خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش وزارت خارجه به گزارش نیویورک‌تایمز درباره حادثه نطنز

سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به سوالی در ارتباط با گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در  مورد حادثه نطنز و این که آمریکا در جریان  انجام این حادثه از سوی رژیم صهیونیستی بوده است [لینک] اظهار کرد: ایران از هر گزارشی که منتشر می‌شود و ادعاهایی که در آن مطرح می‌شود به آسانی عبور نمی‌کند  و جدی تلقی می‌کند به خصوص اگر در این ادعاها مسئولیت‌هایی را متوجه کشورهایی کنند. قطعا این گزارش‌ها مورد توجه و بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا ، سید عباس موسوی در ابتدای نشست خبری امروز خود بیانیه‌ای را  به مناسبت فرا رسیدن  پنجمین سالگرد توافق هسته‌ای قرائت کرد .
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه با دفاع از سند جامع همکاری ایران و چین گفت : بر اساس این سند روابط ایران و چین در یک ریل‌گذاری صحیح و اصولی وارد مرحله جدیدی می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تاکید کرد: سند راهبردی همکاری جامع ۲۵ ساله بین ایران و چین هنوز نهایی نشده و مذاکرات در ارتباط با آن ادامه دارد.

موسوی در پاسخ به سوالی در ارتباط با حادثه رخ داده در سایت نطنز گفت:  توضیحات لازم در مورد این موضوع توسط دوستان‌مان در سازمان انرژی اتمی و دبیر خانه شورای عالی امنیت ملی ارائه شد و بررسی‌های همه جانبه در باره این حادثه آغاز شده و به نتایجی نیز رسیده است ولی هنوز جمع بندی نهایی نشده است. بنابراین زود است در مورد این موضوع قضاوت کنیم که در این حادثه چه اتفاقی رخ داده و  علت چه بوده است.

وی افزود: موقعی که این بررسی‌ها و جمع بندی نهایی شود شورای عالی امنیت ملی یا سازمان انرژی اتمی در این زمینه اطلاع رسانی خواهند کرد و جمهوری اسلامی ایران متناسب با نتایج تحقیقات نسبت به این موضوع واکنش نشان خواهد داد.

این دیپلمات کشورمان در پاسخ به این سوال  که در پی اتفاق رخ داده در نطنز این موضوع چه  تاثیری بر روی فعالیت‌های هسته‌ای ایران در نطنز داشته است گفت: هیچ. مکانی که این اتفاق در آن افتاده سوله‌ای است برای آماده سازی برخی اقلام بوده.  کار اصلی نطنز روی زمین نیست و اتفاق انجام شده تاثیر آن چنانی بر روی فعالیت‌ها نداشته است و اقدامات برای بازسازی و جایگزینی در این حوزه ادامه دارد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی دیگری در ارتباط با گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در  مورد حادثه نطنز و این که آمریکا در جریان  انجام این حادثه از سوی رژیم صهیونیستی بوده است، اظهار کرد: ایران از هر گزارشی که منتشر می‌شود و ادعاهایی که در آن مطرح می‌شود به آسانی عبور نمی‌کند  و جدی تلقی می‌کند به خصوص اگر در این ادعاها مسئولیت‌هایی را متوجه کشورهایی کنند. قطعا این گزارش‌ها مورد توجه و بررسی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: همانطور که اشاره کردم علت این حادثه در  حال بررسی است  و جمع بندی نهایی در مورد آن صورت نگرفته است و اگر در جمع بندی نهایی به این نتیجه برسیم که رژیم یا دولتی در این موضوع به صورت مستقیم یا غیر مستقیم دخالت داشته است طبیعی است که این موضوع با واکنش جدی ایران همراه خواهد بود و آنها خواهند دید که دوران بزن دررو تمام شده است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد آخرین وضعیت پیگیری پرونده ترور سپهبد شهید  قاسم سلیمانی  با ارائه توضیحاتی در مورد اقدامات انجام شده گفت: پیگیری حقوقی در این زمینه ادامه دارد جمع بندی نهایی در حال صورت گرفتن است در این ارتباط باید یک سری همکاری‌ها و تشریک مساعی  با کشورهای منطقه از جمله عراق برای شواهد و قراین داشته باشیم که این موضوع نیز در حال تکمیل شدن است و ما بر اساس مدارک و شواهد مرحله به مرحله در ارتباط با پیگیری این پرونده به پیش می‌رویم.

وی همچنین در مورد آخرین وضعیت طلب  ۷ میلیارد دلاری ایران از کره جنوبی و اقداماتی که برای طلب این پول  انجام شده است، خاطر نشان کرد:  هم در سطح سفرا و هم مقامات وزارت خارجه این کشور و همچنین مقامات اقتصادی و بانکی دو کشور رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی انجام شده و ما این روند را ادامه خواهیم داد.

موسوی گفت: ما به صراحت به مقامات کره جنوبی گفته‌ایم  بهانه‌ای که آنها برای عدم پرداخت بدهی ملت ایران مطرح می‌کنند قابل قبول نیست ایران تحت تحریم هیچ نهاد بین‌المللی نیست بلکه یک کشور قلدر و یاغی اقدام به اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه ایران کرده است و کره جنوبی موظف به اجرای تحریم‌های آمریکا نیست. بنابراین بهانه‌ای که کره جنوبی مطرح می‌کنند قابل قبول نیست و در هیچ محکمه‌ای قابل پذیرش نیست.

این دیپلمات کشورمان ادامه داد: ما انتظار داریم که هر چه زودتر مقامات کره جنوبی رویکرد خود را تغییر  داده و اقدام به پرداخت بدهی ملت ایران بکنند.

وی افزود: اگر روزنه‌هایی که در این زمینه وجود دارد بسته شود حتما سایر اقدامات براساس دستور رئیس جمهور در دستور کار وزارت خارجه و بانک مرکزی قرار می‌گیرد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد آخرین وضعیت پرونده قاضی منصوری گفت:  به رغم عدم همکاری‌های اولیه مقامات ذی‌ربط  رومانی در مورد این پرونده  ، به تازگی مقامات ذی‌ربط در سفارت کشورمان در رومانی ، دیداری با مقامات پزشک قانونی این کشور  داشته‌اند و آنها اعلام کرده اند که جسد متوفی با ذکر دلایل مرگ به دادگاهی در این کشور ارجاع داده شده است و پس از بررسی این دادگاه ، اجازه داده خواهد شد که جسد متوفی با وکالت خانواده‌اش و با کاهش محدودیت‌های پروازی در پی شیوع ویروس کرونا ، طی پروازی به ایران منتقل شود.

خبر تکمیل می‌شود…

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا