خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یار سان سوچی رییس جمهور میانمار شد

دیپلماسی ایرانی به نقل از بی بی سی نوشت:

پارلمان میانمار (برمه) تین چیاو، از یاران نزدیک آنگ سان سوچی را به عنوان رئیس جمهور جدید این کشور انتخاب کرد.

او که از سوی حزب اتحاد ملی برای دموکراسی به رهبری سوچی حمایت می شد، نخستین رئیس جمهور میانمار است که در روندی دموکراتیک پس از ۵۰ سال برگزیده می شود.

چیاو، ۷۰ ساله در رای پیری پارلمان ۳۶۰ رای از ۶۵۲ رای مجلس را به دست آورد.

موینت سو، ژنرال محافظه کار مورد حمایت ارتش با ۲۰۰ رای و هنری فان تیو، نامزد دیگر حزب اتحاد ملی با ۷۹ رای دو نامزد دیگری بودند در انتخابات حضور داشتند که به ترتیب به عنوان معاونان اول و دوم رئیس جمهور جدید انتخاب شدند.

با توجه به اکثریت “حزب اتحاد ملی برای دموکراسی” در مجلس پیش بینی می شد که آقای چیاو برای ریاست جمهوری انتخاب شود.
گفته می شود که با توجه به منع قانونی خانم سوچی برای ریاست جمهوری داشت، عملا با انتخاب آقای چیاو، خانم سوچی رهبری کشور را دست خواهد داشت.

سوچی پیشتر هم گفته بود که او “بالاتر” از رئیس جمهور خواهد بود.

علیرغم پیروزی قابل توجه حزب اتحاد ملی برای دموکراسی به رهبری آنگ سان سوچی در ماه نوامبر که فصل تازه ای در تاریخ میانمار گشود، قانون اساسی فعلی به علت اینکه فرزندان خانم آنگ دارای تابعیت بریتانیایی هستند، او را مجاز به در اختیار گرفتن مقام ریاست جمهوری ندانست.

دوره تین شین، رئیس جمهور فعلی آخر مارس پایان می یابد.

در سال ١٩٩٠ نیز انتخابات پارلمانی در فضایی کمابیش آزاد برگزار شد و حزب اتحاد ملی برای دموکراسی توانست به پیروزی چشمگیری دست یابد اما ارتش، با اعلام اینکه تفویض قدرت به این حزب با منافع و امنیت ملی در تضاد است، نتیجه انتخابات را ابطال کرد و آنگ سان سوچی حدود ۱۵ سال در حبس خانگی بود و تنها کوتاه مدتی پس از تصمیم ارتش به آغاز روند اصلاحات سیاسی، آزادی خود را به دست آورد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا