خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اگر امروز در آمریکا رای‌گیری شود بایدن رای می آورد اما…

سیدجلال ساداتیان،  کارشناس مسایل بین الملل گفت: بر اساس نتایج نظرسنجی ها اگر امروز در آمریکا رای گیری شود احتمالا جو بایدن رای می آورد اما تا انتخابات 3 نوامبر هنوز زمان باقی است و در این فاصله این احتمال وجود دارد که نتایج دستخوش تغییر شود و ترامپ تلاش کند با اقداماتی فاصله خود با بایدن را کم کند.

ساداتیان در گفت وگو با ایسنا درباره اینکه به نظر در ایران برخی شرایط و آینده را به تعیین رییس جمهور در آمریکا موکول کرده اند گفت: کسانی که این دیدگاه را دارند منافع خودشان را در نظر می گیرند. در هر حال آنچه با آن رو به رو هستیم انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست و بر اساس نظرسنجی ها نمی توانیم با قاطعیت درباره اینکه چه کسی رای می آورد صحبت کرد اما بر اساس نتایج نظرسنجی ها اگر امروز در آمریکا رای گیری شود احتمالا جو بایدن رای می آورد اما تا انتخابات 3 نوامبر هنوز زمان باقی است و در این فاصله این احتمال وجود دارد که نتایج دستخوش تغییر شود و ترامپ تلاش کند با اقداماتی فاصله خود با بایدن را کم کند.

وی گفت: نوع برخورد ترامپ با لابی صهیونیستی به گونه ای است که آنها حمایت کامل از ترامپ دارند وتلاش می کنند تا ترامپ دوباره روی کار بیاید. موضوع سازش با رژیم صهیونیستی که در چارچوب آن بحرین و امارات به اسراییل نزدیک شدند را می توان پروژه ای در راستای ارتقاء جایگاه سیاست خارجی آمریکا دانست در عین حال که در راستای منافع اسراییل هم است.

ساداتیان گفت: از الان مشخص است که ترامپ نمی خواهد زیر بار شکست برود. هم رای گیری پستی را زیر سوال برده است به خاطر کرونا و هم دارد جا پایی از خودش باقی می گذارد که اگر خواست درباره آراء دبه کند بهانه داشته باشد.

این کارشناس مسایل بین الملل درباره نگاه ایران به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اظهار کرد: برخی در ایران بر این نظرند که اگر ترامپ دوباره روی کار بیاید جنگ و درگیری و بحران ادامه می یابد و به این شکل موقعیت خود را تثبیت می کنند. با وجود اینکه ترامپ گفته است بعد از انتخابش در دور دوم در مدت زمان کوتاه با ایران توافق می کند اما در ایران این نگاه حاکم است که ایران تن به مذاکره نمی دهد و توافقی انجام نخواهد شد و احتمالا درگیری شدید و چندجانبه در منطقه را شاهد خواهیم بود. دیدگاه دیگر این است اگر بایدن روی کار بیاید احتمالا به برجام باز می گردد و شرایط تا حدود زیادی عادی می شود و در روند و شرایط دیپلماتیک پیش می رود.

وی افزود: در این شرایط که در آمریکا رقابت سختی بین کاندیداهای جمهوری خواه و دموکرات وجود دارد و از طرفی اروپا و چین و روسیه بر سر برجام مقابل آمریکا ایستادگی می کنند ضرروی است تا در ایران هم مراقب تحولات و تصمیمات داخلی باشیم. مواضع و اقدامات مان باید سنجیده باشد. نباید اجازه داد برخی با تصمیماتشان ولو اینکه گفته شود داریم کارمان را انجام می دهیم به این روند ضربه بزنند و کشور را در فشار سیاسی قرار دهند.

ساداتیان ادامه داد: اروپایی ها از اینکه ترامپ منافع و روندهای بین المللی را زیر پا می گذارد و صرفا به دنبال منافع یک جانبه خودش است ناراضی هستند. در شورای امنیت سخت ترین شکست را آنها با 11 رای ممتنع برای ترامپ رقم زدند و این بار معنایی عمیقی داشت و برای فعال کردن مکانیسم ماشه نیز پالس های جدی و صریح منفی فرستادند که از این روند حمایت نخواهند کرد.

این دیپلمات پیشین کشورمان گفت: چین و روسیه تاکنون به طور روشن با اراء و اقدامات آمریکا مخالفت کرده اند و هر کدام البته از منظر خودشان در این مقابله وارد شده اند نه لزوما به خاطر برجام و ایران. چینی ها بر سر تایوان، هنگ کنگ و مسایل دیگر با آمریکا تنش جدی دارند و به نوعی در یک جنگ سرد با آمریکاست تا جایی که حتی ممکن است به سمت تقابل با یکدیگر سوق پیدا کنند. از این رو علاوه بر اینکه مساله ایران در این میان مطرح است باید دانست که ایران یک موضوع از ده ها موضوعی است که در تقابل روسیه و چین و اروپا با آمریکا مطرح است و نباید بدون فکر و صرفا بر اساس منافع سیاسی و مقطعی در داخل برخورد کرد. باید هر چه بیشتر در این مدت تا انتخابات آمریکا و حتی بعد از آن محتاط و هوشمند عمل کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا