خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بیانیه انجمن اسلامی مهندسان درباره حکم اعدام متهمین آبان

انجمن اسلامی مهندسان ایران در بیانیه ای خواستار توقف و تجدید نظر در حکم اعدام سه تن از دستگیرشدگان اعتراضات آبان ۹۸ شد.

به نام خداوند بخشنده مهربان

خبر مبني بر قطعي شدن حكم اعدام ۳ نفر از جواناني كه در جريان اعتراضات آبانماه ۱۳۹۸ دستگير شده‌اند مورد توجه گسترده افکار عمومی قرار گرفت و موجب نگرانى عمیق و عکس العمل روانی جامعه شد تا جایی که بزرگترین واکنش كاربران فضای مجاری را برانگیخت و بعنوان نمونه هشتک #اعدام_نکنید میلیون ها بار در شبکه اجتماعی توییتر که فیلترینگ آن مایه شرمساری است، دیده شد. خبری که به نگرانی گسترده ميان صنوف و اقشار مردم از نخبگان، دانشگاهیان، حقوقدانان، فعالان مدني، فرهنگي و هنری شکل داد، نشان از وجود حساسيت افکار عمومی به روند رسيدگي غيرعلني و بدون حضور خبرنگاران نمايندگان رسانه‌ها و وكلاي دادگستري به اتهامات، محاكمه و تعيين مجازات اشد براي محكومين اين قبیل پرونده ها دارد.

اكنون كه مجازات تعيين شده منجر به واكنش‌ عمومي شده و در حالي كه قاطبه اصلاح طلبان، میهن دوستان و آزادیخواهان محکومان را مستحق چنین مجازاتی نمي‌دانند، تصور نمیشود که دستگاه قضايي برخلاف منطق مجازات عمل كرده است؟ آیا اصرار و تاكيد بر اجراي اين احكام موجبات تضعيف و ترديد نسبت به جايگاه قوه قضائیه در اذهان عمومي نخواهد شد؟

انجمن اسلامی مهندسان ایران به عنوان یک حزب اصلاح‌طلب طرفدار هرگونه کنش گری و سیاست ورزی عاری از خشونت، کاربرد خشونت در هر سطحی را نفی میکند و باور دارد که اعدام معترضان نه تنها به کاهش خشونت در سطح جامعه کمک نمی‌کند، بلکه تاثیر عکس خواهد داشت و شکاف عاطفی و بی اعتمادی میان حکومت و مردم را عمیق تر خواهد ساخت. تازه اگر اين اتهامات درست و قابل اثبات باشد و عده ای، متهمان را مستحق چنین مجازاتی بدانند، پس چرا بايد رسيدگي به اتهامات تابع شرايط پنهان کاری و محرمانگي باشد؟ از این زاویه، صدور حکم اعدام برای این سه جوان، در روندی که از شفافیت کافی برخوردار نبوده و طی آن حقوق متهمین به طور کامل رعایت نشده قابل توجيه نيست.

این انجمن صمیمانه و از سر دلسوزی به مقامات مسئول توصیه میکند مواجهه با فرزندان مردمی که همواره در سخت‌ترین شرایط، از کشور و منافع ملی در برابر بیگانگان و بدخواهان دفاع کرده‌اند، نیازمند شکیبایی، درایت، دقت و عطوفت فراوان است.

بر این اساس، انجمن مهندسان، بی توجه به ترفند و پروپاگاندای ترامپ که از حیث ضدیت با حقوق بشر فردی شناخته شده است و تلاش او را باید اقدامی در جهت واکنش و تحریک مسئولین حکومت ایران برای جلوگیری از تجدید نظر در احکام صادره دانست، تقاضا دارد دستگاه قضایی ضمن صدور دستور توقف اجراى احکام مزبور و اتخاذ تدابير مقتضى در نقض راي محكوميت، نسبت به رسيدگى مجدد و دادرسي مجدد متهمان با رعايت كامل قانون و بصورت شفاف و علنی، بازنگري اين پرونده را فراهم نماید.

انجمن اسلامی مهندسان ایران

25 تیرماه 1399

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا