خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پشت پرده برکناری مدیرمسوول روزنامه ایران چه بود؟

ضعف شدید مدیریت، افت چشمگیر درآمد و جذب آگهی، حذف عجیب حتی تعدادی از نیروهای کارآمد و حرفه ای و حضور برخی افراد غیررسانه ای در روزنامه ی ایران می تواند از جمله ی دلایل برکناری «محمدتقی روغنی ها» باشد اما به نظر این سکه روی دیگری هم داشته است.

به گزارش خبرنگار انصاف نیوز، نارضایتی اعضای هیات دولت و به ویژه شخص وزیر ارشاد از عملکرد روزنامه ی ایران شاید نخستین دلیل برکناری روغنی ها باشد آن هم با وجودی که مدیریت او هنوز دو ساله نشده بود. در این مدت زور ارشاد به لابی روزنامه ی دولت نرسید؛ مدتها بخش خصوصی فعال در حوزه فرهنگ وهنر، قربانی بدهی های ایران شد.

کاهش شمارگان، ضعف حرفه ای روزنامه، ناتوانی در پاسخگویی به منتقدان دولت و نبود توان و ذوق حرفه ای برای معرفی و دفاع از دستاوردهای دولت و از همه مهمتر، حذف برخی نیروهای کیفی، در کنار عواملی از جمله بی دقتی عجیب در انتشار یادداشتی در باره ی حصر، نارضایتی تحریریه در باره ی مسایل صنفی و معیشتی، توقف انتشار ویژه نامه های موثر و سازگار با نیاز مخاطب امروز، در کنار افزایش هزینه ها و بدهی ها با وجود داشتن بهترین امکانات و تجهبزات اداری و فنی و تدارکاتی و … دست به دست هم داد تا روغنی ها تغییر کند؛ مدیری که بیشتر از آنکه خاستگاه دولت تدبیر و امید را داشته باشد، به طیف قالیباف و شهرداری و صداوسیما نزدیک بود و این از فعالیت بخشی از نیروهای رسانه ای تیم قالیباف در این مدت مشخص بود.

بنا بر شنیده ها، بدهی سنگین موسسه ی ایران به جا مانده از دولت احمدی نژاد در کنار ضعف مدیریتی این موسسه در دولت یازدهم، بدهکاری بسیار سنگینی برای این مجموعه داشته که همین امر باعث شده، موسسه ایران بر خلاف مشی دولت و سیاست های وزارت ارشاد، دست در جیب خزانه و سهم ناشران و مطبوعات و صنوف سینمایی، صندوق بیمه ی هنرمندان و ادارات کل استانها و کانون های فرهنگی – هنری مساجد باشد.

برداشت 24 میلیارد تومانی از محل بودجه ی ترویج کتاب و کتابخوانی (خرید کتاب از ناشران) و یارانه ی مطبوعات، کمک به گروه ها و موسسات و تشکهای فرهنگی و هنری، علاوه بر اینکه دور زدن شعارهای دو ساله ی دولت و در نتیجه نمره ی منفی ارشاد در حمایت از بخش خصوصی به حساب می آید، نشان دهنده ی رخنه ی لابی های قدرتمند برای دست درازی به سهم ناشران و مطبوعات و حوزه فرهنگ و هنر در بخش خصوصی است.

سخنگوی دولت در بازدیدی طولانی از نمایشگاه مطبوعات در آبان ماه، قول مساعد داده بود که دولت یارانه ی وزارت فرهنگ و ارشاد به ویژه بخش نشر و رسانه را به طور کامل پرداخت می کند اما حالا مشخص می شود برخی نورچشمی ها با رایزنی هایی، با اطلاع یا بی اطلاع سازمان برنامه و مدیریت، وزیر ارشاد و معاونانش، هزینه ی کار نابلدی خود را به پای بخش فرهنگ و هنر کشور نوشته اند.

بنا بر نظر کارشناسان، با توجه به رویکرد شخص ریس دولت و شعارهای انتخاباتی او برای واگذاری مراکز دولتی به بخش خصوصی و عدم تصدی گری دولت در امور غیرحاکمیتی، باید در حوزه ی فرهنگ از موسسه های عریض و طویلی مانند ایران شروع کرد تا این چنین سفره ی موسسات فرهنگی در رکود، گروه های نمایشی که در معیشت روزمره ی خود مانده اند، ناشران چشم انتظار و در آستانه ورشکستگی، گروه ها و موسسات و تشکلهای فرهنگی و هنری بدهکار، مطبوعات و مجلات نحیف بخش خصوصی را کوچک و کوچک تر و خالی نکنند و سایر اقدامات مثبت دولت و وزارت ارشاد در سایر بخشها را تحت الشعاع قرار ندهند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. با سلام؛ متاسفانه نویسنده اطلاعات مناسب و جامعی از اتفاقات روی داده در روزنامه ایران نداشته است. اگر بحث نارضایتی و مشکلات بدهی مطرح بود، پس چرا ایشان به عنوان عالی ترین مقام در روزنامه ابقا شد. در ضمن با توجه به شخصیت و اعتبار آقای روغنی ها و سالیان متمادی تجربه در این کار، پخش اینگونه اخبار مناسب و زیبنده ایشان نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا