خرید تور تابستان ایران بوم گردی

راز محبوبیت حاج قاسم

گزارشی از المانیتور با ترجمه ی دیپلماسی ایرانی در پی می آید:

قاسم سلیمانی در رسانه های خارجی با عنوان فرمانده در سایه معرفی می شود چرا که وی در جبهه های مختلف به شکل غیرآشکار به نیابت از ایران با داعش می جنگد. اگرچه سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس است، ولی تا همین سال پیش تلاش می شد که کمتر توجه عمومی به وی و نقش تعیین کننده آن جلب شود. پس از آن عکس های زیادی از وی در خطوط مقدم جنگ در عراق و سوریه منتشر شد و وصف شجاعت های آن به کرات ذکر گردید. سردار سلیمانی تبدیل به چهره ای قابل احترام شد که دشمنان باید از آن می ترسیدند. سوالی که مطرح می شود این است که هدف از مطرح کردن سلیمانی و نشان دادن شجاعت های آن در رسانه ها چه چیزی بوده است؟

تکریم سردار سلیمانی در رسانه های جمعی تا حدودی بخشی از کمپین روابط عمومی سپاه پاسداران پس از تحولات داخلی ایران در سال 88 است. به گفته یکی از فرماندهان بازنشسته سپاه پاسداران که هم اکنون با رسانه های وابسته به نظام همکاری دارد، سردار سلیمانی یا حاج قاسم در کنار شهید مصطفی چمران و امام موسی صدر نقش قهرمانی را بازی می کند که می توانند مورد احترام نسل جوان ایران باشد. وجود قهرمانی زنده که بتواند مورد تحسین جوانان کشور باشد، برای نظام ضروری است.

از 2011 به بعد مراکز فرهنگی نظام جمهوری اسلامی تلاش کرده اند تا چهره ای مثبت تر از سپاه پاسداران به نمایش بگذارند.

«من لزوم تغییر در ایران را درک می کنم. اما دوست ندارم نسل ما به دست جنبش های  اپوزیسیون بیفتد. ما نمی توانیم اجازه دهیم ایران به سوریه ای دیگر تبدیل شود و تنها نیرویی که می تواند از ما حفاظت کند، سپاه پاسداران است.» این سخنان حرف های یک جوان ایرانی 30 ساله است که عضو بسیج است. رشد سریع گروه داعش در خاورمیانه در 2014 و 2015 که دشمن ایران و شیعیان است، هشدارهای جدی را در ایران به وجود آورده است. اطلاعیه هایی که سال گذشته مبنی بر شناسایی و خنثی کردن چندین عملیات بمب گذاری در کشور منتشر شد، جامعه را بیش از پیش به این موضوع حساس کرد. در همین شرایط فیلم ها، عکس ها و کمپین های اجتماعی زیادی در حمایت از نقش سپاه و به ویژه سردار سلیمانی شکل گرفت.

سردار سلیمانی در حال حاضر به عنوان مدافع ملت ایران و شاه کلید مبارزه با داعش در جبهه زمینی معرفی می شود. بدین ترتیب وی نه تنها مورد ستایش حامیان نظام در ایران است، بلکه در میان مخالفان نظام نیز تبدیل به فردی قابل احترام شده است.

مبارزه با داعش به دست اندرکاران امور فرهنگی این فرصت را داده است که سپاه پاسداران را نه صرفا به عنوان نیروی مدافع انقلاب بلکه به عنوان نیروی مدافع ملت ایران معرفی کنند. در ژوئن 2015 و در مراسم تشییع 175 شهید غواصی که در جنگ ایران و عراق به شهادت رسیده بودند، بسیاری از جوانانی که عموما در مراسمی از این دست شرکت نمی کنند، حضور داشتند.

بنابراین می توان در وهله اول برجسته کردن چهره سردار سلیمانی در رسانه های عمومی را ناشی از هدفی داخلی خواند. با این وجود جمهوری اسلامی نباید برخی از پیامدهای غیرمنتظره این رویکرد جدید، نظیر شکل گیری نوعی ناسیونالیسم عمل گرایانه را نادیده بگیرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا