خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نامه ی تشکل های دانشجویی تهران درباره ی مشکلات شهری

ده تشکل‌ دانشجویی دانشگاههای شهر تهران طی نامه ای به اعضای شورای اسلامی این شهرخواستار حل مشکلات روز افزون شهری شدند.

به گزارش ایسکانیوز متن این نامه به شرح زیر است:

ما تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌هایی که در شهر تهران واقع‌اند در نامه ای که پیش از این خطاب به اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران نوشتیم، نقش خویش را در جایگاه دیده بان منصف جامعه، با تکیه بر هویت علمی دانشگاه که ضامن صدق و تعهد آن است، بازیافتیم و پاره ای از مسائل مهمی را که سرنوشت شهر ما تهران به آن ها گره خورده است، به آن شورای محترم گوشزد کردیم. همچنین از اساتید محترم دانشگاه های خود، انجمن های علمی و دیگر دانشجویان دعوت کردیم تا هر یک بنا به نقشی که می توانند برای حفظ سلامت شهر و ساکنان آن به عهده بگیرند با مداومت به عرصه بیایند. حال این مداومت را در کرد و کار خود جستجو می کنیم و یک بار دیگر اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران را خطاب قرار می دهیم.
همانطور که در نامۀ پیشین نیز اشاره کردیم، مشکلات پرشماری در شهر تهران وجود دارد: از آسیب‌های اجتماعی که بیش از هرکس دامنگیر طبقات فرودست جامعه است؛ چون اعتیاد، کارتن‌خوابی و تن‎‌‎فروشی و برخوردهای قهری که با معلولان این واقعیت های اجتماعی، و نه علل آن، صورت می‌گیرد تا تخریب بافت تاریخی شهر تهران نظیر عودلاجان، توسط شهرداری بی هیچ هماهنگی با سازمان میراث فرهنگی، مشکلاتی که هر ساعتی که به آن بی‌توجهی شود، جراحتی عمیق تر بر پیکر تکیده ی شهر وارد می کند.

در کنار این مشکلات، دو مسالۀ ریشه‌ای وجود دارد که پیش تر نیز بر آن ها انگشت نهادیم. نخست مساله نظارت بر مناسبات مالی و تامین بودجه در شهرداری تهران است که خوشبختانه یا متاسفانه این روزها تیتر رسانه‌های خبری شده است. حسابرسی از سازمان‌های زیرمجموعه ی شهرداری تهران در سال 92 توسط حسابرسان منتخب شورا در حال پیگیری است و آماری که تا کنون منتشر شده است، نشان از اختلافات فاحش مالی در برخی از این سازمان ها می‌دهد؛ از اختلاف دوهزار و دویست میلیاردی در سازمان نوسازی عباس‌آباد تا ارقام ریز و درشت دیگر و همه ی این ها در کنار امتناع از ارائه ی مدارک لازم توسط برخی از سازمان‌های زیرمجموعه ی شهرداری تهران از جمله شرکت بهره برداری از قطار شهری و حومه.

هرچند آمار و ارقام و میزان تخلفاتی که توسط حسابرسان منتخب شورای اسلامی شهر ارائه شده، خود نگران کننده است، اما نفس توجه اعضای شورای شهر تهران، به این مسئله مایه خرسندی است. امیدواریم نظارت اعضای شورا به حوزه ی مالی و بودجه ی شهرداری تهران و سازمان‌های زیرمجموعه آن، بی توقف تا پایان عمر دوسالۀ این شورا مداومت یابد و دامنه این نظارت تا شهرداری کل تهران و شهرداری مناطق 22گانه نیز گستردش یافته و گزارش‌های آن به طور شفاف به شورای شهر تهران و ساکنان این شهر ارائه شود. نیز شیوه های نظارتی بسنده و شفاف برای نظارت بر بودجه غیرنقد شهرداری تهران فراهم آید.
به رغم نامه پیشین تشکل‌های دانشجویی شهر تهران به اعضای شورای شهر، در حوزه ی محیط‌زیست شهری، نه تنها گامی به جلو برداشته نشد، بلکه این شورای محترم یک گام نیز پس نهاده است‌. این ایام که آلودگی هوای تهران مخاطراتش را بیش از همیشه بر جان انسان‌های کلانشهرهای ایران و البته تهران وارد کرده و نفس های ساکنان این شهر ها را به شماره انداخته است، کمترین توقع آن است که شورای شهر به این موضوع اهتمام بیشتری بورزد. مهمترین دغدغه ی این روزهای همه ی ساکنان تهران، سلامت نفسی است که فرو می برند و غفلت نمایندگان مردم در شورا از این مسئله، دودی در چشم ساکنان این شهر است.

هرچند این روزها نهادهای مختلف، یکدیگر را متهم می‌کنند و مسلم است که هریک سهمی در تشدید آلودگی هوا داشته‌اند، اما انتظار می‌رود که شورای شهر که نهادی برخاسته از مردم است، در عوض پیوستن به قطار محکوم کردن دیگران، به رفع این مشکل اولویت دهد. به نظر می‌رسد اگر شورای شهر از ابتدای سال و در تصویب بودجه ی شهر تهران به توسعه ی حمل ‌و نقل همگانی و یا تعویض مینی‌ بوس‌های فرسوده که – سهم 6 درصدی از آلایندگی منابع متحرک هوای تهران را دارند – توجه مکفی می کرد اکنون هوای پاکیزه تری را در این شهر تجربه می کردیم. 11 سال است که نوسازی مینی بوس های فرسوده متوقف شده است و طرفه این که در همین 10 سال گذشته، با هزینه های کلان 45 درصد شبکه بزرگراهی امروز شهر تهران احداث شده است. متاسفانه در مقایسه با سال 93 مبلغ تخصیص یافته در لایحۀ بودجۀ سال 94، به توسعه سامانۀ اتوبوس‌های تندرو از 40 میلیارد تومان به 25 میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است. همچنین مبلغ اختصاص یافته برای تعویض کاتالیست تاکسی‌ها از 8 میلیارد، در سال جدید به 6 میلیارد کاهش یافته است و نیز بودجۀ تعویض مینی‌بوس‌های فرسوده که در سال گذشته 20میلیارد بود در سال جدید به 17 میلیارد کاسته شده ست. این‌ها در شرایطی است که به اعتراف مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی شهر تهران، هنوز نیمی از سامانه ی اتوبوسرانی پایتخت فرسوده است.

همچنین کم‌توجهی به توسعه قطار شهری (مترو) نیز سهم گسترده‎ای در استفاده شهروندان از حمل‌ونقل شخصی داشته است. متاسفانه از 30 کیلومتر مترویی که بنا بود در سال 93 ساخته شود تنها 17 کیلومتر آن احداث شده است. این در شرایطی است که در همین سال ها، پروژه های عظیمی با بودجۀ چند هزار میلیاردی مانند احداث طبقۀ دوم بزرگراه صدر، اجرا شده که منطقا تنها به کار بهره مندان از خودروهای شخصی می آید و آلودگی هوا را افزایش می‌دهد.

درضمن، همانطور که در نامۀ پیشین هم اشاره کرده بودیم، صیانت از باغات شهر تهران که به مثابه ریه‌های تنفسی شهر عمل می‌کنند، می‌تواند تاثیر سزاواری در پالودن هوای شهر داشته باشد. به رغم این نگرانی‌ها، در یازدهم آبان ماه سال جاری بود که از شورای شهر خبر رسید که جریمه ی قطع درختان که سال پیش افزایش پیدا کرده بود، بار دیگر کاهش پیدا کرده است و به نصف جریمه قبلی رسیده است. در توجیه این طرح، چند تن از اعضای محترم این شورا اشاره به خانه‌هایی کردند که در بافت‌های به اصطلاح فرسودۀ شهر قرار دارند و بازسازی برای آن‌ها با وجود چنین رقمی برای قطع یکی دو درخت حیاط خانه شان ناشدنی است. شاید ساده‌ترین راه برای رفع این دغدغه اعضای شورا، کاهش جریمه قطع درختان خانه هایی باشد که در بافت فرسوده، مانع نوسازی اند که عمدتا شامل مناطق جنوبی شهر تهران می‌شود.

باری، ما به عنوان تشکل‌های دانشجویی شهر تهران، از نمایندگان خود انتظار داریم تا در فرصت دو ساله ای که این شواری محترم پیش رو دارد توجه بیشتری را به مسائل زیست محیطی تهران بذل کند و در تصمیم گیری های خود چیزی را جز منافع جمعی همه ی ساکنان این شهر شریک نکند. نیز خواستار آنیم که نظارت بر مناسبات مالی شهرداری تهران و سازمان‌های وابسته به آن، با جدیت تداوم یابد. ما نیز چشم هایی گشوده تر خواهیم داشت.

• انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران
• انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف
• انجمن اسلامی دانشجویان آزادی خواه دانشگاه شهید بهشتی
• انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی تهران
• انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو دانشگاه تربیت مدرس تهران
• انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید رجایی تهران
• هیات موسس انجمن اسلامی آرمان دانشجویان دانشگاه علم و صنعت تهران
• مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)
• انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)
• انجمن اسلامی دانشجویان ترقی خواه دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا