خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«بازار اراک اگر مدیریت نشود از بین می‌رود»

بازار اراک از جاذبه‌های ارزشمند استان مرکزی است و به گفته‌ی رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک «اگر سیاست های مدیران استانی و کشوری در خصوص نگهداشت این بنای تاریخی دستخوش بازنگری نشود ما در سال های نزدیک شاهد از بین رفتن این مجموعه ارزشمند خواهیم بود.»

فاطمه چاپاری در روزنامه وقایع استان نوشت: «بازار تاریخی اراک، یکی از مهمترین جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی، اقتصادی و ارزشمند شهر اراک به شمار می‌رود که پس از ۲۰۰ سال از عمر آن همچنان به عنوان یک مرکز فرهنگی و اقتصادی در شهر اراک فعال است. با این حال متاسفانه بی توجهی مالکان و عدم اختصاص اعتبارات کافی روند مرمت و نگهداشت این بنای تارخی ارزشمند را با چالش هایی همراه ساخته است. لزوم مرمت و نگهداشت این بنا سال ها است که مورد بی توجهی قرار گرفته و بویژه در فصل سرد سال، همه نگران بازار و آسیب های وارده به آن می شوند که مبادا بارندگی خسارت ها را چند برابر کند یا تخریبی به همراه داشته باشد. شاید در نظر اول کمی اغراق آمیز به نظر برسد اگر بگوییم این بنا در آستانه فروپاشی است اما به گفته رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک اگر سیاست های مدیران استانی و کشوری در خصوص نگهداشت این بنای تاریخی دستخوش بازنگری نشود ما در سال های نزدیک شاهد از بین رفتن این مجموعه ارزشمند خواهیم بود.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک گفت: در یک ماه گذشته کمیسیون نظارت چندین جلسه با حضور متولیان مجموعه بازار یعنی سازمان میراث فرهنگی و اداره کل اوقاف همچنین معاونت پیشگیری از جرم دادگستری و شهرداری داشته ایم چرا که مالکان این مجموعه از جمله اداره کل اوقاف هم مسئولیت های قانونی ای دارند که متاسفانه نسبت به آن بی توجه هستند. وحید میرنظامی افزود: اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری نیز به جهت کمبود منابع توانایی رسیدگی به این بنای تاریخی را ندارد که بخشی از آن خارج از مدیریت استان است و در سطح ملی باید چاره اندیشی شود تا سرمایه دویست ساله اراک از بین نرود. وی ادامه داد: بنده به طور مکرر گفته ام که اگر با همین فرمان پیش برویم در ده سال آینده بخش های عمده بازار تخریب خواهد شد، این هشداری است که ما به متولیان مجموعه اوقاف و میراث فرهنگی می دهیم.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک توضیح داد: از نظر قانونی شهرداری مسئولیت مستقیمی نسبت به بازار ندارد، به جز بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها اگر در نقطه ای از شهر بنایی در آستانه تخریب باشد شهرداری باید برای پیشگیری از تخریب این مجموعه اقدام کند اما وظیفه مرمت، نگهداشت آثار تاریخی بر عهده سازمان میراث فرهنگی است.
میرنظامی خاطرنشان کرد: اداره کل اوقاف نیز مالک هشت سرا در بازار است با این حال مدیران این مجموعه معتقداند نگهداشت اماکن تاریخی بر عهده میراث فرهنگی است و نسبت به نگهداشت سراهایی که در مالکیت خود دارند بی توجهی می کنند.
وی گفت: بر اساس آخرین جلسه ای که داشتیم مقرر شد کارگروهی متشکل از اداره کل اوقاف استان مرکزی، میراث فرهنگی، فرمانداری و شهرداری تشکیل شود تا در نشست های متوالی به بررسی مشکلات مرمت بازار بپردازند و وظایفی را که قانون برای هر یک از دستگاه ها تعیین نموده پیگیری کنند.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک اظهار کرد: شورای شهر هم برای ترمیم کف فرش و بام بازار اعتباراتی را به مبلغ ۳ تا ۴ میلیارد در نظر گرفته تا قدامات لازم طبق دستورالعمل های میراث فرهنگی انجام شود در این زمینه ما از سازمان میراث فرهنگی می خواهیم که به کار مرمت بازار سرعت ببخشد تا قبل از شروع بارندگی ها اقدامات حداقلی در این خصوص انجام شده باشد.

بهسازی سنگ فرش گذر تمدن بازار تاریخی اراک

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری اراک نیز در گفت و گو با خبرنگار وقایع استان اظهار کرد:گذر تمدن بازار تاریخی اراک از سمت خیابان پاسداران(حصار) با اجرای ۴۶۰ مترمربع سنگ فرش جدید، بهسازی شده است.

فریدون عسگری در این خصوص گفت: در راستای حفظ و نگهداری از مجموعه ارزشمند بازار تاریخی اراک و با هدف بهسازی معابر گذرهای بازار، عملیات بهسازی سنگ فرش گذر تمدن این مجموعه از سمت خیابان پاسداران(حصار) به اتمام رسید. وی در ادامه افزود: در راستای بهسازی گذر تمدن بازار تاریخی اراک، ۴۶۰ مترمربع سنگ فرش، توسط پیمانکار و با نظارت سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری اراک اجرایی شده است.لازم به ذکر است، سال گذشته عملیات بهسازی این گذر از سمت خیابان محسنی انجام شد. عسگری خاطر نشان کرد: حفظ و نگهداری از بازار تاریخی اراک به عنوان یک مجموعه ارزشمند تاریخی، مورد تاکید مجموعه مدیریت شهری اراک است.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا