خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کاندیداهای احتمالی 1400 – بیژن نامدار زنگنه

[سیزدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری حدود یک سال دیگر، احتمالا در خردادماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. انصاف نیوز به مرور رزومه‌ی نامزدهای احتمالی این انتخابات را منتشر می‌کند]

«بیژن نامدار زنگنه»، وزیر نفت در سال 1331 به دنیا آمد. او متولد کرمانشاه است.

زنگنه دارای کارشناسی ارشد مهندسی راه و ساختمان از دانشکده فنی دانشگاه تهران بوده و از سال 1356 عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی است. او در سال 1385 در جایگاه استاد تمام و عضو هیئت علمی این دانشگاه، بازنشسته شد.

بنا بر آنچه در زندگینامه‌ی منتشر شده‌ی آقای زنگنه در فضای مجازی آمده است، او «حضور خود در دولت را از سال ۱۳۵۹ با سمت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز کرد و در آبان ماه سال ۱۳۶۱ به عضویت شورای مرکزی جهاد سازندگی درآمد».

زنگنه در دولت‌های آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله هاشمی، سیدمحمد خاتمی و حسن روحانی در جایگاه وزیر حضور داشت.

بیژن زنگنه در دولت دوران جنگ به‌عنوان نخستین وزیر جهاد سازندگی انتخاب شد و در سال پایانی آن دولت نیز وزیر نیرو بود. او در هر دو دوره دولت سازندگی  نیز در وزارت نیرو به فعالیت خود ادامه داد. زنگنه در دولت سیدمحمد خاتمی برای دو دوره‌ی متوالی وزیر نفت بود و بسیاری بر این باور هستند که دوران حضور زنگنه در دولت اصلاحات نقطه عطفی در حوزه‌ی نفت و انرژی در ایران بوده است.

با انتخاب محمود احمدی‌نژاد به عنوان رئیس‌جمهور دوران طولانی حضور زنگنه در دولت‌ها به مدت هشت سال به پایان رسید و در سال 1392 و با انتخاب حسن روحانی توسط مردم، او بار دیگر به وزارتخانه نفت بازگشت و با حکم رئیس‌جمهور و رای اعتماد مجلس وزیر نفت شد.

زنگنه علاوه بر مسئولیت‌های دولتی با حکم رهبری از سال 1375 تا 1390 به ‌عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیت داشته است و هم‌چنین تجربه‌ی عضویت در شورای اقتصاد از سال 1362 تا 1384 را نیز دارد.

از اقدامات زنگنه در دوران طولانی حضورش در وزارت نفت می‌توان به افزایش ظرفیت تولید اشاره کرد که سبب رکوردشکنی در تولید و فروش نفت در سال‌های 1383 و 1384، و همینطور دوران پسا برجام شد. او هم‌چنین توانست در گشایش‌های ایجاد شده در سال‌های 1394 تا 1396 قراردادهای بزرگی را با شرکت‌هایی نظیر توتال انعقاد کند که در صورت اجرایی شدن می‌توانست سبب پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در میادین نفتی کشور شود.

برخی دوران حضور زنگنه در دوزارت نفت دولت روحانی را دوران قطع دست «بابک زنجانی»ها می‌دانند اما در مقابل منتقدان زنگنه قراردادهایی نظیر استات اویل، کرسنت و حتی توتال را مفسده‌برانگیز دانسته و معتقدند حضور طولانی‌مدت او در وزارت نفت سبب ایجاد مفاسد بزرگی در حوزه‌ی قراردادهای نفت و انرژی شده است. بیژن نامدار زنگنه در پاسخ به این انتقادات می‌گوید: « هرچند حرف‌های جالب و شنیدنی هم در این مورد دارم اما بیان آن‌ها را به مصلحت کشور نمی‌دانم، مگر اینکه به نقطه‌ای برسم که من را ناچار به این کار کنند تا بسیاری از چیزها را بگویم و اگر ناچار بشوم، بسیاری از این اسرار را فاش می‌کنم اما اگر این اسرار فاش شوند بسیاری از افراد که صدای‌شان بلند است، خوش‌شان نخواهد آمد».

زنگنه در انتخابات88 یکی از اعضای ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی بود و به‌عنوان یکی از نمایندگان این ستاد در جلسه‌ی رهبری با نمایندگان نامزدهای آن انتخابات حضور داشت. بخشی از گزارش «خامنه‌ای دات آی آر» از دیدار نمایندگان نامزدهای انتخابات88 با رهبری: «رهبر انقلاب از آقای زنگنه که از قبل درخواست داشته تا صحبت کند، می‌خواهند از فرصت یک دقیقه‌ای‌اش استفاده کند. او نیز تاکید می‌کند که این چهل میلیون رای به جمهوری اسلامی بوده و افتخار نظام است؛ اما معترضان با مخدوش و عوض شدن آراء مشکل دارند. او از صدا و سیما گلایه دارد که معترضان را اوباش معرفی می‌کند و نیز معتقد است که مردم به این وزارت کشور و شورای نگهبان اعتماد نمی‌کنند: «حضرتعالی به عنوان پدر ملت و کسی که همه قبول‌تان دارند، وارد مسئله بشوید، اعتماد مردم باید جلب بشود. این مهم است.». آقای زنگنه از تقسیم شدن جامعه که به ضرر کشور است، نگرانی دارد و می‌گوید ما فرمایش‌های شما برای اتحاد و اتفاق ملّی را قبول داریم؛ ولی مردم از اینکه احساس می‌کنند به رای آنها آسیب رسیده عصبانی هستند. آقا به آقای زنگنه یاد آوری می‌کنند که شما گاهی آدم احساساتی‌ای هستید. الان هم یک مقدار از حرف‌هایتان ناشی از احساسات است، بعد توضیح می‌دهند: «شما می گویید مردم عصبانی‌اند. این طبیعی است. شما خیال می‌کنید وقتی که آقای خاتمی با بیست میلیون رای پیروز شد، یک عده‌ای عصبانی نبودند؟ خب چرا، آنها هم عصبانی بودند؛ آنها هم همین حرف را می‌زدند؛ آنها هم همین داعیه‌ها و طلبکاری‌ها را می‌کردند. همان وقت به من هم مراجعه کردند. یکی از مسئولین عالی‌رتبه‌ی آن روز آمد پیش من و از من خواست که آقا این انتخابات را ابطال کنید. من آن چنان تشری زدم که به نظرم بعد از آن بین ما و آن مسئول هنوز هم درست اصلاح نشده. البته امیدوارم حالا این حرف‌های من موجب نشود که بین ما و شما همین جور اصلاح نشود تا چند سال.». رهبر انقلاب به آقای زنگنه که مدت‌ها در نظام مسئولیت داشته و دست‌اندرکار امور بوده یادآوری می‌کنند که امکان تقلب در چنین موردی که بیش از ده میلیون اختلاف رای وجود دارد بسیار پایین است؛ اگر هم تردیدی هست، می‌توان از آدم‌های باتجربه در وزارت کشور که در جریان این امور هستند و بسیاری‌‌شان هم با آقای احمدی‌نژاد موفق نیستند، پرسید. سپس تاکید می‌کنند اگر در این نظام نتوان به کسانی مانند آیات مومن و  جنتی اعتماد کرد، به هیچ فرد دیگری هم نمی‌‌توان؛ چرا که آنها برای بردن و آوردن کسی، دینشان را از دست نمی‌دهند. فقهای شورای نگهبان آدم‌های قرص و  محکمی هستند که مو را از ماست می‌کشند و بررسی شکایات نیز بر عهده همان‌‌هاست».

آقای زنگنه از چهره‌های جریان اصلاحات است که سابقه‌ی عضویت در حزب کارگزاران و بنیاد باران را داشته و چهار دهه  است که در سطوح عالی مدیریتی کشور حضور دارد.

شیخ‌الوزرا ۱۴۰۰ برای ریاست می‌آید؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا