خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«بعید نیست خواستار تبدیل کعبه به موزه شوند»

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهوری ترکیه امروز (شنبه) مخالفان تغییر کاربری موزه «ایا صوفیه» به مسجد را به باد انتقاد گرفت و گفت ممکن است که آنها پیشنهادی مبنی بر تغییر کاربری مسجد «سلطان احمد» به موزه را ارائه دهند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در جریان سخنرانی تاریخی خود خاطرنشان کرد، مطمئناً مسأله بازگشت کاربری ایاصوفیه به مسجد با مخالفت‌هایی رو به رو می‌شود که ممکن است مخالفان پیشنهادی مبنی بر تغییر کاربری مسجد «سلطان احمد» به موزه ارائه دهند.

اردوغان افزود، آنها بر اساس چنین ذهنیتی در گذشته، به استفاده از این مسجد (سلطان احمد) به عنوان نمایشگاه عکس، کاخ یلدیز (مکان تاریخی استانبول) به عنوان قمارخانه، ایا صوفیه به عنوان آموزشگاه موسیقی جاز فکر می‌کردند تا این‌که آنها برخی از این امور را اجرا کردند.

وی ادامه داد، چنین دیدگاهی طبق معمول در تمامی دوره‌های چیزی جز نشان دادن مفاهیم ضد مدرنیسم و اصرار برای بستن واتیکان و تبدیل آن به موزه و باقی ماندن ایا صوفیه به عنوان یک موزه نیست.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین تصریح کرد: ما متعجب نمی‌شویم که آنها در آینده خواستار تبدیل کعبه که قدیمی‌ترین عبادتگاه است یا تبدیل مسجدالاقصی به موزه شوند و ما از خداوند متعال می‌خواهیم که وطن و انسانیت ما را از چنین ذهنیت‌هایی تا ابد حفظ کند و این امت را با کسانی که نسبت به ارزش‌های آنها نگاه و اهداف خصمانه دارند، آزمایش نکند.

اردوغان گفت: بدون شک تغییر کاربری مسجد ایا صوفیه به مسجد با روشی متناسب با آنچه در سند بنیاد وقف آمده است، حق ترکیه است.

همچنین رأفت مره، رئیس بخش خارجی اطلاع‌رسانی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» طی بیانیه‌ای ضمن استقبال از فرمان ریاست جمهوری ترکیه برای تغییر کاربری ایاصوفیه از موزه به مسجد اعلام کرد: این اقدام مایه افتخار تمام مسلمانان است.

وی افزود: متاسفانه رهبران برخی کشورهای عربی از صدور فرمان بازگشایی این مسجد ناراحت هستند اما آنها زمانی که مسجدالاقصی در قدس اشغالی مورد حملات اسرائیل اشغالگر قرار گرفت، اظهار نگرانی هم نکردند. همچنین زمانی که اشغالگر صدای اذان در مسجد ابراهیمی را ممنوع اعلام کرد، آنها سکوت کردند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا