مورد توجه نبود زیرا مناطق با یک پیمانکار قرارداد منعقد می‌کردند و پیمانکار بر اساس آن نیرو جذب می‌کرد. این نیرو می‌توانست سیال باشد زیرا پیمانکار کار را به‌صورت حجمی قبول می‌کرد در حالی که در نیروهای شهربان وضعیت این‌طور نیست و شرکت شهربان مرکز گزینشی برای استفاده از نیروهای پیمانکار دارد.

تعدیل 300 معبربان

در یک آنالیز کلی 300 نفر از نیروهای معبربان را تعدیل کردیم. البته ما با این نیروها خداحافظی کردیم اما آنها را بیکار نکردیم و بر اساس تدبیر مدیریت شهری به حوزه فضای سبز و پسماند منتقل شدند تا در این سازمان‌ها مشغول به فعالیت شوند.

لازم به یادآوری است با توجه به دغدغه شهردار تهران مبنی بر اینکه وضعیت عملکرد برخی از این نیروها در شأن شهرداری نیست و نخستین مسئله وجهه، چهره، ادبیات و عملکرد آنهاست کارگروهی تشکیل شد، آسیب‌شناسی لازم صورت گرفت و مشخص شد بسیاری از آنها توجیه نیستند و باور ندارند که نماینده شهرداری هستند.

بر این اساس دو دوره آموزش کلی برای آنها برگزار کردیم و همچنان آموزش یک صبحگاه هفتگی برای آنها برگزار می‌شود. علاوه بر این مرکز کنترل نظارتی وجود دارد که فرآیند و اقدامات این نیروها ثبت می‌شود بنابراین هر درگیری و مشکلی وجود داشته باشد ثبت می‌شود و مدیر اجرایی مستقر در منطقه آنها را رصد می‌کند البته برگزاری دو کلاس آموزشی کافی نیست و باید ادامه‌دار باشد.

اخراج 67 نیروی معبربان و قرار گرفتن 145 نیرو در حالت تعلیق

در سال جاری 210 نفر از نیروهای شرکت شهربان را به کمیته انضباطی دعوت کردیم که از این تعداد 67 نیرو رسماً اخراج شدند و باقی آنها نیز در وضعیت معلق قرار دارند که با تکمیل اسناد آنها تعیین تکلیف خواهند شد.

تسنیم: در حال حاضر شرکت شهربان چه‌تعداد نیرو دارد؟

چیذری: شرکت شهربان با 1700 نیرو شهر تهران را در حوزه شهر، حریم و معبر مدیریت می‌کند که پیش از این 2100 نفر بودند. در این بین برخی از نیروهای شهربان‌ در حوزه فنی نمره مناسب در آزمون را کسب نکردند ولی نمره فردی لازم را دارا و عمده آنها لیسانس و فوق‌لیسانس بودند که به حوزه معبربانی منتقل شدند بر این اساس در حال حاضر بیش از 100 نیروی معبربان لیسانسیه داریم. انجام این کار در رفتار نیروهای ما و کیفیت‌بخشی به کار معبربانی تأثیرگذار بود، در واقع پالایش، آموزش و تزریق افراد تحصیل‌کرده به‌عنوان سراکیپ بین نیروهای معبربان از اقدامات مهم و اثرگذار طی چند ماه گذشته بود.

نمره قابل قبول کنترل خشم نیروهای معبربان در ماجرای «لبوفروش»

از زمانی که معبربانی را تحویل گرفتیم چند اتفاق رخ داد؛ اواخر دی ماجرای لبوفروش رخ داد. سراکیپ نیروهای معبربان ناحیه یک منطقه 11 یکی از نیروهای لیسانسیه بود و در جریان آموزش‌هایی که به آن اشاره کردم، فیلم گرفتن از اتفاقات مطرح شده بود،‌ سراکیپ هم از راننده خواسته بود از اقدامات لبوفروش فیلمبرداری شود. در این ماجرا لبوفروش چرخ را واژگون می‌کند و ما در کنترل خشم نمره خوبی به نیروهای خود دادیم بنابراین می‌توان گفت نخستین تأثیر آموزش‌ها در این ماجرا مشهود بود.

اتفاق بعدی در خیابان شادمان رخ داد؛ نیروهای معبربان برای 22 بهمن باید مسیر را پاکسازی می‌کردند، از این رو از دو روز قبل از برگزاری مراسم در این نقاط مستقر شدند. ایستگاه شادمان پاتوق آقای «ق» بود که چندین سال به معبرفروشی در این خیابان مشغول بود اما به‌دلیل اینکه وی از اراذل منطقه و دارای نوچه‌هایی بود نیروهای منطقه توان درگیری با آنها را نداشتند اما بعد از تحویل نیروهای معبربان به شرکت، نیروهای آموزش‌دیده ما توانستند این محل را پاکسازی و گاری‌ها را جمع‌آوری کنند.

صبح 24 بهمن صورت‌جلسه پاکسازی محل مذکور انجام شد اما بعدازظهر همان روز دوباره گار‌ی‌ها چیده شد و زمانی که نیروهای معبربان به این محل مراجعه کردند، از یک پرشیا و یک پژو 206، 7 نفر خارج و به نیروهای ما حمله‌ور شدند. درگیری دوطرفه شد و با حضور نیروی انتظامی آقای «ق» بازداشت شد.

تسنیم: حادثه کارواش در غرب تهران پیش از ماجرای خیابان آزادی بود، منتظر بودیم به آن هم اشاره کنید.

چیذری: شهرداران 22 منطقه و معاونان خدمات شهری و شهرداران نواحی آمرین نیروهای شرکت شهربان هستند. نیروی ما آموزش می‌بینند و گزینش توسط شرکت ما انجام می‌شود اما آمریت با منطقه است و نیروهای ما بدون آمر اجازه انجام هیچ کاری ندارند. منطقه هم کار درست انجام داده بود، استفتا از مقام معظم رهبری مبنی بر جایز نبودن وقف صورت گرفته بود و از سال گذشته حدود 10 اخطاریه برای واگذاری ملک کارواش به شهرداری صادر شده بود ولی این امر صورت نگرفت. ماجرای کارواش یک فرآیند بود. ابتدای فیلمی که از این حادثه در یکی از رسانه‌ها منتشر شد، حذف شده بود و اصل فیلم موجود است.

تسنیم: چرا این فیلم را منتشر نکردید؟

چیذری: یک سایت خبری حدود دو هفته پیش آن را منتشر کرد. یک دوربین در حیاط کارواش قرار داشت که طبق فیلم آن هنگام رسیدن نیروهای شرکت شهربان افرادی از داخل کارواش شروع به پرتاب سنگ می‌کنند. با پرتاب سنگ تعدادی از خودروهای ما از محل دور می‌شوند، در ادامه در کارواش باز می‌شود و تعدادی از کارگران با استفاده از آب فشار قوی کارواش مانع از ورود نیروهای ما به محوطه می‌شوند. اقدام آنها نیروهای ما را عصبانی کرد در حالی که آنها برای تخلیه خاک مقابل کارواش به محل مراجعه کرده بودند. نیروهای ما دور می‌زنند و از سمت دیگری وارد می‌شوند و رسانه مذکور نیز از این لحظه به بعد را منتشر کرد.

اخراج 5 نفر از نیروهای معبربان خاطی در حادثه کارواش

تسنیم: اما نیروهای شما با چوب در محل حاضر شده بودند.

چیذری: ما بارها فیلم را بازبینی کردیم؛ 5 نفر از مأموران مجموعه ما علی‌رغم اینکه کار قانونی می‌کردند اما رفتار غیرحرفه‌ای داشتند که شناسایی و اخراج شدند. ما کاری که می‌توانسنیم انجام دهیم همین بود.

تسنیم: در جریان این درگیری تخریب‌هایی در کارواش صورت گرفت و تعدادی از خودروها آسیب دیدند.

چیذری: باید اجازه دهید سیستم قضا درباره آن تصمیم بگیرد.

تسنیم: تعدادی افراد لباس‌شخصی همراه نیروهای شما بودند و به نظر می‌رسد نیروهای شما به‌صورت برنامه‌ریزی شده این افراد را همراه خود آورده بودند.

چیذری: این افراد را هم تأیید نمی‌کنیم و هم نمی‌دانیم چه‌کسانی هستند.

تسنیم: منطقی است مأموران یک مجموعه برای اعمال قانونی عده‌ای را با چوب و چماق همراه خود ببرند؟

چیذری: آنچه همراه آنهاست چوب است و چیزی نیست که از قبل تهیه کرده باشند، من نیت‌خوانی نمی‌کنم اما هنوز دستگاه قضا هم نتیجه نهایی این کشمکش را اعلام نکرده است.

24هزار رفع سد معبر طی 6 ماه بدون حادثه و درگیری

تسنیم: کار شما ویترین شهرداری است، چرا یک کار قانونی باید با چوب و چماق انجام شود؟

چیذری: با افراد خاطی که برخورد شد، اما توجه داشته باشید در 6ماهه سال جاری 39 هزار و 818 مورد رفع سد معبر در سه حوزه اصناف، مصالح ساختمانی و دستفروشی داشتیم. 24 هزار مورد از آنها مربوط به دستفروشی بوده است که برای ما یک رزومه با همه مشخصات محسوب می‌شود اما یک درگیری در انجام آنها صورت نگرفت که می‌‌توان گفت خروجی آموزش‌های ماست.

موضوع کارواش یک بحث منطقه‌ای بود اما بالاخره توجه داشته باشید در این مدت نزدیک به 24 هزار مورد رفع سد معبر انجام شده که ممکن است چنین اتفاقاتی بین آنها رخ دهد. در عین حال اگر شهروندان در این راستا به ما کمک کنند قطعاَ به آنها رسیدگی می‌کنیم بنابراین به کمک آنها نیاز داریم.

تسنیم: تماس‌های شهروندان با 1888 و 137 ابتدا به شهرداری منطقه اطلاع داده می‌شود؟

چیذری: موضوع سد معبر از پیام‌های دووجهی است که ابتدا برای ناحیه به‌عنوان متولی اصلی ارسال و پایان ماه با پاسخ‌ها به ما به‌عنوان ناظر عالی ارائه می‌شود ولی اگر نیروی شهربان مرتکب تخلف شود مستقیماً با کارتابل شرکت شهربان ارسال می‌شود.

تسنیم: برخی از مناطق دستفروش‌های بیشتری دارند و به نظر می‌رسد عزمی برای برخورد با آنها وجود ندارد، آیا شرکت شهربان به‌صورت مستقیم نمی‌تواند به موضوع ورود کند؟

شناسایی 20 نقطه حساس دستفروشی در تهران

چیذری: ما در سطح شهر تهران 20 نقطه حساس و ویژه را شناسایی کردیم که می‌توان به بازار تهران، هفت تیر، صادقیه، تجریش، خیابان امین، خیابان احسان، احسانی منطقه 18، خیابان پیروزی و دماوند اشاره کرد.

در یکی از خیابان‌های تهران وانت‌هایی وجود دارند که متعلق به آقای «میم» است که توانسته با اراذلگری در این محل فعالیت کند. وی حدود 30 وانت دارد که آنها را به افراد دیگر اجاره می‌دهد. در خیابان بساط‌گستری وجود دارد که با تعدادی اراذل این محل را کنترل می‌کند و با مأموران درگیر می‌شوند. این افراد شناسایی شده‌اند و بعد از عید نسبت به پاکسازی این نقاط اقدام می‌کنیم.

تسنیم: برای روزهای پایانی سال برخورد با دستفروشان و رفع سد معبر رها شده است؟

چیذری: یکی دیگر از نقاط شناسایی شده بازار تهران بود که پاکسازی آن انجام شد. شهردار تهران بر اساس طرح نگین تهران که در منطقه 12 در حال اجراست محور 15 خرداد را برای پاکسازی به شرکت شهربان سپرد. در این محور 1200 دستفروش فعالیت می‌کردند که اگر برای ایام عید رفع سد معبر را رها می‌کردیم تعداد آنها به 5 هزار نفر می‌رسید، افراد شناسایی شده از تقاطع خیابان گلوبندک تا پامنار بودند.

این محور را کدگذاری کردیم چرا که هریک از این کدهای 11گانه یک رئیس داشت، در وهله بعد رؤسای آن‌ها را شناسایی کردیم، به‌عنوان مثال در پلن A فردی به‌نام «ض» فعالیت می‌کرد که در محور 15 خرداد تولیدی زنانه داشت و دارای 3 خیاط و 28 نوچه بود، پسرعموی وی هم پول دستفر‌وش‌ها را جمع‌آوری می‌کرد. «ض» بعد از دستگیری توسط پلیس در اعترافات خود اعلام کرده بود در روزهای عادی 20 تا 30 میلیون د‌رآمد از ماحصل فروش محصولات و اجاره گرفتن کسب می‌کرده است. وی چند موزاییک را 120هزار تومان به دستفروشان اجاره می‌داد و با هر فردی که پول نمی‌داد، برخورد می‌شد.

در پلن دیگر آقای «ح» فعالیت می‌کرد که یک سارق سابقه‌دار بود و در یکی از بهترین نقاط که شمال سبزه‌میدان بود، فعالیت می‌کرد. «ح» در اعترافات خود بعد از دستگیری گفته بود “یک قسمت از درآمد ما از اجاره دادن مکان و بخش دیگر تعرض به نوامیس بود”. تعدادی از نوچه‌های وی شرط‌بندی می‌کردند و درآمد آنها از این طریق به 10 میلیون برد یا باخت می‌رسید. با این اوصاف هنگامی که مأموران ما برای جمع‌آوری مراجعه می‌کردند، مردم اعتراض می‌کردند و می‌‌گفتند: چرا آنها را جمع‌آوری می‌کنید؟ آنها باید دزدی کنند؟

البته ناگفته نماند در کل سطح شهر تهران 35 درصد دستفروش و بساط‌گستر نیازمند داریم که نباید با این افراد جمع بسته شوند. این افراد هم‌اکنون در باب همایون و 17 شهریور مشغول فعالیت هستند.

در یکی از میادین نیز به همین شکل بود؛ دو قوم در شرق و دیگری در شمال میدان فعالیت می‌کنند، هر کدام 8 برادر دارند و این نقاط را به دستفروشان اجاره می‌دهند. علی‌رغم این‌که در بازار توانسیتم بدون مشکلی پاکسازی را انجام دهیم اما در میدان با مشکل مواجه شدیم و در این بین دو خودرو و چند نیروی ما آسیب دیدند ولی خوشبختانه آنها را شناسایی کردیم و توسط پلیس دستگیر شدند.

انتقال دستفروشان محور شانزه‌لیزه به خیابان برادران مظفر تا عید

در محور شانزةلیزه نیز دقیقاً سبک بازار را پیاده کردیم و بر اساس دستور شهردار تهران در خیابان برادران مظفر و ضلع شمالی پارک دانشجو ساماندهی را آغاز کردیم که به‌صورت موقت خواهد بود و تا شب عید ادامه دارد.

ساماندهی تجریش را هم از چند روز پیش آغاز کردیم و از میدان قدس تا تجریش پاکسازی شد. بر این اساس همه دستفروشان به پارکینگ اتوبوسرانی مقابل امام‌زاده صالح منتقل شدند. از سال آینده 50 نقطه تعیین شده که 15 هزار نفر را در آن جا دادیم و تعداد این نقاط را افزایش دادیم.

بنابراین ما از توجه به موضوع سد معبر عقب نشینی نکردیم ولی موج بداخلاقی برخی رسانه‌ها نیروهای ما را عقب راند.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا