خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بیانیه نمایندگی ایران در سازمان ملل درباره رزمایش موشکی اخیر

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد، پس از نشست شورای امنیت درباره آزمایش‌های موشکی اخیر ایران و در پاسخ به نمایندگان فرانسه، آمریکا و انگلیس، بیانیه‌ای مطبوعاتی صادر کرد.

به گزارش ایسنا، متن این بیانیه که شامگاه دوشنبه منتشر شد، به شرح زیر است:

«1- جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که در یکی از بی‌ثبات‌ترین و ناآرام‌ترین مناطق جهان قرار دارد، کاملا محق است که نسبت به ایجاد توانمندی متعارف و قابل اتکا با هدف بازدارندگی و دفاع در مقابل هرگونه تجاوزی اقدام کند. آزمایش‌های موشکی اخیر ایران بخشی از تلاش‌های جاری نیروهای مسلح کشور برای تقویت توانمندی‌های دفاعی مشروع و نشان دادن کارآیی و آمادگی سامانه‌های موشکی علیه تهدیدات امنیتی بودند. کسانی در مورد آزمایش‌های موشکی ایران بیش از حد جنجال می‌کنند که خود در سال 2015 فروشنده و خریدار مدرن‌ترین سلاح‌های ارسالی به منطقه خلیج فارس به ارزش تقریبا 100 میلیارد دلار بوده‌اند (در حالی که کل بودجه دفاعی ایران کمتر از یک‌دهم این مبلغ در همان سال است). اختلاف عظیمی بین بودجه دفاعی ایران و بودجه نظامی دیگر کشورهای منطقه وجود دارد تا آنجا که حتی مقامات آمریکایی در بالاترین سطوح هم به این موضوع اذعان کرده‌اند.

2- تهدیدات آشکار علیه حاکمیت و تمامیت ارضی ایران که طی سال‌های گذشته افزایش یافته، ایجاد یک توانمندی بازدارنده مشروع توسط جمهوری اسلامی ایران را بیش از هر زمان دیگری ضروری ساخته است. به عنوان مثال، موشه یالون وزیر دفاع رژیم صهیونیستی در اظهاراتی تهدیدآمیز در 5 می 2015 به امکان استفاده از سلاح‌ هسته‌ای علیه ایران توسط رژیم صهیونیستی اشاره کرد (برای جزئیات رجوع کنید به اعتراضیه ایران به شورای امنیت مورخ 19 می 2015). به علاوه، رژیم صهیونیستی تنها مانع بر سر راه شکل‌گیری خاورمیانه به عنوان منطقه عاری از سلاح هسته‌ای است و تنها دارنده غیر قانونی سلاح هسته‌ای در منطقه است.

3- اظهارات چند روز اخیر فرماندهان نیروهای مسلح ایران منعکس‌کننده نگرانی ایران در مورد چنین تهدیداتی است. فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که اظهاراتش توسط برخی طرف‌ها تحریف شده است، در مصاحبه‌ای پس از آزمایشات موشکی تاکید کرد که «ما آغازگر هیچ جنگی نیستیم، هدف ما دفاع از خود است … ما قصد حمله به هیچ کشوری را نداریم اما وقتی مورد حمله قرار بگیریم، باید قادر به مقابله به مثل باشیم».

4- قطعنامه 2231 شورای امنیت، فعالیت‌های نظامی مشروع و متعارف را منع نکرده و حقوق بین‌الملل نیز به هیچ روی نافی چنین فعالیت‌های مشروعی نیست. ایران هرگز به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نبوده و نخواهد بود، چرا که تعهدات خود طبق معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی) و برجام را کاملا محترم می‌شمارد. بنابراین موشک‌های ایران نه برای پرتاب سلاح‌های غیرمتعارف طراحی شده‌اند و نه می‌توانند برای چنین منظوری طراحی شده باشند. ما تفسیر خودسرانه مفاد قطعنامه 2231 شورای امنیت و ضمائم آن را مردود می‌دانیم و همه طرف‌ها را دعوت می‌کنیم تا با حسن نیت رفتار کنند و از اقدامات تحریک‌آمیز بپرهیزند.

5- ما طرح موضوع آزمایش‌های موشکی ایران در شورای امنیت را رد می‌کنیم و چنین اقدامی را با فضای مثبت حاکم برای اجرای برجام مغایر می‌دانیم و آن را به ضرر اجرای توام با حسن نیت برجام تلقی می‌کنیم.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا