خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کاندیداهای احتمالی ۱۴۰۰ – معصومه ابتکار

[سیزدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری حدود یک سال دیگر، احتمالا در خردادماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. انصاف نیوز به مرور رزومه‌ی نامزدهای احتمالی این انتخابات را منتشر می‌کند]

«معصومه ابتکار» معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در سال ۱۳۳۹ به دنیا آمد. پدر او، تقی ابتکار مدرس دانشگاه بود و از آبان ۱۳۵۸ تا اسفند ۱۳۵۹ ریاست سازمان حفاظت محیط زیست را بر عهده داشت.

ابتکار دارای فوق‌لیسانس و دکتری ایمنی شناسی (ایمونولوژی) از دانشگاه تربیت مدرس بوده و دانشیار این دانشگاه است.

بنا بر آنچه در زندگینامه‌ی رسمی منتشر شده‌ی خانم ابتکار آمده است، او «اولین زن در جمهوری اسلامی ایران است که به هیئت دولت راه یافت و هم‌چنین به عنوان یکی از هفت «قهرمان زمین» سال ۲۰۰۶ سازمان ملل متحد انتخاب شد».

معصومه ابتکار از دانشجویانی بود که در ماجرای اشغال سفارت آمریکا حضور داشت. او درباره‌ی آن روزها کتابی را با عنوان «تسخیر» منتشر کرد. این كتاب اولین بار به زبان انگلیسی نگارش شده و در كانادا توسط انتشارات «تالون بوكز» به چاپ رسیده است.

ابتکار درباره‌ی اشغال سفارت آمریکا با تاکید بر این که از دیوار سفارت بالا نرفته و سه روز پس از حادثه به‌عنوان مترجم به جمع دانشجویان داخل سفارت ملحق شده، می‌گوید: «ما دانشجویانی كه محاصره و اشغال سفارت آمریكا را برنامه‌ریزی و اجرا كردیم، هرگز پیش‌بینی نمی‌كردیم كه این واقعه بیش از چند ساعت یا حداكثر چند روز طول بكشد. هرگز تصور نمی‌كردیم كه اقدام اعتراض‌آمیز ما چنین تاثیر عمیقی بر تاریخ سیاسی كشور و منطقه داشته باشد»

ابتکار در سال‌های ابتدایی انقلاب سردبیری کیهان انگلیسی را عهده‌دار بود و فصلنامه فرزانه را به عنوان نخستین نشریه مطالعات و تحقیقات مسائل زنان به دو زبان فارسی و انگلیسی راه اندازی کرد.

او در دولت اصلاحات با حکم سیدمحمد خاتمی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست شد؛ این نخستین بار پس از انقلاب بود که یک زن به هیئت دولت راه می‌یافت.

حضور هشت ساله‌ی ابتکار در سازمان حفاظت محیط‌زیست در دولت اصلاحات تحولی قابل ملاحظه را در این حوزه ایجاد کرد. موضوعی که حتی منتقدان او نیز آن را کمتر انکار کرده‌اند.

ابتکار پس از آغاز دولت احمدی‌نژاد و تغییرات به وجود در سازمان حفاظت محیط‌زیست، مرکز صلح و محیط زیست را به عنوان یک سازمان غیر دولتی تاسیس کرد.

در سال ۱۳۹۲ بنیاد جهانی انرژی معصومه ابتکار را به عنوان «بانون محیط زیست جهان» معرفی کرده و جایزه معنوی یک عمر دستاورد را به دلیل «تعهد و احساس مسئولیت در قبال حفظ کره زمین» به وی اعطاء کرد.

ابتکار در سال ۸۵ در انتخابات شورای شهر تهران از سوی مردم انتخاب شد و یکی از چهره‌های اصلاح‌طلب در آن دوره‌ی شورای شهر بود.

دوران حضور ابتکار در شورای شهر علاوه بر تاکید او بر موضوعات محیط‌زیستی یادآور اظهارات صریحش درباره‌ی مسائلی نظیر مضر بودن پارازیت‌ها برای سلامت مردم و همینطور فعالیت‌هایش برای آسیب‌دیدگان حوادث۸۸ نیز است. حضوری که به دلیل رد صلاحیت، در دور بعدی شورای شهر تکرار نشد.

با انتخاب حسن روحانی و آغاز به کار دولت اعتدال، معصومه ابتکار دوباره به سازمان حفاظت محیط‌زیست بازگشت و به مدت چهار سال در این سازمان حضور داشت. ابتکار در دولت دوم روحانی نیز جایگزین شهیندخت مولاوردی در معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری شد.

او از جمله چهره‌های دولتی است که زیر ذره‌بین رسانه‌های تندرو قرار دارد و در سال‌های اخیر همواره مورد حمله‌ی رسانه‌ای منتقدان اصولگرای دولت قرار داشته است.

خانم ابتکار از چهره‌های جریان اصلاحات است که حضور طولانی‌مدت او در پست‌های بالای مدیریتی در دولت‌های مختلف باعث شده تا امکان حضور او به‌عنوان نامزد انتخابات ۱۴۰۰ مطرح شود.

ابتکار ۱۴۰۰ کاندید می‌شود؟ مشاور: احتمالا

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. به کاندیداهای احتمالی نام دکتر مسعود پزشکیان و مهندس فتاح قره باغی را هم اضافه کنید . به احتمال زیاد رییس جمهوری بعدی یک ترک زبان خواهد بود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا