خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیل زیباکلام از واکنش تندروها به #اعدام_نکنید

/ چون ترامپ گفت اعدام نکنید پس باید اعدام کرد؟ /

چند روز پیش کاربران شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان برای توقف حکم اعدام سه نفر از معترضان آبان ماه، به نام‌های امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی هشتگ #اعدام_نکنید را ترند کردند، این هشتگ بیش از 10 میلیون بار  استفاده شد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هم در دو توییت به زبان فارسی و انگلیسی از هشتگ #اعدام_نکنید استفاده کرده است؛ این حرکت در ایران واکنش‌هایی را به همراه داشت و بیشتر برخی از چهره‎های نزدیک به جناح اصولگرا به آن انتقاد کردند و حتی انتقادات افراد دیگری ساکن ایران به اعدام متهمان آبانماه را زیر سوال بردند. 

جلیل محبیمرتضی روحانی

موضوعی که با واکنش پرویز امینی، تحلیلگر سیاسی اصولگرا هم روبرو شد. او در واکنش به توییت مهدی محمدی، مشاور راهبردی رئیس مجلس، مبنی بر اینکه هشتگ زنان کف توییتر، تروریست‌های کف خیابانند، نوشت:

با این وجود همچنان این پرسش مطرح می‌شود که آیا اگر ترامپ یا اپوزیسیون‌های خارج نشین با موضوعی مخالفت یا موافقت کنند باید به آنها توجه کرد و یا موضعی مخالف با آنها را اتخاذ کرد؟ برخی از کابران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند در ماجرای توافق برجام هم اسرائیل با آن مخالف بود و از طرفی برخی از نیروهای داخلی نیز با این توافق مخالفت کردند. در این باره با صادق زیباکلام استاد دانشگاه گفت‌وگو کردیم، تحلیل او در این مورد را در ادامه بخوانید:

توییت دونالد ترامپ : درباره‌ی اعدام معترضان آبان

اصولگراها با محتوا کاری ندارند

صادق زیباکلام درباره‎ی واکنش تندورها به توییت دونالد ترامپ می‌گوید: «اصولگراها در قبال بسیاری از پدیده‌‌ها و رویکردها به تحلیل محتوا نمی‌پردازند، یعنی اساسا به محتوای موضوع کاری ندارند. بلکه نگاه می‌کنند تا ببینند آمریکایی‌ها، اسراییلی‌ها و سلطنت طلب‌ها چه می‌گویند، آنها با موضوعی موافق یا مخالف هستند، این ضعیف‌ترین و اشتباه‌ترین شیوه‌ی ارزیابی یک پدیده است، چه درباره‌ی اعدام نکنید که به صورت یک ترند جهانی در آمده و چه درباره‌ی سند 25 ساله‌ی همکاری‌های چین و ایران.

 مثلا می‌گویند فلان شخصیت آمریکایی گفته نباید بگذاریم این توافق 25 ساله صورت گیرد، به جای اینکه ببینند این توافق چیست و چه چیزی را در بر می‌گیرد از آن دفاع می‌کنند. امتیازی برای ایران دارد یا خیر؟ چینی‌ها چطور برای ایران سرمایه‌گذاری می‌‌‌کنند؟ به جای اینکه به مشکلات و مسائل واقعی این توافق بپردازند، می‌گویند چون فلان مقام آمریکایی موافقت کرده، پس هرکسی با این توافق مخالفت کند با آمریکایی‌‌ها همراه است. این به نظر من غلط‌‌‌ترین شیوه‌ی رویکرد است. به جای اینکه از منظر منافع ملی با آن موافقت کنیم، به موضع بقیه کار داریم. الان هم به محتوا کاری ندارند، سه جوان بازداشت شدند، اولا اتهام آنها نیز مشخص نیست. ثانیا دادگاه آنها دربسته بوده، ثالثا محاکمه سیاسی است و باید هیئت منصفه حضور داشته باشد. هیچکدام را در نظر نمی‌‌گیرند. این را نمی‌بینند که بعد از کشته شدن جورج فلوید آمریکایی‌ها تظاهرات کردند. آیا حکومت آمریکا کسی را اعدام و یا محاکمه کرد؟ اما بعضی پیدا می‌شوند که می‌گویند چون ترامپ گفته این سه نفر نباید اعدام شوند، پس باید این سه نفر را اعدام کنیم تا در دهان آمریکا و بی بی سی بزنیم.

 مسئله‌ی مهم محتوای کار است، تندروها قبل از اینکه ترامپ حرکتی انجام دهد، ندیدند چند میلیون از مردم ایران به صورت خودجوش توییت اعدام نکنید را ترند کردند. اگر نصف آن هم حقیقی بود باز هم تعداد زیاد است، به هر حال این همه آدم با اعدام مخالفت کردند، چرا بررسی نمی‌کنند که استدلال برای اعدام این سه نفر چیست؟ به جای پرداختن به این مسائل به دنبال فرضیه‌ها و تئوری‌ توطئه می‌روند. اینکه مخالفان اعدام را به ترامپ وصل کنید، این از چاله در آمدن و افتادن در چاه است. اصلا تلاش چهل ساله‌ی اینها را زیر سوال می‌برد، در این سالها چه کار کردید که چند میلیون از مردم شما عقل خود را به دست ترامپ دادند؟ اتفاقا این چند میلیون جز فهیم‌ترین اقشار این جامعه هستند. اگر بگوییم اینها تحت تاثیر ترامپ هستند، پس چرا هیچ آمریکایی تحت تاثیر مسوولان ایران نیست و اصلا چرا شهروندان ترکیه و هندی تحت تاثیر مسوولان ایران نیست؟

 انتهای پیام

اعدام نمی‌شوند؟

«عکس‌العمل‌ها به کمک وکلای متهمان آمد»

 

 

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا