خرید تور تابستان ایران بوم گردی

محمدرضا عارف و انتخابات 1400

روزنامه‌ی اعتماد نوشت: محمدرضا عارف حالا پس از چندی که نامش میان فهرست بلند بالای گزینه های بالقوه ریاست جمهوری دیده می شود، به میدان آمده اما به سبک و سیاق خاص خود، به دور از جار و جنجال رسانه ای. گروه رسانه ای امید، نزدیک به محمدرضا عارف دیروز گزارش تصویری منتشر کرده تا «پشت پرده عملیات روانی برای انتخابات ۱۴۰۰» را نمایش دهد و به این پرسش پاسخ دهد که «چه کسانی از احتمال حضور محمدرضا عارف در این انتخابات بیمناک اند» گزارشی تصویری که البته مشخصا بر عدم حضور محمدرضا عارف برای انتخابات سال ۱۴۰۰ تاکید نمی کند بلکه تنها اذعان دارد هنوز زمان زیادی تا برگزاری انتخابات باقی مانده و برخی که از حضور عارف در عرصه رقابت ترسیده اند، تلاش دارند عملیات روانی علیه او راه بیندازند. در آغاز این گزارش مطرح شده «درحالی که تقریبا یک سال تا انتخابات۱۴۰۰ باقی مانده است، برخی رسانه ها به گمانه زنی در این خصوص پرداخته اند» و همزمان لوگوی رسانه هایی چون خبرآنلاین، انتخاب، انصاف نیوز و نامه نیوز نمایش داده می شود. در ادامه این گزارش تاکید شده که تاکنون هیچ فردی به صورت مشخص اعلام نکرده که در کارزار انتخاباتی ۱۴۰۰ نامزد خواهد شد. ادله ای که این گزارش بیان کرده، نشان می دهد که محمدرضا عارف تصمیم قطعی مبنی بر عدم شرکت در انتخابات ندارد و تنها منتظر است تا در ادامه حوادث و وقایعی که ۶ ماهه دوم سال رقم خواهد خورد، تصمیم نهایی را برای آمدن یا نیامدن اتخاذ کند. از همین روی در این گزارش که تیم رسانه ای نزدیک به محمدرضا عارف احتمالا با نظر مستقیم او تولید و توزیع کرده، تاکید شده که «چگونگی پایان رسیدن دولت حسن روحانی، تحولات بین المللی به ویژه انتخابات  امریکا و وضعیت ویروس کرونا» عواملی است که نمی توان بدون در نظر گرفتن آنها به عرصه انتخابات ورود کرد. بنابراین  این گزارش تصویری نشان می دهد که عوامل یاد شده و تعیین تکلیف آن در تصمیم نهایی عارف موثر است؛ مسائلی که احتمالا برای اغلب کاندیداهای ریاست جمهوری از اهمیت بسزایی برخوردار است و امروز در فضای یک بام و دو هوای انتخاباتی آنچه رسانه ای شده، تاکید بر اینکه «محمدرضا عارف هیچ موضعی در مورد انتخابات ۱۴۰۰ اتخاذ نکرده است» که قطعا نمی توان از آن «تکذیب حضور عارف در انتخابات پیش رو» را برداشت کرد.

عملیات روانی علیه عارف

همچنین در این گزارش تاکید شده برخی با مطرح کردن نام عارف به عنوان یک گزینه برای ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ مشغول «عملیات روانی»  هستند. صادق زیباکلام، محمدعلی نمازی عضو کارگزاران و غلامعلی جعفرزاده رییس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس دهم و از نزدیکان علی لاریجانی و دولت روحانی از جمله چهره هایی هستند که رسانه نزدیک منسوب به عارف آنها را چهره هایی معرفی می کند که «صرفا به دنبال استفاده منفعت طلبانه از نام اصلاحات هستند…» و در ادامه با کنایه به جعفرزاده ایمن آبادی می نویسد که «نمونه های آن در مجلس دهم حضور داشتند و تا پیش از انتخابات به دنبال گرفتن عکس یادگاری با محمدرضا عارف بودند.»  صادق زیباکلام، تحلیلگر سیاسی و یکی از منتقدان جدی محمدرضا عارف است که پیش از این خبر داده بود، عارف خود را برای انتخابات آماده می کند. نمازی نیز از اعضای کارگزاران مصاحبه های مختلفی در مورد عملکرد عارف داشته و در خلال آن تصمیم جمعی منجر به «ریاست عارف بر شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان» را به نوعی «تعارف سیاسی» توصیف کرده بود. غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، رییس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس دهم نیز از منتقدان عملکرد عارف در مجلس بوده و مصاحبه هایی با این مضمون داشته است.

این میان البته برخی جریان های سیاسی از استعفای محمدرضا عارف از ریاست بر شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان و موسوی لاری استقبال کردند. گروهی به این دلیل که موافق تغییر تشکیلات به سبک و سیاقی دیگر بودند و برخی به این دلیل که موافق تحول و پالایش در تشکیلات کنونی. هرچند تا آن زمان هنوز زمان بسیاری باقی مانده و ممکن است همان طور که در آستانه انتخابات مجلس دهم در اسفندماه ۹۴، اجماعی گسترده برای بدرقه او به «بهارستان»، آن هم به عنوان نفر اول لیست اصلاح طلبان پایتخت شکل گرفت، بار دیگر شاهد حمایت عمومی از او برای ورود به «پاستور» باشیم.

فارغ از این گمانه زنی ها اما کارگزاران سازندگی که از منتقدان جدی عارف است ، به نظر نمی رسد که در مورد سایر کاندیداها هم با بخش ها و طیف های دیگر اصلاح طلب همراهی داشته باشد. چه آنکه گفته می شود، گزینه ای چون محسن هاشمی، رییس شورای مرکزی حزب کاندیدای آنهاست. حزب اتحاد ملت نیز براساس آنچه از خلال اظهارات اعضای آن می توان برداشت کرد به دنبال کاندیداتوری یک چهره اصلاح طلب نزدیک به جریان فکری «مشارکت- اتحاد» هستند و سایر چهره های غیرحزبی اما نزدیک به این طیف هم با آنها هم عقیده اند؛ کما اینکه عبدالله ناصری، عضو شورای مشورتی سیدمحمد خاتمی اخیرا گفته  است سیدرضا خاتمی، محسن صفایی فراهانی یا مصطفی معین از گزینه هایی هستند که اصلاح طلبان باید برای انتخابات ۱۴۰۰ آنها را راضی کنند تا به میدان بیایند. باقی احزاب و گروه های اصلاح طلب نیز اگرچه بر معرفی چهره ای اصلاح طلب تاکید دارند اما در مورد گزینه یا گزینه های مطلوب و محبوب میان اصلاح طلبان و بدنه اجتماعی آنها یا اظهارنظر نمی کنند یا تصمیم گیری نهایی در مورد آن را به آینده موکول می کنند. با این حال همین پالس ها و اظهارنظرهای اولیه نشان می دهد که احتمال موفقیت طیفی از اصلاح طلبان که به دنبال معرفی چهره های شاخص اصلاحات همچون صفایی فراهانی یا خاتمی هستند، اندک است.  حسین الله کرم که سال ۸۸ از دانشگاه آزاد تهران دکترای علوم سیاسی گرفت و مدتی است در دانشگاه درس سیاست می دهد اما پیش از این در قامت رییس شورای هماهنگی حزب الله به عنوان یکی از گروه های فشار نزدیک به جناح راست فعالیت می کرد، دیروز در مصاحبه ای اذعان کرده که مصطفی معین، محسن صفایی فراهانی و سیدرضا خاتمی «رجل سیاسی» نیستند و تایید صلاحیت نمی شوند. الله کرم بی توجه به آنکه معین یک بار در انتخابات ۸۴ تایید صلاحیت شده و رضا خاتمی نیز نایب رییس مجلس ششم بوده، گفته آنان تایید صلاحیت نمی شوند اما تشریح نکرده که چرا معتقد است نام این افراد براساس «قانون اساسی» در زمره رجل سیاسی قرار نمی گیرد. او اما مدعی است که اصلاح طلبان از نام این افراد برای «پیش از تایید صلاحیت ها» بهره می گیرند و در نهایت به سمت «سیدحسن خمینی» خواهند رفت. الله کرم در گفت و گو با نامه نیوز معتقد است، سیدحسن خمینی از چهره های نزدیک به کارگزاران است و رد صلاحیت گزینه هایی دیگر اصلاح طلب شاید باعث شود اغلب اصلاح طلبان بر سر حمایت از او به توافق برسند. البته الله کرم باور دارد که سیدحسن خمینی هم در زمره «رجال سیاسی» قرار نمی گیرد. با این حال مشخص نیست که حسین الله کرم چطور و براساس چه معیاری گزینه های احتمالی اصلاح طلبان را یک سال مانده به انتخابات، رجل سیاسی نمی داند و آنها را رد صلاحیت شده  فرض می کند.میان همه گزینه های موجود اصلاح طلبان که این روزها گمانه زنی هایی در مورد حضورشان در انتخابات ۱۴۰۰ مطرح می شود، عارف با باقی گزینه ها تفاوتی اساسی دارد. چنان که اگر احتمال تاییدصلاحیت برخی از گزینه های مطلوب چندان بالا نیست اما عارف ظاهرا مشکلی از این بابت ندارد. با این همه اما  میان شنیده های انتخاباتی این روزها اگرچه صحبت از آماده شدن عارف برای حضور در انتخابات به گوش می رسد. هرچه هست ظاهرا عارف و همراهان رسانه ای اش احتمالا مشغول رصد اوضاع سیاست داخلی و خارجی و کووید-۱۹ هستند تا مگر دقیقه ۹۰ به تصمیم نهایی برسند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا